Secţiunea 3 - Implementarea schemei de plată de bază - Regulamentul 1307/17-dec-2013 de stabilire a unor norme privind plăţile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 637/2008 al Consiliului şi a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 347L
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2022
SECŢIUNEA 3:Implementarea schemei de plată de bază
Art. 32: Activarea drepturilor la plată
(1)Sprijinul prevăzut în cadrul schemei de plată de bază se acordă fermierilor printr-o declaraţie în conformitate cu articolul 33 alineatul (1), în momentul activării unui drept la plată pe hectar eligibil, în statul membru în care a fost alocat dreptul respectiv. Drepturile la plată activate dau dreptul la plata anuală a cuantumurilor stabilite în drepturile respective, fără a aduce atingere aplicării disciplinei financiare, a reducerii plăţilor în conformitate cu articolul 11 şi plafonării progresive, reducerilor lineare în conformitate cu articolul 7, articolul 51 alineatul (2) şi articolul 65 alineatul (2) litera (c) din prezentul regulament, şi aplicării articolului 63 din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013.
(2)În sensul prezentului titlu, "hectar eligibil" înseamnă:
a)orice suprafaţă agricolă a exploataţiei, inclusiv suprafeţele care nu erau într-o stare adecvată pentru agricultură la 30 iunie 2003 în statele membre aderente la Uniune la 1 mai 2004 care, în momentul aderării, au ales să aplice schema de plată unică pe suprafaţă, care este utilizată pentru o activitate agricolă sau, în cazul în care suprafaţa este utilizată şi pentru activităţi neagricole, care este utilizată în principal pentru activităţi agricole; sau
b)orice suprafaţă care a dat dreptul la plăţi în 2008 în cadrul schemei de plată unică sau al schemei de plată unică pe suprafaţă, prevăzute la titlul III şi, respectiv, la titlul IVA din Regulamentul (CE) nr. 1782/2003, şi care:
(i)nu mai este conformă cu definiţia termenului "hectar eligibil" de la litera (a), ca urmare a punerii în aplicare a Directivei 92/43/CEE, a Directivei 2000/60/CE şi a Directivei 2009/147/CE;
(ii)pe durata angajamentului relevant al fermierului individual, este împădurită în temeiul articolului 31 din Regulamentul (CE) nr. 1257/1999 sau al articolului 43 din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005 sau al articolului 22 din Regulamentul (UE) nr. 1305/2013 sau în temeiul unei scheme naţionale ale cărei condiţii respectă dispoziţiile articolului 43 alineatele (1), (2) şi (3) din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005 sau ale articolului 22 din Regulamentul (UE) nr. 1305/2013; sau
(iii)pe durata angajamentului relevant al fermierului individual, este retrasă temporar din circuitul agricol, în conformitate cu articolele 22, 23 şi 24 din Regulamentul (CE) nr. 1257/1999 sau cu articolul 39 din Regulamentul (CE) nr. 1698/2005 sau cu articolul 28 din Regulamentul (UE) nr. 1305/2013.
(3)În scopul aplicării alineatului (2) litera (a):
a)în cazul în care o suprafaţă agricolă a unei exploataţii este utilizată şi pentru activităţi neagricole, suprafaţa respectivă este considerată ca fiind utilizată în principal pentru activităţi agricole dacă activitatea agricolă se poate desfăşura fără a fi afectată în mod semnificativ de intensitatea, natura, durata şi calendarul activităţilor neagricole;
b)statele membre pot întocmi o listă a suprafeţelor care sunt utilizate în principal pentru activităţi neagricole.
Statele membre stabilesc criterii pentru aplicarea prezentului alineat pe teritoriul lor.
(4)Suprafeţele sunt considerate ca fiind hectare eligibile, numai dacă sunt conforme cu definiţia hectarului eligibil pe tot parcursul anului calendaristic, cu excepţia cazurilor de forţă majoră sau a unor circumstanţe excepţionale.
(5)În scopul determinării "hectarelor eligibile", statele membre care luat decizia menţionată la articolul 4 alineatul (2) al doilea paragraf pot aplica un coeficient de reducere pentru a converti hectarele în cauză în "hectare eligibile".
(6)Suprafeţele utilizate pentru producţia de cânepă constituie hectare eligibile numai în cazul în care conţinutul de tetrahidrocanabinol din soiurile utilizate nu depăşeşte 0,2 %.
Art. 33: Declararea hectarelor eligibile
(1)În scopul activării drepturilor la plată prevăzute la articolul 32 alineatul (1), fermierul declară parcelele care corespund hectarelor eligibile aferente oricărui drept la plată. Cu excepţia cazurilor de forţă majoră sau a unor circumstanţe excepţionale, parcelele respective sunt la dispoziţia fermierului la o dată stabilită de statul membru, care nu poate fi ulterioară datei stabilite în statul membru respectiv pentru modificarea cererii de ajutor menţionate la articolul 72 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013.
