Partea i - DISPOZIŢII GENERALE - Regulamentul 1380/11-dec-2013 privind politica comună în domeniul pescuitului, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1954/2003 şi (CE) nr. 1224/2009 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 2371/2002 şi (CE) nr. 639/2004 ale Consiliului şi a Deciziei 2004/585/CE a Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 354L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2024
PARTEA I:DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1: Domeniul de aplicare
(1)Politica comună în domeniul pescuitului (PCP) cuprinde:
a)conservarea resurselor biologice marine şi gestionarea pescuitului şi a flotelor care exploatează respectivele resurse;
b)în cadrul măsurilor referitoare la pieţe şi al măsurilor financiare care sprijină punerea în aplicare a PCP: resursele biologice de apă dulce, acvacultura şi prelucrarea şi comercializarea produselor pescăreşti şi de acvacultură.
(2)PCP cuprinde activităţile menţionate la alineatul (1) în cazul în care acestea sunt desfăşurate:
a)pe teritoriul statelor membre care fac obiectul tratatului;
b)în apele Uniunii, inclusiv de navele de pescuit care arborează pavilionul unor ţări terţe şi sunt înregistrate în ţări terţe;
c)de navele de pescuit ale Uniunii în afara apelor Uniunii; sau
d)de către resortisanţi ai statelor membre, fără a aduce atingere responsabilităţii primare a statului de pavilion.
Art. 2: Obiective
(1)PCP garantează că activităţile de pescuit şi de acvacultură asigură condiţii de mediu sustenabile pe termen lung şi sunt gestionate de o manieră consecventă cu obiectivele de realizare de beneficii economice, sociale şi de ocupare a forţei de muncă şi de contribuire la disponibilitatea aprovizionării cu alimente.
(2)PCP aplică abordarea precaută a gestionării pescuitului şi urmăreşte să garanteze că exploatarea resurselor biologice marine vii duce la refacerea şi menţinerea populaţiilor de specii recoltate peste nivelurile care permit obţinerea producţiei maxime sustenabile.
În vederea atingerii obiectivului de refacere progresivă şi menţinere a populaţiilor de stocuri de peşte peste nivelurile de biomasă capabile să obţină producţia maximă sustenabilă, rata de exploatare a producţiei maxime sustenabile trebuie obţinută acolo unde este posibil, până în 2015, şi în mod progresiv, printr-o creştere incrementală, cel târziu până în 2020, pentru toate stocurile.
(3)PCP pune în aplicare abordarea ecosistemică a gestionării pescuitului, pentru a garanta că impacturile negative ale activităţilor de pescuit asupra ecosistemului marin sunt reduse la minimum şi vizează să asigure faptul că activităţile de acvacultură şi pescuit evită degradarea mediului marin.
(4)PCP contribuie la colectarea de date ştiinţifice.
(5)PCP, în special:
a)elimină treptat aruncarea capturilor înapoi în mare, de la caz la caz, luând în considerare cele mai bune avize ştiinţifice disponibile, prin evitarea şi reducerea pe cât posibil a capturilor nedorite, şi asigură treptat debarcarea capturilor;
b)după caz, utilizează optim capturile nedorite, fără a crea o piaţă pentru respectivele capturi care sunt sub dimensiunea minimă de referinţă pentru conservare;
c)oferă condiţii pentru o industrie a capturii şi prelucrării resurselor piscicole şi activităţi desfăşurate pe uscat legate de pescuit viabile şi competitive din punct de vedere economic;
d)prevede măsuri de ajustare a capacităţii de pescuit a flotelor la niveluri ale posibilităţilor de pescuit care să fie în concordanţă cu alineatul (2), în vederea dezvoltării unor flote viabile din punct de vedere economic, fără a supraexploata resursele biologice marine;
e)promovează dezvoltarea de activităţi sustenabile de acvacultură în Uniune, pentru a contribui la aprovizionarea cu alimente, la securitatea alimentară şi la ocuparea forţei de muncă;
f)contribuie la un nivel de trai echitabil pentru cei ce depind de activităţile de pescuit, ţinând seama de pescuitul costier şi de aspectele socio-economice;
g)contribuie la o piaţă internă eficientă şi transparentă pentru produsele pescăreşti şi de acvacultură şi contribuie la asigurarea unor condiţii de concurenţă echitabile pentru produsele pescăreşti şi de acvacultură comercializate în Uniune;
h)ţine cont atât de interesele consumatorilor, cât şi de cele ale producătorilor;
i)promovează activităţi de pescuit în zonele de coastă, ţinând cont de aspectele socioeconomice;
j)păstrează coerenţa cu legislaţia Uniunii în domeniul mediului, în special cu obiectivul de atingere a unei stări ecologice bune până în 2020, astfel cum figurează în articolul 1 alineatul (1) din Directiva 2008/56/CE, precum şi cu alte politici ale Uniunii.
