Capitolul 1 - 3.1. Introducere: Prezentarea planurilor, proiectelor şi a altor documente guvernamentale - Regulamentul 1690/09-nov-2018 de instituire a unor taxe compensatorii definitive la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/1579 al Comisiei de instituire a unei taxe antidumping definitive şi de percepere definitivă a taxei provizorii impuse la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/163
Acte UE
Jurnalul Oficial 283L
În vigoare Versiune de la: 12 Noiembrie 2018
CAPITOLUL 1:3.1. Introducere: Prezentarea planurilor, proiectelor şi a altor documente guvernamentale
(119)Înainte de a analiza presupusa subvenţionare sub formă de subvenţii sau de programe de subvenţionare specifice, Comisia a evaluat planurile, proiectele şi alte documente guvernamentale, care au fost relevante pentru mai multe subvenţii sau programe de subvenţionare. Aceasta a constatat că toate subvenţiile sau programele de subvenţionare care fac obiectul evaluării fac parte din procesul de implementare a planificării centralizate al GC vizând încurajarea industriei anvelopelor, din următoarele motive.
(120)Cel de-al 13-lea plan cincinal de dezvoltare economică şi socială naţională al RPC (denumit în continuare "cel de-al 13-lea plan cincinal"), care acoperă perioada 2016-2020, evidenţiază viziunea strategică a guvernului RPC pentru ameliorarea şi promovarea industriilor-cheie. El subliniază rolul inovaţiei tehnologice în dezvoltarea economică a RPC, precum şi importanţa continuă a principiilor dezvoltării ecologice. Conform capitolului 5, una dintre principalele linii de dezvoltare este promovarea modernizării structurii industriale tradiţionale, la fel ca în cazul celui de al 12-lea plan cincinal. Această idee este elaborată mai pe larg în capitolul 22, care explică strategia de modernizare a industriei tradiţionale din RPC prin promovarea reconversiei tehnologice a acesteia. în acest sens, în cel de-al 13-lea plan cincinal se afirmă că întreprinderile vor fi sprijinite "pentru a se îmbunătăţi în mod substanţial în domenii precum tehnologia produsului, echipamentele industriale, protecţia mediului şi eficienţa energetică". Rubrica 7 se referă în mod specific la proiectele referitoare la produsele petrochimice din aval (care includ anvelopele) în acest context. Protecţia mediului este elaborată mai pe larg în capitolul 44. în conformitate cu acest capitol, la nivelul industriilor-cheie va fi pusă în aplicare o "renovare" a producţiei nepoluante, iar rubrica 16 se referă în mod specific la industria petrochimică în acest sens.
(121)La un nivel mai detaliat, GC a lansat totodată cel de-al 13-lea plan cincinal de dezvoltare a industriei chimice şi petrochimice (denumit în continuare "cel de-al 13-lea plan cincinal privind petrochimia"), care include industria anvelopelor şi se bazează pe cel de-al 13-lea plan cincinal. în capitolul introductiv, cel de-al 13-lea plan cincinal privind petrochimia indică faptul că industria chimică şi petrochimică este o industrie-pilon importantă pentru economia naţională a Chinei. El detaliază mai pe larg principiile inovării tehnologice, ale ajustărilor structurale şi ale dezvoltării ecologice menţionate în cel de-al 13-lea plan cincinal, le pune în legătură cu priorităţi mai specifice din cadrul industriei petrochimice (a se vedea capitolul III - Principalele sarcini) şi face legătura cu diferite măsuri de sprijin fiscal şi financiar (a se vedea capitolul IV - Măsuri de salvgardare: secţiunea 4 - întărirea sprijinului politic).
(122)Pe lângă aceasta, GC a publicat un plan specific dedicat industriei anvelopelor, cu scopul de a implementa cel de-al 13-lea plan cincinal privind petrochimia, şi anume Politica industriei anvelopelor (26). Această politică subliniază faptul că principala prioritate a GC este ajustarea structurală, reforma tehnologică şi reducerea emisiilor din industria anvelopelor. Articolul 6 menţionează faptul că se încurajează dezvoltarea anvelopelor radiale şi a anvelopelor TBR fără cameră de înaltă performanţă. În plus, în preambulul la Politica industriei anvelopelor se stipulează că "Politica acestei industrii va servi ca bază pentru toate departamentele relevante, atunci când se angajează în diversele aspecte legate de managementul investiţiilor, oferta de terenuri, evaluarea de mediu, evaluarea economiilor de energie, autorizaţia de siguranţă, finanţarea creditelor şi furnizarea de energie electrică pentru proiecte ale industriei anvelopelor precum construcţia de facilităţi de producţie şi dezvoltarea tehnologică."
(26)Announcement of the Ministry of Industry and Information Technology on Printing and Distributing the Tire Industry Policy (Anunţ al Ministerului Industriei şi Tehnologiei Informaţiei privind tipărirea şi diseminarea Politicii industriei anvelopelor), Gong Chan Ye Zheng Ce [2010] Nr. 2.
(123)În fine, acest document stabileşte totodată condiţiile de intrare pe piaţă. Astfel, doar întreprinderile care depăşesc o anumită capacitate de producţie şi care respectă cerinţele de mediu pot intra pe piaţă (27).
(27)A se vedea articolul 30 din Politica industriei anvelopelor.
