Capitolul iii - OMOLOGAREA DE TIP - Regulamentul 165/04-feb-2014 privind tahografele în transportul rutier, de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3821/85 al Consiliului privind aparatura de înregistrare în transportul rutier şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere

Acte UE

Jurnalul Oficial 60L

În vigoare
Versiune de la: 2 Aprilie 2025
CAPITOLUL III:OMOLOGAREA DE TIP
Art. 12: Cereri
(1)Producătorii sau agenţii acestora depun o cerere pentru omologarea unui tip de unitate montată pe vehicul, senzor de mişcare, model de foaie de înregistrare sau card de tahograf la autorităţile de omologare de tip desemnate în acest scop de către fiecare stat membru.
(2)Statele membre comunică Comisiei până la 2 martie 2015 numele şi datele de contact ale autorităţilor desemnate menţionate la alineatul (1) şi furnizează ulterior actualizări, după cum este necesar. Comisia publică o listă a autorităţilor de omologare de tip desemnate pe site-ul său internet, pe care o actualizează.
(3)Cererea de omologare de tip este însoţită de specificaţiile corespunzătoare, inclusiv informaţiile necesare privind sigiliile, precum şi de certificatele de securitate, de funcţionare şi de interoperabilitate. Certificatul de securitate este emis de un organism de certificare recunoscut, desemnat de Comisie.
Certificatul de funcţionare se emite producătorului de către autoritatea de omologare de tip.
Certificatul de interoperabilitate este emis de un singur laborator, sub autoritatea şi responsabilitatea Comisiei.
(4)În ceea ce priveşte tahografele, componentele sale relevante şi cardurile de tahograf:
a)certificatul de securitate atestă următoarele în ceea ce priveşte unitatea montată pe vehicul, cardurile de tahograf, senzorul de mişcare şi conectarea la receptorul GNSS atunci când GNSS nu este încorporat în unităţile montate pe vehicule:
(i)respectarea obiectivelor de securitate;
(ii)îndeplinirea următoarelor funcţii de securitate: identificare şi autentificare, autorizare, confidenţialitate, responsabilitate, integritate, audit, precizia şi fiabilitatea serviciului;
b)certificatul funcţional atestă faptul că obiectul testat îndeplineşte cerinţele corespunzătoare în ceea ce priveşte funcţiile realizate, caracteristicile de mediu, caracteristicile de compatibilitate electromagnetică, respectarea cerinţelor fizice şi respectarea altor standarde aplicabile;
c)certificatul de interoperabilitate atestă faptul că obiectul testat este pe deplin interoperabil cu tahografele necesare sau cu modelele de carduri de tahograf.
(5)Orice modificare a software-ului sau a hardware-ului tahografului sau a naturii materialelor utilizate pentru producerea acestuia este notificată, înainte de a fi aplicată, autorităţii care a acordat omologarea de tip pentru echipament. Autoritatea respectivă îi confirmă producătorului extinderea omologării de tip sau poate solicita o actualizare sau o confirmare a certificatelor de funcţionare, de securitate şi/sau de interoperabilitate relevante.
(6)Cererea pentru omologarea unui anumit tip de unitate montată pe vehicul, senzor de mişcare, model de foaie de înregistrare sau card de tahograf nu poate fi prezentată decât unui singur stat membru.
(7)Comisia adoptă, prin acte de punere în aplicare, dispoziţii detaliate pentru punerea în aplicare uniformă a prezentului articol. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 42 alineatul (3).
Art. 13: Acordarea omologării de tip
Un stat membru acordă omologarea de tip pentru orice tip de unitate montată pe vehicul, senzor de mişcare, model de foaie de înregistrare sau card de tahograf care respectă cerinţele menţionate la articolele 4 şi 11, cu condiţia ca statul membru să fie în măsură să verifice dacă modelele produse sunt conforme cu tipul omologat.
Orice modificare sau adăugare la un model omologat trebuie să facă obiectul unei omologări de tip suplimentare din partea statului membru care a acordat omologarea de tip iniţială.
Art. 14: Marca de omologare de tip
Statele membre emit solicitantului o marcă de omologare de tip în conformitate cu un model prestabilit, pentru fiecare tip de unitate montată pe vehicul, senzor de mişcare, model de foaie de înregistrare sau card de tahograf pe care îl omologhează în conformitate cu articolul 13 şi cu anexa II. Astfel de modele sunt adoptate de Comisie prin acte de punere în aplicare în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 42 alineatul (3).
