Capitolul vii - Obligaţiile operatorilor economici referitoare la politicile privind diligenţa necesară pentru baterii - Regulamentul 1542/12-iul-2023 privind bateriile şi deşeurile de baterii, de modificare a Directivei 2008/98/CE şi a Regulamentului (UE) 2019/1020 şi de abrogare a Directivei 2006/66/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 191L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL VII:Obligaţiile operatorilor economici referitoare la politicile privind diligenţa necesară pentru baterii
Art. 47: Domeniul de aplicare al prezentului capitol
Prezentul capitol nu se aplică operatorilor economici care au avut o cifră de afaceri netă mai mică de 40 de milioane EUR în exerciţiul financiar care precedă ultimul exerciţiu financiar şi care nu fac parte dintr-un grup format din întreprinderi-mamă şi filiale care, pe bază consolidată, depăşeşte limita de 40 de milioane EUR.
Prezentul capitol nu se aplică operatorilor economici în legătură cu introducerea pe piaţă sau punerea în serviciu a bateriilor care au făcut obiectul pregătirii pentru reutilizare, pregătirii pentru reafectare, reafectării sau refabricării, dacă bateriile în cauză au fost deja introduse pe piaţă sau puse în serviciu înainte de a fi supuse unor astfel de operaţiuni.
Prezentul capitol se aplică fără a aduce atingere dispoziţiilor prevăzute în dreptul Uniunii privind obligaţiile de diligenţă necesară în legătură cu minereurile şi metalele provenite din zone afectate de conflicte şi cu risc ridicat.
Art. 48: Politici privind diligenţa necesară pentru baterii
(1)Începând cu 18 august 2027, operatorii economici care introduc baterii pe piaţă sau le pun în serviciu îndeplinesc obligaţiile de diligenţă necesară prevăzute la alineatele (2) şi (3) de la prezentul articol, la articolele 49, 50 şi 52 şi, în acest scop, instituie şi pun în aplicare politici privind diligenţa necesară pentru baterii.

(2)Politicile privind diligenţa necesară pentru baterii ale operatorilor economici menţionaţi la alineatul (1) de la prezentul articol sunt verificate de către un organism notificat în conformitate cu articolul 51 (denumită în continuare "verificarea de către un terţ") şi sunt auditate periodic de către respectivul organism notificat pentru a se asigura că politicile privind diligenţa necesară pentru baterii sunt menţinute şi aplicate în conformitate cu articolele 49, 50 şi 52. Organismul notificat furnizează operatorului economic auditat un raport de audit.
(3)Operatorii economici menţionaţi la alineatul (1) de la prezentul articol păstrează documentaţia care demonstrează îndeplinirea de către aceştia a obligaţiilor prevăzute la articolele 49, 50 şi 52, inclusiv raportul de verificare şi decizia de aprobare menţionate la articolul 51 şi rapoartele de audit menţionate la alineatul (2) e la prezentul articol, timp de 10 ani de la introducerea pe piaţă a ultimei baterii fabricate în temeiul politicii relevante privind diligenţa necesară pentru baterii.
(4)Fără a aduce atingere responsabilităţii individuale a operatorilor economici pentru politicile lor privind diligenţa necesară pentru baterii, operatorii economici menţionaţi la alineatul (1) de la prezentul articol pot, în scopul respectării cerinţelor prevăzute la articolele 48, 49, 50 şi 52, să colaboreze cu alţi actori, inclusiv prin intermediul sistemelor de diligenţă necesară recunoscute în temeiul prezentului regulament.
(5)Până la 26 iulie 2026, Comisia publică orientări în ceea ce priveşte aplicarea cerinţelor privind diligenţa necesară prevăzute la articolele 49 şi 50, în ceea ce priveşte riscurile menţionate la punctul 2 din anexa X şi, în special, în conformitate cu instrumentele internaţionale menţionate la punctele 3 şi 4 din anexa X.

(6)Pentru a furniza informaţii şi sprijin operatorilor economici în îndeplinirea obligaţiilor de diligenţă necesară în temeiul prezentului regulament, statele membre pot crea şi administra, individual sau în comun, website-uri, platforme sau portaluri dedicate.
(7)Comisia poate completa măsurile de sprijin ale statelor membre menţionate la alineatul (6), sprijinindu-se pe acţiunile existente ale Uniunii pentru a susţine diligenţa necesară în cadrul Uniunii şi în ţările terţe, şi poate elabora noi măsuri pentru a ajuta operatorii economici să îşi îndeplinească obligaţiile în temeiul prezentului regulament.
