Regulamentul 1511/30-iun-2025 de completare a Directivei (UE) 2024/1275 a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte stabilirea unui cadru metodologic comparativ de calcul al nivelurilor optime, din punctul de vedere al costurilor, ale cerinţelor minime de performanţă energetică a clădirilor şi a elementelor acestora

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 4 Noiembrie 2025
Regulamentul 1511/30-iun-2025 de completare a Directivei (UE) 2024/1275 a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte stabilirea unui cadru metodologic comparativ de calcul al nivelurilor optime, din punctul de vedere al costurilor, ale cerinţelor minime de performanţă energetică a clădirilor şi a elementelor acestora
Dată act: 30-iun-2025
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Directiva (UE) 2024/1275 a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 aprilie 2024 privind performanţa energetică a clădirilor (1), în special articolul 6 alineatul (1),
(1)JO L, 2024/1275, 8.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1275/oj.
Întrucât:
(1)Directiva (UE) 2024/1275 împuterniceşte Comisia să adopte acte delegate pentru a stabili un cadru metodologic comparativ de calcul al nivelurilor optime, din punctul de vedere al costurilor, ale cerinţelor minime de performanţă energetică a clădirilor şi a elementelor acestora, precum şi pentru revizuirea nivelurilor optime din punctul de vedere al costurilor.
(2)Directiva (UE) 2024/1275 impune statelor membre să stabilească cerinţe minime de performanţă energetică pentru clădiri şi elementele acestora, în vederea atingerii cel puţin a nivelurilor optime din punctul de vedere al costurilor. Statele membre au, de asemenea, obligaţia de a se asigura că cerinţele pe care le stabilesc pentru sistemele tehnice ale clădirilor ating cel puţin cele mai recente niveluri optime din punctul de vedere al costurilor. Este la latitudinea statelor membre să decidă dacă referinţa utilizată la nivel naţional ca rezultat final al calculelor nivelurilor optime din punctul de vedere al costurilor este calculată din perspectivă macroeconomică (luând în considerare costurile şi beneficiile investiţiilor pentru eficienţă energetică pentru societate în ansamblul ei) sau din punct de vedere strict financiar (luând în calcul numai investiţia ca atare). Cerinţele minime de performanţă energetică la nivel naţional nu trebuie să fie mai indulgente cu mai mult de 15 % decât rezultatul calculelor nivelurilor optime din punctul de vedere al costurilor, considerat ca fiind referinţa la nivel naţional. Nivelul optim din punctul de vedere al costurilor trebuie să se situeze în intervalul nivelurilor de performanţă pentru care analiza cost-beneficiu a ciclului de viaţă este pozitivă.
(3)Directiva (UE) 2024/1275 promovează reducerea consumului de energie în mediul construit, subliniind, de asemenea, faptul că sectorul construcţiilor este o sursă principală de emisii de gaze cu efect de seră şi este responsabil pentru aproximativ jumătate din emisiile primare de particule fine în suspensie (PM 2,5) din Uniune, care cauzează moartea prematură şi boli.
(4)Performanţa componentelor de sine stătătoare intră în domeniul de aplicare al reglementărilor specifice produselor. Regulamentul (UE) 2024/1781 al Parlamentului European şi al Consiliului (2) stabileşte cerinţe minime de performanţă energetică pentru aproape toate categoriile de bunuri fizice, inclusiv pentru produsele cu impact energetic. La stabilirea cerinţelor naţionale pentru sistemele tehnice ale clădirilor, statele membre trebuie să ţină seama de măsurile de punere în aplicare stabilite în temeiul regulamentului respectiv şi de măsurile existente adoptate în temeiul Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (3). Performanţa produselor pentru construcţii care urmează să fie utilizate pentru calcule în temeiul prezentului regulament trebuie să fie determinată în conformitate cu dispoziţiile Regulamentului (UE) 2024/3110 al Parlamentului European şi al Consiliului (4), precum şi cu măsurile existente adoptate în temeiul Regulamentului (UE) nr. 305/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului (5).
(2)Regulamentul (UE) 2024/1781 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iunie 2024 de instituire a unui cadru pentru stabilirea cerinţelor în materie de proiectare ecologică pentru produsele sustenabile, de modificare a Directivei (UE) 2020/1828 şi a Regulamentului (UE) 2023/1542 şi de abrogare a Directivei 2009/125/CE (JO L, 2024/1781, 28.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1781/oj).
(3)Directiva 2009/125/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 octombrie 2009 de instituire a unui cadru pentru stabilirea cerinţelor în materie de proiectare ecologică aplicabile produselor cu impact energetic (JO L 285, 31.10.2009, p. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/125/oj).
(4)Regulamentul (UE) 2024/3110 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2024 de stabilire a unor norme armonizate pentru comercializarea produselor pentru construcţii şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 305/2011 (JO L, 2024/3110, 18.12.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/3110/oj).
(5)Regulamentul (UE) nr. 305/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2011 de stabilire a unor condiţii armonizate pentru comercializarea produselor pentru construcţii şi de abrogare a Directivei 89/106/CEE a Consiliului. (JO L 88, 4.4.2011, p. 5, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2011/305/oj).
(5)Obiectivul nivelurilor optime, din punctul de vedere al costurilor, ale performanţei energetice ar putea, în anumite circumstanţe, să justifice stabilirea de către statele membre a unor cerinţe privind nivelul optim din punctul de vedere al costurilor pentru elementele clădirii care, în practică, ridică obstacole în privinţa unor soluţii de proiectare a clădirilor sau opţiuni tehnice, precum şi să stimuleze utilizarea unor produse cu impact energetic care au o performanţă energetică mai bună şi, după caz, o performanţă mai bună în ceea ce priveşte emisiile. În conformitate cu articolul 2 punctul 32 din Directiva (UE) 2024/1275, pentru a determina nivelurile optime din punctul de vedere al costurilor, trebuie luate în considerare externalităţile de mediu şi de sănătate ale consumului de energie, precum şi costul certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră ca parte a costurilor energiei.
(6)Etapele care alcătuiesc cadrul metodologic comparativ sunt stabilite în anexa VII la Directiva (UE) 2024/1275 şi includ stabilirea unor clădiri de referinţă, definiţia măsurilor de eficienţă energetică şi a măsurilor bazate pe surse regenerabile de energie care urmează să fie aplicate clădirilor de referinţă, evaluarea consumului total de energie primară şi a emisiilor rezultate în urma acestor măsuri, precum şi calcularea costurilor măsurilor respective, şi anume valoarea actualizată netă.
(7)Cadrul comun de calcul al performanţei energetice stabilit în anexa I la Directiva (UE) 2024/1275 se aplică, de asemenea, tuturor etapelor cadrului metodologic de calcul al nivelurilor optime din punctul de vedere al costurilor, în special în etapa de calcul al performanţei energetice şi a emisiilor clădirilor şi a elementelor acestora. Producţia de energie la faţa locului care utilizează surse regenerabile de energie disponibile la nivel local (de exemplu, căldură ambiantă, căldură geotermală, energie termică solară, fotovoltaică etc.) înlocuieşte energia furnizată din reţea şi reduce impactul clădirii asupra reţelei energetice. Pentru a reprezenta aceste beneficii, impactul autoutilizării energiei din surse regenerabile produse la faţa locului nu trebuie luat în considerare în consumul total de energie primară. Statele membre dispun de flexibilitate în ceea ce priveşte modul în care contabilizează energia din surse regenerabile produsă la faţa locului care este consumată pentru alte utilizări decât PEC sau este exportată în reţea la calcularea energiei primare a unei clădiri.
(8)În sensul prezentului regulament, performanţa în materie de emisii se referă atât la emisiile operaţionale produse la faţa locului (directe), cât şi la cele rezultate din producţia în afara amplasamentului a energiei utilizate de clădire (indirecte). Atunci când calculează nivelurile optime, din punctul de vedere al costurilor, ale cerinţelor minime de performanţă energetică, statele membre ar putea lua în considerare şi potenţialul de încălzire globală (GWP) pe durata ciclului de viaţă.
(9)În scopul adaptării cadrului metodologic comparativ la circumstanţele naţionale, statele membre ar trebui să stabilească ciclul de viaţă economică estimat al unei clădiri şi/sau al unui element al clădirii; costul adecvat pentru purtătorii de energie, produse, sisteme, costuri de întreţinere, operaţionale şi costurile forţei de muncă; factorii de conversie a energiei primare din surse regenerabile şi neregenerabile sau factorii de ponderare pentru fiecare purtător de energie; factorii de conversie a emisiilor de gaze cu efect de seră; evoluţia preţului energiei care urmează să fie presupusă pentru combustibilii utilizaţi în contextul lor naţional pentru energia utilizată în clădiri, ţinând seama, după caz, de costul certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră şi evoluţia preţului carbonului. În ceea ce priveşte evoluţia preţului energiei şi al carbonului, statele membre trebuie să ţină seama de informaţiile furnizate de Comisie, precum şi de noul sistem de comercializare a certificatelor de emisii pentru emisiile provenite din arderea combustibililor în clădiri, în transportul rutier şi în alte sectoare (6). Statele membre pot include, de asemenea, evaluarea în bani a beneficiilor multiple ale măsurilor de eficienţă energetică în calculele lor privind nivelurile optime din punctul de vedere al costurilor, inclusiv, de exemplu, pentru sănătatea publică şi privată şi pentru produsul intern brut (PIB).
(6)Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unei scheme de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului (JO L 275, 25.10.2003, p. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj).
