Capitolul iv - INSTALAREA ŞI INSPECŢIA - Regulamentul 165/04-feb-2014 privind tahografele în transportul rutier, de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3821/85 al Consiliului privind aparatura de înregistrare în transportul rutier şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere
Acte UE
Jurnalul Oficial 60L
În vigoare Versiune de la: 2 Aprilie 2025
CAPITOLUL IV:INSTALAREA ŞI INSPECŢIA
Art. 22: Instalarea şi repararea
(1)Tahografele pot fi instalate sau reparate doar de montatori, ateliere sau producători de vehicule aprobaţi în acest scop de autorităţile competente ale statelor membre, în conformitate cu articolul 24.
(2)Montatorii, atelierele sau producătorii de vehicule aprobaţi sigilează tahograful, în conformitate cu specificaţiile incluse în certificatul de omologare de tip menţionat la articolul 15, după ce verifică funcţionarea corectă a acestuia şi, în special, astfel încât să garanteze că niciun dispozitiv de manipulare nu poate să falsifice sau să modifice datele înregistrate.
(3)Montatorul, atelierul sau producătorul de vehicule aprobat aplică o marcă specială pe sigiliile pe care le ataşează şi, de asemenea, în ceea ce priveşte tahografele digitale, introduce datele electronice de securitate pentru realizarea verificărilor de autentificare. Autorităţile competente ale fiecărui stat membru trimit Comisiei registrul mărcilor şi datelor electronice de securitate utilizate, precum şi informaţiile necesare privind datele electronice de securitate utilizate. Comisia oferă statelor membre, la cerere, acces la aceste informaţii.
(4)În scopul certificării faptului că instalarea tahografului s-a realizat în conformitate cu cerinţele prezentului regulament, se ataşează o plăcuţă de instalare astfel încât să fie vizibilă în mod clar şi uşor accesibilă.
(5)Componentele tahografului se sigilează astfel cum se specifică în certificatul de omologare de tip. Orice conectare la tahograf care este în mod potenţial vulnerabilă la manipularea frauduloasă, inclusiv racordarea dintre senzorul de mişcare şi cutia de viteze şi, atunci când este relevant, plăcuţa de instalare, se sigilează.
Un sigiliu se îndepărtează sau se rupe doar:
- de către montatori sau ateliere aprobate de autorităţile competente în temeiul articolului 24, în scopul reparării, mentenanţei sau recalibrării tahografului, sau de către agenţii de control formaţi în mod corespunzător şi, atunci când este necesar, autorizaţi, în scopuri de control;
- în scopul unei reparări sau al unei modificări a vehiculului care afectează sigiliul. În astfel de cazuri, se păstrează la bordul vehiculului o declaraţie scrisă care menţionează data şi ora la care sigiliul a fost rupt şi care prezintă motivele pentru îndepărtarea sigiliului. Comisia elaborează un formular standard pentru declaraţia scrisă, prin intermediul unor acte de punere în aplicare.
Sigiliile îndepărtate sau rupte se înlocuiesc de către un montator sau un atelier aprobat, fără întârzieri nejustificate şi cel târziu în termen de şapte zile de la îndepărtarea sau ruperea acestora. În cazul în care sigiliile au fost îndepărtate sau rupte în scopul controlului, acestea pot fi înlocuite de un agent de control echipat cu aparatură de sigilare şi cu o marcă specială unică, fără întârzieri nejustificate.
Atunci când un agent de control îndepărtează un sigiliu, cardul de control se introduce în tahograf din momentul îndepărtării sigiliului şi până la încheierea inspecţiei, inclusiv în cazul aplicării unui nou sigiliu. Agentul de control emite o declaraţie scrisă care cuprinde cel puţin următoarele informaţii:
- numărul de identificare al vehiculului;
- numele agentului;
- autoritatea de control şi statul membru;
- numărul cardului de control;
- numărul sigiliului îndepărtat;
- data şi ora îndepărtării sigiliului;
- numărul noului sigiliu, atunci când agentul de control a aplicat un nou sigiliu.
Înainte de înlocuirea sigiliilor, un atelier aprobat efectuează o verificare şi calibrare a tahografului, cu excepţia cazului în care un sigiliu a fost îndepărtat sau rupt în scopul controlului şi înlocuit de un agent de control.
Art. 23: Inspecţiile tahografelor
(1)Tahografele fac obiectul unei inspecţii periodice efectuate de atelierele aprobate. Inspecţiile periodice se efectuează cel puţin o dată la doi ani.
(2)Inspecţiile menţionate la alineatul (1) verifică cel puţin următoarele aspecte:
- tahograful este corect instalat şi este corespunzător pentru vehicul;
- tahograful funcţionează în mod corespunzător;
- pe tahograf se regăseşte marca de omologare de tip;
- plăcuţa de instalare este fixată;
- toate sigiliile sunt intacte şi eficace;
- nu există dispozitive de manipulare ataşate la tahograf sau urme ale utilizării unor astfel de dispozitive;
- dimensiunea pneurilor şi circumferinţa efectivă a pneurilor.
