Secţiunea 1 - (a) Instituţii financiare de stat acţionând ca organisme publice - Regulamentul 1690/09-nov-2018 de instituire a unor taxe compensatorii definitive la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/1579 al Comisiei de instituire a unei taxe antidumping definitive şi de percepere definitivă a taxei provizorii impuse la importurile de anumite anvelope pneumatice, noi sau reşapate, din cauciuc, de tipul celor utilizate pentru autobuze sau camioane, cu un indice de sarcină de peste 121, originare din Republica Populară Chineză şi de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/163
Acte UE
Jurnalul Oficial 283L
În vigoare Versiune de la: 12 Noiembrie 2018
SECŢIUNEA 1:(a) Instituţii financiare de stat acţionând ca organisme publice
(305)În China, actorii de pe piaţa obligaţiunilor sunt în esenţă aceleaşi entităţi care activează şi pe piaţa împrumuturilor. Societăţile care doresc să emită obligaţiuni trebuie să solicite serviciile unei instituţii financiare, care acţionează în calitate de subscriptor. Subscriptorii organizează emisiunea de obligaţiuni şi propun ratele dobânzilor la care obligaţiunea va fi prezentată investitorilor. Aceşti subscriptori sunt aceleaşi bănci de stat care oferă şi împrumuturile preferenţiale discutate în secţiunea 3.4 de mai sus. În plus, investitorii care cumpără obligaţiunile sunt şi ei, în majoritate, bănci chineze (de stat), deoarece peste 95 % din volumul total al tranzacţiilor cu obligaţiuni se realizează pe piaţa interbancară (62).
(62)Goldman Sachs Asset Management, Global Liquidity Management (Managementul lichidităţii globale). (2015). FAQ: China's Bond Market, first half 2015 (întrebări frecvente: piaţa obligaţiunilor din China, prima jumătate a anului 2015). A se vedea şi http://www.kwm. com/en/knowledge/insights/chinas-onshore-bond-market-open-for-business-20151216#ref-id-here (accesat la 16 noiembrie 2016).
(306)După cum se precizează în secţiunea 3.4.1 de mai sus, aceste instituţii financiare se caracterizează printr-o prezenţă puternică a statului, iar GC are posibilitatea de a exercita o influenţă semnificativă asupra lor.
(307)Cadrul juridic general în care funcţionează aceste instituţii financiare, şi care a fost descris deja în secţiunea 3.4 de mai sus, este aplicabil şi în cazul obligaţiunilor. în plus, obligaţiunilor li se aplică în mod specific următoarele documente normative:
(308)Legea Republicii Populare Chineze privind Valorile Mobiliare, revizuită şi adoptată la cea de-a 18-a Reuniune a Comitetului permanent al celui de-al X-lea Congres Popular Naţional al Republicii Populare Chineze din 27 octombrie 2005, aflat în vigoare de la 1 ianuarie 2006 (versiunea actuală promulgată la 31 august 2014) ("Legea valorilor mobiliare");
(309)Măsuri administrative pentru emiterea şi tranzacţionarea obligaţiunilor corporative, Ordinul Comisiei de Reglementare a Valorilor Mobiliare din China nr. 113 din 15 ianuarie 2015;
(310)Măsuri de administrare a instrumentelor de finanţare a datoriilor ale întreprinderilor nefinanciare pe piaţa interbancară a obligaţiunilor emise de Banca Populară Chineză, Ordinul Băncii Populare Chineze [2008] nr. 12 din 9 aprilie 2008;
(311)Regulamentele privind administrarea obligaţiunilor corporative, emise de Consiliul de Stat la 18 ianuarie 2011.
(312)În conformitate cu cadrul de reglementare, obligaţiunile nu pot fi emise sau tranzacţionate în mod liber în China. Emisiunea fiecărei obligaţiuni trebuie să fie aprobată de diferite autorităţi guvernamentale, cum ar fi PBOC, CNDR sau CSRC, în funcţie de tipul de obligaţiune şi tipul de emitent. în plus, conform Regulamentelor privind administrarea obligaţiunilor corporative, există cote anuale pentru emiterea de obligaţiuni corporative.
(313)Mai mult, în conformitate cu articolul 16 din Legea privind valorile mobiliare, emisiunea publică de obligaţiuni trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe: "investirea fondurilor colectate respectă politicile industriale ale statului [...]" şi,fondurile colectate [...] sunt utilizate în scopul verificat". Articolul 12 din Regulamentele privind administrarea obligaţiunilor corporative reiterează faptul că scopul fondurilor colectate trebuie să fie în conformitate cu politicile industriale ale statului.