(8)Comisia evaluează periodic necesitatea de a actualiza lista materiilor prime şi lista categoriilor de risc prevăzute în anexa X.
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 89 pentru:
a)a modifica lista de materii prime de la punctul 1 din anexa X şi lista de categorii de risc de la punctul 2 din anexa X, având în vedere progresele ştiinţifice şi tehnologice din domeniul producţiei bateriilor şi al compoziţiilor chimice ale acestora, precum şi modificările aduse Regulamentului (UE) 2017/821;
b)a modifica lista instrumentelor internaţionale de la punctul 3 din anexa X, în conformitate cu evoluţiile din cadrul forurilor internaţionale relevante în ceea ce priveşte standardele legate de politicile privind diligenţa necesară şi de protecţia mediului şi a drepturilor sociale;
c)a modifica obligaţiile care le revin operatorilor economici menţionaţi la alineatul (1) de la prezentul articol şi care sunt prevăzute la articolele 49 şi 50, având în vedere modificările aduse Regulamentului (UE) 2017/821, şi a modifica lista instrumentelor privind diligenţa necesară recunoscute la nivel internaţional, prevăzute la punctul 4 din anexa X.
Art. 49: Sistemul de management al operatorului economic
(1)Fiecare operator economic menţionat la articolul 48 alineatul (1):
a)adoptă şi comunică în mod clar furnizorilor şi publicului o politică a întreprinderii de diligenţă necesară pentru baterii referitoare la materiile prime enumerate la punctul 1 din anexa X şi categoriile de risc social şi de mediu asociate enumerate la punctul 2 din anexa X;
b)include în politica sa privind diligenţa necesară pentru baterii standarde care sunt conforme cu standardele stabilite în instrumentele de diligenţă necesară recunoscute la nivel internaţional enumerate la punctul 4 din anexa X;
c)îşi structurează sistemul intern de management pentru a sprijini politica sa privind diligenţa necesară pentru baterii, atribuind personalului de conducere de nivel superior responsabilitatea de a supraveghea politica sa privind diligenţa necesară pentru baterii, precum şi de a păstra evidenţe ale sistemelor respective pentru o perioadă de cel puţin 10 ani;
d)instituie şi administrează un sistem de controale şi de transparenţă privind lanţul de aprovizionare, incluzând un lanţ de custodie, un sistem de trasabilitate, identificând actorii din amonte ai lanţului de aprovizionare;
e)integrează politica sa privind diligenţa necesară pentru baterii, inclusiv măsurile de management al riscurilor, în contractele şi acordurile cu furnizorii; şi
f)stabileşte un mecanism de reclamaţii, inclusiv un sistem de avertizare timpurie pentru conştientizarea riscurilor şi un mecanism de reparare sau furnizează astfel de mecanisme prin acorduri de colaborare cu alţi operatori economici sau organizaţii ori prin facilitarea apelării la un expert sau la un organism extern, precum un ombudsman; astfel de mecanisme se bazează pe Principiile directoare ale ONU privind afacerile şi drepturile omului.
(2)Sistemul menţionat la alineatul (1) litera (d) este însoţit de o documentaţie care furnizează cel puţin următoarele informaţii:
a)o descriere a materiei prime, inclusiv denumirea comercială şi tipul acesteia;
b)denumirea şi adresa furnizorului care a furnizat materia primă existentă în baterii operatorului economic care introduce pe piaţă bateriile care conţin materia primă în cauză;
c)ţara de origine a materiei prime şi tranzacţiile de pe piaţă, de la extracţia materiei prime până la furnizorul imediat al operatorului economic care introduce bateria pe piaţă;
d)cantităţile de materie primă existente în bateria introdusă pe piaţă, exprimate în procente sau greutate;
e)rapoartele de verificare de către un terţ emise de un organism notificat şi referitoare la furnizorii menţionaţi la articolul 50 alineatul (3);
f)dacă rapoartele menţionate la litera (e) nu sunt disponibile şi în cazul în care materia primă provine dintr-o zonă afectată de conflict şi cu risc ridicat, informaţii suplimentare în conformitate cu recomandările specifice pentru operatorii economici din amonte, după cum se prevede în Orientările OCDE privind diligenţa necesară referitoare la existenţa unui lanţ de aprovizionare responsabil în cazul minereurilor provenite din zone afectate de conflicte şi cu risc ridicat, după caz, cum ar fi mina de origine, locurile unde sunt consolidate, comercializate şi prelucrate materiile prime, precum şi locul unde sunt plătite impozitele, taxele şi redevenţele plătite.