(10)Rata de actualizare reflectă într-o anumită măsură nu numai priorităţile de politică (pentru calculele din perspectivă macroeconomică), ci şi diferitele medii de finanţare şi condiţii ipotecare. Alegerea unei rate de actualizare ar putea avea un impact semnificativ asupra rezultatului calculelor cadrului metodologic comparativ, iar statele membre trebuie să stabilească rata de actualizare cea mai adecvată pentru fiecare calcul după efectuarea evaluării sensibilităţii. Prin urmare, statele membre trebuie să stabilească şi ratele de actualizare care vor fi utilizate la calculul din perspectivă macroeconomică şi la cel din perspectivă financiară, după efectuarea analizei de sensibilitate a cel puţin două rate de actualizare pentru fiecare calcul.
(11)În conformitate cu angajamentele naţionale de reducere a emisiilor stabilite pentru principalii poluanţi atmosferici în temeiul Directivei (UE) 2016/2284 a Parlamentului European şi a Consiliului (7) şi cu standardele mai stricte de calitate a aerului stabilite prin Directiva (UE) 2024/2881 a Parlamentului European şi a Consiliului (8), emisiile de poluanţi atmosferici sunt introduse în calculul din perspectivă macroeconomică. Perspectiva mai largă oferită de calculul macroeconomic prevăzut în prezentul regulament, inclusiv evaluarea în bani a impactului asupra sănătăţii şi mediului legat de emisiile de PM2,5 şi NOx, precum şi a costurilor emisiilor de gaze cu efect de seră (GES), oferă informaţii care ar putea fi utile, inclusiv în afara calculului nivelului optim din punctul de vedere al costurilor, de exemplu pentru stabilirea unor cerinţe suplimentare, inclusiv în ceea ce priveşte performanţa în materie de emisii, şi a unor obiective mai ample de politică în domeniul climei, al mediului şi al sănătăţii publice.
(7)Directiva (UE) 2016/2284 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 decembrie 2016 privind reducerea emisiilor naţionale de anumiţi poluanţi atmosferici, de modificare a Directivei 2003/35/CE şi de abrogare a Directivei 2001/81/CE (JO L 344, 17.12.2016, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2016/2284/oj).
(8)Directiva (UE) 2024/2881 a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 octombrie 2024 privind calitatea aerului înconjurător şi un aer mai curat pentru Europa (JO L, 2024/2881, 20.11.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/2881/oj).
(12)Pentru a asigura o abordare comună în aplicarea cadrului metodologic comparativ de către statele membre, Comisia trebuie să stabilească condiţiile cadru esenţiale necesare pentru calcularea valorii actualizate nete, cum ar fi anul de începere a calculului, categoriile de costuri care trebuie luate în considerare şi perioada de calcul care urmează să fie utilizată. Prezentul regulament ar trebui să înlocuiască cadrul metodologic comparativ existent prevăzut în Regulamentul delegat (UE) nr. 244/2012 al Comisiei (9).
(9)Regulamentul delegat (UE) nr. 244/2012 al Comisiei din 16 ianuarie 2012 de completare a Directivei 2010/31/UE a Parlamentului European şi a Consiliului privind performanţa energetică a clădirilor prin stabilirea unui cadru metodologic comparativ de calcul al nivelurilor optime, din punctul de vedere al costurilor, ale cerinţelor minime de performanţă energetică a clădirilor şi a elementelor acestora (JO L 81, 21.3.2012, p. 18, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2012/244/oj).
(13)Stabilirea unei perioade de calcul comune nu intră în conflict cu dreptul statelor membre de a stabili ciclul de viaţă economică estimat al clădirilor sau al elementelor acestora, întrucât aceasta poate fi fie mai lungă, fie mai scurtă decât perioada de calcul stabilită. Ciclul de viaţă economică estimat al unei clădiri sau al unui element al acesteia are doar o influenţă limitată asupra perioadei de calcul, deoarece aceasta din urmă este determinată în schimb de ciclul de renovare a unei clădiri, reprezentând perioada de timp după care o clădire este supusă unei renovări majore.
(14)Calculele costurilor şi previziunile cu multe ipoteze şi incertitudini, inclusiv, de exemplu, evoluţia preţurilor la energie de-a lungul timpului, sunt, în general, însoţite de o analiză de sensibilitate pentru a evalua soliditatea parametrilor de intrare cheie. În scopul calculării nivelurilor optime din punctul de vedere al costurilor, analiza de sensibilitate trebuie să abordeze cel puţin evoluţia preţurilor energiei şi rata de actualizare.
(15)Factorii de energie primară sau factorii de ponderare prospectivi şi factorii de emisie de gaze cu efect de seră, luaţi în considerare în mod corespunzător pe parcursul perioadei de calcul, permit luarea în considerare la calcul a decarbonizării progresive a reţelei de energie electrică şi a reţelelor eficiente de încălzire centralizată, în conformitate cu obiectivele de reducere a emisiilor şi de neutralitate climatică pentru 2030 stabilite în planurile naţionale privind energia şi clima prezentate Comisiei în temeiul articolului 14 din Regulamentul (UE) 2018/1999 al Parlamentului European şi al Consiliului (10). Aceşti factori trebuie specificaţi în mod corespunzător, de exemplu, luând în considerare situaţia din primul an de calcul şi progresele preconizate pe întreaga durată de viaţă a clădirii. Aceşti factori ar trebui revizuiţi şi, dacă este necesar, actualizaţi de fiecare dată când se efectuează un nou calcul al nivelurilor optime din punctul de vedere al costurilor. Aceştia pot coincide cu factorii stabiliţi pentru calcularea performanţei energetice a clădirilor, stabiliţi în conformitate cu anexa I la Directiva (UE) 2024/1275. Factorii de energie primară sau factorii de ponderare prospectivi trebuie utilizaţi în calcul, în timp ce utilizarea emisiilor de gaze cu efect de seră prospective este recomandată.
(10)Regulamentul (UE) 2018/1999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018 privind guvernanţa uniunii energetice şi a acţiunilor climatice, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 663/2009 şi (CE) nr. 715/2009 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Directivelor 94/22/CE, 98/70/CE, 2009/31/CE, 2009/73/CE, 2010/31/UE, 2012/27/UE şi 2013/30/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Directivelor 2009/119/CE şi (UE) 2015/652 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 525/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 328, 21.12.2018, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1999/oj).
(16)Cadrul metodologic comparativ trebuie să permită statelor membre să compare rezultatele calculelor nivelurilor optime din punctul de vedere al costurilor cu cerinţele minime de performanţă energetică în vigoare şi să utilizeze rezultatul comparaţiei pentru a se asigura că cerinţele minime de performanţă energetică sunt stabilite în vederea realizării cel puţin a nivelurilor optime din punctul de vedere al costurilor şi, după caz, a unor valori de referinţă mai stricte, cum ar fi cerinţele privind clădirile al căror consum de energie este aproape egal cu zero şi cerinţele privind clădirile cu emisii zero. Nivelurile respective trebuie să fie aliniate la traiectoriile naţionale stabilite în planurile naţionale privind energia şi clima (PNEC) prezentate Comisiei în temeiul articolului 14 din Regulamentul (UE) 2018/1999. De asemenea, statele membre trebuie să aibă posibilitatea de a lua în considerare stabilirea unor cerinţe minime de performanţă energetică la nivelul optim din punctul de vedere al costurilor pentru categoriile de clădiri pentru care nu au existat până în prezent cerinţe minime de performanţă energetică.
(17)Metodologia costului optim este neutră din punct de vedere tehnologic şi nu favorizează o soluţie tehnologică în defavoarea alteia. Acesta asigură o concurenţă a măsurilor, a pachetelor sau a variantelor pe durata de viaţă estimată a unei clădiri sau a unui element al acesteia.
(18)Pentru a reduce la minimum sarcina administrativă a statelor membre, trebuie ca acestea să aibă posibilitatea de a reduce numărul de calcule prin stabilirea unor clădiri de referinţă care sunt reprezentative pentru mai multe categorii de clădiri, fără a se aduce atingere obligaţiilor lor în temeiul Directivei (UE) 2024/1275 de a stabili cerinţele minime de performanţă energetică pentru anumite categorii de clădiri.
(19)Nivelurile optime din punctul de vedere al costurilor sunt, de asemenea, relevante pentru noul standard privind "clădirile cu emisii zero", definit la articolul 2 punctul 2 din Directiva (UE) 2024/1275, întrucât pragurile maxime ale consumului de energie primară trebuie stabilite în vederea atingerii cel puţin a nivelurilor optime din punctul de vedere al costurilor şi trebuie revizuite de fiecare dată când se revizuiesc nivelurile optime din punctul de vedere al costurilor. În conformitate cu definiţia clădirilor cu emisii zero, măsurile care produc la faţa locului emisii de carbon generate de combustibilii fosili nu pot fi luate în considerare la calcularea nivelurilor optime din punctul de vedere al costurilor pentru clădirile cu emisii zero.
(20)Prin urmare, Regulamentul delegat (UE) nr. 244/2012 ar trebui abrogat.
(21)Experţii desemnaţi de fiecare stat membru au fost consultaţi în conformitate cu articolul 32 alineatul (4) din Directiva (UE) 2024/1275,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Obiect şi domeniu de aplicare
Prezentul regulament stabileşte cadrul metodologic comparativ care trebuie utilizat de statele membre pentru calcularea nivelurilor optime, din punctul de vedere al costurilor, ale cerinţelor minime de performanţă energetică pentru clădirile şi elementele clădirilor noi şi existente. Acesta stabileşte, de asemenea, norme pentru aplicarea cadrului metodologic comparativ în cazul clădirilor de referinţă selectate.
Art. 2: Definiţii
În scopul prezentului regulament, pe lângă definiţiile de la articolul 2 din Directiva (UE) 2024/1275, se aplică următoarele definiţii:
1."cost global" înseamnă suma valorilor actuale ale costurilor investiţiei iniţiale, ale costurilor de funcţionare, ale costurilor de înlocuire (în raport cu anul iniţial), ale costurilor de gestionare a deşeurilor, dacă este cazul şi, în scopul calculului la nivel macroeconomic, aceasta include costurile emisiilor de gaze cu efect de seră, precum şi externalităţile de sănătate şi de mediu ale consumului de energie;
2."costul investiţiei iniţiale" înseamnă toate costurile suportate până la punctul în care clădirea sau elementul acesteia este predat clientului, gata de utilizare. Aceste costuri includ proiectarea, achiziţia de elemente de construcţie, conectarea la furnizori, instalarea şi procesele de dare în exploatare;
3."costul energiei" înseamnă costurile anuale ale energiei, inclusiv preţul energiei, tarifele de capacitate şi tarifele de reţea, precum şi impozitele naţionale, având în vedere costul certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră;
