Capitolul xii - CLAUZE DE SIGURANŢĂ - Regulamentul 167/05-feb-2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehiculele agricole şi forestiere
Acte UE
Jurnalul Oficial 60L
În vigoare Versiune de la: 27 Noiembrie 2024 până la: 1 August 2026
CAPITOLUL XII:CLAUZE DE SIGURANŢĂ
Art. 41: Procedura la nivel naţional aplicată vehiculelor, sistemelor, componentelor sau unităţilor tehnice separate care prezintă un risc grav
(1)În cazul în care autorităţile de supraveghere a pieţei dintr-un stat membru au acţionat în temeiul articolului 20 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 sau în cazul în care au motive suficiente să creadă că un vehicul, un sistem, o componentă sau o unitate tehnică separată care intră sub incidenţa prezentului regulament prezintă un risc grav pentru sănătatea sau siguranţa persoanelor sau pentru alte aspecte legate de protecţia interesului public care intră sub incidenţa prezentului regulament, autoritatea de omologare care a acordat omologarea face o evaluare cu privire la vehiculul, sistemul, componenta sau unitatea tehnică separată în cauză, acoperind toate cerinţele stabilite de prezentul regulament. Operatorii economici relevanţi cooperează pe deplin cu autorităţile de omologare şi/sau de supraveghere a pieţei.
În cazul în care, pe parcursul evaluării menţionate, autoritatea de omologare care a acordat omologarea constată că vehiculul, sistemul, componenta sau unitatea tehnică separată nu este conformă cerinţelor stabilite de prezentul regulament, aceasta solicită de îndată operatorului economic relevant să întreprindă toate acţiunile corective adecvate pentru a garanta că vehiculul, sistemul, componenta sau unitatea tehnică separată este în conformitate cu cerinţele în cauză sau să retragă vehiculul, sistemul, componenta sau unitatea tehnică separată de pe piaţă sau să o recheme în decursul unei perioade rezonabile, proporţională cu natura riscului.
- Articolul 21 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008 se aplică măsurilor menţionate în prezentul alineat al doilea paragraf.
(2)În cazul în care autorităţile de omologare consideră că neconformitatea nu se limitează la teritoriul lor naţional, acestea informează Comisia şi celelalte state membre cu privire la rezultatele evaluării şi la acţiunile impuse operatorului economic.
(3)Operatorul economic se asigură că sunt luate toate măsurile corective necesare în privinţa tuturor vehiculelor, sistemelor, componentelor sau unităţilor tehnice separate neconforme pe care le-a introdus pe piaţă sau înmatriculat sau pentru a căror punere în exploatare este responsabil în Uniune.
(4)În cazul în care operatorul economic nu ia măsuri corective adecvate în termenul precizat la alineatul (1) al doilea paragraf, autorităţile naţionale iau toate măsurile adecvate pentru a interzice sau a restricţiona punerea la dispoziţie pe piaţă, înmatricularea sau punerea în exploatare a vehiculelor, sistemelor, componentelor sau unităţilor tehnice separate neconforme pe piaţa lor naţională sau pentru a le retrage de pe piaţă ori pentru a le rechema.
(5)Autorităţile naţionale informează fără întârziere Comisia şi celelalte state membre cu privire la măsurile prevăzute la alineatul (4).
Informaţiile furnizate includ toate detaliile disponibile, în special datele necesare identificării vehiculului, sistemului, componentei sau unităţii tehnice separate neconforme, originea acesteia, natura neconformităţii invocate şi a riscului implicat, tipul şi durata măsurilor naţionale adoptate, precum şi argumentele prezentate de operatorul economic relevant. În special, autorităţile de omologare indică dacă neconformitatea se datorează unuia dintre următoarele motive:
a)neîndeplinirea de către vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată a cerinţelor legate de sănătatea şi siguranţa persoanelor, de protecţia mediului sau de alte aspecte referitoare la interesul public precizate în prezentul regulament;
b)lacunele din actele relevante enumerate în anexa I.
(6)Statele membre informează, în termen de o lună, Comisia şi celelalte state membre cu privire la măsurile adoptate şi la informaţiile suplimentare de care dispun cu privire la neconformitatea vehiculului, sistemului, componentei sau unităţii tehnice separate în cauză şi, în caz de dezacord faţă de măsura naţională notificată, cu privire la obiecţiile lor.
