Titlul iv - CONTROALE ŞI SANCŢIUNI - Regulamentul 1240/18-mai-2016 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte intervenţia publică şi ajutorul pentru depozitarea privată

Acte UE

Jurnalul Oficial 206L

În vigoare
Versiune de la: 7 Februarie 2018
TITLUL IV:CONTROALE ŞI SANCŢIUNI
Art. 56: Dispoziţii generale privind controalele legate de intervenţia publică şi ajutorul pentru depozitarea privată
(1)Agenţiile de plăţi iau toate măsurile necesare pentru a asigura îndeplinirea cerinţelor legate de intervenţia publică şi de acordarea ajutorului pentru depozitarea privată prevăzut în Regulamentul delegat (UE) 2016/1238, în prezentul regulament şi în regulamentele de punere în aplicare menţionate la articolul 1 alineatul (2) literele (a) şi (b) din prezentul regulament.
Măsurile includ controlarea administrativă completă a ofertelor pentru achiziţie la preţ fix şi a ofertelor în cadrul licitaţiilor pentru intervenţia publică, precum şi a ofertelor în cadrul licitaţiilor şi a cererilor de ajutor pentru depozitarea privată, aceste controale fiind completate de controale documentare şi fizice la faţa locului, astfel cum se specifică în prezentul titlu.
(2)Verificarea greutăţii produselor livrate în intervenţie publică şi, în cazul ajutorului pentru depozitarea privată, a cantităţii contractuale se efectuează în prezenţa funcţionarilor agenţiei de plăţi.
(3)Eşantioanele fizice prelevate în scopul verificării calităţii şi a compoziţiei produselor în cazul intervenţiei publice şi în cel al ajutorului pentru depozitarea privată se prelevă de către funcţionarii agenţiei de plăţi sau în prezenţa lor.
(4)În scopul pistei de audit, întreaga evidenţă a stocurilor şi întreaga contabilitate financiară, precum şi documentele verificate de agenţia de plăţi se ştampilează sau se parafează în timpul vizitei de control. Dacă se verifică înregistrările electronice, în dosarul de inspecţie se include o evidenţă a controlului efectuat, fie pe hârtie, fie în format electronic. La cerere, evidenţele respective sunt puse la dispoziţia Comisiei.
Art. 57: Dispoziţii specifice privind controalele legate de intervenţia publică
(1)Fără a se aduce atingere controalelor impuse prin prezentul regulament pentru preluarea produselor, controalele stocurilor de intervenţie se efectuează în conformitate cu articolul 3 din Regulamentul delegat (UE) nr. 907/2014.
(2)Dacă spaţiul de depozitare menţionat la articolul 7 alineatul (1) litera (a) punctul (ii) se află într-un alt stat membru decât cel în care se depune oferta pentru achiziţie la preţ fix sau oferta în cadrul unei licitaţii, agenţia de plăţi care a primit oferta pentru achiziţie la preţ fix sau oferta în cadrul unei licitaţii poate solicita asistenţă din partea agenţiei de plăţi responsabilă cu spaţiul de depozitare respectiv, inclusiv un control la faţa locului. Asistenţa se furnizează în perioada indicată de agenţia de plăţi care a primit oferta pentru achiziţie la preţ fix sau oferta în cadrul unei licitaţii.
(3)În ceea ce priveşte carnea de vită, controalele se efectuează în conformitate cu anexa III părţile I şi III.
Art. 58: Dispoziţii specifice privind controalele legate de intervenţia publică pentru cereale şi orez
(1)Fără a se aduce atingere articolului 56 alineatul (2), cantitatea livrată se cântăreşte în prezenţa operatorului şi a unui reprezentant al agenţiei de plăţi, care este independent de operator.
Totuşi, dacă reprezentantul agenţiei de plăţi este, de asemenea, administratorul depozitului, în termen de 30 de zile de la data livrării, agenţia de plăţi efectuează o inspecţie care implică cel puţin o verificare volumetrică. Eventuala diferenţă dintre cantitatea determinată prin cântărire şi cantitatea estimată în conformitate cu metoda volumetrică nu trebuie să depăşească 5 %.
Dacă nu se depăşeşte toleranţa de 5 %, administratorul depozitului suportă toate costurile legate de eventuala diferenţă constatată, cu ocazia unei verificări ulterioare a greutăţii, faţă de greutatea înscrisă în evidenţe la momentul preluării.