4."costul operaţional" înseamnă toate costurile legate de funcţionarea clădirii, inclusiv costurile anuale de asigurare, taxele pentru utilităţi şi alte taxe şi impozite în vigoare;
5."costul de întreţinere" înseamnă costurile anuale pentru măsurile de conservare şi restaurare la calitatea dorită a unei clădiri sau a unui element al acesteia, inclusiv costurile anuale pentru inspecţie, curăţenie, ajustări, reparaţii şi consumabile;
6."costul de funcţionare" înseamnă costurile anuale de întreţinere, costurile operaţionale şi costurile energiei;
7."costul de gestionare a deşeurilor" înseamnă costul unei clădiri sau al unui element al clădirii la sfârşitul duratei sale de viaţă, inclusiv demontarea, îndepărtarea elementelor clădirii care nu au ajuns încă la sfârşitul duratei lor de viaţă, transportul, eliminarea şi reciclarea;
8."costul de înlocuire" înseamnă o investiţie substitut pentru un element al clădirii, în conformitate cu ciclul de viaţă economică estimat în cursul perioadei de calcul;
9."cost anual" înseamnă suma cheltuielilor de funcţionare şi a costurilor de înlocuire plătite pe an;
10."costul emisiilor de gaze cu efect de seră" înseamnă valoarea monetară a prejudiciilor aduse mediului din cauza emisiilor de CO2 legate de consumul de energie în clădiri;
11."externalităţile de mediu şi de sănătate ale consumului de energie" înseamnă valoarea monetară a daunelor aduse sănătăţii şi mediului de emisiile de PM2,5 şi NOx, legate de consumul de energie al clădirilor, fără a se limita la aceasta;
12."clădire de referinţă" înseamnă o clădire ipotetică sau reală care reprezintă geometria clădirii şi sistemele tipice, performanţa energetică tipică atât pentru anvelopa clădirii, cât şi pentru sistemele acesteia, funcţionalitatea tipică şi structura tipică a costurilor dintr-un stat membru şi care este reprezentativă pentru condiţiile climatice şi localizarea geografică;
13."rata de actualizare" înseamnă o valoare specifică pentru compararea valorii banilor în momente diferite şi exprimată în termeni reali;
14."factor de actualizare" înseamnă un coeficient de multiplicare utilizat pentru a converti un flux de numerar care apare la un moment dat în timp la valoarea sa echivalentă la punctul de plecare, care este derivat din rata de actualizare;
15."anul de începere" înseamnă anul de la care se stabileşte perioada de calcul;
16."perioadă de calcul" înseamnă perioada de timp luată în considerare pentru calcul, exprimată, de obicei, în ani;
17."valoarea reziduală a unei clădiri" reprezintă suma valorilor reziduale ale elementelor clădirii la sfârşitul perioadei de calcul;
18."evoluţia preţurilor" reprezintă evoluţia în timp a preţurilor la energie, produse, sisteme de construcţie, servicii, forţă de muncă, întreţinere şi alte costuri, care poate fi diferită de rata inflaţiei;
19."măsură de eficienţă energetică" înseamnă o modificare aplicată unei clădiri sau unui element al clădirii care conduce la o reducere a consumului de energie primară al clădirii;
20."pachet" înseamnă un set de măsuri de eficienţă energetică sau de măsuri bazate pe surse regenerabile de energie aplicate unei clădiri de referinţă sau ambele;
21."variantă" înseamnă rezultatul global şi descrierea unui set complet de măsuri sau pachete aplicate unei clădiri, putând fi compusă dintr-o combinaţie de măsuri privind anvelopa clădirii, tehnici pasive, măsuri privind sistemele clădirii sau măsuri bazate pe surse regenerabile de energie sau o combinaţie a acestor măsuri;
22."subcategorii de clădiri" înseamnă categorii de tipuri de clădiri care sunt defalcate în funcţie de dimensiune, vechime, materiale de construcţie, model de utilizare, zonă climatică sau în funcţie de alte criterii decât cele stabilite la punctul 6 din anexa I la Directiva (UE) 2024/1275, pentru care sunt, în general, stabilite clădiri de referinţă.
Art. 3: Cadrul metodologic comparativ
(1)La calcularea nivelurilor optime, din punctul de vedere al costurilor, ale cerinţelor minime de performanţă energetică pentru clădiri şi elementele acestora, statele membre utilizează cadrul metodologic comparativ stabilit în anexa I.
(2)Statele membre utilizează cadrul metodologic comparativ pentru a compara următoarele măsuri, bazate pe performanţa în materie de energie primară şi de emisii şi pe costurile atribuite punerii lor în aplicare:
a)măsuri de eficienţă energetică;
b)măsuri care încorporează surse regenerabile de energie;
c)pachetele şi variantele unor astfel de măsuri.
(3)În scopul calculului menţionat la alineatul (1),
a)statele membre stabilesc anul în care se efectuează calculul ca an de începere a calculului;
b)statele membre utilizează perioada de calcul stabilită în anexa I;
c)statele membre utilizează categoriile de cost stabilite în anexa I;
d)statelor membre li se recomandă utilizarea traiectoriilor preconizate ale preţului carbonului, prevăzute în anexa II, pentru calcularea costurilor carbonului.
(4)În scopul calculului menţionat la alineatul (1), statele membre completează cadrul metodologic comparativ prin stabilirea tuturor elementelor următoare:
a)ciclul de viaţă economică estimat al clădirilor şi al elementelor acestora;
b)rata de actualizare;
c)costurile pentru purtătorii de energie, produse şi sisteme, costurile de întreţinere, costurile operaţionale şi costurile forţei de muncă;
d)factorii de energie primară din surse regenerabile şi neregenerabile sau factorii de ponderare prospectivi în conformitate cu anexa I la Directiva (UE) 2024/1275 şi factorii de emisie de gaze cu efect de seră;
e)evoluţia estimată a preţurilor la energie pentru toţi purtătorii de energie, ţinând seama de informaţiile prevăzute în anexa II la prezentul regulament;
f)factorii de emisie de poluanţi atmosferici, în special cei pentru PM2,5 şi NOx.
(5)Statele membre se străduiesc să calculeze şi să adopte nivelurile optime, din punctul de vedere al costurilor, ale cerinţelor minime de performanţă energetică cu privire la categoriile de clădiri pentru care nu sunt stabilite cerinţe minime specifice de performanţă energetică.
(6)Statele membre efectuează o analiză pentru a determina sensibilitatea rezultatului calculului la modificările parametrilor aplicaţi, acoperind cel puţin impactul diferitelor evoluţii ale preţurilor la energie şi ratele de actualizare pentru perspectivele macroeconomice şi financiare menţionate la articolul 4 alineatul (1) şi, în mod ideal, şi la modificările altor parametri care se preconizează că vor avea un impact semnificativ asupra rezultatului calculelor, cum ar fi evoluţia preţurilor la alte produse decât energia.
Art. 4: Compararea nivelurilor optime, din punctul de vedere al costurilor, calculate cu cerinţele minime de performanţă energetică în vigoare
(1)Statele membre decid, după calcularea nivelurilor cerinţelor optime din punctul de vedere al costurilor, atât din perspectivă macroeconomică, cât şi din perspectivă financiară, care dintre cele două calcule urmează să fie referinţa la nivel naţional şi raportează decizia lor Comisiei ca parte a obligaţiilor lor de raportare în conformitate cu articolul 6.
(2)Statele membre compară rezultatele calculului ales în conformitate cu alineatul (1) cu cerinţele de performanţă energetică în vigoare pentru categoria de clădiri corespunzătoare.
(3)Statele membre utilizează rezultatul comparaţiei menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol pentru a se asigura că sunt stabilite cerinţe minime de performanţă energetică în vederea atingerii nivelurilor optime din punctul de vedere al costurilor, în conformitate cu articolul 5 alineatul (1) din Directiva (UE) 2024/1275.
(4)În cazul în care un stat membru a definit clădirile de referinţă astfel încât rezultatul calculului nivelurilor optime din punctul de vedere al costurilor se aplică mai multor categorii de clădiri, acesta poate utiliza rezultatul pentru a se asigura că cerinţele minime de performanţă energetică sunt stabilite în vederea realizării nivelurilor optime din punctul de vedere al costurilor pentru toate categoriile relevante de clădiri.
Art. 5: Revizuirea calculelor nivelurilor optime din punctul de vedere al costurilor
(1)Statele membre îşi revizuiesc calculele nivelurilor optime din punctul de vedere al costurilor în scopul revizuirii cerinţelor lor minime de performanţă energetică în temeiul articolului 5 alineatul (1) din Directiva (UE) 2024/1275. Revizuirea calculelor nivelurilor optime din punctul de vedere al costurilor include, în special, evoluţia preţurilor pentru datele privind costurile de intrare, precum şi o actualizare a acestor evoluţii ale preţurilor, după caz.
(2)Rezultatele revizuirii calculelor nivelurilor optime din punctul de vedere al costurilor sunt prezentate Comisiei în raportul prevăzut la articolul 6 alineatul (2) din Directiva (UE) 2024/1275.
Art. 6: Raportare
(1)Raportul prevăzut la articolul 6 alineatul (2) din Directiva (UE) 2024/1275 include factorii de energie primară sau factorii de ponderare aplicaţi, rezultatele calculelor la nivel macroeconomic şi financiar, analiza de sensibilitate menţionată la articolul 3 alineatul (5) din prezentul regulament şi evoluţiile anticipate ale preţului energiei şi al carbonului, astfel cum se prevede în anexa III la prezentul regulament.
(2)În cazul în care statele membre trebuie să modifice cerinţele minime de performanţă energetică în temeiul articolului 6 alineatul (3) din Directiva (UE) 2024/1275, raportul include un plan care prezintă măsurile adecvate pentru efectuarea acestor modificări. În acest sens, nivelul cerinţelor minime de performanţă energetică în vigoare, care este semnificativ mai puţin eficient energetic, este calculat ca diferenţa dintre media tuturor cerinţelor minime de performanţă energetică în vigoare şi media tuturor nivelurilor optime, din punctul de vedere al costurilor, care rezultă din calculul utilizat ca referinţă la nivel naţional pentru toate clădirile de referinţă comparabile şi tipurile de clădiri utilizate.
(3)Statele membre utilizează modelul de raportare prevăzut în anexa III.
Art. 7: Abrogare
Regulamentul delegat (UE) nr. 244/2012 se abrogă de la 1 ianuarie 2026.
Art. 8: Intrare în vigoare şi aplicare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Acesta se aplică de la 1 ianuarie 2026 pentru calcularea nivelurilor optime, din punctul de vedere al costurilor, ale cerinţelor minime de performanţă energetică pentru clădiri şi elementele acestora, care trebuie raportate Comisiei până la 30 iunie 2028.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 30 iunie 2025.

