Regulamentul 1148/20-iun-2019 privind comercializarea şi utilizarea precursorilor de explozivi, de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1907/2006 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 98/2013

Acte UE

Jurnalul Oficial 186L

În vigoare
Versiune de la: 6 Septembrie 2019
Regulamentul 1148/20-iun-2019 privind comercializarea şi utilizarea precursorilor de explozivi, de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1907/2006 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 98/2013
Dată act: 20-iun-2019
Emitent: Consiliul Uniunii Europene;Parlamentul European
(Text cu relevanţă pentru SEE)
PARLAMENTUL EUROPEAN ŞI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 114,
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naţionale,
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social European (1),
(1)JO C 367, 10.10.2018, p. 35.
hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară (2),
(2)Poziţia Parlamentului European din 16 aprilie 2019 (nepublicată încă în Jurnalul Oficial) şi decizia Consiliului din 14 iunie 2019.
întrucât:
(1)Regulamentul (UE) nr. 98/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (3) a instituit norme armonizate privind punerea la dispoziţie, introducerea, deţinerea şi utilizarea substanţelor sau a amestecurilor care ar putea fi folosite ilegal la fabricarea de explozivi, care au ca scop limitarea accesului publicului larg la acestea şi asigurarea unei raportări adecvate a tranzacţiilor suspecte de-a lungul întregului lanţ de aprovizionare.
(3)Regulamentul (UE) nr. 98/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 ianuarie 2013 privind comercializarea şi utilizarea precursorilor de explozivi (JO L 39, 9.2.2013, p. 1).
(2)Deşi Regulamentul (UE) nr. 98/2013 a contribuit la reducerea ameninţării reprezentate de precursorii de explozivi în Uniune, este necesar să se consolideze sistemul de control aplicat precursorilor care pot fi utilizaţi pentru fabricarea de explozivi artizanali. Având în vedere numărul de modificări necesare, este adecvat, din motive de claritate, să se înlocuiască Regulamentul (UE) nr. 98/2013.
(3)Regulamentul (UE) nr. 98/2013 a restricţionat accesul la precursorii de explozivi şi utilizarea acestora de către persoanele din rândul publicului larg. În pofida acestei restricţii, statele membre puteau decide totuşi să acorde persoanelor din rândul publicului larg acces la aceste substanţe prin intermediul unui sistem de licenţe sau de înregistrare. Restricţiile şi controalele aplicabile precursorilor de explozivi în statele membre au fost, prin urmare, divergente şi susceptibile să creeze bariere în calea schimburilor comerciale din Uniune, împiedicând astfel funcţionarea pieţei interne. În plus, restricţiile şi controalele existente nu au asigurat niveluri suficiente de siguranţă publică, deoarece acestea nu au împiedicat într-o măsură adecvată achiziţionarea de către infractori a precursorilor de explozivi. Ameninţarea reprezentată de explozivii artizanali a rămas ridicată şi continuă să evolueze.
(4)Sistemul de prevenire a fabricării ilicite a explozivilor ar trebui, prin urmare, să fie consolidat şi armonizat în continuare, având în vedere evoluţia ameninţărilor reprezentate de terorism şi de alte activităţi infracţionale grave la adresa siguranţei publice. O astfel de consolidare şi armonizare ar trebui totodată să asigure libera circulaţie a precursorilor de explozivi în cadrul pieţei interne, să promoveze concurenţa între operatorii economici şi ar trebui să încurajeze inovarea, de exemplu prin facilitarea dezvoltării de substanţe chimice mai sigure, care să înlocuiască precursorii de explozivi.
(5)Printre criteriile de stabilire a măsurilor care ar trebui să se aplice diferiţilor precursori de explozivi se numără nivelul de ameninţare aferent precursorului de explozivi în cauză, volumul schimburilor comerciale cu precursorul de explozivi în cauză şi posibilitatea determinării unui nivel de concentraţie sub care precursorul de explozivi să poată fi totuşi utilizat în scopurile legitime pentru care este pus la dispoziţie, nivel la care să fie mult mai puţin probabil să poată fi utilizat pentru fabricarea ilicită de explozivi.