Dacă se depăşeşte toleranţa de 5 %, cerealele sau orezul se cântăresc imediat. Dacă greutatea determinată este mai mică decât cea înregistrată, costurile aferente cântăririi sunt suportate de administratorul depozitului. În caz contrar, costurile aferente cântăririi sunt suportate de agenţia de plăţi.
(2)Dacă nivelul contaminanţilor din cereale trebuie verificat pe baza analizei riscurilor prevăzută în partea I punctul 3 din anexa I la Regulamentul delegat (UE) 2016/1238, agenţia de plăţi este responsabilă pentru consecinţele financiare care rezultă dintr-o eventuală nerespectare a nivelurilor maxime ale contaminanţilor, în conformitate cu normele prevăzute la articolul 3 alineatul (6) din Regulamentul delegat (UE) nr. 907/2014.
Totuşi, în cazul ocratoxinei A şi al aflatoxinei, dacă agenţia de plăţi în cauză poate dovedi, într-o măsură satisfăcătoare pentru Comisie, că au fost respectate standardele la intrare, condiţiile normale de depozitare, precum şi celelalte angajamente ale administratorului depozitului, răspunderea financiară revine bugetului Uniunii.
Art. 59: Dispoziţii specifice privind preluarea cerealelor şi a orezului în spaţiul de depozitare de către administratorul depozitului
(1)Dacă preluarea cerealelor sau a orezului se efectuează la spaţiul de depozitare unde sunt păstrate produsele în momentul depunerii ofertei pentru achiziţie la preţ fix sau a ofertei din cadrul licitaţiei, cantitatea preluată se stabileşte pe baza registrului depozitului, care trebuie să satisfacă standardele profesionale care permit garantarea faptului că se respectă legislaţia Uniunii, în special anexa III la Regulamentul delegat (UE) nr. 907/2014, şi cu următoarele condiţii:
a)registrul depozitului indică:
1.(i) greutatea înregistrată la cântărirea efectuată într-o perioadă care nu este mai mare de 10 luni înainte de data preluării;
2.(ii) caracteristicile calitative fizice la momentul cântăririi şi, mai ales, conţinutul de umiditate;
3.(iii) transferul între silozuri, dacă este cazul, şi tratamentele efectuate;
b)administratorul de depozit declară că lotul oferit corespunde din toate punctele de vedere detaliilor din registrul depozitului;
c)caracteristicile calitative stabilite la momentul cântăririi sunt aceleaşi cu cele ale eşantionului reprezentativ constituit din eşantioanele prelevate de agenţia de plăţi sau de reprezentanţii acesteia, la o rată de una la fiecare tranşă de 60 de tone.
(2)Dacă se aplică dispoziţiile de la alineatul (1), greutatea care trebuie înregistrată în registrul depozitului şi în contabilitatea financiară prevăzute la articolul 3 alineatul (3) primul paragraf litera (a) din Regulamentul delegat (UE) nr. 907/2014 este greutatea înscrisă în registrul depozitului şi ajustată, dacă este cazul, pentru a se ţine seama de eventuala diferenţă dintre conţinutul de umiditate sau procentajul impurităţilor diverse (Schwarzbesatz) înregistrate la momentul cântăririi şi cele determinate pe baza eşantionului reprezentativ. Diferenţa dintre procentajele impurităţilor diverse poate fi luată în considerare numai pentru a reduce greutatea înscrisă în registrul depozitului.
În termen de 30 de zile de la preluare, agenţia de plăţi efectuează o verificare volumetrică. Eventuala diferenţă dintre cantitatea determinată prin cântărire şi cantitatea estimată în conformitate cu metoda volumetrică nu trebuie să depăşească 5 %.
Dacă nu se depăşeşte toleranţa de 5 %, administratorul depozitului suportă toate costurile legate de eventuala diferenţă constatată, cu ocazia unei verificări ulterioare a greutăţii, faţă de greutatea înscrisă în evidenţe la momentul preluării.
Dacă se depăşeşte toleranţa de 5 %, cerealele sau orezul se cântăresc imediat. Dacă greutatea determinată este mai mică decât cea înregistrată, ţinându-se seama de limitele de toleranţă prevăzute la punctul 1 din anexa IV la Regulamentul delegat (UE) nr. 907/2014, costurile aferente cântăririi sunt suportate de administratorul depozitului. În caz contrar, costurile aferente cântăririi sunt suportate de Fondul european de garantare agricolă.