Pentru Comisie

Preşedinta

Ursula VON DER LEYEN

ANEXA I:Cadru metodologic de calcul al nivelurilor optime din punctul de vedere al costurilor
1.STABILIREA CLĂDIRILOR DE REFERINŢĂ

1.1.

Statele membre stabilesc clădirile de referinţă pentru următoarele categorii de clădiri:

(a) clădiri unifamiliale;

(b) blocuri de apartamente şi clădiri multifamiliale;

(c) clădiri de birouri.

1.2.

Pe lângă categoria clădirilor de birouri, statele membre stabilesc clădirile de referinţă pentru alte categorii de clădiri nerezidenţiale enumerate la punctul 6 literele (d)-(i) din anexa I la Directiva (UE) 2024/1275 pentru care există cerinţe specifice de performanţă energetică.

1.3.

În cazul în care un stat membru este în măsură să demonstreze în raportul prevăzut la articolul 6 din prezentul regulament că o clădire de referinţă stabilită este aplicabilă mai multor categorii de clădiri, acesta poate reduce numărul de clădiri de referinţă utilizate şi, prin urmare, numărul de calcule. Statele membre trebuie să-şi justifice abordarea pe baza unei analize care să arate că o clădire de referinţă care este utilizată pentru a deservi mai multor categorii de clădiri este reprezentativă pentru parcul imobiliar al tuturor categoriilor vizate.

1.4.

Pentru fiecare categorie de clădiri se stabileşte cel puţin o clădire de referinţă pentru clădirile noi şi cel puţin două clădiri de referinţă pentru clădirile existente care fac obiectul unor renovări majore. Clădirile de referinţă pot fi stabilite pe baza subcategoriilor de clădiri (de exemplu, diferenţiate în funcţie de dimensiune, vechime, structură de cost, material de construcţie, model de utilizare sau zonă climatică) care iau în considerare caracteristicile parcului imobiliar naţional. Clădirile de referinţă şi caracteristicile acestora corespund structurii cerinţelor de performanţă energetică actuale sau planificate.

1.5.

Statele membre utilizează modelul de raport prevăzut în anexa III pentru a raporta Comisiei parametrii avuţi în vedere la stabilirea clădirilor de referinţă. Setul de date subiacente privind parcul imobiliar naţional utilizat pentru stabilirea clădirilor de referinţă trebuie comunicat Comisiei ca parte a raportului prevăzut la articolul 6. În special, trebuie justificată selecţia caracteristicilor care stau la baza stabilirii clădirilor de referinţă.

1.6.

Pentru clădirile existente (atât rezidenţiale, cât şi nerezidenţiale), statele membre aplică cel puţin o măsură/un pachet/o variantă reprezentând renovarea standard necesară pentru menţinerea clădirii/unităţii clădirii (fără măsuri de eficienţă energetică suplimentare care depăşesc cerinţele legale).

1.7.

Pentru clădirile noi (atât rezidenţiale, cât şi nerezidenţiale), cerinţele minime de eficienţă energetică aflate în prezent în vigoare constituie cerinţa de bază care trebuie îndeplinită.

1.8.

Statele membre calculează, de asemenea, nivelurile optime, din punctul de vedere al costurilor, ale cerinţelor minime de performanţă energetică pentru elementele clădirilor instalate în clădiri existente sau le derivă din calculele realizate la nivel de clădire. La stabilirea cerinţelor privind elementele clădirilor instalate în clădiri existente, cerinţele optime din punctul de vedere al costurilor trebuie să ia în considerare, în măsura în care este posibil, interacţiunea elementului respectiv cu întreaga clădire de referinţă şi alte elemente ale clădirii.

1.9.

Statele membre calculează şi stabilesc cerinţele optime din punctul de vedere al costurilor la nivelul sistemelor tehnice individuale pentru clădiri noi şi existente sau le derivă din calculele realizate la nivel de clădire nu doar pentru încălzire, răcire, apă caldă menajeră, aer condiţionat şi ventilare (sau o combinaţie a acestora), ci şi pentru sistemele de iluminat pentru clădirile nerezidenţiale.

1.10.

În cazul în care un stat membru optează să ia în considerare potenţialul de încălzire globală (GWP) pe durata ciclului de viaţă pentru calcularea nivelurilor optime din punctul de vedere al costurilor, parametrii care depăşesc performanţa operaţională în materie de energie şi emisii a clădirii de referinţă şi care au un impact asupra potenţialului său de încălzire globală pe durata întregului ciclu de viaţă sunt, de asemenea, luaţi în considerare ca parte a măsurilor/pachetelor/variantelor.

2.IDENTIFICAREA MĂSURILOR DE EFICIENŢĂ ENERGETICĂ, A MĂSURILOR BAZATE PE SURSE REGENERABILE DE ENERGIE ŞI/SAU A PACHETELOR ŞI A VARIANTELOR ACESTOR MĂSURI PENTRU FIECARE CLĂDIRE DE REFERINŢĂ

2.1.

Măsurile de eficienţă energetică atât pentru clădirile noi, cât şi pentru clădirile existente sunt definite pentru toţi parametrii de intrare utilizaţi în calcul care au un impact direct sau indirect asupra performanţei energetice a clădirii.

2.2.

