Art. 17. - Art. 17: Cerinţe privind siguranţa în funcţionare a vehiculelor - Regulamentul 167/05-feb-2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehiculele agricole şi forestiere
Acte UE
Jurnalul Oficial 60L
În vigoare Versiune de la: 27 Noiembrie 2024 până la: 1 August 2026
Art. 17: Cerinţe privind siguranţa în funcţionare a vehiculelor
(1)Producătorii asigură proiectarea, construirea şi asamblarea vehiculelor astfel încât să se minimizeze riscul de rănire a ocupanţilor vehiculului şi a altor persoane din preajma vehiculului.
(2)Producătorii asigură conformitatea vehiculelor, sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate cu cerinţele aplicabile stabilite în prezentul regulament, inclusiv cerinţele referitoare la:
a)integritatea structurii vehiculului;
b)sistemele de asistenţă la conducere a conducătorului vehiculului, în special cele de direcţie şi de frânare, cuprinzând şi sistemele de frânare avansate, precum şi sistemele de control electronic al stabilităţii;
c)sisteme care asigură conducătorului auto vizibilitate şi informaţii cu privire la starea vehiculului şi a zonei înconjurătoare, inclusiv geamuri, oglinzi şi sisteme de informare a conducătorului auto;
d)sisteme de iluminare a vehiculului;
e)sistemele de protecţie a ocupanţilor vehiculului, inclusiv amenajările interioare, tetierele, centurile de siguranţă, portierele;
f)exteriorul vehiculului şi accesoriile;
g)compatibilitatea electromagnetică;
h)dispozitive de avertizare sonoră;
i)sisteme de încălzire;
j)dispozitive pentru prevenirea folosirii neautorizate;
k)sisteme de identificare a vehiculului;
l)mase şi dimensiuni;
m)siguranţa din punct de vedere electric, inclusiv electricitatea statică;
n)dispozitivele de protecţie spate;
o)protecţia laterală;
p)platformele de încărcare;
q)dispozitive de remorcare;
r)pneuri;
s)dispozitivele antiîmproşcare;
t)mers înapoi;
u)şenile;
v)cuplajele mecanice, inclusiv protecţia împotriva greşelilor de montare.
(3)Componentele vehiculelor, ale căror pericole de natură electrică fac obiectul actelor delegate şi de punere în aplicare adoptate în temeiul prezentului regulament, nu fac obiectul Directivei 2006/95/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 12 decembrie 2006 privind armonizarea legislaţiilor statelor membre referitoare la echipamentele electrice destinate utilizării în cadrul unor anumite limite de tensiune (1).
(1)JO L 374, 27.12.2006, p. 10.
(4)Cerinţele menţionate la alineatele (1) şi (2) se aplică vehiculelor, precum şi sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate unor astfel de vehicule, dacă sunt aplicabile în conformitate cu anexa I.
(5)Pentru a asigura atingerea unui nivel ridicat de siguranţă în funcţionare, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate, în conformitate cu articolul 71, referitoare la cerinţele tehnice detaliate pentru elementele vizate la alineatul (2) al prezentului articol, inclusiv proceduri de încercare şi valori limită, după caz. Primele acte delegate de acest tip se adoptă până la 31 decembrie 2014.
Aceste cerinţe detaliate trebuie să crească sau cel puţin să menţină nivelul de siguranţă în funcţionare prevăzut de directivele menţionate la articolul 76 alineatul (1) şi la articolul 77 şi să asigure următoarele:
a)vehiculele cu o viteză maximă constructivă de peste 40 km/h respectă un nivel echivalent de siguranţă în funcţionare în ceea ce priveşte performanţa de frânare şi, după caz, a sistemelor de frânare cu antiblocare cu cel al autovehiculelor şi al remorcilor acestora;
b)presiunea de contact maximă exercitată pe suprafaţa de rulare dură de cauciucuri sau şenile nu depăşeşte 0,8 MPa.