(7)În cazul în care, în termen de o lună de la primirea informaţiilor menţionate la alineatul (6) din prezentul articol, un alt stat membru sau Comisia ridică o obiecţie cu privire la o măsură luată de un stat membru, măsura respectivă este evaluată de Comisie în conformitate cu articolul 42.
(8)Statele membre se asigură că sunt luate măsurile restrictive adecvate în legătură cu vehiculul, sistemul, componenta sau unitatea tehnică separată în cauză, cum ar fi retragerea fără întârziere a vehiculului, sistemului, componentei sau unităţii tehnice separate de pe piaţa lor.
Art. 42: Procedura UE de salvgardare
(1)În cazul în care, în cursul procedurii prevăzute la articolul 41 alineatele (3) şi (4), se ridică obiecţii la adresa unei măsuri luate de un stat membru sau în cazul în care Comisia consideră că o măsură naţională contravine legislaţiei Uniunii, Comisia evaluează fără întârziere măsura naţională, după ce se consultă cu statele membre şi cu operatorul sau operatorii economici relevanţi. Pe baza rezultatelor evaluării respective, Comisia decide, în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 69 alineatul (2), dacă măsura naţională este considerată justificată sau nu.
Comisia comunică decizia sa tuturor statelor membre şi operatorului sau operatorilor economici relevanţi.
(2)În cazul în care măsura naţională este considerată justificată de către Comisie, toate statele membre adoptă măsurile necesare pentru a se asigura că vehiculul, sistemul, componenta sau unitatea tehnică separată neconformă este retrasă de pe pieţele lor şi informează Comisia în consecinţă. În cazul în care măsura naţională este considerată nejustificată, statul membru în cauză retrage sau adaptează măsura, în conformitate cu decizia menţionată la alineatul (1).
(3)În cazul în care măsura naţională este considerată justificată şi se datorează lacunelor prezentului regulament sau ale actelor delegate sau de punere în aplicare adoptate în temeiul prezentului regulament, Comisia propune măsuri corespunzătoare după cum urmează:
a)în situaţia în care actele în cauză sunt actele delegate sau de punere în aplicare adoptate în temeiul prezentului regulament, Comisia propune modificările necesare la actul respectiv;
b)în situaţia în care sunt vizate regulamente CEE-ONU, Comisia propune proiectele de amendamente necesare ale regulamentelor CEE-ONU relevante în conformitate cu procedura aplicabilă în temeiul Acordului revizuit din 1958.
Art. 43: Vehicule, sisteme, componente sau unităţi tehnice separate conforme care prezintă un risc grav
(1)În cazul în care, în urma efectuării unei evaluări în temeiul articolului 41 alineatul (1), un stat membru constată că vehiculele, sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate respective, cu toate că sunt conforme cu cerinţele aplicabile sau sunt marcate corespunzător, prezintă un risc grav pentru siguranţă sau pot afecta grav mediul sau sănătatea publică, statul membru respectiv solicită operatorului economic relevant să ia toate măsurile adecvate pentru a garanta că vehiculul, sistemul, componenta sau unitatea tehnică separată în cauză nu mai prezintă acel risc în momentul introducerii pe piaţă, înmatriculării sau punerii în exploatare sau să retragă de pe piaţă vehiculul, sistemul, componenta sau unitatea tehnică separată ori să o recheme într-un termen rezonabil, proporţional cu natura riscului. Statul membru poate refuza înmatricularea unor astfel de vehicule până când producătorul ia toate măsurile corespunzătoare.
(2)În cazul unui vehicul, sistem, componentă sau unitate tehnică separată astfel cum este precizat la alineatul (1), operatorul economic se asigură că măsura corectivă este luată pentru toate vehiculele, sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate de acest fel care sunt introduse pe piaţă, înmatriculate sau puse în exploatare în Uniune.
(3)În termen de o lună, statul membru menţionat la alineatul (1) transmite Comisiei şi celorlalte state membre toate detaliile disponibile, în special datele necesare identificării vehiculului, sistemului, componentei sau unităţii tehnice separate în cauză, originea şi lanţul de aprovizionare ale vehiculului, sistemului, componentei sau unităţii tehnice separate, natura riscului implicat şi natura şi durata măsurilor naţionale întreprinse.