(314)Conform Măsurilor administrative pentru emiterea şi tranzacţionarea obligaţiunilor corporative, numai anumite obligaţiuni care corespund unor criterii stricte de calitate, cum ar fi un rating de credit AAA, pot fi oferite pentru emisiunile publice. Majoritatea obligaţiunilor vor fi, prin urmare, emise în mod privat către aşa-numiţi investitori calificaţi, care au fost aprobaţi de CSRC şi care sunt în esenţă investitori instituţionali chinezi.
(315)În fine, ratele dobânzilor la obligaţiunile corporative nu sunt determinate în mod liber, deoarece articolul 18 din Regulamentul privind administrarea obligaţiunilor corporative prevede că "rata dobânzii oferită pentru orice obligaţiune corporativă nu depăşeşte 40 % din rata predominantă a dobânzii plătită de bănci persoanelor fizice pentru depozite de economii la termen cu aceeaşi scadenţă".
(316)Comisia a urmărit, de asemenea, să identifice elemente de probă concrete ale exercitării controlului în mod semnificativ pe baza unor emisiuni concrete de obligaţiuni. Ea a analizat prin urmare mediul juridic general, astfel cum se menţionează la considerentele 307-315 de mai sus, în combinaţie cu constatările concrete ale anchetei.
(317)Vizitele de verificare au arătat că obligaţiunile eu fost emise de cele două grupuri de producători-exportatori incluse în eşantion la rate ale dobânzii apropiate de rata dobânzii de referinţă a People's Bank of China ("PBOC"), indiferent de situaţia financiară şi de situaţia riscului de credit a întreprinderilor.
(318)În practică, ratele dobânzilor la obligaţiuni sunt influenţate de ratingul de credit, în mod similar cu ratele dobânzilor la împrumuturi. Cu toate acestea, după cum s-a precizat mai sus, la considerentele 237-242, piaţa locală a ratingului de credit este denaturată, iar ratingurile de credit sunt nefiabile. Acest lucru era ilustrat de faptul că prospectele obligaţiunilor şi rapoartele de rating de credit pentru obligaţiunile emise de societăţile incluse în eşantion nu corespundeau situaţiei reale a societăţilor.
(319)Într-un caz, de exemplu, analiza financiară a emisiunii de obligaţiuni se baza pe o cifră de afaceri foarte ridicată şi un profit de 12 %, deşi situaţiile financiare ale societăţii arătau că, în fapt, aceasta înregistra pierderi.
(320)Într-un alt caz, prospectul detaliat al obligaţiunilor avertiza că nivelul pasivelor unei societăţii se afla în creştere, că "sarcina datoriilor asupra emitentului este importantă, iar raportul dintre active şi pasive este mai mare decât media pe industrie... Per ansamblu, solvabilitatea pe termen scurt a emitentului este relativ scăzută, deci există o oarecare presiune de solvabilitate pe termen scurt...Societatea se bazează în principal pe veniturile extraordinare în ceea ce priveşte profitul. Acestea reprezintă o mulţime de incertitudini în legătură cu rentabilitatea sa." Cu toate acestea, raportul se încheia apoi prin acordarea unui rating AAA ofertei de obligaţiuni.
(321)În fine, Comisia a observat că, în condiţii normale de piaţă, ratele dobânzilor la obligaţiuni ar trebui să fie, în medie, mai mari decât ratele dobânzilor la împrumuturi, deoarece ele sunt considerate datorii subordonate. Cu toate acestea, în cazul societăţilor incluse în eşantion, ratele dobânzilor la împrumuturi erau egale sau mai mari decât ratele dobânzilor la obligaţiuni.
(322)Având în vedere consideraţiile de mai sus, Comisia a concluzionat că instituţiile financiare chineze care organizează emisiunea de obligaţiuni pentru societăţile incluse în eşantion sunt organisme publice în sensul articolului 3 şi al articolului 2 litera (b) din regulamentul de bază. Mai mult, celor doi producători-exportatori incluşi în eşantion li s-a conferit un avantaj, deoarece obligaţiunile au fost emise cu dobânzi mai mici decât cele de piaţă corespunzătoare profilului lor real de risc.