Art. 60: Dispoziţii specifice privind controalele legate de ajutorul pentru depozitarea privată
(1)În cazul tuturor loturilor introduse în depozitare, agenţia de plăţi efectuează controale documentare la faţa locului în termen de 30 de zile de la începutul perioadei contractuale de depozitare menţionate la articolul 48 alineatul (1), pentru a controla cantitatea contractuală menţionată la articolul 49. Aceste controale includ examinarea registrului depozitului, menţionat la articolul 52 alineatul (5), şi a documentelor justificative, precum bonuri de cântărire şi borderouri de livrare, precum şi verificarea fizică a prezenţei loturilor şi a identităţii produselor din spaţiul de depozitare privată.
În cazul cărnii, controalele se efectuează la momentul introducerii în depozitarea privată, iar în cazul uleiului de măsline, înaintea sigilării oficiale a rezervoarelor.
În circumstanţe justificate în mod corespunzător, agenţia de plăţi poate prelungi cu până la 15 zile perioada menţionată la primul paragraf. În astfel de cazuri, agenţia de plăţi informează operatorii în cauză.
(2)În plus faţă de controalele prevăzute la alineatul (1), se controlează fizic un eşantion statistic reprezentativ de cel puţin 5 % din loturi, echivalând cu cel puţin 5 % din cantităţile totale introduse în depozitare, pentru a se asigura faptul că natura, compoziţia şi cantitatea, precum şi ambalarea şi marcarea produselor şi a loturilor de depozitare îndeplinesc cerinţele de depozitare privată şi sunt conforme cu detaliile specificate de operator în oferta sa din cadrul licitaţiei sau în cererea sa.
În cazul brânzei, se efectuează controale fizice asupra tuturor loturilor, în scopul verificării cantităţii contractuale.
(3)De asemenea, pe parcursul perioadei de depozitare, agenţia de plăţi efectuează controale neanunţate la faţa locului, pentru a se asigura de prezenţa şi identitatea cantităţii contractuale aflate în spaţiul de depozitare privată şi pentru a se asigura că zahărul depozitat în vrac se află în silozul desemnat de operator. Controalele se efectuează pe baza unui eşantion statistic aleatoriu de cel puţin 5 % din loturi, echivalând cu cel puţin 5 % din cantităţile totale pentru care au fost încheiate contracte. Acest eşantion nu cuprinde mai mult de 25 % din loturile deja controlate în conformitate cu alineatul (2), cu excepţia cazului în care nu ar fi posibilă efectuarea controlului la faţa locului asupra a cel puţin 5 % dintre loturi echivalând cu cel puţin 5 % din cantităţile totale pentru care au fost încheiate contracte.
Controlul neanunţat menţionat la primul paragraf nu este necesar dacă agenţia de plăţi, cu acordul operatorului, a sigilat produsele în aşa fel încât cantităţile contractuale să nu poată fi scoase din spaţiul de depozitare fără ruperea sigiliului.
(4)La sfârşitul perioadei contractuale de depozitare sau înainte de începutul scoaterii produselor, în cazul în care se aplică articolul 53 alineatul (3), agenţia de plăţi efectuează controale la faţa locului pentru a verifica îndeplinirea angajamentelor contractuale pe baza unui control documentar al registrului depozitului şi al documentelor justificative, precum şi o verificare a prezenţei loturilor şi a identităţii produselor din spaţiul de depozitare privată.
Pe lângă controalele menţionate la primul paragraf, un eşantion statistic reprezentativ de cel puţin 5 % dintre loturi, echivalând cu cel puţin 5 % din cantităţile totale pentru care au fost încheiate contracte, este controlat fizic pentru a se verifica tipul, cantitatea, ambalajul şi marcajele, precum şi identitatea produselor din spaţiul de depozitare privată.
(5)Dacă agenţia de plăţi, cu acordul operatorului, a sigilat produsele în aşa fel încât cantitatea depozitată să nu poată fi scoasă din lotul individual fără ruperea sigiliului, controalele menţionate la alineatele (3) şi (4) pot fi limitate la verificarea prezenţei şi a integrităţii sigiliilor.