(4)Comisia consultă fără întârziere statele membre şi operatorul sau operatorii economici relevanţi precum şi, în special, autoritatea de omologare care a acordat omologarea de tip, evaluând, totodată, măsurile naţionale întreprinse. Pe baza evaluării respective, Comisia decide dacă măsurile naţionale menţionate la alineatul (1) sunt considerate sau nu justificate, şi, după caz, propune măsuri adecvate.
(5)Comisia adresează decizia sa tuturor statelor membre şi o comunică imediat acestora şi operatorului sau operatorilor economici relevanţi.
Art. 44: Vehiculele, sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate neconforme cu tipul omologat
(1)Dacă vehiculele, sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate noi însoţite de un certificat de conformitate sau purtând o marcă de omologare nu sunt conforme cu tipul care a fost omologat, autoritatea de omologare care a acordat omologarea UE de tip ia măsurile necesare, inclusiv retragerea omologării de tip, pentru a se asigura că vehiculele, sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate în producţie sunt în conformitate cu tipul omologat.
(2)În sensul alineatului (1), abaterile de la datele cuprinse în certificatul de omologare UE de tip sau în dosarul de omologare sunt considerate un motiv de neconformitate cu tipul omologat.
(3)Dacă o autoritate de omologare demonstrează că vehiculele, componentele sau unităţile tehnice separate noi însoţite de un certificat de conformitate sau purtând o marcă de omologare eliberată în alt stat membru nu se conformează tipului omologat, aceasta poate solicita autorităţii de omologare care a acordat omologarea UE de tip să verifice dacă vehiculele, sistemele, componentele sau unităţile tehnice separate în curs de fabricaţie se conformează în continuare tipului omologat. La primirea unei solicitări în acest sens, autoritatea de omologare care a acordat omologarea UE de tip ia măsurile care se impun în cel mai scurt timp posibil şi în termen de cel mult trei luni de la data solicitării.
(4)Autoritatea de omologare cere autorităţii de omologare care a acordat omologarea UE de tip pentru un sistem, o componentă, o unitate tehnică separată sau un vehicul incomplet să ia măsurile necesare pentru a se asigura că vehiculele în curs de fabricaţie sunt din nou conforme cu tipul omologat în cazurile următoare:
a)pentru o omologare UE de tip pentru vehicule, în cazul în care neconformitatea unui vehicul este atribuibilă exclusiv neconformităţii unui sistem, componente sau unităţi tehnice separate;
b)pentru o omologare de tip în mai multe etape, în cazul în care neconformitatea unui vehicul completat este atribuibilă exclusiv neconformităţii unui sistem, componente sau unităţi tehnice care face parte din vehiculul incomplet sau neconformităţii vehiculului incomplet.
(5)La primirea unei solicitări în acest sens, autoritatea de omologare în cauză ia măsurile care se impun, după caz în cooperare cu autoritatea de omologare solicitantă, în cel mai scurt timp posibil şi în termen de cel mult trei luni de la data solicitării.
(6)În cazul în care se constată neconformitatea, autoritatea de omologare a statului membru care a acordat omologarea UE de tip sistemului, componentei sau unităţii tehnice separate sau omologarea vehiculului incomplet ia măsurile precizate la alineatul (1).
Autorităţile de omologare se informează reciproc în termen de o lună privind orice retragere a omologării UE de tip şi motivele care au determinat-o.
(7)Dacă autoritatea de omologare care a acordat omologarea UE de tip contestă neconformitatea care i-a fost notificată, statele membre în cauză depun eforturi pentru soluţionarea diferendului. Comisia este informată şi organizează, atunci când este necesar, consultări adecvate în vederea ajungerii la o înţelegere.
Art. 45: Introducerea pe piaţă şi punerea în funcţiune a pieselor sau echipamentelor care pot prezenta un risc grav pentru buna funcţionare a sistemelor esenţiale
(1)Piesele sau echipamentele care pot prezenta un risc grav pentru buna funcţionare a sistemelor care sunt esenţiale pentru siguranţa vehiculului sau pentru performanţa lui de mediu nu sunt introduse pe piaţă, înmatriculate sau puse în funcţiune şi sunt interzise, cu excepţia cazului în care aceste piese sau echipamente au fost autorizate de către o autoritate de omologare în conformitate cu articolul 46 alineatele (1), (2) şi (4).