Art. 15: Aprobarea sau refuzul
Autorităţile competente ale statului membru în care a fost depusă cererea de omologare de tip trimit autorităţilor celorlalte state membre, în termen de o lună, o copie a certificatului de omologare de tip, însoţită de copii ale specificaţiilor relevante, inclusiv cele cu privire la sigilii, pentru fiecare tip de unitate montată pe vehicul, senzor de mişcare, model de foaie de înregistrare sau card de tahograf pe care îl omologhează. În cazul în care autorităţile competente nu aprobă cererea de omologare de tip, acestea notifică autorităţile din celelalte state membre cu privire la refuzul omologării, comunicând motivele acestei decizii.
Art. 16: Conformitatea echipamentelor cu omologarea de tip
(1)Dacă un stat membru care a acordat omologarea de tip prevăzută la articolul 13 constată că orice unităţi montate pe vehicule, senzori de mişcare, foi de înregistrare sau carduri de tahograf care poartă mărcile de omologare de tip emise de acesta nu respectă tipul omologat, statul membru respectiv ia măsurile necesare pentru a garanta conformitatea modelelor produse cu tipul omologat. Aceste măsuri se pot extinde, dacă este necesar, până la retragerea omologării de tip.
(2)Un stat membru care a acordat omologarea de tip retrage această omologare dacă unităţile montate pe vehicule, senzorii de mişcare, foile de înregistrare sau cardurile de tahograf omologate nu respectă dispoziţiile prezentului regulament sau dacă prezintă, atunci când sunt folosite, orice defect general care le face inadecvate pentru scopul urmărit.
(3)Dacă un stat membru care a acordat omologare de tip este notificat de un alt stat membru cu privire la existenţa unuia dintre cazurile menţionate la alineatul (1) sau (2), acesta adoptă, după consultarea cu statul membru care a notificat, măsurile prevăzute la alineatele respective, sub rezerva aplicării alineatului (5).
(4)Un stat membru care este sigur de existenţa unuia dintre cazurile menţionate la alineatul (2) poate să interzică, până la o nouă comunicare, introducerea pe piaţă şi punerea în funcţiune a unităţii montate pe vehicule, a senzorului de mişcare, a foii de înregistrare sau a cardului de tahograf în cauză. Aceleaşi dispoziţii se aplică şi în cazurile prevăzute la alineatul (1) cu privire la unităţile montate pe vehicule, senzorii de mişcare, foile de înregistrare sau cardurile de tahograf care au fost exceptate de la verificarea iniţială UE, dacă producătorul, după o avertizare prealabilă, nu adaptează echipamentul la modelul omologat sau la cerinţele prezentului regulament.
În orice caz, în termen de o lună, autorităţile competente ale statelor membre se notifică reciproc şi notifică Comisia cu privire la orice retragere a omologării de tip sau orice alte măsuri luate în conformitate cu alineatul (1), (2) sau (3) şi precizează motivele acestui demers.
(5)Dacă un stat membru care a acordat omologarea de tip contestă existenţa oricăruia dintre cazurile prevăzute la alineatele (1) şi (2) despre care a fost notificat, atunci statele membre în cauză încearcă să rezolve disputa şi Comisia este informată cu privire la aceasta.
Dacă în urma discuţiilor dintre statele membre nu se ajunge la nicio înţelegere în termen de patru luni de la data notificării menţionate la alineatul (3), Comisia, după consultarea experţilor din toate statele membre şi luând în consideraţie toţi factorii relevanţi, cum ar fi factorii economici şi tehnici, adoptă în termen de şase luni de la expirarea perioadei de patru luni o decizie care este notificată statelor membre în cauză şi comunicată în acelaşi timp celorlalte state membre. Comisia stabileşte, în fiecare caz, termenul pentru punerea în aplicare a deciziei sale.
Art. 17: Omologarea de tip a foilor de înregistrare
(1)Un solicitant de omologare de tip a unui model de foaie de înregistrare specifică în formularul de cerere tipul sau tipurile de tahograf analogic pentru care foaia de înregistrare respectivă este destinată a fi utilizată şi pune la dispoziţie o aparatură din tipul sau tipurile respective în scopul testării foii de înregistrare.
