Capitolul ix - Paşaportul digital pentru baterii - Regulamentul 1542/12-iul-2023 privind bateriile şi deşeurile de baterii, de modificare a Directivei 2008/98/CE şi a Regulamentului (UE) 2019/1020 şi de abrogare a Directivei 2006/66/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 191L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL IX:Paşaportul digital pentru baterii
Art. 77: Paşaportul pentru baterii
(1)Începând cu 18 februarie 2027, toate bateriile LMT, toate bateriile industriale cu o capacitate mai mare de 2 kWh şi toate bateriile pentru vehicule electrice introduse pe piaţă sau puse în serviciu dispun de o înregistrare electronică (denumit în continuare "paşaportul pentru baterii").
(2)Paşaportul pentru baterii conţine informaţii referitoare la modelul de baterie şi informaţii specifice bateriei în cauză, inclusiv informaţii care rezultă din utilizarea bateriei respective, astfel cum se menţionează în anexa XIII.
Informaţiile care figurează în paşaportul pentru baterii cuprind:
a)informaţii accesibile publicului larg în conformitate cu punctul 1 din anexa XIII;
b)informaţii accesibile numai organismelor notificate, autorităţilor de supraveghere a pieţei şi Comisiei în conformitate cu punctele 2 şi 3 din anexa XIII; şi
c)informaţii accesibile numai persoanelor fizice sau juridice care au un interes legitim să obţină şi să prelucreze informaţiile respective în scopurile menţionate la al treilea paragraf literele (a) şi (b), în conformitate cu punctele 2 şi 4 din anexa XIII.
Scopurile în vederea obţinerii şi prelucrării informaţiilor astfel cum sunt menţionate la al doilea paragraf litera (c):
(a)se referă la demontarea bateriei, inclusiv la măsurile de siguranţă care trebuie luate în timpul demontării, precum şi la compoziţia detaliată a modelului de baterie şi sunt esenţiale pentru a le permite reparatorilor, fabricanţilor implicaţi în procesul de refabricare, operatorilor care se ocupă de cel de al doilea ciclu de viaţă şi reciclatorilor să îşi desfăşoare activităţile economice care le sunt specifice în conformitate cu prezentul regulament; sau
(b)în cazul bateriilor individuale, sunt esenţiale pentru cumpărătorul bateriei sau pentru părţile care acţionează în numele cumpărătorului în vederea punerii respectivei baterii la dispoziţia agregatorilor energetici independenţi sau a participanţilor la piaţa energiei.
Informaţiile menţionate la al doilea paragraf sunt incluse în paşaportul pentru baterii în măsura în care acest lucru este aplicabil categoriei sau subcategoriei de baterii în cauză.
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 89 pentru a modifica anexa XIII în ceea ce priveşte informaţiile care trebuie incluse în paşaportul pentru baterii având în vedere progresele tehnice şi ştiinţifice.
(3)Paşaportul pentru baterii este accesibil prin intermediul codului QR menţionat la articolul 13 alineatul (6), care face legătura cu un identificator unic pe care operatorul economic care introduce bateria pe piaţă i-l atribuie.
Codul QR şi identificatorul unic sunt conforme cu standardele ISO/IEC 15459-1:2014, 15459-2:2015, 15459-3:2014, 15459-4:2014, 15459-5:2014 şi 15459-6:2014 sau cu echivalentul acestora.
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 89 pentru a modifica al doilea paragraf de la prezentul alineat în lumina progreselor tehnice şi ştiinţifice prin înlocuirea standardelor menţionate în paragraful respectiv sau prin adăugarea altor standarde europene sau internaţionale cu care trebuie să fie conforme codul QR şi identificatorul unic.
(4)Operatorul economic care introduce bateria pe piaţă se asigură că informaţiile care figurează în paşaportul pentru baterii sunt exacte, complete şi actualizate. Acesta poate acorda autorizare scrisă oricărui alt operator să acţioneze în numele său.
(5)Toate informaţiile incluse în paşaportul pentru baterii se bazează pe standarde deschise şi trebuie să fie într-un format interoperabil, să fie transferabile prin intermediul unei reţele deschise şi interoperabile de schimb de date, în cazul căreia nu există dependenţă de furnizor, să fie structurate şi trebuie să poată fi citite şi căutate automat, în conformitate cu cerinţele esenţiale prevăzute la articolul 78.
(6)Accesul la informaţiile incluse în paşaportul pentru baterii este reglementat în conformitate cu cerinţele esenţiale prevăzute la articolul 78.
(7)Pentru o baterie care a făcut obiectul pregătirii pentru reutilizare, pregătirii pentru reafectare, reafectării sau refabricării, responsabilitatea pentru îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la alineatul (4) de la prezentul articol este transferată operatorului economic care a introdus bateria respectivă pe piaţă sau care a pus-o în serviciu. O astfel de baterie trebuie să dispună de un nou paşaport pentru baterii, legat de paşaportul sau de paşapoartele bateriei sau bateriilor iniţiale.