Art. 3: Principiile bunei guvernante
PCP este ghidată de următoarele principii de bună guvernanţă:
(a)definirea clară a responsabilităţilor la nivelurile Uniunii, regional, naţional şi local;
(b)luarea în considerare a particularităţilor regionale prin intermediul unei abordări regionalizate;
(c)stabilirea măsurilor în conformitate cu cele mai bune avize ştiinţifice disponibile;
(d)o perspectivă pe termen lung;
(e)eficienţa costurilor administrative;
(f)implicarea corespunzătoare a părţilor interesate, în special a consiliilor consultative, în toate etapele, de la conceperea măsurilor şi până la punerea lor în aplicare;
(g)responsabilitatea primară a statului de pavilion;
(h)consecvenţa cu alte politici ale Uniunii.
(i)utilizarea evaluărilor de impact, după caz;
(j)coerenţa dintre dimensiunea internă şi cea externă a PCP;
(k)transparenţa prelucrării datelor în conformitate cu cerinţele legale existente, acordând respectul cuvenit vieţii private, protecţiei datelor cu caracter personal şi normelor privind confidenţialitatea; disponibilitatea datelor pentru organismele ştiinţifice corespunzătoare, pentru alte organisme care au un interes ştiinţific sau de gestiune şi pentru alţi utilizatori finali definiţi.
Art. 4: Definiţii
(1)În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1.prin "apele Uniunii" se înţelege apele aflate sub suveranitatea sau jurisdicţia statelor membre, cu excepţia apelor adiacente teritoriilor enumerate în anexa II la tratat;
2.prin "resurse biologice marine" se înţelege specii acvatice marine vii disponibile şi accesibile, inclusiv specii anadrome şi catadrome, pe durata vieţii lor marine;
3.prin "resurse biologice de apă dulce" se înţelege specii acvatice de apă dulce vii disponibile şi accesibile;
4.prin "navă de pescuit" se înţelege orice navă echipată pentru exploatarea comercială a resurselor biologice marine sau o capcană pentru ton roşu;
5.prin "navă de pescuit a Uniunii" se înţelege o navă de pescuit care arborează pavilionul unui stat membru şi care este înregistrată în Uniune;
6.prin "introducerea în flota de pescuit" se înţelege înregistrarea unei nave de pescuit în registrul navelor de pescuit al unui stat membru;
7.prin "producţie maximă sustenabilă" se înţelege cea mai mare producţie echilibrată teoretică care poate fi extrasă în mod continuu în medie dintr-un stoc în condiţiile de mediu existente în medie, fără a afecta în mod semnificativ procesul de reproducţie;
8.prin "abordare precaută a gestionării pescuitului", astfel cum este menţionată la articolul 6 din Acordul ONU privind stocurile de peşte, se înţelege o abordare conform căreia absenţa unor informaţii ştiinţifice adecvate nu ar trebui să justifice decizia de a amâna sau a nu lua măsuri de gestionare pentru conservarea speciilor vizate, a speciilor asociate sau dependente, precum şi a speciilor care nu sunt vizate şi a mediului acestora;
9.prin "abordare ecosistemică a gestionării pescuitului" se înţelege o abordare integrată a gestionării pescuitului cu limite valabile din punct de vedere ecologic care urmăreşte să gestioneze utilizarea resurselor naturale, ţinând cont de activităţile de pescuit şi de alte activităţi umane, menţinând totodată atât bogăţia biologică, cât şi procesele biologice necesare pentru păstrarea compoziţiei, structurii şi funcţionării habitatelor din ecosistemul afectat, ţinând cont de cunoştinţele şi incertitudinile legate de componentele biotice, abiotice şi umane ale ecosistemelor;
10.prin "aruncare înapoi în mare" se înţelege capturile care sunt aruncate înapoi în mare;
