Capitolul ii - TAHOGRAFUL INTELIGENT - Regulamentul 165/04-feb-2014 privind tahografele în transportul rutier, de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3821/85 al Consiliului privind aparatura de înregistrare în transportul rutier şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere

Acte UE

Jurnalul Oficial 60L

În vigoare
Versiune de la: 2 Aprilie 2025
CAPITOLUL II:TAHOGRAFUL INTELIGENT
Art. 8: Înregistrarea poziţiei vehiculului în anumite puncte în timpul zilei de lucru
(1)Pentru a facilita verificarea respectării legislaţiei relevante, poziţia vehiculului se înregistrează în mod automat în următoarele puncte sau în cel mai apropiat punct de astfel de locuri, atunci când semnalul prin satelit este disponibil:
- locul de începere a zilei de lucru;
- de fiecare dată când vehiculul trece frontiera unui stat membru;
- de fiecare dată când vehiculul desfăşoară activităţi de încărcare sau descărcare;
- la fiecare trei ore de durată cumulată de conducere; şi
- locul de încheiere a zilei de lucru.
Pentru a facilita verificarea de către autorităţile de control a respectării normelor, tahograful inteligent înregistrează, de asemenea, dacă vehiculul a fost utilizat pentru transportul de mărfuri sau de persoane, astfel cum se prevede în Regulamentul (CE) nr. 561/2006.
În acest sens, vehiculele înmatriculate pentru prima dată la 36 de luni după intrarea în vigoare a dispoziţiilor detaliate menţionate la articolul 11 primul paragraf sunt echipate cu un tahograf conectat la un serviciu de poziţionare bazat pe un sistem de navigaţie prin satelit.
Cu toate acestea, înregistrarea trecerii frontierelor şi a activităţilor suplimentare menţionate la primul paragraf a doua şi a treia liniuţă şi la al doilea paragraf se aplică vehiculelor înmatriculate pentru prima dată într-un stat membru după mai mult de doi ani de la intrarea în vigoare a dispoziţiilor detaliate menţionate la articolul 11 al doilea paragraf, fără a aduce atingere obligaţiei de a moderniza anumite vehicule mai târziu, în conformitate cu articolul 3 alineatul (4).

(2)În ceea ce priveşte conectarea tahografului la un serviciu de poziţionare bazat pe un sistem de navigaţie prin satelit, astfel cum se menţionează la alineatul (1), se utilizează numai conexiunile la serviciu care exploatează un serviciu de poziţionare gratuit. Nicio dată de poziţionare, alta decât cele exprimate, ori de câte ori este posibil, prin coordonate geografice pentru determinarea punctelor menţionate la alineatul (1), nu se stochează în mod permanent în tahograf. Datele de poziţionare care este necesar să fie stocate temporar pentru a permite înregistrarea automată a punctelor menţionate la alineatul (1) sau pentru a corobora senzorul de mişcare nu sunt accesibile niciunui utilizator şi se şterg automat după ce nu mai sunt necesare pentru scopurile respective.
Art. 9: Detectarea timpurie la distanţă a posibilelor manipulări sau abuzuri
(1)Pentru a facilita efectuarea de controale în trafic selective de către autorităţile de control competente, tahografele instalate în vehiculele înmatriculate pentru prima dată la 36 de luni de la intrarea în vigoare a dispoziţiilor detaliate menţionate la articolul 11 sunt capabile să comunice cu respectivele autorităţi în timp ce vehiculul se află în mişcare.
(2)La trei ani de la intrarea în vigoare a dispoziţiilor detaliate menţionate la articolul 11 al doilea paragraf, statele membre îşi dotează autorităţile de control într-o măsură corespunzătoare cu echipamentele de detectare timpurie la distanţă necesare pentru a permite comunicarea datelor menţionate la prezentul articol, ţinând seama de cerinţele şi strategiile lor specifice de asigurare a respectării normelor. Până la acel moment, statele membre pot decide dacă dotează autorităţile lor de control cu echipamentul respectiv de detectare timpurie la distanţă.

(3)Comunicarea menţionată la alineatul (1) se stabileşte cu tahograful numai în urma unei cereri emise de echipamentele autorităţilor de control. Aceasta este securizată pentru a asigura integritatea datelor şi autentificarea aparaturii de înregistrare şi de control. Accesul la datele comunicate este permis numai autorităţilor de control autorizate să verifice încălcările actelor juridice ale Uniunii menţionate la articolul 7 alineatul (1) şi ale prezentului regulament, precum şi atelierelor, în măsura în care este necesar pentru verificarea bunei funcţionări a tahografului.

(4)Datele schimbate în timpul comunicării se limitează la datele necesare pentru efectuarea de controale în trafic selective ale vehiculelor al căror tahograf ar fi putut fi manipulat sau folosit abuziv. Aceste date se referă la următoarele evenimente sau date înregistrate de tahograf:
- ultima tentativă de încălcare a securităţii;
- cea mai lungă întrerupere a alimentării cu energie;
- anomalia senzorului;
- eroare privind datele de mişcare;
- conflict privind mişcarea vehiculului;
- conducere auto fără un card valid;
- introducerea cardului în timpul mersului;
- date privind reglarea orei;
- date de calibrare, inclusiv datele ultimelor două calibrări;
- numărul de înmatriculare al vehiculului;
- viteza înregistrată de tahograf.
- depăşirea duratei maxime de conducere.

