Capitolul iii - CERINŢE DE FOND - Regulamentul 167/05-feb-2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehiculele agricole şi forestiere

Acte UE

Jurnalul Oficial 60L

În vigoare
Versiune de la: 27 Noiembrie 2024 până la: 1 August 2026
CAPITOLUL III:CERINŢE DE FOND
Art. 17: Cerinţe privind siguranţa în funcţionare a vehiculelor
(1)Producătorii asigură proiectarea, construirea şi asamblarea vehiculelor astfel încât să se minimizeze riscul de rănire a ocupanţilor vehiculului şi a altor persoane din preajma vehiculului.
(2)Producătorii asigură conformitatea vehiculelor, sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate cu cerinţele aplicabile stabilite în prezentul regulament, inclusiv cerinţele referitoare la:
a)integritatea structurii vehiculului;
b)sistemele de asistenţă la conducere a conducătorului vehiculului, în special cele de direcţie şi de frânare, cuprinzând şi sistemele de frânare avansate, precum şi sistemele de control electronic al stabilităţii;
c)sisteme care asigură conducătorului auto vizibilitate şi informaţii cu privire la starea vehiculului şi a zonei înconjurătoare, inclusiv geamuri, oglinzi şi sisteme de informare a conducătorului auto;
d)sisteme de iluminare a vehiculului;
e)sistemele de protecţie a ocupanţilor vehiculului, inclusiv amenajările interioare, tetierele, centurile de siguranţă, portierele;
f)exteriorul vehiculului şi accesoriile;
g)compatibilitatea electromagnetică;
h)dispozitive de avertizare sonoră;
i)sisteme de încălzire;
j)dispozitive pentru prevenirea folosirii neautorizate;
k)sisteme de identificare a vehiculului;
l)mase şi dimensiuni;
m)siguranţa din punct de vedere electric, inclusiv electricitatea statică;
n)dispozitivele de protecţie spate;
o)protecţia laterală;
p)platformele de încărcare;
q)dispozitive de remorcare;
r)pneuri;
s)dispozitivele antiîmproşcare;
t)mers înapoi;
u)şenile;
v)cuplajele mecanice, inclusiv protecţia împotriva greşelilor de montare.
(3)Componentele vehiculelor, ale căror pericole de natură electrică fac obiectul actelor delegate şi de punere în aplicare adoptate în temeiul prezentului regulament, nu fac obiectul Directivei 2006/95/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 12 decembrie 2006 privind armonizarea legislaţiilor statelor membre referitoare la echipamentele electrice destinate utilizării în cadrul unor anumite limite de tensiune (1).
(1)JO L 374, 27.12.2006, p. 10.
(4)Cerinţele menţionate la alineatele (1) şi (2) se aplică vehiculelor, precum şi sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate unor astfel de vehicule, dacă sunt aplicabile în conformitate cu anexa I.
(5)Pentru a asigura atingerea unui nivel ridicat de siguranţă în funcţionare, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate, în conformitate cu articolul 71, referitoare la cerinţele tehnice detaliate pentru elementele vizate la alineatul (2) al prezentului articol, inclusiv proceduri de încercare şi valori limită, după caz. Primele acte delegate de acest tip se adoptă până la 31 decembrie 2014.
Aceste cerinţe detaliate trebuie să crească sau cel puţin să menţină nivelul de siguranţă în funcţionare prevăzut de directivele menţionate la articolul 76 alineatul (1) şi la articolul 77 şi să asigure următoarele:
a)vehiculele cu o viteză maximă constructivă de peste 40 km/h respectă un nivel echivalent de siguranţă în funcţionare în ceea ce priveşte performanţa de frânare şi, după caz, a sistemelor de frânare cu antiblocare cu cel al autovehiculelor şi al remorcilor acestora;
b)presiunea de contact maximă exercitată pe suprafaţa de rulare dură de cauciucuri sau şenile nu depăşeşte 0,8 MPa.