Art. 60a: Dispoziţii specifice privind controalele legate de intervenţia publică şi de ajutoarele pentru depozitarea privată a laptelui şi produselor lactate
(1)Eligibilitatea untului, a laptelui praf degresat şi a brânzei pentru care urmează a se primi ajutor pentru depozitarea privată se stabileşte în conformitate cu metodele prevăzute în anexele VI, VII şi, respectiv, VIII.
Metodele respective se stabilesc prin referire la cele mai recente versiuni ale standardelor europene sau internaţionale relevante, după caz, aflate în vigoare de cel puţin 6 luni înainte de prima zi a perioadei de intervenţie publică stabilite la articolul 12 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013.
(2)Rezultatele verificărilor efectuate prin aplicarea metodelor prevăzute în prezentul regulament se evaluează în conformitate cu anexa IX.

Art. 61: Raportarea controalelor
(1)Agenţia de plăţi întocmeşte un raport de control în termen de cinci zile lucrătoare de la încheierea fiecărui control la faţa locului întreprins şi, dacă este cazul, a controalelor menţionate la articolul 56 alineatul (3). Raportul descrie cu precizie diferitele elemente verificate şi indică:
a)data şi ora începerii controlului;
b)detalii privind eventualul preaviz dat;
c)durata controlului;
d)persoanele responsabile prezente;
e)natura şi amploarea controalelor efectuate, furnizând, în special, detalii cu privire la documentele şi produsele examinate;
f)constatările şi concluziile;
g)dacă este necesară vreo acţiune ulterioară.
Raportul este semnat de funcţionarul responsabil al agenţiei de plăţi şi este fie contrasemnat de operator sau, după caz, de administratorul depozitului, fie trimis operatorului cu confirmare de primire. Raportul este inclus în dosarul de plată.
(2)În cazul neconformităţii unor produse supuse controlului, verificarea se extinde la un eşantion statistic mai amplu care urmează a fi determinat de agenţia de plăţi.
(3)Agenţia de plăţi înregistrează eventualele cazuri de neconformitate din perspectiva criteriilor de gravitate, amploare, durată şi repetiţie, care pot avea drept rezultat excluderea în conformitate cu articolul 62 alineatul (1) sau rambursarea ajutorului pentru depozitarea privată plătit în mod necuvenit, inclusiv a dobânzilor, dacă este cazul, în conformitate cu articolul 62 alineatul (4).
Art. 62: Sancţiuni şi măsuri administrative în legătură cu ajutorul pentru depozitarea privată
(1)Dacă agenţia de plăţi constată că un document prezentat de un operator, care este necesar în conformitate cu Regulamentul delegat (UE) 2016/1238, cu prezentul regulament sau cu un regulament de punere în aplicare menţionat la articolul 1 alineatul (2) litera (b) din prezentul regulament, furnizează informaţii incorecte şi dacă informaţiile incorecte în cauză sunt decisive pentru acordarea ajutorului pentru depozitarea privată, agenţia de plăţi exclude operatorul de la procedura de acordare a ajutorului pentru produsul în legătură cu care au fost furnizate informaţiile incorecte, pentru o perioadă de un an de la data adoptării unei decizii administrative definitive prin care se stabileşte neregula.
(2)Excluderea prevăzută la alineatul (1) nu se aplică dacă operatorul dovedeşte, în mod satisfăcător, agenţiei de plăţi că situaţia menţionată la alineatul respectiv constituie un caz de forţă majoră sau de eroare evidentă.
(3)Ajutorul plătit în mod necuvenit se recuperează, cu dobândă, de la operatorii în cauză. Normele stabilite la articolul 27 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 908/2014 se aplică mutatis mutandis.
(4)Aplicarea sancţiunilor administrative şi recuperarea sumelor plătite în mod necuvenit, conform prezentului articol, nu aduc atingere comunicării neregulilor către Comisie în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1848/2006 al Comisiei (1).
(1)Regulamentul (CE) nr. 1848/2006 al Comisiei din 14 decembrie 2006 privind neregulile şi recuperarea sumelor acordate pe nedrept în cadrul finanţării politicii agricole comune şi organizarea unui sistem de informare în acest domeniu şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 595/91 al Consiliului (JO L 355, 15.12.2006, p. 56).