(6)Persoanelor din rândul publicului larg nu ar trebui să li se permită să achiziţioneze, să introducă, să deţină sau să utilizeze anumiţi precursori de explozivi în concentraţii care depăşesc anumite valori-limită exprimate ca procent din greutate (g/g). Totuşi, persoanelor din rândul publicului larg ar trebui să li se permită să achiziţioneze, să introducă, să deţină sau să utilizeze unii precursori de explozivi în concentraţii care depăşesc valorile-limită respective, în scopuri legitime, cu condiţia să deţină o licenţă în acest sens. În cazul în care solicitantul este o persoană juridică, autoritatea competentă a statului membru ar trebui să ia în considerare istoricul persoanei juridice şi al oricărei persoane care acţionează fie individual, fie ca parte a unui organ al persoanei juridice şi care deţine o poziţie de conducere în cadrul acesteia, pe baza unei împuterniciri din partea persoanei juridice, pe baza unei prerogative de a lua decizii în numele persoanei juridice respective sau pe baza unei prerogative de a exercita controlul în cadrul persoanei juridice.
(7)Pentru anumiţi precursori de explozivi restricţionaţi în concentraţii care depăşesc valorile-limită stabilită în prezentul regulament, nu există nicio utilizare legitimă de către persoane din rândul publicului larg. Prin urmare, acordarea de licenţe ar trebui să fi eliminată pentru cloratul de potasiu, percloratul de potasiu, cloratul de sodiu şi percloratul de sodiu. Acordarea de licenţe ar trebui să fie permisă doar pentru un număr limitat de precursori de explozivi restricţionaţi pentru care există o utilizare legitimă de către persoane din rândul publicului larg. O astfel de acordare de licenţe ar trebui să fie limitată la concentraţii care nu depăşesc valoarea-limită superioară prevăzută de prezentul regulament. Peste valoarea-limită superioară respectivă riscul de fabricare ilicită de explozivi depăşeşte utilizarea legitimă neglijabilă a precursorilor de explozivi respectivi de către persoanele din rândul publicul larg, având în vedere că alternativele sau concentraţiile mai reduse ale precursorilor respectivi pot obţine acelaşi efect. Prezentul regulament ar trebui, de asemenea, să stabilească situaţiile de care autorităţile competente ar trebui, ca o cerinţă minimă, să ţină seama atunci când analizează eliberarea unei licenţe. Împreună cu modelul de licenţă prevăzut în anexa III, acest aspect ar trebui să faciliteze recunoaşterea licenţelor eliberate de alte state membre.
(8)Ar trebui să fie posibil ca recunoaşterea reciprocă a licenţelor eliberate de alte state membre să se poate face la nivel bilateral sau multilateral, în scopul atingerii obiectivelor pieţei unice.
(9)Pentru a aplica restricţiile şi controalele din prezentul regulament, operatorii economici care le vând precursori de explozivi utilizatorilor profesionali sau persoanelor din rândul publicului larg care deţin o licenţă ar trebui să se bazeze pe informaţiile disponibile în amonte în cadrul lanţului de aprovizionare. Fiecare operator economic din lanţul de aprovizionare ar trebui, prin urmare, să informeze destinatarul precursorilor de explozivi reglementaţi că punerea la dispoziţie, introducerea, deţinerea sau utilizarea precursorilor de explozivi respectivi de către persoane din rândul publicului larg face obiectul prezentului regulament, de exemplu aplicând o etichetă adecvată pe ambalaj, verificând aplicarea unei etichete adecvate pe ambalaj sau incluzând informaţiile respective în fişa cu date de securitate întocmită în conformitate cu anexa II la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului (4).
(4)Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 decembrie 2006 privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea şi restricţionarea substanţelor chimice (REACH), de înfiinţare a Agenţiei Europene pentru Produse Chimice, de modificare a Directivei 1999/45/CE şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 793/93 al Consiliului şi a Regulamentului (CE) nr. 1488/94 al Comisiei, precum şi a Directivei 76/769/CEE a Consiliului şi a Directivelor 91/155/CEE, 93/67/CEE, 93/105/CE şi 2000/21/CE ale Comisiei (Jo L 396, 30.12.2006, p. 1).
(10)Diferenţa dintre un operator economic şi un utilizator profesional constă în faptul că operatorul economic pune un precursor de explozivi la dispoziţia altei persoane, pe când un utilizator profesional achiziţionează sau introduce un precursor de explozivi doar pentru uz propriu. Operatorii economici care le vând precursori de explozivi utilizatorilor profesionali, altor operatori economici sau persoanelor din rândul publicului larg care deţin o licenţă ar trebui să se asigure că personalul lor implicat în vânzarea precursorilor de explozivi cunoaşte care dintre produsele pe care le pune la dispoziţie conţin precursori de explozivi, de exemplu prin includerea informaţiei că produsul conţine un precursor de explozivi în codul de bare al produsului.