Măsurile pot fi corelate în pachete sau variante de măsuri. În cazul în care anumite măsuri nu sunt adecvate contextului economic sau climatic local, statele membre trebuie să indice acest lucru în raportarea către Comisie în conformitate cu articolul 6 din prezentul regulament.

2.3.

Statele membre identifică, de asemenea, măsuri/pachete/variante care utilizează energie din surse regenerabile atât pentru clădirile noi, cât şi pentru cele existente. Normele obligatorii din punct de vedere juridic prevăzute în legislaţia naţională de transpunere a articolului 15a din Directiva (UE) 2018/2001 a Parlamentului European şi a Consiliului (1) sunt considerate drept o măsură/un pachet/o variantă care trebuie aplicat(ă) în statul membru respectiv.

(1) Directiva (UE) 2018/2001 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 decembrie 2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (JO L 328, 21.12.2018, p. 82, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2018/2001/oj).

2.4.

Măsurile/pachetele/variantele de eficienţă energetică identificate pentru calcularea cerinţelor optime din punctul de vedere al costurilor includ măsurile necesare pentru a îndeplini cerinţele minime de performanţă energetică aplicabile în prezent. Dacă este cazul, acestea includ, de asemenea, măsurile/pachetele/variantele necesare pentru a îndeplini cerinţele sistemelor naţionale de sprijin. Statele membre includ, de asemenea, măsurile/pachetele/variantele necesare pentru a îndeplini cerinţele minime de performanţă energetică pentru clădirile cu emisii zero pentru clădirile noi şi, eventual, pentru clădirile existente, astfel cum sunt definite la articolul 11 din Directiva (UE) 2024/1275.

2.5.

În cazul în care un stat membru poate demonstra, prin prezentarea analizelor anterioare ale costurilor, ca parte a raportării prevăzute la articolul 6, că anumite măsuri/pachete/variante sunt departe de a fi optime din punctul de vedere al costurilor, acestea pot fi excluse din calcul. Cu toate acestea, astfel de măsuri/pachete/variante trebuie revăzute în cadrul următoarei revizuiri a calculelor.

2.6.

Măsurile de eficienţă energetică selectate şi măsurile bazate pe energie din surse regenerabile, precum şi pachetele/variantele acestora trebuie să fie compatibile cu cerinţele de bază pentru lucrările de construcţie, astfel cum sunt enumerate în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 2024/3110 şi specificate de statele membre şi cu caracteristicile esenţiale de mediu prestabilite enumerate în anexa II la regulamentul respectiv. De asemenea, acestea sunt compatibile cu nivelurile de calitate a mediului interior (IEQ), astfel cum este definită la articolul 2 punctul 66 din Directiva (UE) 2024/1275. Se iau în considerare cerinţele IEQ introduse la articolul 7 alineatul (6), la articolul 8 alineatul (3) şi la articolul 13 alineatul (5). În cazurile în care măsurile produc niveluri diferite de confort, acest aspect este evidenţiat în calcule.

3.CALCULAREA CONSUMULUI TOTAL DE ENERGIE PRIMARĂ ŞI A PERFORMANŢEI ÎN MATERIE DE EMISII CARE REZULTĂ DIN APLICAREA UNOR ASTFEL DE MĂSURI ŞI PACHETE DE MĂSURI PENTRU O CLĂDIRE DE REFERINŢĂ

3.1.

Performanţa energetică se calculează în conformitate cu cadrul general comun prevăzut în anexa I la Directiva (UE) 2024/1275.

3.2.

Statele membre calculează performanţa energetică a măsurilor/pachetelor/variantelor prin calcularea, pentru suprafaţa de referinţă definită la nivel naţional, în primul rând a energiei necesare pentru încălzire şi răcire. Apoi se calculează energia livrată pentru încălzirea spaţiului, răcire, ventilare, apă caldă menajeră şi sisteme de iluminat.

3.3.

Energia din surse regenerabile produsă şi autoutilizată la faţa locului pentru serviciile PEC nu se ia în considerare în consumul total de energie primară. Energia din surse regenerabile produsă la faţa locului şi utilizată la faţa locului pentru alte utilizări decât PEC sau exportată în reţea poate fi dedusă din consumul de energie primară. Producţia de energie din surse regenerabile la faţa locului se calculează utilizând modele suborare, orare sau lunare ajustate, de exemplu, prin luarea în considerare a factorilor de corecţie lunară.

3.4.

Statele membre calculează consumul total de energie primară rezultat utilizând factori de conversie a energiei primare din surse regenerabile şi neregenerabile sau factori de ponderare pentru fiecare purtător de energie stabilit la nivel naţional, în temeiul anexei I la Directiva (UE) 2024/1275. Statele membre raportează Comisiei factorii de conversie a energiei primare sau factorii de ponderare în cadrul raportării prevăzute la articolul 6 din prezentul regulament.

3.5.

Statele membre utilizează:

(a) fie standardele CEN existente aplicabile pentru calcularea performanţei energetice,

(b) fie o metodă naţională de calcul echivalentă, cu condiţia ca aceasta să fie conformă cu articolul 2 alineatul (8) din Directiva (UE) 2024/1275 şi cu anexa I la aceasta.

3.6.

În scopul calculării nivelurilor optime din punctul de vedere al costurilor, rezultatele privind performanţa energetică se exprimă în metri pătraţi de suprafaţă de referinţă a unei clădiri de referinţă şi se referă cel puţin la consumul total de energie primară.

3.7.

Statele membre calculează, de asemenea, performanţa în materie de emisii utilizând factorii de emisie stabiliţi la nivel naţional, regional şi/sau local. În acest context, performanţa în materie de emisii se referă la emisiile operaţionale. Statele membre pot lua în considerare potenţialul de încălzire globală pe durata ciclului de viaţă şi, în acest scop, pot utiliza o metodologie de calcul în temeiul anexei III la Directiva (UE) 2024/1275, concepută pentru calcularea GWP al clădirilor noi.

3.8.

La calcul, statele membre pot lua în considerare schimbările viitoare ale condiţiilor climatice exterioare în conformitate cu cele mai bune previziuni climatice disponibile, inclusiv valurile de căldură şi de frig. În acest scop, statele membre pot face trimitere la datele privind grade-zile de încălzire şi grade-zile de răcire, publicate anual de Eurostat pentru a-şi elabora previziunile naţionale, sau pot face trimitere la previziunile elaborate de Comisie şi menţionate în anexa II. Pot fi utilizate alte surse relevante, cu condiţia ca acestea să fie suficient documentate şi raportate Comisiei.