Art. 18: Cerinţe pentru siguranţa la locul de muncă
(1)Producătorii asigură proiectarea, construcţia şi asamblarea vehiculelor în aşa fel încât să se minimizeze riscul de rănire a persoanelor care lucrează pe vehicul sau cu vehiculul.
(2)Producătorii asigură conformitatea vehiculelor, sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate cu cerinţele aplicabile stabilite în prezentul regulament, inclusiv cerinţele referitoare la:
a)structurile de protecţie contra răsturnării ("ROPS" - Roll- Over Protection Systems);
b)structurile de protecţie împotriva căderii de obiecte ("FOPS" - Falling Objects Protective Structures);
c)scaunele pentru pasageri;
d)nivelul zgomotului la care este expus conducătorul auto;
e)scaunul conducătorului;
f)spaţiul de operare şi accesul la postul de conducere, inclusiv protecţia împotriva riscului de alunecare, împiedicare sau cădere;
g)prizele de putere;
h)protecţia elementelor de acţionare;
i)punctele de fixare a centurilor de siguranţă;
j)centurile de siguranţă;
k)protecţia conducătorului împotriva obiectelor penetrante ("OPS" - Operator Protection Structures);
l)protecţia conducătorului împotriva substanţelor periculoase;
m)protecţia faţă de expunerea la piese sau materiale la temperaturi extreme;
n)manualul de utilizare;
o)sistemele de control, inclusiv siguranţa şi fiabilitatea sistemelor de control, dispozitivele de oprire de urgenţă şi cele automate;
p)protecţia împotriva riscurilor mecanice, altele decât cele menţionate la literele (a), (b), (g) şi (k), inclusiv protecţia împotriva suprafeţelor rugoase, a marginilor şi a unghiurilor ascuţite, a spargerii conductelor care transportă lichide, precum şi a deplasării necontrolate a vehiculului;
q)exploatare şi întreţinere, inclusiv curăţarea în siguranţă a vehiculelor;
r)apărătoarele şi dispozitivele de protecţie;
s)informaţii, avertizări şi marcaje;
t)materiale şi produse;
u)baterii.
(3)Cerinţele menţionate la alineatele (1) şi (2) se aplică vehiculelor, precum şi sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate unor astfel de vehicule, dacă sunt aplicabile în conformitate cu anexa I.
(4)Pentru a asigura obţinerea unui nivel ridicat de siguranţă la locul de muncă, în conformitate cu articolul 71, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate referitoare la cerinţele tehnice detaliate pentru elementele vizate la alineatul (2) al prezentului articol, inclusiv proceduri de încercare şi, după caz, valori limită. Primele acte delegate de acest tip se adoptă până la 31 decembrie 2014.
Aceste cerinţe detaliate trebuie să crească sau cel puţin să menţină nivelul de siguranţă la locul de muncă prevăzut de directivele menţionate la articolul 76 alineatul (1) şi la articolul 77, ţinând seama de ergonomie (inclusiv protecţia împotriva utilizării defectuoase care poate fi prevăzută, funcţionalitatea sistemelor de control, accesibilitatea comenzilor pentru evitarea activării neintenţionate a acestora, adaptarea interfeţei de comunicare dintre operator şi vehicul la caracteristicile previzibile ale şoferului, vibraţii şi intervenţia operatorului), de stabilitate şi de protecţia împotriva incendiilor.
Art. 19: Cerinţe pentru performanţa de mediu
(1)Producătorii se asigură că vehiculele sunt proiectate, construite şi asamblate în aşa fel încât impactul asupra mediului să fie minim.
(2)Producătorii asigură conformitatea vehiculelor, sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate cu cerinţele aplicabile stabilite în prezentul regulament, inclusiv cerinţele referitoare la:
a)emisiile poluante;
b)nivelul sonor extern.