(11)Distincţia dintre un utilizator profesional, căruia ar trebui să i se poată pune la dispoziţie precursori de explozivi restricţionaţi, şi o persoană din rândul publicului larg, căreia nu ar trebui să i se pună la dispoziţie astfel de precursori, depinde de scopul în care persoana în cauză intenţionează să utilizeze precursorul de explozivi respectiv, şi anume dacă intenţionează să îl folosească în scopuri legate de activitatea, afacerea sau profesia sa specifică, inclusiv activităţi forestiere, de horticultură şi agricole, desfăşurată fie cu normă întreagă, fie cu timp parţial, şi nu neapărat legată de dimensiunea terenului pe care se desfăşoară activitatea. Operatorii economici nu ar trebui, prin urmare, să pună la dispoziţie un precursor de explozivi restricţionat nici unei persoane fizice sau juridice care îşi exercită activitatea profesională într-un domeniu în care precursorul de explozivi restricţionat respectiv nu este în general utilizat în scopuri profesionale, nici unor persoane fizice sau juridice care sunt implicate în activităţi care nu sunt legate de niciun scop profesional.
(12)Personalul operatorilor economici implicat în punerea la dispoziţie de precursori de explozivi ar trebui să se supună aceloraşi norme în temeiul prezentului regulament care se aplică persoanelor din rândul publicului larg atunci când utilizează astfel de precursori de explozivi în scopuri personale.
(13)Operatorii economici ar trebui să păstreze datele referitoare la tranzacţii pentru a ajuta în mod substanţial autorităţile în prevenirea, depistarea, investigarea şi urmărirea penală a infracţiunilor grave comise cu dispozitive explozive artizanale şi în verificarea conformităţii cu prezentul regulament. Identificarea tuturor actorilor din cadrul lanţului de aprovizionare şi a tuturor clienţilor este esenţială în acest scop, fie că este vorba despre persoane din rândul publicului larg, utilizatori profesionali sau operatori economici. Întrucât fabricarea ilicită şi utilizarea de explozivi artizanali ar putea apărea doar după perioade mari de timp după vânzarea precursorilor de explozivi, datele referitoare la tranzacţii ar trebui să fie păstrate atât timp cât este necesar, proporţional şi adecvat pentru a facilita investigaţiile şi având în vedere perioade medii de inspecţie.
(14)Prezentul regulament ar trebui să se aplice, de asemenea, şi operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea online, inclusiv celor care îşi desfăşoară activitatea pe pieţele online. Prin urmare, operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea online ar trebui, de asemenea, să îşi instruiască personalul şi să dispună de proceduri adecvate pentru a depista tranzacţiile suspecte. În plus, aceşti operatori ar trebui să pună precursori de explozivi restricţionaţi numai la dispoziţia unei persoanei din rândul publicului larg din state membre care menţin sau instituie un sistem de acordare a licenţelor în conformitate cu prezentul regulament şi numai după ce au verificat că persoana respectivă din rândul publicului larg deţine o licenţă valabilă. După ce a verificat identitatea clientului potenţial, de exemplu prin mecanismele prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului (5), operatorul economic ar trebui să verifice dacă a fost eliberată o licenţă pentru tranzacţia preconizată, de exemplu printr-o inspecţie fizică a licenţei la momentul livrării precursorului de explozivi sau, cu aprobarea clientului potenţial, contactând autoritatea competentă a statelor membre care au eliberat licenţa. De asemenea, operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea online, la fel ca întreprinderile care îşi desfăşoară activitatea offline, ar trebui să le solicite utilizatorilor profesionali declaraţii privind destinaţia finală.
(5)Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE (JO L 257, 28.8.2014, p. 73).