Rapoartele de verificare de către un terţ menţionate la primul paragraf litera (e) se pun la dispoziţia operatorilor din aval ai lanţului de aprovizionare de către furnizorii menţionaţi la articolul 50 alineatul (3).
Art. 50: Obligaţii de management al riscurilor
(1)Operatorul economic menţionat la articolul 48 alineatul (1):
a)identifică şi evaluează riscul de efecte negative din lanţul său de aprovizionare, asociat categoriilor de risc enumerate la punctul 2 din anexa X, ca parte a planului său de management, inclusiv pe baza informaţiilor furnizate în temeiul articolului 49 şi a oricăror alte informaţii relevante care fie sunt puse la dispoziţia publicului, fie sunt furnizate de părţile interesate, prin trimitere la politica sa de diligenţă necesară pentru baterii;
b)concepe şi pune în aplicare o strategie pentru a răspunde riscurilor identificate pentru a preveni, a atenua sau a combate în alt mod efectele negative prin:
(i)raportarea constatărilor evaluării sale a riscurilor către personalul său de conducere de nivel superior, desemnat în conformitate cu articolul 49 alineatul (1) litera (c);
(ii)adoptarea unor măsuri de management al riscurilor care sunt în conformitate cu instrumentele de diligenţă necesară recunoscute la nivel internaţional enumerate la punctul 4 din anexa X, ţinând seama de capacitatea sa de a influenţa şi, dacă este necesar, de a lua măsuri pentru a exercita presiune asupra furnizorilor, inclusiv asupra filialelor şi subcontractanţilor acestora, care pot să prevină sau să atenueze în cel mai eficace mod riscul identificat;
(iii)conceperea şi punerea în aplicare a unui plan de management al riscurilor, monitorizarea şi urmărirea rezultatelor eforturilor de atenuare a riscurilor, raportarea către personalul său de conducere de nivel superior, desemnat în conformitate cu articolul 49 alineatul (1) litera (c), şi luarea în considerare a suspendării sau a întreruperii colaborării cu un furnizor sau cu o filială sau un subcontractant al acestuia după încercări eşuate de atenuare, pe baza contractelor şi a acordurilor relevante menţionate la articolul 49 alineatul (1) litera (e);
(iv)efectuarea de evaluări suplimentare ale faptelor şi ale riscurilor pentru riscurile care trebuie atenuate sau în urma unor modificări ale circumstanţelor.
(2)În cazul în care operatorul economic menţionat la articolul 48 alineatul (1) depune eforturi de atenuare a riscurilor şi, între timp, continuă comercializarea sau suspendă temporar comercializarea, acesta se consultă cu furnizorii şi cu părţile interesate afectate, inclusiv cu autorităţile guvernamentale locale şi naţionale, cu organizaţiile internaţionale sau ale societăţii civile şi cu terţii afectaţi, cum ar fi comunităţile locale, înainte de a stabili o strategie pentru o atenuare măsurabilă a riscurilor în planul de management al riscurilor menţionat la alineatul (1) litera (b) punctul (iii) de la prezentul articol.
(3)Operatorul economic menţionat la articolul 48 alineatul (1) identifică şi evaluează probabilitatea unui impact negativ asociat categoriilor de risc indicate la punctul 2 din anexa X din lanţul său de aprovizionare. Respectivul operator economic identifică şi evaluează riscurile din lanţul său de aprovizionare ca parte a propriilor sale sisteme de management al riscurilor. Operatorul economic efectuează verificări de către terţi ale propriilor lanţuri de diligenţă necesară prin intermediul unui organism notificat în conformitate cu articolul 51. Operatorul economic poate utiliza rapoartele de verificare de către un terţ emise în temeiul articolului 51 alineatul (2) de către un astfel de organism notificat cu privire la politicile privind diligenţa necesară pentru baterii puse în aplicare în conformitate cu prezentul capitol de către furnizorii din lanţul respectiv. Operatorul economic poate de asemenea să folosească respectivele rapoarte de verificare de către un terţ pentru a evalua, după caz, practicile respectivilor furnizori privind diligenţa necesară.