(2)Autorităţile competente ale fiecărui stat membru indică pe certificatul de omologare de tip al modelului de foaie de înregistrare tipul sau tipurile de tahograf analogic pentru care se poate folosi foaia de înregistrare respectivă.
Art. 18: Justificarea deciziilor de refuz
Orice decizie, în conformitate cu prezentul regulament, de a refuza sau de a retrage omologarea unui tip de unitate montată pe vehicul, senzor de mişcare, model de foaie de înregistrare sau card de tahograf specifică în detaliu motivele pe care se întemeiază. Decizia se comunică părţii interesate, cu precizarea căilor de atac de care aceasta dispune în conformitate cu legislaţia statului membru relevant, precum şi a termenelor în care acestea pot fi exercitate.
Art. 19: Recunoaşterea tahografelor cu omologare de tip
Statele membre nu pot refuza înmatricularea unui vehicul echipat cu un tahograf sau interzice punerea în circulaţie sau utilizarea unui astfel de vehicul invocând un motiv legat de faptul că vehiculul este echipat cu respectiva aparatură de înregistrare, dacă aparatura are marca de omologare de tip menţionată la articolul 14 şi plăcuţa de instalare menţionată la articolul 22 alineatul (4).
Art. 20: Securitate
(1)Producătorii proiectează, testează şi revizuiesc unităţile montate pe vehicule, senzorii de mişcare şi cardurile de tahograf aflate în producţie, astfel încât să detecteze vulnerabilităţile apărute în toate fazele ciclului de viaţă al produselor, şi previn sau reduc posibila exploatare a acestor vulnerabilităţi. Frecvenţa testelor este prevăzută de statul membru care a acordat certificatul de omologare de tip, cu o limită care nu poate depăşi doi ani.
(2)În acest scop, producătorii prezintă documentaţia necesară pentru o analiză a vulnerabilităţii organismului de certificare menţionat la articolul 12 alineatul (3).
(3)În sensul alineatului (1), organismul de certificare menţionat la articolul 12 alineatul (3) realizează teste asupra unităţilor montate pe vehicule, senzorilor de mişcare şi cardurilor de tahograf, pentru a confirma că vulnerabilităţile cunoscute nu pot fi exploatate de persoane care deţin cunoştinţe accesibile publicului.
(4)Dacă în cursul testelor menţionate la alineatul (1) sunt detectate vulnerabilităţi ale elementelor sistemului (unităţi montate pe vehicul, senzori de mişcare şi carduri de tahograf), elementele respective nu se introduc pe piaţă. Dacă sunt detectate vulnerabilităţi în timpul testelor menţionate la alineatul (3), pentru elemente care se află deja pe piaţă, producătorul sau organismul de certificare informează autorităţile competente ale statului membru care a acordat omologarea de tip. Autorităţile competente respective iau toate măsurile necesare pentru a se asigura că problema este abordată, în special de către producător, şi informează fără întârziere Comisia cu privire la vulnerabilităţile detectate şi la măsurile preconizate sau luate, inclusiv retragerea omologării de tip în conformitate cu articolul 16 alineatul (2) atunci când este necesar.
Art. 21: Testele pe teren
(1)Statele membre pot autoriza efectuarea de teste pe teren pentru tahografele care nu au fost încă omologate de tip. Statele membre recunosc reciproc autorizaţiile de testare pe teren respective.
(2)Conducătorii auto şi întreprinderile de transport care participă la testele efectuate pe teren respectă cerinţele Regulamentului (CE) nr. 561/2006. Pentru a demonstra respectarea acestor cerinţe, conducătorii auto urmează procedura prevăzută la articolul 35 alineatul (2) din prezentul regulament.
(3)Comisia poate adopta acte de punere în aplicare pentru a stabili procedurile care se urmează la efectuarea de teste pe teren şi formularele care se folosesc pentru monitorizarea acestor teste. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 42 alineatul (3).
*) Omologarea de tip a echipamentelor tahografice inteligente urmează procedura prevăzută în capitolul III din Regulamentul (UE) nr. 165/2014, cu următoarea adaptare:
stat membru" înseamnă "stat membru al Uniunii Europene şi Ucraina