(15)Pieţele online acţionează ca simpli intermediari între operatorii economici, pe de o parte, şi persoanele din rândul publicului larg, utilizatorii profesionali sau alţi operatori economici, pe de altă parte. Prin urmare, pieţele online nu ar trebui să se încadreze în definiţia unui operator economic şi nu ar trebui să fie obligate să îşi instruiască personalul implicat în vânzarea de precursori de explozivi restricţionaţi cu privire la obligaţiile în temeiul prezentului regulament sau să verifice identitatea şi, dacă este cazul, licenţa potenţialului client sau să solicite alte informaţii de la potenţialul client. Cu toate acestea, având în vedere rolul central pe care pieţele online îl joacă în tranzacţiile online, inclusiv în ceea ce priveşte vânzările de precursori de explozivi reglementaţi, pieţele online ar trebui să informeze, într-un mod clar şi eficient, utilizatorii care urmăresc să pună la dispoziţie precursori de explozivi reglementaţi prin intermediul serviciilor lor cu privire la obligaţiile care le revin în temeiul prezentului regulament. În plus, pieţele online ar trebui să ia măsuri pentru a se asigura că utilizatorii lor îşi respectă obligaţiile în materie de verificare, de exemplu prin oferirea de instrumente care să faciliteze verificarea licenţelor. Având în vedere importanţa crescândă a pieţelor online pentru toate tipurile de oferte şi importanţa acestui canal de achiziţii, inclusiv în scopuri teroriste, pieţele online ar trebui să facă obiectul aceloraşi obligaţii de depistare şi raportare ca şi operatorii economici, în timp ce procedurile pentru a depista tranzacţiile suspecte ar trebui să fie adaptate la mediul online specific.
(16)Obligaţiile pieţelor online în temeiul prezentului regulament nu ar trebui să conducă la o obligaţie generală de monitorizare. Prezentul regulament ar trebui să stabilească numai obligaţii specifice pentru pieţele online în ceea ce priveşte depistarea şi raportarea tranzacţiilor suspecte care au loc pe site-ul lor sau care utilizează serviciile lor informatice. Pieţele online nu ar trebui să fie răspunzătoare, în temeiul prezentului regulament, pentru tranzacţiile care nu au fost depistate în pofida faptului că piaţa online a instituit proceduri adecvate, rezonabile şi proporţionale pentru a depista o astfel de tranzacţie suspectă.
(17)Prezentul regulament impune operatorilor economici să raporteze tranzacţii suspecte, indiferent dacă potenţialul client este o persoană din rândul publicului larg, un utilizator profesional sau un operator economic. Obligaţiile referitoare la precursorii de explozivi reglementaţi, inclusiv obligaţia de raportare a tranzacţiilor suspecte, ar trebui să se aplice tuturor substanţelor enumerate în anexele I şi II, indiferent de concentraţia lor. Cu toate acestea, produsele care conţin precursori de explozivi numai într-o mică măsură şi în amestecuri atât de complexe încât extracţia precursorilor de explozivi este extrem de dificilă din punct de vedere tehnic ar trebui să fie excluse din domeniul de aplicare al prezentului regulament.
(18)Pentru a îmbunătăţi aplicarea prezentului regulament, atât operatorii economici, cât şi autorităţile publice ar trebui să prevadă o formare adecvată în ceea ce priveşte obligaţiile care decurg din prezentul regulament. Statele membre ar trebui să instituie autorităţi de control şi ar trebui să organizeze periodic acţiuni de sensibilizare, care să fie adaptate specificităţilor fiecărui sector, şi ar trebui să întreţină un dialog permanent cu operatorii economici la toate nivelele lanţului de aprovizionare, inclusiv cu operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea online.
(19)Infractorii pot schimba rapid substanţele utilizate pentru fabricarea ilicită de explozivi cu altele. Prin urmare, ar trebui prevăzută posibilitatea de a include şi alte substanţe în obligaţia de raportare prevăzută de prezentul regulament, în regim de urgenţă atunci când este necesar. În scopul de a ţine seama de posibile evoluţii în ceea ce priveşte deturnarea utilizării substanţelor folosite ca precursori de explozivi, competenţa de a adopta acte în conformitate cu articolul 290 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ar trebui delegată Comisiei în ceea ce priveşte modificarea prezentului regulament prin modificarea valorilor-limită de concentraţie peste care este interzisă punerea la dispoziţia persoanelor din rândul publicului larg a anumitor substanţe restricţionate în temeiul prezentului regulament, precum şi întocmirea unei liste a substanţelor suplimentare cu privire la care trebuie raportate tranzacţiile suspecte. Este deosebit de important ca, în cursul lucrărilor sale pregătitoare, Comisia să organizeze consultări adecvate, inclusiv la nivel de experţi, şi ca respectivele consultări să se desfăşoare în conformitate cu principiile stabilite în Acordul interinstituţional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare (6). În special, pentru a asigura participarea egală la pregătirea actelor delegate, Parlamentul European şi Consiliul primesc toate documentele în acelaşi timp cu experţii din statele membre, iar experţii acestor instituţii au acces sistematic la reuniunile grupurilor de experţi ale Comisiei însărcinate cu pregătirea actelor delegate.