(3)Atelierele redactează un raport de inspecţie în cazul în care a fost necesar să se remedieze perturbări în funcţionarea tahografului, în urma unei inspecţii periodice sau a unei inspecţii efectuate la cererea expresă a autorităţii naţionale competente. Aceştia păstrează o listă a tuturor rapoartelor de inspecţie întocmite.
(4)Rapoartele de inspecţii se păstrează pentru o perioadă minimă de doi ani de la data întocmirii raportului. Statele membre decid dacă rapoartele de inspecţie urmează să fie păstrate sau să fie trimise autorităţii competente în cursul perioadei respective. În cazul în care rapoartele de inspecţie sunt păstrate de atelier, la cererea autorităţii competente, atelierul pune la dispoziţie rapoartele inspecţiilor şi calibrărilor efectuate în perioada respectivă.
Art. 24: Aprobarea montatorilor, a atelierelor şi a producătorilor de vehicule
(1)Statele membre aprobă, controlează în mod periodic şi certifică montatorii, atelierele şi producătorii de vehicule care pot efectua instalări, controale, inspecţii şi reparaţii de tahografe.
(2)Statele membre se asigură că montatorii, atelierele şi producătorii de vehicule sunt competenţi şi de încredere. În acest scop, stabilesc şi publică un set de proceduri naţionale clare şi se asigură că sunt îndeplinite următoarele criterii minime:
a)formarea corectă a personalului;
b)disponibilitatea echipamentului necesar pentru efectuarea testelor şi sarcinilor relevante;
c)buna reputaţie a montatorilor, a atelierelor şi a producătorilor de vehicule.
(3)Auditurile montatorilor sau atelierelor aprobate se efectuează după cum urmează:
a)montatorii sau atelierele aprobate fac obiectul unui audit al procedurilor aplicate la intervenţiile asupra tahografelor, desfăşurat cel puţin o dată la doi ani. Auditul se concentrează în special asupra măsurilor de securitate luate şi asupra gestionării cardurilor de atelier. Statele membre pot desfăşura aceste audituri fără a efectua o vizită la faţa locului;
b)de asemenea, se efectuează audituri tehnice inopinate ale montatorilor sau atelierelor aprobate, pentru a se verifica calibrările, inspecţiile şi instalările realizate. Auditurile respective privesc anual cel puţin 10 % din montatorii şi atelierele aprobate.
(4)Statele membre şi autorităţile lor competente iau măsuri corespunzătoare pentru a preveni conflictele de interese dintre montatori sau ateliere şi întreprinderile de transport rutier. În special, în caz de risc grav de conflict de interese, se iau măsuri suplimentare specifice pentru a asigura respectarea prezentului regulament de către montator sau atelier.
(5)Autorităţile competente ale statelor membre publică listele montatorilor şi atelierele aprobate, precum şi ale cardurilor emise acestora pe o pagină de internet accesibil publicului şi se asigură că aceste liste sunt actualizate în mod corespunzător, cel puţin o dată pe an.
Comisia publică lista acestor pagini de internet naţionale pe pagina sa de internet.
(6)Autorităţile competente din statele membre retrag, temporar sau definitiv, aprobările acordate montatorilor, atelierelor şi producătorilor de vehicule care nu îşi îndeplinesc obligaţiile care le revin în temeiul prezentului regulament.
Art. 25: Cardurile de atelier
(1)Durata valabilităţii cardurilor de atelier nu poate depăşi un an. Cu ocazia reînnoirii cardului de atelier, autoritatea competentă se asigură de respectarea de către montator, atelier sau de către producătorul de vehicule a criteriilor enumerate la articolul 24 alineatul (2).
(2)Autoritatea competentă reînnoieşte un card de atelier în termen de 15 zile lucrătoare de la primirea unei cereri de reînnoire valide şi a întregii documentaţii necesare. În caz de deteriorare, funcţionare defectuoasă sau de pierdere sau furt al unui card de atelier, autoritatea competentă furnizează un card de înlocuire în termen de cinci zile lucrătoare de la primirea unei cereri detaliate în acest scop. Autorităţile competente ţin un registru al cardurilor pierdute, furate sau defecte.
(3)În cazul în care un stat membru retrage aprobarea unui montator, atelier sau producător de vehicule în conformitate cu articolul 24, acesta retrage, de asemenea, cardurile de atelier emise acestuia.
(4)Statele membre iau toate măsurile necesare pentru a preveni falsificarea cardurilor de atelier emise montatorilor, atelierelor şi producătorilor de vehicule aprobaţi.
*) Dispoziţiile capitolului IV din Regulamentul (UE) nr. 165/2014 se aplică cu următoarea adaptare:
stat membru" înseamnă "stat membru al Uniunii Europene şi Ucraina