4.CALCULAREA COSTULUI GLOBAL ÎN CEEA CE PRIVEŞTE VALOAREA ACTUALIZATĂ NETĂ A FIECĂREI CLĂDIRI DE REFERINŢĂ
4.1.Categorii de costuri
Statele membre stabilesc şi descriu următoarele categorii de costuri separate care trebuie utilizate, menţionând că, pentru calculul la nivel macroeconomic, trebuie excluse taxele şi impozitele aplicabile:
(a)Costurile investiţiei iniţiale.
(b)Costurile anuale. În plus, acestea ar putea include câştigurile din energia produsă pe care statele membre le pot lua în considerare, dacă este cazul, în calculul financiar.
(c)Costurile de gestionare a deşeurilor, dacă este cazul.
Pentru calculul la nivel macroeconomic, statele membre stabilesc, de asemenea, următoarele categorii de costuri:
(d)Costul emisiilor de gaze cu efect de seră. Acesta reflectă costurile operaţionale cuantificate, evaluate în bani şi actualizate ale CO2 rezultat din emisiile de gaze cu efect de seră, în tone de echivalent CO2 pe perioada de calcul. În cazul în care un stat membru optează să ia în considerare GWP pe durata ciclului de viaţă pentru calcularea nivelurilor optime din punctul de vedere al costurilor, indicând contribuţia globală a clădirii pe parcursul întregului său ciclu de viaţă la emisii care conduc la schimbări climatice, costul emisiilor de gaze cu efect de seră poate fi extins pentru a-l include.
(e)Costul externalităţilor de mediu şi de sănătate ale consumului de energie. Acestea reflectă costurile operaţionale cuantificate şi evaluate în bani ale poluanţilor atmosferici legaţi de consumul de energie (şi anume cel puţin PM2,5 şi NOx).
4.2.Principii generale pentru calcularea costurilor
(a)În proiectarea evoluţiilor costurilor cu energia, statele membre pot utiliza evoluţia preţurilor la energie din anexa II la prezentul regulament pentru petrol, gaz şi cărbune, pornind de la preţurile absolute medii la energie (exprimate în euro) pentru sursele de energie respective în anul exerciţiului de calcul.
De asemenea, statele membre stabilesc previziunile privind evoluţia preţurilor naţionale la energie pentru alţi purtători de energie utilizaţi într-o măsură semnificativă în contextul lor regional/local şi, dacă este cazul, privind tarifele pentru vârfurile de sarcină. Acestea raportează Comisiei tendinţele previzionate ale preţurilor şi cotele actuale ale diferiţilor purtători de energie în compunerea consumului de energie.
(b)Efectul evoluţiilor viitoare (preconizate) ale preţurilor pentru alte costuri decât costul energiei, înlocuirea elementelor clădirii în cursul perioadei de calcul şi costurile de gestionare a deşeurilor, după caz, pot fi, de asemenea, incluse în calculul costurilor. Evoluţia preţurilor, inclusiv prin inovare şi adaptare tehnologică, trebuie luată în considerare la revizuirea şi actualizarea calculelor. În acest scop, statele membre pot utiliza ipotezele privind costurile tehnologice menţionate în anexa II la prezentul regulament.
(c)Datele de cost pentru categoriile de costuri menţionate la literele (a)-(c) se bazează pe piaţă şi trebuie să fie coerente în ceea ce priveşte locul şi timpul. Costurile trebuie să fie exprimate drept costuri reale, exclusiv inflaţia. Costurile sunt evaluate la nivel de ţară.
(d)La determinarea costului global al unei măsuri/pachet/variante pot fi omise următoarele:
a)costurile care rămân aceleaşi pentru toate măsurile/pachetele/variantele evaluate;
b)costurile legate de elementele clădirii care nu au nicio influenţă asupra performanţei energetice şi, după caz, a performanţei în materie de emisii a unei clădiri.
Toate celelalte costuri trebuie luate integral în considerare pentru calcularea costurilor globale.
(e)Valoarea reziduală se determină prin amortizarea liniară a investiţiei iniţiale sau a costului de înlocuire a unui element de construcţie dat până la sfârşitul perioadei de calcul actualizată la începutul perioadei de calcul. Timpul de amortizare este determinat de durata de viaţă economică a unei clădiri sau a unui element al acesteia. Valorile reziduale ale elementelor clădirii pot necesita corecţii legate de costul eliminării lor din clădire la sfârşitul ciclului de viaţă economică estimat al clădirii.
(f)Costurile de gestionare a deşeurilor, dacă este cazul, trebuie actualizate şi pot fi scăzute din valoarea finală. Poate fi necesară actualizarea acestor costuri întâi de la durata de viaţă economică estimată, la sfârşitul perioadei de calcul, şi, într-o a doua etapă, actualizarea la începutul perioadei de calcul.
(g)La sfârşitul perioadei de calcul, costurile de gestionare a deşeurilor (dacă este cazul) sau valoarea reziduală a componentelor şi elementelor clădirii sunt luate în considerare pentru a determina costurile finale pe durata ciclului de viaţă economică estimat al clădirii.
(h)Statele membre utilizează o perioadă de calcul de cel puţin 30 de ani pentru clădiri rezidenţiale şi publice şi o perioadă de calcul de cel puţin 20 de ani pentru clădirile comerciale nerezidenţiale.
(i)Statele membre sunt încurajate să utilizeze anexa A la standardul EN 15459-1 privind datele economice pentru elementele clădirilor atunci când definesc duratele de viaţă economică estimate pentru astfel de elemente. Dacă sunt stabilite alte durate de viaţă economică estimate pentru elementele clădirilor, acestea trebuie raportate Comisiei ca parte a raportării prevăzute la articolul 6. Statele membre definesc, la nivel naţional, ciclul de viaţă economică estimat al unei clădiri.
4.3.Calculul costurilor globale pentru efectuarea calculului din perspectivă financiară
(a)La determinarea costului global al unei măsuri/pachet/variante pentru calculul din perspectivă financiară, preţurile relevante care trebuie luate în considerare sunt preţurile plătite de client cu toate taxele aplicabile, inclusiv TVA şi alte taxe. În mod ideal, trebuie de asemenea cuprinse în calcul subvenţiile disponibile pentru diferitele variante/pachete/măsuri; cu toate acestea, statele membre pot opta pentru neincluderea în calcul a subvenţiilor însă în acest caz, ele trebuie să se asigure că sunt excluse atât subvenţiile şi schemele de sprijin pentru tehnologii, cât şi eventualele subvenţii pentru preţurile la energie.
(b)Costurile globale pentru clădiri şi elementele acestora se calculează prin însumarea diferitelor tipuri de costuri şi aplicarea la acestea a ratei de actualizare prin intermediul unui factor de actualizare, astfel încât acestea să fie exprimate ca valoare în anul de începere, la care se adaugă valoarea reziduală actualizată după cum urmează:
unde:

este perioada de calcul

Cg ()

este costul global (raportat la anul de începere 0) pe perioada de calcul

CI

este costul investiţiei iniţiale pentru măsura sau setul de măsuri j

Ca,i(j)

este costul anual în anul i pentru măsura sau setul de măsuri j

Vf,(j)

este valoarea reziduală pentru măsura sau setul de măsuri j la sfârşitul perioadei de calcul (actualizată la anul de începere 0)

Rd (i)

este factorul de actualizare pentru anul i pe baza ratei de actualizare r care se calculează

ca:
unde p este numărul de ani de la începutul perioadei, iar r este rata reală de actualizare.
(c)Statele membre stabilesc rata de actualizare care urmează a fi utilizată pentru calculul din perspectivă financiară după ce efectuează o analiză de sensibilitate pentru cel puţin două rate diferite, la alegere.
4.4.Calculul costurilor globale pentru efectuarea calculului din perspectivă macroeconomică
(a)La determinarea costului global al unei măsuri/pachet/variante pentru calculul din perspectivă macroeconomică, preţurile relevante care trebuie luate în considerare sunt preţurile fără taxele aplicabile, TVA, alte taxe şi subvenţii.
(b)La determinarea costului global al unei măsuri/pachet/variante pentru calculul din perspectivă macroeconomică, trebuie incluse, suplimentar faţă de categoriile de costuri enumerate la punctul 4.1 literele (a)-(c), alte categorii de costuri, astfel încât formula ajustată pentru calcularea costului global este:
unde:

Ca,EN,i (j)

este costul anual al externalităţilor de mediu şi de sănătate ale consumului de energie pentru măsura sau setul de măsuri j în cursul anului i

CC,i (j)

este costul emisiilor de dioxid de carbon pentru măsura sau setul de măsuri j în anul i.

(c)Statele membre calculează costurile emisiilor de dioxid de carbon pentru măsuri/pachete/variante, cumulate pe parcursul perioadei de calcul, pe baza sumei emisiilor anuale de gaze cu efect de seră înmulţită cu preţurile estimate, per tonă de echivalent CO2, ale certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră emise în fiecare an, şi li se recomandă să utilizeze cele mai recente traiectorii ale preţului carbonului furnizate de Comisie ca parametru esenţial recomandat pentru prognozele naţionale referitoare la GES (astfel cum se menţionează în anexa II).
(d)Pentru a calcula costul anual al externalităţilor de mediu şi de sănătate ale consumului de energie pentru măsuri/pachete/variante, statele membre înmulţesc emisiile anuale de poluanţi corespunzătoare cu preţul respectiv pe tonă. Poluanţii care trebuie luaţi în considerare în acest calcul sunt cel puţin particulele fine în suspensie (PM2,5) şi oxizii de azot (NOx). Pentru calcularea costurilor, statelor membre li se recomandă să utilizeze ca referinţă valorile menţionate în anexa II şi acestea pot decide, de asemenea, să includă în calcul ceilalţi poluanţi atmosferici relevanţi menţionaţi la articolul 1 din Directiva (UE) 2016/2284: dioxid de sulf (SO2) şi compuşi organici volatili nemetanici (NMVOC). Pentru calcularea externalităţilor de mediu şi de sănătate ale consumului de energie, valorile de referinţă în ceea ce priveşte emisiile poluante ale diferitelor surse de energie (g/kWh de combustibil) se regăsesc în ghidul EMEP/AEM privind inventarul emisiilor de poluanţi atmosferici şi în baza de date aferentă privind factorii de emisie.
(e)Statele membre stabilesc rata de actualizare care urmează a fi utilizată pentru calculul din perspectivă macroeconomică după ce efectuează o analiză de sensibilitate cu cel puţin două rate diferite, una dintre acestea fiind de 3 % în termeni reali.
5.REALIZAREA UNEI ANALIZE DE SENSIBILITATE PENTRU DATELE DE INTRARE REFERITOARE LA COSTURI, INCLUSIV PENTRU PREŢURILE LA ENERGIE
Scopul analizei de sensibilitate este de a identifica cei mai importanţi parametri pentru calculul nivelurilor optime din punctul de vedere al costurilor. Statele membre realizează o analiză de sensibilitate pentru rata de actualizare utilizând cel puţin două rate de actualizare exprimate în termeni reali pentru calculul din perspectivă macroeconomică şi două rate de actualizare pentru calculul din perspectivă financiară. Una dintre ratele de actualizare care trebuie utilizată în analiza de sensibilitate pentru calculul din perspectivă macroeconomică trebuie să fie de 3 % în termeni reali. Statele membre realizează o analiză de sensibilitate pentru scenariile de evoluţie a preţurilor la energie pentru toţi purtătorii de energie utilizaţi în măsură semnificativă la clădiri în contextul lor naţional. Se recomandă extinderea analizei de sensibilitate şi la alte date de intrare esenţiale, inclusiv, de exemplu, preţurile viitoare ale tehnologiei, factorii de energie primară şi factorii de ponderare, factorii de emisie.
6.DERIVAREA NIVELULUI OPTIM, DIN PUNCTUL DE VEDERE AL COSTURILOR, AL PERFORMANŢEI ENERGETICE PENTRU FIECARE CLĂDIRE DE REFERINŢĂ

6.1.

