Secţiunea 2 - Dispoziţii aplicabile grupurilor - Regulamentul 1624/31-mai-2024 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 19 Iunie 2024
SECŢIUNEA 2:Dispoziţii aplicabile grupurilor
Art. 16: Cerinţe la nivel de grup
(1)O societate-mamă se asigură că cerinţele privind procedurile interne, evaluarea riscurilor şi personalul menţionate în secţiunea 1 din prezentul capitol se aplică tuturor sucursalelor şi filialelor grupului din statele membre şi, în cazul grupurilor al căror sediu social este situat în Uniune, din ţări terţe. În acest scop, o societate-mamă efectuează o evaluare a riscurilor la nivel de grup, ţinând seama de evaluarea riscurilor la nivel de întreprindere efectuată de toate sucursalele şi filialele grupului, şi stabileşte şi pune în aplicare politici, proceduri şi controale la nivel de grup, inclusiv cu privire la protecţia datelor şi la schimbul de informaţii în cadrul grupului în scopul CSB/CFT, pentru a se asigura că angajaţii din cadrul grupului cunosc cerinţele care decurg din prezentul regulament. Entităţile obligate din cadrul grupului pun în aplicare respectivele politici, proceduri şi controale la nivel de grup ţinând seama de specificul lor şi de riscurile la care sunt expuse.
Politicile, procedurile şi controalele la nivel de grup, precum şi evaluările riscurilor la nivel de grup menţionate la primul paragraf, includ toate elementele enumerate la articolul 9 şi, respectiv, 10.
În sensul primului paragraf, în cazul în care un grup are sedii în mai multe state membre şi, pentru grupurile al căror sediu social este situat în Uniune, în ţări terţe, societăţile-mamă iau în considerare informaţiile publicate de autorităţile din toate statele membre sau din toate ţările terţe în care sunt situate sediile grupului.
(2)Funcţiile de conformitate se stabilesc la nivelul grupului. Aceste funcţii includ un manager responsabil cu funcţia de conformitate la nivelul grupului şi, în cazul în care activităţile desfăşurate la nivel de grup justifică acest lucru, un coordonator al funcţiei de conformitate. Decizia privind amploarea funcţiilor de conformitate trebuie să fie fundamentată.
Managerul responsabil cu funcţia de conformitate menţionat la primul paragraf raportează periodic organului de conducere acţionând în exercitarea funcţiei sale de conducere al societăţii-mamă cu privire la punerea în aplicare a politicilor, procedurilor şi controalelor la nivel de grup. Managerul responsabil cu funcţia de conformitate prezintă cel puţin o dată pe an un raport privind punerea în aplicare a politicilor, procedurilor şi controalelor interne ale entităţii obligate şi ia măsurile necesare pentru remedierea în timp util a oricăror deficienţe identificate. În cazul în care organul de conducere acţionând în exercitarea funcţiei sale de conducere este un organism responsabil în mod colectiv pentru deciziile sale, managerul responsabil cu funcţia de conformitate îi acordă asistenţă şi consiliere şi pregăteşte deciziile necesare pentru punerea în aplicare a prezentului articol.
(3)Politicile, procedurile şi controalele referitoare la schimbul de informaţii menţionate la alineatul (1) impun obligativitatea entităţilor obligate din cadrul grupului de a face schimb de informaţii atunci când acest schimb este relevant în scopul aplicării măsurilor de precauţie privind clientela şi al gestionarii riscurilor de spălare a banilor şi de finanţare a terorismului. Schimbul de informaţii în cadrul grupului se referă în special la identitatea şi caracteristicile clientului, ale beneficiarilor săi reali sau ale persoanei în numele căreia acţionează clientul, la natura şi scopul relaţiei de afaceri şi al tranzacţiilor ocazionale şi la suspiciunile, însoţite de analizele subiacente, potrivit cărora fondurile sunt produse ale activităţii infracţionale ori sunt legate de finanţarea terorismului raportate către FIU în temeiul articolului 69, cu excepţia cazului în care FIU dispune altfel.
Politicile, procedurile şi controalele la nivel de grup nu împiedică entităţile din cadrul unui grup care nu sunt entităţi obligate să furnizeze informaţii entităţilor obligate din cadrul aceluiaşi grup, în cazul în care un astfel de schimb este relevant pentru ca respectivele entităţi obligate să respecte cerinţele stabilite în prezentul regulament.
Societăţile-mamă instituie politici, proceduri şi controale la nivel de grup pentru a se asigura că informaţiile schimbate în temeiul primului şi al celui de al doilea paragraf fac obiectul unor garanţii suficiente în ceea ce priveşte confidenţialitatea, protecţia datelor şi utilizarea informaţiilor, inclusiv pentru a preveni divulgarea acestora.
(4)Până la 10 iulie 2026, ACSB elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare şi le înaintează Comisiei spre adoptare. Aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare specifică cerinţele minime pentru politicile, procedurile şi controalele la nivel de grup, inclusiv standardele minime pentru schimbul de informaţii în cadrul grupului, criteriile pentru identificarea societăţii-mamă în cazurile care intră sub incidenţa articolului 2 alineatul (1) punctul 42 litera (b), condiţiile în care dispoziţiile prezentului articol se aplică entităţilor care fac parte din structuri care deţin în comun proprietatea, gestionarea sau controlul conformităţii, inclusiv reţele sau parteneriate, precum şi criteriile pentru identificarea societăţii-mamă din Uniune în cazurile respective.
(5)Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la alineatul (4) din prezentul articol în conformitate cu articolele 49-52 din Regulamentul (UE) 2024/1620.
Art. 17: Sucursale şi filiale în ţări terţe
(1)În cazul în care sucursalele sau filialele entităţilor obligate sunt situate în ţări terţe în care cerinţele minime în materie de CSB/CFT sunt mai puţin stricte decât cele prevăzute în prezentul regulament, societatea-mamă se asigură că respectivele sucursale sau filiale respectă cerinţele prevăzute în prezentul regulament, inclusiv cerinţele privind protecţia datelor, sau cerinţe echivalente.
(2)În cazul în care legislaţia unei ţări terţe nu permite respectarea prezentului regulament, societatea-mamă ia măsuri suplimentare pentru a se asigura că sucursalele şi filialele din ţara terţă respectivă fac faţă în mod eficace riscului de spălare a banilor sau de finanţare a terorismului şi informează supraveghetorii din statul său membru de origine cu privire la măsurile suplimentare respective. În cazul în care supraveghetorii din statul membru de origine consideră că măsurile suplimentare nu sunt suficiente, autorităţile respective exercită acţiuni suplimentare de supraveghere, inclusiv impunând grupului să nu stabilească nicio relaţie de afaceri, să pună capăt celor existente ori să nu efectueze tranzacţii sau să îşi închidă operaţiunile în ţara terţă.
(3)Până la 10 iulie 2026, ACSB elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare şi le înaintează Comisiei spre adoptare. Aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare precizează tipul de măsuri suplimentare menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol, inclusiv măsurile minime care trebuie luate de entităţile obligate în cazul în care dreptul ţării terţe nu permite punerea în aplicare a măsurilor necesare în temeiul articolului 16 şi acţiunile suplimentare de supraveghere necesare în astfel de cazuri.
(4)Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la alineatul (3) din prezentul articol în conformitate cu articolele 49-52 din Regulamentul (UE) 2024/1620.