11.prin "pescuit cu impact redus" se înţelege utilizarea unor tehnici de pescuit selective care au un impact negativ minim asupra ecosistemelor marine şi/sau care pot produce un nivel scăzut de emisii din combustibili;
12.prin "pescuit selectiv" se înţelege pescuitul prin metode sau unelte de pescuit care vizează şi capturează organisme în funcţie de dimensiune sau de specie în cadrul operaţiunii de pescuit, permiţând evitarea sau eliberarea exemplarelor care nu sunt vizate, fără a le vătăma;
13.prin "rată de mortalitate prin pescuit" se înţelege rata la care biomasa sau indivizii sunt eliminaţi dintr-un stoc prin activităţi de pescuit într-o perioadă dată;
14.prin "stoc" se înţelege o resursă biologică marină existentă într-o anumită zonă de gestionare;
15.prin "limită de captură" se înţelege, după caz, fie o limită cantitativă pentru capturile dintr-un stoc de peşte sau dintr-un grup de stocuri de peşte într-o anumită perioadă, în cazul în care respectivul stoc de peşte sau grup de stocuri de peşte face obiectul unei obligaţii de debarcare, fie o limită cantitativă pentru debarcările dintr-un stoc de peşte sau dintr-un grup de stocuri de peşte într-o anumită perioadă care nu face obiectul obligaţiei de debarcare;
16.prin "nivel de referinţă pentru conservare" se înţelege valorile parametrilor populaţiei unui stoc de peşte (precum biomasa sau rata de mortalitate prin pescuit) utilizate în gestionarea pescuitului, de exemplu cu privire la un nivel acceptabil de risc biologic sau un nivel dorit de producţie;
17.prin "dimensiune minimă de referinţă pentru conservare" se înţelege dimensiunea unei specii marine acvatice vii, ţinând cont de maturitate, astfel cum este stabilită de legislaţia Uniunii, sub care se aplică restricţii sau stimulente care vizează evitarea capturării prin activităţi de pescuit; această dimensiune înlocuieşte, după caz, dimensiunea minimă de debarcare;
18.prin "stoc în limite sigure din punct de vedere biologic" se înţelege un stoc în cazul căruia există o probabilitate foarte ridicată ca biomasa stocului de reproducere la sfârşitul anului precedent să fie mai mare decât nivelul-limită de referinţă pentru biomasă (Blim), iar rata estimată a mortalităţii prin pescuit pentru anul precedent să fie mai mică decât nivelul-limită de referinţă pentru rata mortalităţii prin pescuit (Flim);
19.prin "măsură de salvgardare" se înţelege o măsură de precauţie al cărei scop este evitarea unui eveniment nedorit;
20.prin "măsură tehnică" se înţelege o măsură care reglementează compoziţia capturilor în funcţie de specii şi dimensiuni şi impacturile asupra componentelor ecosistemelor generate de activităţile de pescuit prin stabilirea de condiţii privind utilizarea şi structura uneltelor de pescuit şi de restricţii privind accesul la zonele de pescuit;
21.prin "efort de pescuit" se înţelege produsul capacităţii şi activităţii unei nave de pescuit; în cazul unui grup de nave, este suma eforturilor de pescuit ale tuturor navelor din grup;
22.prin "stat membru care are un interes direct de gestionare" se înţelege un stat membru care are un interes care constă fie din posibilităţi de pescuit, fie dintr-o activitate de pescuit care se desfăşoară în zona economică exclusivă a statului membru în cauză sau, în Marea Mediterană, dintr-o activitate de pescuit tradiţională în marea liberă;
23.prin "concesiuni de pescuit transferabile" se înţelege drepturi revocabile de utilizare a unei anumite părţi din posibilităţile de pescuit alocate unui stat membru sau stabilite în planurile de gestionare adoptate de un stat membru în conformitate cu articolul 19 din Regulamentul (CE) nr. 1967/2006 al Consiliului (1), pe care titularul le poate transfera.