(2)În circumstanţe justificate în mod corespunzător, statele membre pot autoriza fermierul să îşi modifice declaraţia, cu condiţia ca acesta să menţină cel puţin numărul de hectare corespunzător drepturilor sale la plată şi să respecte condiţiile prevăzute pentru acordarea plăţii în temeiul schemei de plată de bază pentru suprafaţa în cauză.
Art. 34: Transferul drepturilor la plată
(1)Drepturile la plată nu pot fi transferate decât unui fermier care are dreptul să primească plăţi directe în conformitate cu articolul 9 şi care este stabilit în acelaşi stat membru, cu excepţia cazurilor de transfer prin moştenire sau prin moştenire anticipată.
Drepturile la plată, inclusivi în cazul moştenirilor sau al moştenirilor anticipate, pot fi activate numai în statul membru în care au fost alocate.
(2)În cazul în care statele membre aplică opţiunea de la articolul 23 alineatul (1), drepturile la plată pot fi transferate sau activate numai în aceeaşi regiune, cu excepţia cazurilor de moştenire sau de moştenire anticipată.
Drepturile la plată, inclusiv în cazul moştenirilor sau al moştenirilor anticipate, nu pot fi activate decât în regiunea în care au fost alocate.
(3)Statele membre care nu aplică opţiunea de la articolul 23 alineatul (1) pot decide că drepturile la plată nu pot fi transferate sau activate decât aceeaşi regiune, cu excepţia cazurilor de moştenire sau de moştenire anticipată.
Aceste regiuni sunt delimitate la nivelul teritorial corespunzător, pe baza unor criterii obiective şi astfel încât să asigure un tratament egal al fermierilor şi să evite denaturarea pieţei şi a concurenţei.
(4)Atunci când drepturile la plată sunt transferate fără teren, statele membre pot decide, acţionând în conformitate cu principiile generale ale legislaţiei Uniunii, ca o parte din drepturile la plată transferate să fie restituite în rezerva naţională sau rezervele regionale sau ca valoarea unitară a acestora să fie redusă în favoarea rezervei naţionale sau rezervelor regionale. Această reducere poate fi aplicată unuia sau mai multor tipuri de transferuri.
(5)Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte norme detaliate care reglementează notificarea de către fermieri privind transferul drepturilor la plată pe care fermierii trebuie să o transmită autorităţilor naţionale şi termenele în care trebuie efectuată această notificare. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 71 alineatul (2).
Art. 35: Competenţe delegate
(1)Pentru a garanta securitatea juridică şi pentru a clarifica situaţiile specifice care pot apărea în aplicarea schemei de plată de bază, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 70 cu privire la:
a)norme privind eligibilitatea şi accesul fermierilor la schema de plată de bază în caz de moştenire şi de moştenire anticipată, în caz de moştenire prin contract de arendare, în caz de schimbare a formei sau a denumirii juridice, a transferului de drepturi la plată, precum şi în caz de fuziune sau scindare a exploataţiei şi aplicarea clauzei contractuale menţionate la articolul 24 alineatul (8);
b)norme privind calcularea valorii şi a numărului drepturilor la plată sau majorarea ori reducerea valorii acestora în raport cu alocarea drepturilor la plată în temeiul oricăreia dintre dispoziţiile prezentului titlu, inclusiv norme cu privire la:
(i)posibilitatea de a stabili o valoare şi un număr provizoriu de drepturi la plată sau o majorare provizorie a valorii drepturilor la plată alocate pe baza cererii fermierului;
(ii)condiţiile de stabilire a valorii şi a numărului provizorii şi definitive ale drepturilor la plată;
(iii)cazurile în care un contract de vânzare sau de arendare pot influenţa alocarea unor drepturi la plată.
c)norme privind stabilirea şi calcularea valorii şi a numărului drepturilor la plată primite din rezerva naţională sau din rezervele regionale;
d)norme privind modificarea valorii unitare a drepturilor la plată în cazul unor părţi de drepturi la plată şi în cazul transferului de drepturi la plată, astfel cum se menţionează la articolul 34 alineatul (4);
e)criterii pentru aplicarea opţiunilor de la articolul 24 alineatul (1) al treilea paragraf literele (a),(b) şi (c);
f)criterii pentru aplicarea limitărilor asupra numărului drepturilor la plată care urmează să fie alocate, în conformitate cu articolul 24 alineatele (4) - (7);
g)criterii pentru alocarea drepturilor la plată în temeiul articolului 30 alineatele (6) şi (7);
h)criterii pentru stabilirea coeficientului de reducere menţionat la articolul 32 alineatul (5).
(2)Pentru a se asigura gestionarea adecvată a drepturilor la plată, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate, în conformitate cu articolul 70, în ceea ce priveşte normele privind conţinutul declaraţiei şi cerinţele pentru activarea drepturilor la plată.
(3)În vederea protejării sănătăţii publice, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate, în conformitate cu articolul 70, prin care să se stabilească norme prin care să se condiţioneze acordarea plăţilor de utilizarea seminţelor certificate de anumite soiuri de cânepă şi procedura pentru determinarea soiurilor de cânepă şi pentru verificarea conţinutului lor de tetrahidrocanabinol menţionat la articolul 32 alineatul (6).