Pentru fiecare clădire de referinţă, statele membre compară rezultatele costurilor globale calculate pentru diferitele măsuri de eficienţă energetică şi măsuri bazate pe surse regenerabile de energie şi pentru pachete/variante ale acestora.

6.2.

În cazurile în care rezultatul calculării nivelurilor optime din punctul de vedere al costurilor oferă acelaşi interval al costurilor globale pentru diferite niveluri de performanţă energetică, statele membre sunt încurajate să utilizeze cerinţe care conduc la utilizarea unei cantităţi mai mici de energie primară totală ca bază pentru comparaţia cu cerinţele minime de performanţă energetică în vigoare. Statele membre sunt, de asemenea, încurajate să utilizeze cerinţele de reducere la minimum a nevoilor de energie ale clădirii.

6.3.

După luarea deciziei cu privire la utilizarea ca referinţă la nivel naţional a calculului din perspectivă macroeconomică sau a celui din perspectivă financiară, mediile nivelurilor optime, din punctul de vedere al costurilor, ale performanţei energetice calculate pentru toate clădirile de referinţă utilizate, luate în ansamblu, se calculează în scopul comparării lor cu mediile cerinţelor existente de performanţă energetică pentru aceleaşi clădiri de referinţă. Aceasta permite calcularea diferenţei dintre cerinţele actuale de performanţă energetică şi nivelurile calculate care sunt optime din punctul de vedere al costurilor.

ANEXA II:Date relevante şi previziuni în materie de date
Datele şi previziunile în materie de date incluse în tabelul de mai jos sunt disponibile statelor membre în vederea descărcării de pe pagina web dedicată Directivei privind performanţa energetică a clădirilor (1), de pe site-ul Comisiei Europene.
(1)https://energy.ec.europa.eu/topics/energy-efficiency/energy-efficient-buildings/energy-performance-buildings-directive_en#energy-performance-of-buildings-standards.
Informaţiile se vor referi la cele mai recente date disponibile şi vor fi actualizate periodic, de exemplu atunci când devin disponibile noi informaţii relevante.
Statele membre pot utiliza propriile ipoteze pentru date şi previziuni în materie de date, cu condiţia ca acestea să fie suficient documentate şi raportate Comisiei.

Previziuni în materie de date

Nivelul UE

Nivelul SM

A

Evoluţiile estimate ale preţului energiei pe termen lung

X

B

Costurile de mediu pentru poluanţii atmosferici

X

X

C

Previziunile de grade-zile de încălzire (HDD)

X

X

D

Previziunile de grade-zile de răcire (CDD)

X

X

E

Ipoteze privind costurile tehnologice

X

1.INFORMAŢII ÎN CEEA CE PRIVEŞTE EVOLUŢIILE ESTIMATE ALE PREŢULUI ENERGIEI PE TERMEN LUNG
Pentru calculele lor, statele membre pot utiliza traiectoria preţurilor combustibililor fosili furnizată de Comisie ca parametru esenţial recomandat [în temeiul articolului 18 din Regulamentul (UE) 2018/1999 (2)]. Statele membre pot lua în considerare evoluţia estimată a preţurilor energiei electrice, în cazul în care acest lucru este prevăzut de Comisia Europeană.
(2)Regulamentul (UE) 2018/1999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018 privind guvernanţa uniunii energetice şi a acţiunilor climatice, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 663/2009 şi (CE) nr. 715/2009 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Directivelor 94/22/CE, 98/70/CE, 2009/31/CE, 2009/73/CE, 2010/31/UE, 2012/27/UE şi 2013/30/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Directivelor 2009/119/CE şi (UE) 2015/652 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 525/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 328, 21.12.2018, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1999/oj).
2.INFORMAŢII PRIVIND COSTURILE DE MEDIU PENTRU ALŢI POLUANŢI
Pentru calculele lor din perspectivă macroeconomică, pentru a evalua în bani emisiile de poluanţi atmosferici şi, astfel, pentru a calcula externalităţile de mediu şi de sănătate ale consumului de energie, statelor membre li se recomandă să utilizeze costurile per unitate de emisii poluante (EUR/g) furnizate de Comisie şi puse la dispoziţie pentru descărcare, astfel cum se indică mai sus.
3.INFORMAŢII PRIVIND EVOLUŢIA ESTIMATĂ PE TERMEN LUNG A PREŢURILOR CARBONULUI
Pentru calculele lor din perspectivă macroeconomică, statelor membre li se recomandă să utilizeze cea mai recentă traiectorie a preţurilor carbonului din cadrul EU ETS furnizată de Comisie ca parametru esenţial recomandat pentru prognozele naţionale referitoare la GES [în temeiul articolului 18 din Regulamentul (UE) 2018/1999].
ANEXA III:Model de raport pe care statele membre îl utilizează pentru raportarea către Comisie în conformitate cu articolul 6 alineatul (2) din Directiva (UE) 2024/1275 şi cu articolul 6 din prezentul regulament
1.CLĂDIRI DE REFERINŢĂ

1.1.

Raportaţi informaţii sintetizate cu privire la clădirile de referinţă pentru toate categoriile de clădiri şi la reprezentativitatea acestora pentru parcul imobiliar utilizând tabelul 1 (clădiri existente) şi tabelul 2 (clădiri noi). Informaţii suplimentare pot fi adăugate într-o anexă sau în textul care însoţeşte tabelele relevante.

1.2.

Menţionaţi definiţia suprafeţei de referinţă utilizate în ţara dumneavoastră şi modul de calculare a acesteia.

1.3.

Enumeraţi criteriile de selecţie utilizate pentru definirea fiecărei clădiri de referinţă (atât noi, cât şi existente): de exemplu, analize statistice bazate pe utilizare, vechime, geometrie, zone climatice, structura costurilor, material de construcţie etc., introducând, de asemenea, condiţiile climatice din exterior şi interior şi amplasarea geografică.

1.4.

În cazul în care a redus numărul clădirilor de referinţă prin utilizarea unei clădiri de referinţă care deserveşte mai multe categorii de clădiri, statul membru justifică această abordare pe baza unei analize potrivit căreia clădirea de referinţă este reprezentativă pentru parcul imobiliar pentru toate categoriile vizate.

1.5.

Precizaţi dacă clădirea dumneavoastră de referinţă este o clădire exemplificativă, o clădire virtuală etc.

1.6.

Precizaţi setul de date de bază pentru parcul imobiliar naţional.

1.7.

Toate clădirile şi subcategoriile trebuie enumerate în tabelele 1 şi 2. Atunci când, în cazul unor modificări minore (de exemplu, se modifică un singur parametru), statele membre decid să nu includă fiecare clădire de referinţă luată în considerare, acestea trebuie să includă numărul de variaţii luate în considerare pentru fiecare categorie în coloana relevantă.

1.8.

Tabelul 3 se completează pentru fiecare clădire de referinţă în toate părţile sale, cu excepţia cazului în care introducerea unui parametru specific nu este relevantă pentru raportarea calculului. Abordările pot varia între clădirile de referinţă noi şi cele existente. Pentru clădirile noi, pe baza modului de stabilire a calculelor, numai caracteristicile de bază ale fiecărei clădiri de referinţă trebuie raportate în tabelul 3, în timp ce rezultatele măsurilor/pachetelor/variantelor pot fi raportate în tabelul 5. Coloana "Descriere" poate fi utilizată pentru a furniza explicaţii şi observaţii. În plus, statelor membre li se recomandă să adauge parametrii pe care îi consideră relevanţi pentru raportarea calculelor, inclusiv elementele voluntare pe care au decis să îi includă în calcule.

1.9.

Primele secţiuni din tabelul 3 ("Calcul", "Condiţii climatice", "Valorile de referinţă ale clădirii şi programe") sunt generale şi nu trebuie raportate pentru fiecare clădire de referinţă, dacă nu se modifică. Într-un astfel de caz, aceste secţiuni pot fi, de asemenea, raportate separat, indicând clar clădirile de referinţă cărora li se aplică.

1.10.

Dacă se analizează variantele aceleiaşi clădiri de referinţă şi dacă aceeaşi clădire de referinţă este calculată în zone climatice diferite de pe teritoriul naţional, coloana "Cantitate" din tabelul 3 poate fi reprodusă şi completată numai cu informaţiile relevante, fără a fi necesară reproducerea întregului tabel.

Tabelul 1 Clădire de referinţă pentru clădirile existente (renovări majore)

Pentru clădirile existente

Tabelul 2 Clădire de referinţă pentru clădirile noi

Tabelul 3 Exemplu de tabel de raportare de bază a datelor relevante privind performanţa energetică

Completaţi câte un tabel pentru fiecare clădire de referinţă.

2.SELECTAREA MĂSURILOR/PACHETELOR/VARIANTELOR

2.1.