(6)JO L 123, 12.5.2016, p. 1.
(20)În ceea ce priveşte substanţele care nu sunt deja enumerate în anexa I sau anexa II, însă în privinţa cărora un stat membru constată că are motive rezonabile să creadă că ar putea fi utilizate pentru fabricarea ilicită de explozivi, ar trebui să fie prevăzută o clauză de salvgardare referitoare la o procedură a Uniunii adecvată. În plus, având în vedere riscurile specifice care trebuie abordate în prezentul regulament, este oportun să se permită statelor membre, în anumite circumstanţe, să adopte măsuri de salvgardare şi în privinţa substanţelor care fac deja obiectul măsurilor prevăzute în prezentul regulament. În plus, statelor membre ar trebui să li se permită să menţină măsuri naţionale despre care Comisia a fost deja informată sau notificată în conformitate cu articolul 13 din Regulamentul (UE) nr. 98/2013.
(21)Cadrul de reglementare ar fi simplificat prin integrarea în prezentul regulament a restricţiilor relevante în materie de securitate care vizează punerea la dispoziţie a nitratului de amoniu prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 1907/2006. Din acest motiv, anexa XVII la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006 ar trebui să fie modificată în consecinţă.
(22)Prezentul regulament prevede prelucrarea datelor cu caracter personal şi transmiterea acestora către terţi în cazul tranzacţiilor suspecte. O astfel de prelucrare şi transmitere implică o imixtiune în drepturile fundamentale la respectarea vieţii private şi la protecţia datelor cu caracter personal. Prin urmare, ar trebui asigurat faptul că dreptul fundamental la protecţia datelor cu caracter personal al persoanelor ale căror date cu caracter personal sunt prelucrate în aplicarea prezentului regulament este protejat în mod corespunzător. Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului (7) reglementează prelucrarea datelor cu caracter personal efectuată în cadrul prezentului regulament. Prin urmare, prelucrarea datelor cu caracter personal pe care o implică acordarea licenţelor şi raportarea tranzacţiilor suspecte ar trebui să fie efectuată în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679, inclusiv cu principiile generale în materie de protecţie a datelor care se referă la legalitate, echitate şi transparenţă, limitarea scopului, reducerea la minimum a datelor, acurateţe, limitarea stocării, integritate şi confidenţialitate, precum şi cu cerinţa de a respecta în mod corespunzător drepturile persoanei vizate.
(7)Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1).
(23)Comisia ar trebui să efectueze o evaluare a prezentului regulament pe baza criteriilor privind eficienţa, eficacitatea, relevanţa, coerenţa şi valoarea adăugată la nivelul UE. Evaluarea respectivă ar trebui să asigure o bază pentru evaluările impactului în cazul unor eventuale măsuri suplimentare. Informaţiile ar trebui colectate în mod regulat în scopul evaluării prezentului regulament.
(24)Întrucât obiectivul prezentului regulament, şi anume limitarea accesului persoanelor din rândul publicului larg la precursorii de explozivi, nu poate fi realizat în mod suficient de către statele membre, dar, având în vedere amploarea şi efectele limitării, poate fi realizat mai bine la nivelul Uniunii, aceasta poate adopta măsuri, în conformitate cu principiul subsidiarităţii, astfel cum este prevăzut la articolul 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană. În conformitate cu principiul proporţionalităţii, astfel cum este prevăzut la articolul respectiv, prezentul regulament nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru realizarea obiectivului respectiv.
(25)Regulamentul (UE) nr. 98/2013 ar trebui abrogat,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Obiect
Prezentul regulament instituie norme armonizate privind punerea la dispoziţie, introducerea, deţinerea şi utilizarea substanţelor sau a amestecurilor care ar putea fi folosite ilegal la fabricarea de explozivi, în scopul limitării accesului persoanelor din rândul publicului larg la substanţele sau amestecurile respective şi în scopul asigurării raportării adecvate a tranzacţiilor suspecte de-a lungul lanţului de aprovizionare.
