Capitolul iii - Asistenţa tehnică şi colaborarea în reţea - Regulamentul 1305/17-dec-2013 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1698/2005 al Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 347L

În vigoare
Versiune de la: 30 Iunie 2022
CAPITOLUL III:Asistenţa tehnică şi colaborarea în reţea
Art. 51: Finanţarea asistenţei tehnice
(1)În conformitate cu articolul 6 din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013, FEADR poate utiliza până la 0,25 % din alocarea sa anuală pentru finanţarea sarcinilor menţionate la articolul 58 din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013, inclusiv a costurilor aferente creării şi funcţionării reţelei europene pentru dezvoltare rurală menţionate la articolul 52 din prezentul regulament şi ale reţelei PEI menţionate la articolul 53 din prezentul regulament, la iniţiativa Comisiei şi/sau în numele acesteia, din care maximum 30 567 000 EUR în preţuri curente se alocă pentru Programul de sprijin pentru reforme structurale instituit prin Regulamentul (UE) 2017/825 al Parlamentului European şi al Consiliului (*) în vederea utilizării în cadrul domeniului de aplicare şi al scopului programului respectiv. (*)Regulamentul (UE) 2017/825 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 mai 2017 de instituire a Programului de sprijin pentru reforme structurale pentru perioada 2017-2020 şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1303/2013 şi (UE) nr. 1305/2013 (JO L 129, 19.5.2017, p. 1).
FEADR poate finanţa activităţi de pregătire pentru punerea în aplicare a PAC în perioada de programare ulterioară.
De asemenea, FEADR poate finanţa acţiunile prevăzute la articolul 41 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1151/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului (1), în legătură cu indicaţiile şi simbolurile sistemelor de calitate ale Uniunii.

(1)Regulamentul (UE) nr. 1151/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 noiembrie 2012 privind sistemele din domeniul calităţii produselor agricole şi alimentare (JO L 343, 14.12.2012, p. 1).
Acţiunile respective se desfăşoară în conformitate cu articolul 58 din Regulamentul (UE, EURATOM) nr. 966/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului (2) şi cu orice alte dispoziţii ale regulamentului respectiv şi ale actelor de punere în aplicare ale acestuia, care sunt aplicabile acestei forme de execuţie a bugetului.
(2)Regulamentul (UE, Euratom) nr. 966/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2012 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii şi de abrogare a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1605/2002 al Consiliului (JO L 298, 26.10.2012, p. 1).
(2)La iniţiativa statelor membre, un procent de până la 4 % din cuantumul total alocat fiecărui program de dezvoltare rurală poate fi destinat finanţării sarcinilor menţionate la articolul 59 din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013 şi a costurilor aferente lucrărilor pregătitoare pentru delimitarea zonelor care se confruntă cu constrângeri naturale sau cu alte constrângeri specifice, menţionate la articolul 32.
Costurile aferente organismului de certificare menţionat la articolul 9 din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013 nu sunt eligibile în temeiul prezentului alineat.
În limita de 4 %, se rezervă o sumă pentru crearea şi operarea reţelei rurale naţionale menţionate la articolul 54.
Prin derogare de la primul paragraf, statele membre pentru care cuantumul total al sprijinului pentru dezvoltare rurală acordat de Uniune pentru anii 2014-2020, astfel cum este prevăzut în anexa I la prezentul regulament, este mai mic de 1 800 de milioane EUR pot decide să aloce 5 % din cuantumul total alocat fiecărui program de dezvoltare rurală pentru sarcinile menţionate la articolul 59 din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013, după prelungirea programelor lor în conformitate cu articolul 1 din Regulamentul (UE) 2020/2220.

(3)În cazul programelor de dezvoltare rurală care vizează atât regiunile mai puţin dezvoltate, cât şi alte regiuni, rata contribuţiei FEADR pentru asistenţa tehnică menţionată la articolul 59 alineatul (3) poate fi stabilită ţinându-se seama de tipul predominant de regiuni, în funcţie de numărul acestora, în cadrul programului.