(2)Pentru a garanta punerea în aplicare uniformă a alineatului (1), Comisia poate să adopte acte de punere în aplicare pentru a întocmi o listă a acestor piese sau echipamente pe baza informaţiilor disponibile şi, în special, a informaţiilor comunicate de statele membre privind:
a)gravitatea riscului pentru siguranţa sau performanţa de mediu a vehiculelor echipate cu piesele sau echipamentele în cauză;
b)efectul posibil asupra consumatorilor şi producătorilor de pe piaţa pieselor de schimb a impunerii, în temeiul prezentului articol, a unei posibile cerinţe de autorizare pentru piesele sau echipamentul prevăzute.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 69 alineatul (2).
(3)Alineatul (1) nu se aplică pieselor sau echipamentelor originale şi pieselor sau echipamentelor care au primit omologarea de tip în conformitate cu oricare dintre actele enumerate în anexa I, cu excepţia cazului în care omologarea se referă la alte aspecte decât cele vizate la alineatul (1).
(4)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 71 în ceea ce priveşte cerinţele pe care le îndeplinesc piesele şi echipamentele menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol.
(5)Aceste cerinţe pot fi bazate pe actele enumerate în anexa I sau pot consta dintr-o comparaţie a pieselor sau echipamentului cu performanţele de mediu sau de siguranţă ale vehiculului original sau cu una dintre piesele sale, după caz. În oricare dintre aceste cazuri, cerinţele garantează că piesele sau echipamentele nu afectează buna funcţionare a sistemelor care sunt esenţiale pentru siguranţa vehiculului sau performanţa sa de mediu.
Art. 46: Piese sau echipamente care pot prezenta un risc grav pentru buna funcţionare a sistemelor esenţiale - cerinţe conexe
(1)În sensul articolului 45 alineatul (1), producătorul de piese sau echipamente prezintă autorităţii de omologare o cerere însoţită de un raport de încercare redactat de un serviciu tehnic desemnat, care certifică faptul că piesele sau echipamentele pentru care este solicitată autorizaţia sunt conforme cu cerinţele menţionate la articolul 45 alineatul (4). Producătorul poate depune doar o singură cerere pentru un tip de piesă unei singure autorităţi de omologare.
La cererea autorităţii competente a unui alt stat membru, autoritatea de omologare care a acordat autorizaţia trimite, în termen de o lună de la primirea cererii respective, o copie a certificatului de autorizare solicitat, însoţită de anexe, printr-un sistem comun şi securizat de schimb de informaţii electronice. Copia poate fi şi sub forma unui fişier electronic securizat.
(2)Cererea include detaliile privind producătorul pieselor sau al echipamentelor, tipul, numărul de identificare şi numărul de piese sau de echipamente, numele producătorului vehiculului, tipul de vehicul şi, după caz, anul de fabricaţie sau orice altă informaţie care permite identificarea vehiculului în care urmează să fie montate piesele sau echipamentele respective.
Atunci când autoritatea de omologare constată, luând în considerare raportul de încercare şi alte probe, că piesele sau echipamentele vizate sunt conforme cu cerinţele menţionate la articolul 45 alineatul (4), ea autorizează introducerea pe piaţă şi punerea în funcţiune a pieselor sau echipamentelor, sub rezerva dispoziţiei menţionate la alineatul (4) al doilea paragraf din prezentul articol.
Autoritatea de omologare emite, fără întârziere, un certificat producătorului.
(3)Comisia poate să adopte acte de punere în aplicare pentru a stabili un model şi un sistem de numerotare pentru certificatul menţionat în prezentul articol, alineatul (2) al treilea paragraf. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 69 alineatul (2).
(4)Producătorul informează fără întârziere autoritatea de omologare care a acordat autorizaţia asupra oricărei modificări care afectează condiţiile în care acesta a fost eliberat. Autoritatea de omologare decide dacă autorizaţia trebuie revizuită sau dacă trebuie eliberată o altă autorizaţie şi dacă sunt necesare alte teste.
Responsabilitatea producătorului este să se asigure că piesele sau echipamentele sunt produse şi continuă să fie produse potrivit condiţiilor în care a fost eliberată autorizaţia.
(5)Înainte de eliberarea unei autorizaţii, autoritatea de omologare se asigură de existenţa unor modalităţi şi proceduri corespunzătoare de asigurare a unui control efectiv al conformităţii producţiei.
În cazul în care autoritatea de omologare consideră că nu mai sunt îndeplinite condiţiile de eliberare a autorizaţiei, aceasta îi solicită producătorului să ia măsurile necesare pentru a se asigura că piesele sau echipamentele sunt din nou conforme. Dacă este necesar, autoritatea de omologare retrage autorizaţia.