Atunci când statutul unei baterii se schimbă în deşeu de baterie, responsabilitatea pentru îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la alineatul (4) de la prezentul articol este transferată fie producătorului, fie, dacă este desemnată în conformitate cu articolul 57 alineatul (1), organizaţiei care implementează răspunderea extinsă a producătorilor sau operatorului de gestionare a deşeurilor selectat în conformitate cu articolul 57 alineatul (8).
(8)Un paşaport pentru baterii încetează să existe după ce bateria a fost reciclată.
(9)Până la 18 august 2026, Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care se precizează care sunt persoanele care trebuie să fie considerate persoane care au un interes legitim în sensul punctelor 2 şi, respectiv, 4 din anexa XIII în scopul aplicării alineatului (2) litera (c) de la prezentul articol, şi care sunt informaţiile enumerate la punctele respective la care acestea au acces şi în ce măsură acestea pot descărca, partaja, publica şi reutiliza informaţiile respective. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 90 alineatul (3).
Criteriile pentru a se preciza care sunt persoanele menţionate la alineatul (2) litera (c) şi pentru a se stabili în ce măsură acestea pot descărca, partaja, publica şi reutiliza informaţiile menţionate la punctele 2 şi 4 din anexa XIII sunt următoarele:
a)necesitatea de a deţine aceste informaţii pentru a evalua statutul şi valoarea reziduală a bateriei şi capacitatea acesteia de a mai fi utilizată;
b)necesitatea de a deţine aceste informaţii în scopul pregătirii pentru reutilizare, al pregătirii pentru reafectare, al reafectării, al refabricării sau al reciclării bateriei sau pentru a alege între aceste operaţiuni;
c)necesitatea de a se asigura că accesul la informaţiile din paşaportul pentru baterii care sunt sensibile din punct de vedere comercial, precum şi prelucrarea acestora sunt limitate la minimul necesar în conformitate cu dreptul Uniunii aplicabil.
(10)Operatorul economic care introduce bateria pe piaţă sau o pune în funcţiune încarcă numărul unic de identificare în registrul menţionat la articolul 13 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2024/1781 al Parlamentului European şi al Consiliului (*).
(*)Regulamentul (UE) 2024/1781 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iunie 2024 de instituire a unui cadru pentru stabilirea cerinţelor în materie de proiectare ecologică pentru produsele sustenabile, de modificare a Directivei (UE) 2020/1828 şi a Regulamentului (UE) 2023/1542 şi de abrogare a Directivei 2009/125/CE (JO L, 2024/1781, 28.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1781/oj).

Art. 78: Proiectarea tehnică şi funcţionarea paşaportului pentru baterii
Proiectarea tehnică şi funcţionarea paşaportului pentru baterii respectă următoarele cerinţe esenţiale:
(a)paşaportul pentru baterii este pe deplin interoperabil cu celelalte paşapoarte digitale ale produselor prevăzute de dispoziţiile dreptului Uniunii referitoare la proiectarea ecologică în ceea ce priveşte aspectul tehnic, cel semantic şi cel organizaţional ale comunicării de la un capăt la altul şi ale transferului de date;
(b)consumatorii, operatorii economici şi ceilalţi actori relevanţi au acces la paşaportul pentru baterii cu titlul gratuit şi pe baza drepturilor de acces ale fiecăruia dintre aceştia stabilite în anexa XIII şi în actul de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 77 alineatul (9);
(c)datele incluse în paşaportul pentru baterii sunt stocate de operatorul economic responsabil de îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la articolul 77 alineatul (4) sau (7) sau de operatorii autorizaţi să acţioneze în numele său;
(d)în cazul în care datele incluse în paşaportul pentru baterii sunt stocate sau prelucrate în alt mod de operatori autorizaţi să acţioneze în numele operatorului economic responsabil de îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la articolul 77 alineatul (4) sau (7), operatorilor respectivi nu li se permite să vândă, să reutilizeze sau să prelucreze aceste date, integral sau parţial, dincolo de ceea ce este necesar pentru furnizarea serviciilor de stocare sau de prelucrare relevante;
(e)paşaportul pentru baterii continuă să fie disponibil după ce operatorul economic responsabil de îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la articolul 77 alineatul (4) sau (7) încetează să existe sau îşi încetează activitatea în Uniune;
(f)dreptul de acces la informaţiile din paşaportul pentru baterii şi dreptul de a introduce, modifica sau actualiza aceste informaţii sunt restricţionate pe baza drepturilor de acces specificate în anexa XIII şi în actul de punere în aplicare adoptat în temeiul articolului 77 alineatul (9);
(g)sunt asigurate autentificarea, fiabilitatea şi integritatea datelor;
(h)paşaportul pentru baterii asigură un nivel ridicat de securitate şi de confidenţialitate şi evitarea fraudelor.