Prezentul regulament nu aduce atingere altor dispoziţii mai stricte din dreptul Uniunii privind substanţele enumerate în anexele I şi II.
Art. 2: Domeniu de aplicare
(1)Prezentul regulament se aplică substanţelor enumerate în anexele I şi II, precum şi amestecurilor şi substanţelor care conţin astfel de substanţe.
(2)Prezentul regulament nu se aplică:
a)articolelor definite la articolul 3 punctul 3 din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006;
b)articolelor pirotehnice definite la articolul 3 punctul 1 din Directiva 2013/29/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (8);
(8)Directiva 2013/29/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 12 iunie 2013 privind armonizarea legislaţiei statelor membre referitoare la punerea la dispoziţie pe piaţă a articolelor pirotehnice (JO L 178, 28.6.2013, p. 27).
c)articolelor pirotehnice destinate, în conformitate cu dreptul intern, utilizării în scopuri necomerciale de către forţele armate, autorităţile de aplicare a legii sau serviciile de pompieri;
d)echipamentelor pirotehnice care intră în domeniul de aplicare al Directivei 2014/90/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (9);
(9)Directiva 2014/90/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 iulie 2014 privind echipamentele maritime şi de abrogare a Directivei 96/98/CE a Consiliului (JO L 257, 28.8.2014, p. 146).
e)articolelor pirotehnice destinate utilizării în industria aerospaţială;
f)capselor de percuţie destinate jucăriilor;
g)medicamentelor care au fost puse, în mod legitim, la dispoziţia unei persoane din rândul publicului larg, pe baza unei reţete, în conformitate cu dreptul intern aplicabil.
Art. 3: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."substanţă" înseamnă o substanţă în sensul definiţiei de la articolul 3 punctul 1 din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006;
2."amestec" înseamnă un amestec în sensul definiţiei de la articolul 3 punctul 2 din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006;
3."articol" înseamnă un articol în sensul definiţiei de la articolul 3 punctul 3 din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006;
4."punere la dispoziţie" înseamnă orice furnizare, cu titlu oneros sau gratuit;
5."introducere" înseamnă actul de a aduce o substanţă pe teritoriul unui stat membru, indiferent de destinaţia acesteia în interiorul Uniunii, dintr-un alt stat membru sau dintr-o ţară terţă, în orice regim vamal astfel cum este definit în Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (10), inclusiv tranzitul;
(10)Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii (JO L 269, 10.10.2013, p. 1).
6."utilizare" înseamnă utilizare în sensul definiţiei de la articolul 3 punctul 24 din Regulamentul (CE) nr. 1907/2006;
7."tranzacţie suspectă" înseamnă orice tranzacţie privind precursorii de explozivi reglementaţi pentru care există motive întemeiate, după ce au fost luaţi în considerare toţi factorii relevanţi, de a suspecta că substanţa sau amestecul în cauză este destinat fabricării ilicite de explozivi;
8."persoană din rândul publicului larg" înseamnă orice persoană fizică sau juridică care acţionează în scopuri care nu au legătură cu activitatea sa comercială, economică sau profesională;
9."utilizator profesional" înseamnă orice persoană fizică sau juridică ori entitate publică sau grup de astfel de persoane sau entităţi, care are o nevoie demonstrabilă de un precursor de explozivi restricţionat, în scopuri legate de activitatea sa comercială, economică sau profesională, inclusiv activitatea agricolă, desfăşurată fie cu normă întreagă, fie cu timp parţial, şi nu neapărat legată de dimensiunea terenului pe care este desfăşurată activitatea agricolă, cu condiţia ca astfel de scopuri să nu includă punerea precursorului de explozivi restricţionat respectiv la dispoziţia unei alte persoane;
10."operator economic" înseamnă orice persoană fizică sau juridică ori entitate publică sau grup de astfel de persoane sau entităţi care pun la dispoziţie pe piaţă precursori de explozivi reglementaţi, fie offline, fie online, inclusiv pe pieţele online;