(4)Operatorul economic menţionat la articolul 48 alineatul (1) raportează constatările evaluării riscurilor, menţionată la alineatul (3) de la prezentul articol, către personalul său de conducere de nivel superior căruia i-a fost atribuită responsabilitatea în conformitate cu articolul 49 alineatul (1) litera (c), şi pune în aplicare strategia menţionată la alineatul (1) litera (b) de la prezentul articol.
Art. 51: Verificarea de către un terţ a politicilor privind diligenţa necesară pentru baterii
(1)Organismul notificat efectuează o verificare de către un terţ. O astfel de verificare de către un terţ:
a)acoperă toate activităţile, procesele şi sistemele utilizate de către operatorii economici pentru a-şi îndeplini obligaţiile privind diligenţa necesară, în conformitate cu articolele 49, 50 şi 52;
b)are ca obiectiv stabilirea conformităţii practicilor privind diligenţa necesară ale operatorilor economici care introduc baterii pe piaţă, în conformitate cu articolele 49, 50 şi 52;
c)după caz, include efectuarea de controale asupra întreprinderilor şi colectarea de informaţii de la părţile interesate;
d)identifică, pentru operatorii economici care introduc baterii pe piaţă, domenii pentru o potenţială îmbunătăţire referitoare la practicile lor privind diligenţa necesară;
e)respectă principiile de audit ale independenţei, competenţei şi răspunderii, astfel cum sunt stabilite în Orientările OCDE privind diligenţa necesară referitoare la existenţa unui lanţ de aprovizionare responsabil în cazul minereurilor provenite din zone afectate de conflicte şi cu risc ridicat.
(2)Organismul notificat emite un raport de verificare în care se înregistrează activităţile efectuate în conformitate cu alineatul (1) de la prezentul articol şi rezultatele lor. În cazul în care politicile privind diligenţa necesară pentru baterii menţionate la articolul 48 îndeplinesc obligaţiile prevăzute la articolele 49, 50 şi 52, organismul notificat emite o decizie de aprobare.
Art. 52: Divulgarea informaţiilor referitoare la politicile privind diligenţa necesară pentru baterii
(1)Operatorul economic menţionat la articolul 48 alineatul (1) pune la dispoziţia autorităţilor naţionale sau de supraveghere a pieţei din statele membre, la cerere, raportul de verificare şi decizia de aprobare emisă în conformitate cu articolul 51, rapoartele de audit menţionate la articolul 48 alineatul (2) şi dovezile disponibile care atestă conformitatea cu un sistem privind diligenţa necesară recunoscut de Comisie în conformitate cu articolul 53.
(2)Operatorul economic menţionat la articolul 48 alineatul (1) pune la dispoziţia cumpărătorilor săi imediaţi din aval toate informaţiile relevante obţinute şi menţinute în conformitate cu politica sa privind diligenţa necesară pentru baterii, ţinând seama în mod corespunzător de secretul profesional şi de alte aspecte legate de concurenţă.
(3)Operatorul economic menţionat la articolul 48 alineatul (1) revizuieşte anual şi pune la dispoziţia publicului, inclusiv pe internet, un raport privind politica sa privind diligenţa necesară pentru baterii. Raportul conţine, într-un mod uşor de înţeles pentru utilizatorii finali şi identificând în mod clar bateriile vizate, datele şi informaţiile privind măsurile luate de respectivul operator economic pentru a respecta cerinţele stabilite la articolele 49 şi 50, inclusiv constatările privind efectele negative semnificative asociate categoriilor de risc indicate la punctul 2 din anexa X şi modul în care acestea au fost abordate, precum şi un raport de sinteză privind verificările de către un terţ efectuate în conformitate cu articolul 51, incluzând numele organismului notificat şi ţinând seama în mod corespunzător de secretul profesional şi de alte aspecte legate de concurenţă. Raportul respectiv cuprinde, de asemenea, după caz, detalii privind accesul la informaţii, participarea publicului la luarea deciziilor şi accesul la justiţie în materie de mediu în ceea ce priveşte aprovizionarea, prelucrarea şi comercializarea materiilor prime prezente în baterii.
(4)În cazul în care operatorul economic menţionat la articolul 48 alineatul (1) poate demonstra că materiile prime indicate la punctul 1 din anexa X care sunt prezente în baterie provin din surse reciclate, acesta comunică public concluziile sale într-un mod rezonabil de detaliat, ţinând seama în mod corespunzător de secretul profesional şi de alte aspecte legate de concurenţă.