(6)Autorităţile de omologare din diferite state membre semnalează Comisiei orice dezacord cu privire la autorizaţia menţionată la alineatul (2) al doilea paragraf. Comisia ia măsurile necesare pentru a soluţiona dezacordul, inclusiv, dacă este necesar, prin solicitarea retragerii autorizaţiei, după consultarea autorităţilor de omologare.
(7)Până la întocmirea listei menţionate la articolul 45 alineatul (2), statele membre pot menţine dispoziţii naţionale referitoare la piesele sau echipamentele susceptibile să afecteze funcţionarea corectă a sistemelor esenţiale pentru siguranţa vehiculului sau performanţa sa de mediu.
Art. 47: Retragerea vehiculelor, sistemelor, componentelor sau unităţilor tehnice separate
(1)În situaţia în care un producător care a obţinut omologarea UE de tip pentru întregul vehicul este obligat, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 765/2008, să retragă vehicule deja introduse pe piaţă, înmatriculate sau pentru a căror punere în funcţiune producătorul a fost responsabil, deoarece un sistem, o componentă sau o unitate tehnică separată montată pe vehicul prezintă un risc grav pentru siguranţă, sănătatea publică sau protecţia mediului, indiferent dacă au fost omologate în mod corespunzător sau nu în conformitate cu prezentul regulament, sau deoarece o piesă care nu face obiectul unor cerinţe speciale în temeiul legislaţiei privind omologarea de tip prezintă un risc grav pentru siguranţă, sănătatea publică sau protecţia mediului, producătorul în cauză informează de îndată autoritatea de omologare care a acordat omologarea vehiculului.
(2)În cazul în care un producător de sisteme, componente sau unităţi tehnice separate căruia i s-a acordat omologarea UE de tip este obligat, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 765/2008, să retragă sisteme, componente sau unităţi tehnice separate care au fost introduse pe piaţă sau pentru a căror punere în funcţiune producătorul a fost responsabil, din cauză că acestea prezintă un risc grav pentru siguranţă, siguranţa la locul de muncă, sănătatea publică sau protecţia mediului, indiferent dacă acestea au fost sau nu omologate în conformitate cu prezentul regulament, producătorul informează fără întârziere autoritatea de omologare care a acordat omologarea.
(3)Producătorul propune autorităţii de omologare un ansamblu de soluţii adecvate pentru a neutraliza riscul grav menţionat la alineatele (1) şi (2). Autoritatea de omologare comunică fără întârziere autorităţilor de omologare ale celorlalte state membre soluţiile propuse.
Autorităţile de omologare se asigură că soluţiile sunt puse în practică eficient pe teritoriu respectivului stat membru.
(4)Dacă se consideră că soluţiile sunt insuficiente sau că nu au fost puse în aplicare suficient de repede de către autoritatea de omologare în cauză, aceasta informează fără întârziere autoritatea de omologare care a acordat omologarea UE de tip.
Autoritatea de omologare care a acordat omologarea UE de tip îl informează apoi pe producător. Dacă producătorul nu propune şi nu implementează măsuri eficace de remediere, autoritatea de omologare care a acordat omologarea UE de tip va lua toate măsurile de protecţie necesare, inclusiv retragerea omologării UE de tip. În cazul retragerii omologării UE de tip, în termen de o lună de la respectiva retragere, autoritatea de omologare informează, prin scrisoare recomandată sau mijloace electronice echivalente producătorul, autorităţile de omologare ale celorlalte state membre şi Comisia.
Art. 48: Notificarea deciziilor şi a căilor de atac disponibile
(1)Toate deciziile adoptate în temeiul prezentului regulament, precum şi toate deciziile privind refuzarea sau retragerea unei omologări UE de tip, refuzarea înmatriculării, interzicerea sau restricţionarea introducerii pe piaţă, a înmatriculării sau a punerii în funcţiune a unui vehicul sau solicitarea retragerii de pe piaţă a unui vehicul, precizează în detaliu motivele pe care se întemeiază.
(2)Aceste decizii sunt transmise părţii interesate, cu precizarea căilor de atac de care aceasta dispune în conformitate cu legislaţia în vigoare în statul membru respectiv, precum şi a termenelor în care acestea pot fi exercitate.