(124)În urma comunicării documentului de informare, GC şi-a reiterat poziţia de bază privind planurile cincinale ale Chinei, susţinând că ele nu sunt obligatorii şi că ar trebui să fie tratate doar ca documente "îndrumătoare". Comisia nu a fost de acord cu această poziţie. într-adevăr, capitolul 17 al celui de-al 13-lea plan cincinal prevede: "Rolul jucat de strategia şi de planul naţional de dezvoltare va fi unul principal şi constrângător." (28) În plus, capitolul IV din cel de-al 13-lea plan cincinal privind petrochimia organizează execuţia planului şi precizează că întreprinderile au sarcina: "să realizeze sarcini-cheie ale planului, să realizeze autoreglementarea şi să comunice la timp problemele legate de execuţia planului" (29). În fine, Politica industriei anvelopelor menţionează, în preambulul său că "va fi pusă în aplicare în mod corespunzător de toate entităţile vizate". Astfel, în locul unor afirmaţii generale de încurajare, aceste planuri utilizează mai degrabă un limbaj care indică natura lor obligatorie.
(28)- Capitolul 17 secţiunea 1 din cel de-al 13-lea plan cincinal, sublinierea ne aparţine.
(29)- Capitolul IV secţiunea 5 din cel de-al 13-lea plan cincinal privind petrochimia.
(125)Următoarele documente identifică şi ele industria anvelopelor ca fiind o industrie strategică, cu priorităţi clare şi/sau o industrie încurajată:
- Decizia nr. 40 a Consiliului de Stat privind "Promulgarea şi punerea în aplicare a dispoziţiilor provizorii privind promovarea adaptării structurilor industriale" (denumită în continuare "Decizia nr. 40"). Potrivit acestei decizii, "Catalogul liniilor directoare de adaptare a structurilor industriale", care este o măsură de punere în aplicare a Deciziei nr. 40, constituie o bază importantă pentru orientarea direcţiilor pentru investiţii. De asemenea, catalogul oferă îndrumări GC privind administrarea proiectelor de investiţii şi formularea şi punerea în aplicare a politicilor privind finanţele publice, fiscalitatea, creditele, terenurile, importul şi exportul (30). Industria anvelopelor şi, mai specific, producţia de anumite anvelope cum ar fi "anvelopele radiale de înaltă performanţă [inclusiv anvelopele fară cameră pentru camioane (...)]" este indicată drept categorie încurajată în capitolul VIII al acestui catalog de linii directoare (31). În ceea ce priveşte natura sa juridică, Comisia a observat că Decizia nr. 40 este un ordin emis de Consiliul de Stat, care este cel mai înalt organism administrativ din RPC. în acest sens, decizia este obligatorie din punct de vedere juridic pentru alte organisme publice şi pentru operatorii economici (32).
(30)- Capitolul III articolul 12 din Decizia nr. 40.
(31)Catalogul liniilor directoare de adaptare a structurilor industriale (ediţia 2011).
(32)A se vedea Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 215/2013 al Consiliului, JO L 73, 15.3.2013, considerentul 182 (Oţel cu acoperire organică).
- în conformitate cu capitolul III punctele 1 şi 5 şi cu capitolul VIII din Planul naţional pentru dezvoltarea ştiinţei şi tehnologiei pe termen mediu şi lung (2006-2020), acesta sprijină dezvoltarea de domenii-cheie şi teme prioritare, încurajând acordarea de sprijin financiar şi fiscal respectivelor domenii-cheie şi priorităţi. Capitolul III punctele 1 şi 5 din planul de mai sus menţionează în mod clar industria (petro)chimică în contextul temelor prioritare nr. 1 ("Eficienţă energetică industrială") şi nr. 31 ("Materii prime de bază"). Capitolul VIII încurajează acordarea de sprijin financiar şi fiscal acestor teme prioritare.
- Catalogul produselor chinezeşti de export noi şi de înaltă tehnologie (33) al GC enumeră "anvelopele radiale pneumatice noi de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane (din cauciuc, cu lăţimea în secţiune transversală > = 24 ţoli)" ca produse încurajate la export.
(33)Aviz privind publicarea Catalogului produselor chinezeşti de export de înaltă tehnologie, ediţia 2006, Guo Ke Fa Ji Zi [2006] Nr. 16.
- La nivel local, provincia cu cea mai dezvoltată industrie producătoare de anvelope din China este provincia Shandong, care a promulgat şi ea planuri de promovare a industriei anvelopelor. De exemplu, în octombrie 2014, guvernul provinciei Shandong a promulgat Planul de implementare pentru transformarea şi modernizarea industriei anvelopelor din provincia Shandong (34). Printre altele, acesta stabileşte, în cazul anvelopelor radiale pentru camioane şi autobuze, obiective de producţie care se ridică la 91 de milioane de unităţi până în 2017 şi la 120 milioane până în 2020, şi oferă sprijin pentru principalele întreprinderi producătoare de anvelope pentru camioane şi autobuze.
(34)Planul de implementare pentru transformarea şi modernizarea industriei anvelopelor din provincia Shandong (22 octombrie 2014).
(126)În concluzie, industria anvelopelor este considerată astfel o industrie cheie/strategică, a cărei dezvoltare este urmărită în mod activ de către GC ca obiectiv de politică.