Raportaţi sub formă de tabel caracteristicile măsurilor/pachetelor/variantelor selectate care au fost utilizate pentru calcularea nivelurilor optime din punctul de vedere al costurilor. Începeţi cu cele mai comune tehnologii şi soluţii şi avansaţi spre cele mai inovatoare. Dacă din calculele precedente reiese că măsurile sunt departe de a fi optime din punctul de vedere al costurilor, nu trebuie completat niciun tabel, dar această situaţie trebuie raportată separat Comisiei. Se poate utiliza modelul de mai jos, dar reţineţi că exemplele enumerate sunt cu titlu ilustrativ.

2.2.

În cazul renovărilor şi al clădirilor noi, trebuie asigurate niveluri minime IEQ în temeiul articolului 7 alineatul (6) şi al articolului 8 alineatul (3) din Directiva (UE) 2024/1275. Aceste cerinţe trebuie luate în considerare la definirea măsurilor/pachetelor.

2.3.

Dacă este cazul, statele membre pot decide să raporteze două tabele separate pentru enumerarea măsurii/pachetului/variantei pentru clădirile noi şi pentru cele existente. Dacă este cazul, statele membre pot adăuga o coloană pentru a specifica clădirea sau subcategoria de referinţă la care se referă măsura/pachetul/varianta.

2.4.

Mai multe măsuri pot fi grupate în pachete şi, după caz, acestea ar trebui, de asemenea, raportate în tabelul 4.

2.5.

Raportarea se poate limita la cele mai importante măsuri/pachete, dar trebuie indicat numărul calculelor efectuate în total.

Tabelul 4 Tabel ilustrativ pentru enumerarea măsurilor/pachetelor/variantelor selectate

Enumerarea măsurilor este pur ilustrativă, dar trebuie menţinute principalele informaţii din tabel (descrierea variantei/variantelor, indicatorul de performanţă).

Pentru anvelopa clădirii, se poate utiliza transferul de căldură în W/m2K.

Pentru sisteme, ar putea fi utilizată eficienţa.

Pentru sistemele de ventilare, ar putea fi utilizate ratele de reînnoire a aerului în l/s.

Pot fi selectate mai multe niveluri de îmbunătăţire, inclusiv cerinţele de performanţă în vigoare (de exemplu: valori diferite ale transferului de căldură pentru ferestre).

3.CALCULAREA CONSUMULUI DE ENERGIE PRIMARĂ ŞI A PERFORMANŢEI ÎN MATERIE DE EMISII A MĂSURILOR
3.1.Evaluarea performanţei energetice şi a performanţei în materie de emisii

3.1.1.

Procedura de calcul pentru evaluarea performanţei energetice care se aplică clădirilor de referinţă şi măsurilor/pachetelor/variantelor adoptate este raportată în tabelul 3 (secţiunile "Calcul", "Condiţii climatice", "Valorile de referinţă ale clădirii şi programe"). Acest lucru nu trebuie raportat pentru fiecare clădire de referinţă, cu excepţia cazului în care este necesar.

3.1.2.

Faceţi trimiteri la legislaţia, regulamentele, standardele şi normele relevante.

3.1.3.

Completaţi perioada de calcul, intervalul de calcul (anual, lunar sau zilnic) şi datele climatice utilizate pentru fiecare clădire de referinţă.

Raportarea se poate limita la cele mai importante măsuri/pachete/variante, dar trebuie indicat numărul calculelor efectuate în total.

3.2.Calcularea consumului de energie

3.2.1.

Raportaţi rezultatele calculului performanţei energetice a fiecărei măsuri/pachet/variante pentru fiecare clădire de referinţă, diferenţiate cel puţin la nivelul energiei necesare pentru încălzire şi răcire, al consumului de energie, al energiei livrate şi al consumului total de energie primară (inclusiv din surse regenerabile şi neregenerabile). Includeţi, de asemenea, economiile de energie.

3.2.2.

Statele membre au libertatea de a adăuga rânduri pentru a include informaţiile relevante care trebuie raportate prin reflectarea informaţiilor furnizate pentru clădirea de referinţă în tabelul 3.

Tabelul 5 Tabel cu rezultatele calculării consumului de energie şi a emisiilor

Completaţi câte un tabel pentru fiecare clădire de referinţă.

Dacă din calculele precedente reiese că măsurile sunt departe de a fi optime din punctul de vedere al costurilor, nu trebuie completat niciun tabel, dar această situaţie trebuie raportată separat Comisiei.

4.CALCULUL COSTULUI GLOBAL

4.1.

Calculaţi costul global pentru fiecare măsură/pachet/variantă utilizând tabelele de mai jos cu referire la scenariul (privind preţul la energie) scăzut, mediu sau ridicat. Calculul costurilor pentru clădirea de referinţă este stabilit la 100 %.

4.2.

Raportaţi rata de actualizare aplicată pentru calculul din perspectivă macroeconomică şi pentru cel din perspectivă financiară şi rezultatul analizei de sensibilitate aferente efectuate cu cel puţin două rate ale dobânzii diferite pentru fiecare dintre calcule.

4.3.

Raportaţi parametrii de intrare utilizaţi pentru calcularea costului global (de exemplu, costul forţei de muncă, costul tehnologiei, costul poluantului pe kg de emisii), inclusiv sursele şi ipotezele relevante.

4.4.

Raportaţi evoluţia preţului energiei şi al carbonului utilizată şi sursa.

4.5.

Includeţi într-un tabel separat parametrii de intrare pentru celelalte costuri incluse în final, după caz (de exemplu, impactul asupra sănătăţii, impactul asupra PIB-ului).

4.6.

Efectuaţi un calcul privind analiza de sensibilitate pentru costurile principale şi costurile energiei şi rata de actualizare aplicată atât pentru calculul din perspectivă macroeconomică, cât şi pentru cel din perspectivă financiară. Pentru fiecare variantă de cost utilizaţi un tabel separat precum tabelul de mai jos.

Tabelul 6 Date de ieşire şi calculul costului global

Completaţi câte un tabel pentru fiecare caz de referinţă, utilizând tabelul o dată pentru calculul din perspectivă macroeconomică şi o dată pentru calculul din perspectivă financiară. Introduceţi datele privind costurile în moneda relevantă şi specificaţi moneda utilizată în tabel.

5.NIVELUL OPTIM DIN PUNCTUL DE VEDERE AL COSTURILOR PENTRU CLĂDIRILE DE REFERINŢĂ

5.1.

Raportaţi nivelul optim, din punctul de vedere al costurilor, al performanţei energetice exprimat în energie primară totală (kWh/m2an) şi, dacă este urmată o abordare la nivelul sistemelor, în unitatea relevantă (de exemplu W/m2K pentru valoarea U, % pentru eficienţa sistemului) pentru fiecare caz în raport cu clădirile de referinţă, precizând dacă acesta este nivelul optim calculat din perspectivă macroeconomică sau din perspectivă financiară.

5.2.

Statele membre sunt încurajate să utilizeze alţi indicatori pentru a completa energia primară totală atunci când stabilesc cerinţe minime de performanţă energetică, în funcţie de condiţiile naţionale, regionale sau locale, cum ar fi performanţa în materie de emisii.

6.COMPARAŢIE
În cazul în care diferenţa dintre nivelurile optime din punctul de vedere al costurilor calculate şi cerinţele minime actuale de performanţă energetică în vigoare este mai mare de 15 %, indicaţi un plan cu măsurile adecvate de modificare a cerinţelor minime de performanţă energetică în vigoare în termen de 24 de luni de la data transmiterii raportului privind nivelul optim din punctul de vedere al costurilor.
Tabelul 7 Tabel comparativ atât pentru clădirile noi, cât şi pentru clădirile existente

Clădire de referinţă

Intervalul/nivelul optim din punct de vedere al costurilor (de la - la) în energie primară (kWh/m2an) şi, dacă este cazul, în emisii de GES (kgCO2/m2an)

(pentru o abordare la nivelul componentelor, în unitatea relevantă)

Cerinţele actuale pentru clădirile de referinţă în kWh/m2an) şi, dacă este cazul, în emisii de GES (kgCO2/m2an)

(pentru o abordare la nivelul componentelor, în unitatea relevantă)

Decalaj

(%)

Plan de modificare a cerinţelor minime de performanţă energetică în vigoare, în termen de 24 de luni:

7.ALTELE

7.1.

Raportarea se poate efectua în oricare dintre cele 24 de limbi oficiale ale UE.

7.2.

Tabelele şi graficele furnizate Comisiei în cadrul raportării trebuie să fie puse la dispoziţie într-un format care să permită selectarea conţinutului lor textual, dacă este cazul, pentru a permite traducerea lor automată.

7.3.

Atunci când tabelul sau elementele tabelelor sunt lăsate necompletate, statele membre trebuie să furnizeze o explicaţie justificată în acest sens în secţiunea relevantă a raportului.

7.4.

Acest model este disponibil în format editabil şi pe pagina web dedicată Directivei privind performanţa energetică a clădirilor (7) de pe site-ul Comisiei Europene.

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 31 octombrie 2025
*) Publicarea Regulamentului delegat (UE) 2025/1511 al Comisiei se consideră nulă şi neavenită.