(1)Regulamentul (CE) nr. 1967/2006 al Consiliului din 21 decembrie 2006 privind măsurile de gestionare pentru exploatarea durabilă a resurselor halieutice în Marea Mediterană, de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 2847/93 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1626/94 (JO L 409, 30.12.2006, p. 11).
24.prin "capacitate de pescuit" se înţelege tonajul unei nave exprimat în GT (tonaj brut) şi puterea acestuia exprimată în kW (kilowaţi), astfel cum sunt definite în articolele 4 şi 5 din Regulamentul (CEE) nr. 2930/86 al Consiliului (2);
(2)Regulamentul (CEE) nr. 2930/86 al Consiliului din 22 septembrie 1986 de definire a caracteristicilor vaselor de pescuit (JO L 274, 25.9.1986, p. 1).
25.prin "acvacultură" se înţelege creşterea sau cultivarea de organisme acvatice utilizând tehnici destinate creşterii producţiei organismelor în cauză peste capacitatea naturală a mediului, într-un cadru în care organismele respective rămân proprietatea unei persoane fizice sau juridice pe întreaga perioadă a creşterii şi cultivării, până la recoltare şi incluzând recoltarea;
26.prin "licenţă de pescuit" se înţelege o licenţă astfel cum este definită la articolul 4 punctul (9) din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009 al Consiliului (3);
(3)Regulamentul (CE) nr. 1224/2009 al Consiliului din 20 noiembrie 2009 de stabilire a unui sistem comunitar de control pentru asigurarea respectării normelor politicii comune în domeniul pescuitului, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 847/96, (CE) nr. 2371/2002, (CE) nr. 811/2004, (CE) nr. 768/2005, (CE) nr. 2115/2005, (CE) nr. 2166/2005, (CE) nr. 388/2006, (CE) nr. 509/2007, (CE) nr. 676/2007, (CE) nr. 1098/2007, (CE) nr. 1300/2008, (CE) nr. 1342/2008 şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 2847/93, (CE) nr. 1627/94 şi (CE) nr. 1966/2006 (JO L 343, 22.12.2009, p. 1).
27.prin "autorizaţie de pescuit" se înţelege o autorizaţie astfel cum este definită la articolul 4 punctul (10) din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009;
28.prin "activitate de pescuit" se înţelege activităţile legate de localizarea peştelui, lansarea, fixarea, remorcarea şi tractarea uneltelor de pescuit, ridicarea capturii la bord, transbordarea, păstrarea la bord, prelucrarea la bord, transferul, plasarea în cuşti, îngrăşarea şi debarcarea peştelui şi a produselor pescăreşti;
29.prin "produse pescăreşti" se înţelege organismele acvatice care rezultă din orice activitate de pescuit sau produsele derivate din acestea;
30.prin "operator" se înţelege persoana fizică sau juridică ce operează sau deţine o întreprindere care desfăşoară oricare dintre activităţile legate de oricare dintre etapele lanţurilor de producţie, prelucrare, comercializare, distribuţie şi vânzare cu amănuntul a produselor pescăreşti şi de acvacultură;
31.prin "încălcare gravă" se înţelege o încălcare definită ca atare în legislaţia relevantă a Uniunii, inclusiv la articolul 42 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 1005/2008 al Consiliului (4) sau la articolul 90 alineatul (1) din Regulamentul (ce) nr. 1224/2009 al Consiliului;
(4)Regulamentul (CE) nr. 1005/2008 al Consiliului din 29 septembrie 2008 de instituire a unui sistem comunitar pentru prevenirea, descurajarea şi eliminarea pescuitului ilegal, nedeclarat şi nereglementat, de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 2847/93, (CE) nr. 1936/2001 şi (CE) nr. 601/2004 şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 1093/94 şi (CE) nr. 1447/1999 (JO L 286, 29.10.2008, p. 1).