Art. 52: Reţeaua europeană pentru dezvoltare rurală
(1)În conformitate cu articolul 51 alineatul (1), se creează o reţea europeană pentru dezvoltare rurală în scopul interconectării reţelelor, organizaţiilor şi administraţiilor naţionale care îşi desfăşoară activitatea în domeniul dezvoltării rurale la nivelul Uniunii.
(2)Interconectarea prin intermediul reţelei europene pentru dezvoltare rurală are ca scop:
a)sporirea gradului de implicare a tuturor părţilor interesate şi în special părţile interesate din sectorul agricol, forestier şi din alte domenii din sfera dezvoltării rurale, în implementarea dezvoltării rurale;
b)ameliorarea calităţii programelor de dezvoltare rurală;
c)contribuţia la informarea publicului larg cu privire la beneficiile politicii de dezvoltare rurală;
d)sprijinirea evaluării programelor de dezvoltare rurală.
(3)Sarcinile reţelei sunt următoarele:
a)colectarea, analizarea şi diseminarea informaţiilor cu privire la acţiunile din domeniul dezvoltării rurale;
b)acordarea de sprijin în privinţa proceselor de evaluare şi a colectării şi gestionării datelor;
c)colectarea, consolidarea şi difuzarea la nivelul Uniunii a bunelor practici de dezvoltare rurală, inclusiv în privinţa metodologiilor şi a instrumentelor de evaluare;
d)înfiinţarea şi funcţionarea unor grupuri tematice şi/sau a unor ateliere de lucru, în vederea facilitării schimbului de expertiză şi a sprijinirii implementării, monitorizării şi dezvoltării ulterioare a politicii de dezvoltare rurală;
e)furnizarea de informaţii privind evoluţia situaţiei zonelor rurale din Uniune şi din ţările terţe;
f)organizarea de reuniuni şi seminarii la nivelul Uniunii pentru participanţii activi la dezvoltarea rurală;
g)sprijinirea reţelelor naţionale şi a iniţiativelor de cooperare transnaţională, precum şi schimbul privind acţiunile şi experienţa în domeniul dezvoltării rurale cu reţele din ţările terţe;
h)în mod specific pentru grupurile de acţiune locală:
(i)crearea de sinergii cu activităţile desfăşurate la nivel naţional sau regional, sau la ambele niveluri de către reţelele respective în ceea ce priveşte acţiunile de consolidare a capacităţilor şi schimbul de experienţă; şi
(ii)cooperarea cu organismele de interconectare şi cu cele care oferă asistenţă tehnică pentru dezvoltarea rurală, create de FEDER, FSE şi FEPAM, în ceea ce priveşte activităţile de dezvoltare locală ale acestora şi cooperarea transnaţională.
(4)Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte structura organizaţională şi modul de operare a reţelei europene pentru dezvoltare rurală. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 84.
Art. 53: Reţeaua Parteneriatului european pentru inovare
(1)Se creează o reţea PEI pentru a sprijini PEI privind productivitatea şi durabilitatea agriculturii menţionate la articolul 55, în conformitate cu articolul 51 alineatul (1). Această reţea permite interconectarea grupurilor operaţionale, a serviciilor de consiliere şi a cercetătorilor.
(2)Reţeaua PEI vizează:
a)facilitarea schimbului de expertiză şi de bune practici;
b)stabilirea unui dialog între fermieri şi comunitatea cercetătorilor şi facilitarea incluziunii tuturor părţilor interesate în procesul de schimb de cunoştinţe.