(5)Datele schimbate sunt folosite exclusiv în scopul verificării respectării prezentului regulament. Acestea nu se transmit altor entităţi decât autorităţile care controlează perioadele de activitate şi de repaus şi organismele judiciare, în cadrul unei proceduri judiciare aflate în derulare.
(6)Datele pot fi stocate de către autorităţile de control doar pe durata controlului în trafic şi sunt şterse la cel mult trei ore de la comunicarea lor, cu excepţia cazului în care datele indică o posibilă manipulare sau un posibil abuz care vizează tahograful. Dacă, în cursul următoarei verificări în trafic, manipularea sau abuzul nu se confirmă, datele transmise se şterg.
(7)Întreprinderile de transport care exploatează vehicule sunt responsabile de informarea conducătorilor auto în privinţa posibilităţii comunicării la distanţă în scopul detectării timpurii a unor posibile manipulări sau abuzuri ale tahografelor.
(8)O comunicare la distanţă în scopul detectării timpurii de tipul celei descrise în prezentul articol nu poate duce în niciun caz la aplicarea automată de amenzi sau de sancţiuni conducătorului auto sau întreprinderii de transport. Pe baza datelor schimbate, autoritatea de control competentă poate decide să verifice vehiculul şi tahograful. Rezultatul comunicării la distanţă nu împiedică autorităţile de control să efectueze controale aleatorii în trafic pe baza sistemului de clasificare în funcţie de gradul de risc introdus prin articolul 9 din Directiva 2006/22/CE.
Art. 10: Interfaţa cu sistemele de transport inteligente
Tahografele vehiculelor înmatriculate pentru prima dată la 36 de luni de la intrarea în vigoare a dispoziţiilor detaliate menţionate la articolul 11 pot fi echipate cu interfeţe standardizate care permit utilizarea în mod operaţional de către un dispozitiv extern a datelor înregistrate sau produse de tahograf, sub rezerva respectării următoarelor condiţii:
(a)interfaţa nu afectează autenticitatea şi integritatea datelor tahografului;
(b)interfaţa respectă dispoziţiile detaliate ale articolului 11;
(c)dispozitivul extern conectat la interfaţă are acces la datele cu caracter personal, inclusiv datele de geopoziţionare, numai după acordarea consimţământului verificabil al conducătorului auto la care se referă datele.
Tahografele vehiculelor înmatriculate pentru prima dată într-un stat membru după mai mult de doi ani de la intrarea în vigoare a dispoziţiilor detaliate menţionate la articolul 11 al doilea paragraf se echipează cu interfaţa menţionată la primul paragraf.

Art. 11: Dispoziţii detaliate pentru tahograful inteligent
Pentru a se asigura că tahografele inteligente respectă principiile şi cerinţele prevăzute în prezentul regulament, Comisia adoptă, prin acte de punere în aplicare, dispoziţii detaliate necesare pentru aplicarea uniformă a articolelor 8, 9 şi 10, excluzând orice dispoziţii care ar prevedea înregistrarea unor date suplimentare de către tahograf.
Până la 21 august 2021, Comisia adoptă acte de punere în aplicare care prevăd dispoziţii detaliate pentru aplicarea uniformă a obligaţiei de înregistrare şi stocare a datelor privind orice trecere de frontieră a vehiculului şi activităţile prevăzute la articolul 8 alineatul (1) primul paragraf a doua şi a treia liniuţă şi la articolul 8 alineatul (1) al doilea paragraf.
Până la 21 februarie 2022, Comisia adoptă acte de punere în aplicare care prevăd dispoziţii detaliate necesare pentru aplicarea uniformă a normelor referitoare la funcţiile şi cerinţele privind datele, inclusiv articolele 8, 9 şi 10 din prezentul regulament, şi la instalarea tahografelor în cazul vehiculelor menţionate la articolul 2 alineatul (1) litera (aa) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 42 alineatul (3).

Dispoziţiile detaliate menţionate la primul, al doilea şi al treilea paragraf din prezentul articol:

(a)în ceea ce priveşte realizarea funcţiilor tahografului inteligent, astfel cum sunt menţionate în prezentul capitol, includ cerinţele necesare pentru garantarea securităţii, preciziei şi fiabilităţii datelor astfel cum sunt furnizate tahografului prin serviciul de poziţionare prin satelit şi prin tehnologia de comunicare la distanţă menţionate la articolele 8 şi 9;
(b)specifică diferitele condiţii şi cerinţe pentru serviciul de poziţionare prin satelit şi pentru tehnologia de comunicare la distanţă menţionate la articolele 8 şi 9, după cum acestea se află în exteriorul tahografului sau sunt încorporate în acesta, şi, atunci când se află în exterior, specifică condiţiile pentru utilizarea semnalului de poziţionare prin satelit ca un al doilea senzor de mişcare;
(c)specifică standardele necesare pentru interfaţa menţionată la articolul 10. Astfel de standarde pot include o dispoziţie privind distribuirea drepturilor de acces pentru conducătorii auto, ateliere şi întreprinderile de transport şi rolurile de control pentru datele înregistrate de tahograf, roluri care se bazează pe un mecanism de autentificare/autorizare definit pentru interfaţă, cum ar fi un certificat pentru fiecare nivel de acces şi cu condiţia fezabilităţii sale tehnice.