Art. 53: Recunoaşterea sistemelor privind diligenţa necesară
(1)Guvernele, asociaţiile industriale şi grupările de organizaţii interesate care au dezvoltat şi supraveghează sisteme privind diligenţa necesară (denumiţi în continuare "titularii de sistem") pot solicita recunoaşterea de către Comisie a sistemelor lor privind diligenţa necesară. Comisia este împuternicită să adopte acte de punere în aplicare de stabilire a cerinţelor de informare pe care să le conţină cererea de recunoaştere. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 90 alineatul (3).
(2)În cazul în care stabileşte, pe baza probelor şi informaţiilor furnizate în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol, că sistemul privind diligenţa necesară menţionat la alineatul respectiv permite operatorilor economici să îndeplinească cerinţele prevăzute la articolele 48, 49, 50 şi 52, Comisia adoptă un act de punere în aplicare prin care acordă respectivului sistem o recunoaştere a echivalenţei cu cerinţele stabilite în prezentul regulament. Înainte de adoptarea respectivului act de punere în aplicare este consultat Centrul OCDE pentru o conduită profesională responsabilă. Respectivul act de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 90 alineatul (3).
Atunci când adoptă o decizie privind recunoaşterea unui sistem de diligenţă necesară, Comisia ţine seama de diversele practici sectoriale vizate de sistemul respectiv şi ia în considerare abordarea bazată pe riscuri şi metoda utilizate de sistemul respectiv pentru a identifica riscurile.
(3)Comisia adoptă acte delegate, în conformitate cu articolul 89, care să stabilească criteriile şi metodologia conform cărora Comisia trebuie să stabilească, în conformitate cu alineatul (2) de la prezentul articol, dacă sistemele privind diligenţa necesară permit respectarea de către operatorii economici a cerinţelor prevăzute la articolele 48, 49, 50 şi 52. De asemenea, Comisia verifică periodic, după caz, dacă sistemele recunoscute privind diligenţa necesară continuă să îndeplinească criteriile care au dus la adoptarea unei decizii de recunoaştere a echivalenţei, în temeiul alineatului (2) de la prezentul articol.
(4)Titularul unui sistem privind diligenţa necesară pentru care a fost acordată recunoaşterea echivalenţei în conformitate cu alineatul (2) informează Comisia, fără întârziere, cu privire la orice modificări sau actualizări ale sistemului respectiv. Comisia evaluează dacă astfel de modificări sau actualizări afectează recunoaşterea echivalenţei pentru sistemul respectiv şi ia măsuri corespunzătoare.
(5)În cazul în care există dovezi cu privire la cazuri repetate sau semnificative de neîndeplinire a cerinţelor prevăzute la articolele 48, 49, 50 şi 52 de către operatorii economici care pun în aplicare un sistem recunoscut în conformitate cu alineatul (2) de la prezentul articol, Comisia examinează, consultându-se cu titularul sistemului recunoscut privind diligenţa necesară, dacă respectivele cazuri indică deficienţe ale sistemului.
(6)În cazul în care constată faptul că un sistem recunoscut privind diligenţa necesară nu este conform cu cerinţele prevăzute la articolele 48, 49, 50 şi 52 sau prezintă deficienţe, Comisia îi poate acorda titularului de sistem un interval de timp corespunzător pentru a lua măsuri de remediere.
(7)În cazul în care titularul de sistem refuză sau nu este în măsură să întreprindă măsurile de remediere necesare, iar Comisia stabileşte că încălcările sau deficienţele menţionate la alineatul (6) de la prezentul articol compromit capacitatea operatorului economic menţionat la articolul 48 alineatul (1) care a pus în aplicare sistemul de a respecta cerinţele prevăzute la articolele 48, 49, 50 şi 52 sau atunci când cazurile repetate sau semnificative de neconformitate a operatorilor economici care au pus în aplicare un sistem se datorează deficienţelor sistemului, Comisia adoptă un act de punere în aplicare prin care retrage recunoaşterea echivalenţei sistemului respectiv. Respectivul act de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 90 alineatul (3).
(8)Comisia instituie un registru al sistemelor recunoscute privind diligenţa necesară şi asigură actualizarea acestuia. Acest registru este pus la dispoziţia publicului pe internet.