(3)Sarcinile reţelei PEI sunt următoarele:
a)furnizarea unui serviciu de asistenţă tehnică şi furnizarea de informaţii actorilor principali referitoare la PEI;
b)încurajarea înfiinţării de grupuri operaţionale şi furnizarea de informaţii în legătură cu oportunităţile oferite de politicile Uniunii;
c)facilitarea creării de iniţiative de cluster şi de proiecte-pilot sau demonstrative care ar putea avea legătură, printre altele, cu următoarele aspecte:
(i)creşterea productivităţii agricole, a viabilităţii economice, a durabilităţii, a producţiei şi a eficienţei utilizării resurselor;
(ii)inovarea în sprijinul bioeconomiei;
(iii)biodiversitatea, serviciile ecosistemice, funcţionalitatea solului şi gestionarea durabilă a apei;
(iv)produsele şi serviciile inovatoare pentru lanţul de aprovizionare integrat;
(v)lansarea de noi oportunităţi pe piaţă şi în privinţa produselor pentru producătorii primari;
(vi)calitatea produselor alimentare, siguranţa alimentară şi alimentaţia sănătoasă;
(vii)reducerea pierderilor după recoltare şi a risipei de alimente.
d)Colectarea şi diseminarea informaţiilor în domeniul PEI, inclusiv rezultatele cercetărilor şi noile tehnologii relevante pentru inovare şi schimbul de cunoştinţe şi schimburile în domeniul inovării cu ţările terţe.
(4)Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte structura organizaţională şi modul de operare a reţelei PEI. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 84.
Art. 54: Reţeaua rurală naţională
(1)Fiecare stat membru creează o reţea rurală naţională, care grupează organizaţiile şi administraţiile implicate în dezvoltarea rurală. Parteneriatul menţionat la articolul 5 din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013 face, de asemenea, parte din reţeaua rurală naţională.
Statele membre care aplică programe regionale pot prezenta spre aprobare un program specific pentru crearea şi operarea reţelei lor rurale naţionale.
(2)Interconectarea prin intermediul reţelei rurale naţionale are ca scop:
a)sporirea gradului de implicare a părţilor interesate în implementarea dezvoltării rurale;
b)ameliorarea calităţii punerii în aplicare a programelor de dezvoltare rurală;
c)informarea publicului larg şi a potenţialilor beneficiari cu privire la politica de dezvoltare rurală şi oportunităţile de finanţare;
d)încurajarea inovării în agricultură, producţia alimentară, silvicultură şi zonele rurale.
(3)Sprijinul acordat din FEADR în temeiul articolului 51 alineatul (2) se utilizează:
a)pentru structurile necesare operării reţelei;
b)pentru pregătirea şi implementarea unui plan de acţiune care să includă cel puţin următoarele elemente:
(i)activităţile referitoare la colectarea de exemple de proiecte care să acopere toate priorităţile programelor de dezvoltare rurală;
(ii)activităţile referitoare la facilitarea schimburilor tematice şi analitice între părţile interesate din domeniul dezvoltării rurale, a partajării şi a diseminării rezultatelor;
(iii)activităţile referitoare la furnizarea de formare şi de interconectare destinate grupurilor de acţiune locală şi în special asistenţă tehnică pentru cooperarea interteritorială şi transnaţională, facilitarea cooperării între grupurile de acţiune locală şi căutarea de parteneri pentru măsura menţionată la articolul 35;
(iv)activităţile referitoare la furnizarea de interconectare destinate consultanţilor şi serviciilor de sprijinire a inovării;
(v)activităţile referitoare la punerea în comun şi diseminarea rezultatelor monitorizării şi ale evaluării;
(vi)un plan de comunicare, inclusiv publicitate şi informaţii privind programul de dezvoltare rurală în acord cu autorităţile de management, precum şi activităţi de informare şi comunicare destinate publicului larg;
(vii)activităţile referitoare la participarea şi contribuţia la activităţile reţelei europene pentru dezvoltare rurală.
(4)Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte norme privind înfiinţarea şi modul de operare a reţelelor rurale naţionale şi conţinutul programelor specifice menţionate la alineatul (1). Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 84.