(3)Se aplică dispoziţiile privind categoriile de motoare, limitele emisiilor de gaze de evacuare, ciclurile de încercare, perioadele de durabilitate a emisiilor, cerinţele privind emisiile de gaze de evacuare, monitorizarea emisiilor motoarelor în circulaţie şi efectuarea măsurătorilor şi a încercărilor, precum şi dispoziţiile tranzitorii şi dispoziţiile care permit omologarea UE de tip timpurie şi introducerea pe piaţă timpurie a motoarelor din etapa V prevăzute pentru echipamentele mobile fără destinaţie rutieră în Regulamentul (UE) 2016/1628 al Parlamentului European şi al Consiliului (*) şi în actele delegate şi de punere în aplicare adoptate în temeiul acestuia.
(*)Regulamentul (UE) 2016/1628 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 septembrie 2016 privind cerinţele referitoare la limitele emisiilor de poluanţi gazoşi şi de particule poluante şi omologarea de tip pentru motoarele cu ardere internă pentru echipamentele mobile fără destinaţie rutieră, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1024/2012 şi a Regulamentului (UE) nr. 167/2013 şi de modificare şi abrogare a Directivei 97/68/CE (JO L 252, 16.9.2016, p. 53).
În sensul introducerii pe piaţă, înregistrării sau punerii în funcţiune a tractoarelor din categoriile T2, T4.1 şi C2, motoarele din intervalul de putere 56-130 kW care îndeplinesc cerinţele etapei IIIB sunt considerate motoare de tranziţie, conform definiţiei de la articolul 3 punctul 32 din Regulamentul (UE) 2016/1628.

(4)Valorile limită pentru nivelurile sonore externe specifice nu depăşesc următoarele niveluri:
a)89 dB(A) pentru tractoare având masa fără încărcătură, în ordine de mers de peste 1 500 kg;
b)85 dB(A) pentru tractoare având masa fără încărcătură, în ordine de mers de cel mult 1 500 kg.
Nivelurile respective se măsoară în conformitate cu procedurile de încercare prevăzute în actele delegate menţionate la alineatul (6).
(5)Cerinţele menţionate la alineatele (1) şi (2) se aplică vehiculelor, precum şi sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate unor astfel de vehicule, dacă sunt aplicabile în conformitate cu anexa I.
(6)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 71 în ceea ce priveşte cerinţele tehnice detaliate privind nivelurile sonore externe, inclusiv procedurile de încercare, precum şi privind instalarea pe un vehicul de motoare care au fost omologate în legătură cu emisiile poluante şi dispoziţiile conexe privind flexibilitatea în vederea obţinerii unui nivel ridicat de performanţe de mediu. Primele acte delegate de acest tip se adoptă până la 31 decembrie 2014.
Aceste cerinţe tehnice specifice trebuie să fie de natură să mărească sau cel puţin să menţină nivelul performanţei de mediu prevăzute de directivele menţionate la articolul 76 alineatul (1) şi, după caz, la articolul 77.
Prin derogare de la principiul enunţat în al doilea paragraf, Comisia este împuternicită să modifice până la 31 decembrie 2016 Regulamentul delegat (UE) 2015/96 al Comisiei (*), astfel încât:
(*)Regulamentul delegat (UE) 2015/96 al Comisiei din 1 octombrie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 167/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele de performanţă de mediu şi de performanţă a unităţii de propulsie ale vehiculelor agricole şi forestiere (JO L 16, 23.1.2015, p. 1).
a)în scopul omologării UE de tip pentru tractoarele din categoriile T2, T4.1 şi C2, perioada de amânare prevăzută la articolul 11 alineatul (4) din Regulamentul delegat (UE) 2015/96 să fie de patru ani;
b)în cadrul regimului de flexibilitate menţionat la articolul 14 din Regulamentul delegat (UE) 2015/96, flexibilitatea permisă în temeiul punctului 1.1.1 din anexa V la regulamentul delegat menţionat anterior să fie majorată la 150 % pentru tractoarele din categoriile T2, T4.1 şi C2.