32.prin "utilizator final al datelor ştiinţifice" se înţelege un organism care are un interes de cercetare sau de gestiune în analiza ştiinţifică a datelor din sectorul pescuitului;
33.prin "excedent de captură admisibilă" se înţelege acea parte a capturii admisibile pe care un stat costier nu o recoltează, ducând la o rată globală de exploatare pentru stocurile individuale care rămâne sub nivelurile care permit refacerea acestora şi menţinând populaţiile de specii recoltate peste nivelurile dorite, pe baza celor mai bune avize ştiinţifice disponibile;
34.prin "produse de acvacultură" se înţelege organismele acvatice, în orice stadiu al ciclului lor de viaţă, care rezultă din orice activitate de acvacultură sau produsele derivate din acestea;
35.prin "biomasa stocului de reproducere" se înţelege o estimare a masei de peşte dintr-un anumit stoc care se reproduce la un anumit moment, cuprinzând atât masculii, cât şi femelele, şi peştii vivipari;
36.prin "pescuitul mixt" se înţelege pescuitul în cursul căruia mai mult de o specie este prezentă şi în cadrul căruia este probabilă capturarea mai multor specii prin aceeaşi operaţiune de pescuit;
37.prin "acord de parteneriat în domeniul pescuitului sustenabil" se înţelege un acord internaţional încheiate cu un stat terţ în scopul obţinerii accesului la ape şi resurse pentru a exploata în mod sustenabil o parte din surplusul de resurse biologice marine, în schimbul unei compensaţii financiare din partea Uniunii, care poate include sprijin sectorial;
(2)În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii geografice ale zonelor geografice:
a)prin "Marea Nordului" se înţelege zonele ICES (1) IV şi IlIa;
(1)Zonele ICES (Consiliul Internaţional pentru Explorarea Apelor Maritime) sunt cele definite în Regulamentul (CE) nr. 218/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 martie 2009 privind comunicarea datelor statistice referitoare la capturile nominale de către statele membre care practică pescuitul în Atlanticul de Nord-Est (JO L 87, 31.3.2009, p. 70).
b)prin "Marea Baltică" se înţelege zonele ICES IIIb, IIIc şi IIId;
c)prin "apele de nord-vest" se înţelege zonele ICES V (excluzând Va şi numai apele Uniunii din zona Vb), VI şi VII;
d)prin "apele de sud-vest" se înţelege zonele ICES VIII, IX şi X (apele din jurul insulelor Azore), şi zonele CECAF (2) 34.1.1, 34.1.2 şi 34.2.0 (apele din jurul insulelor Madeira şi Canare);
(2)Zonele CECAF (zona central-estică a Atlanticului sau zona principală de pescuit FAO 34) sunt cele definite în Regulamentul (CE) nr. 216/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 martie 2009 privind transmiterea statisticilor cu privire la capturile nominale de către statele membre care pescuiesc în alte zone decât Atlanticul de Nord (JO L 87, 31.3.2009, p. 1).
e)prin "Marea Mediterană" se înţelege apele maritime ale Mării Mediterane la est de meridianul 5° 3 6' longitudine vestică;
f)prin "Marea Neagră" se înţelege subzona geografică CGPM (Comisia Generală pentru Pescuit în Marea Mediterană) astfel cum este definită în Rezoluţia CGPM/33/2009/2.