11."piaţă online" înseamnă un furnizor al unui serviciu de intermediere care permite operatorilor economici, pe de o parte, şi persoanelor din rândul publicului larg, utilizatorilor profesionali sau alţi operatori economici, pe de altă parte, să încheie tranzacţii privind precursori de explozivi reglementaţi, prin contracte de vânzări sau de servicii online, fie pe site-ul pieţei online, fie pe site-ul unui operator economic care utilizează serviciile informatice furnizate de piaţa online;
12."precursor de explozivi restricţionat" înseamnă o substanţă enumerată în anexa I care este într-o concentraţie mai mare decât valoarea-limită corespunzătoare prevăzută în coloana 2 din tabelul din anexa I, inclusiv un amestec sau altă substanţă în care o substanţă enumerată în anexa respectivă este prezentă într-o concentraţie mai mare decât valoarea-limită corespunzătoare;
13."precursor de explozivi reglementat" înseamnă o substanţă enumerată în anexa I sau anexa II, inclusiv un amestec sau o altă substanţă în care este prezentă o substanţă enumerată în anexele respective, cu excepţia amestecurilor omogene de peste cinci ingrediente în care concentraţia fiecărei substanţe enumerate în anexa I sau anexa II este sub 1 % g/g;
14."activitate agricolă" înseamnă producţia, creşterea sau cultivarea de produse agricole, inclusiv recoltarea, mulsul, creşterea şi deţinerea de animale în scopuri agricole sau menţinerea terenurilor agricole în bune condiţii agricole şi de mediu, astfel cum este prevăzut la articolul 94 din Regulamentul (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (11).
(11)Regulamentul (UE) nr. 1306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1290/2005 şi (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului (JO L 347, 20.12.2013, p. 549).
Art. 4: Libera circulaţie
Cu excepţia cazului în care se prevede altfel în prezentul regulament sau în alte acte juridice ale Uniunii, statele membre nu interzic, nu restricţionează sau nu împiedică punerea la dispoziţie a unui precursor de explozivi reglementat, din motive legate de prevenirea fabricării ilicite de explozivi.
Art. 5: Punere la dispoziţie, introducere, deţinere şi utilizare
(1)Precursorii de explozivi restricţionaţi nu sunt puşi la dispoziţia persoanelor din rândul publicului larg şi nu sunt introduşi, deţinuţi sau utilizaţi de acestea.
(2)Restricţia prevăzută la alineatul (1) se aplică şi amestecurilor care conţin cloraţi sau percloraţi enumeraţi în anexa I, în cazul în care concentraţia totală a substanţelor respective prezente în amestec depăşeşte valoarea-limită a oricăreia dintre substanţele prevăzute în coloana 2 din tabelul din anexa I.
(3)Un stat membru poate menţine sau stabili un sistem de acordare a licenţelor care să permită punerea la dispoziţie sau introducerea, deţinerea ori utilizarea de către persoane din rândul publicului larg a anumitor precursori de explozivi restricţionaţi în concentraţii care nu depăşesc valorile-limită superioare corespunzătoare indicate în coloana 3 din tabelul din anexa I.
În temeiul acestui sistem de acordare a licenţelor, o persoană din rândul publicului larg obţine şi, la cerere, prezintă o licenţă pentru achiziţionarea, introducerea, deţinerea sau utilizarea de precursori de explozivi restricţionaţi. O astfel de licenţă este eliberată în conformitate cu articolul 6 de către o autoritate competentă a statului membru în care respectivul precursor de explozivi restricţionat este destinat a fi achiziţionat, introdus, deţinut sau utilizat.
(4)Statele membre notifică, fără întârziere, Comisiei toate măsurile pe care le iau pentru a pune în aplicare sistemul de acordare a licenţelor prevăzut la alineatul (3). Notificarea prevede precursorii de explozivi restricţionaţi cu privire la care statul membru prevede un sistem de acordare a licenţelor, în conformitate cu alineatul (3).
(5)Comisia publică o listă a măsurilor notificate de statele membre în conformitate cu alineatul (4).
Art. 6: Licenţe
(1)Fiecare stat membru care eliberează licenţe persoanelor din rândul publicului larg care au un interes legitim de a achiziţiona, introduce, deţine sau utiliza precursori de explozivi restricţionaţi stabileşte norme pentru eliberarea licenţelor, în conformitate cu articolul 5 alineatul (3). Atunci când examinează eliberarea unei licenţe, autorităţile competente din statul membru în cauză iau în considerare toate circumstanţele relevante, în special:
a)nevoia de un precursor de explozivi care poate fi demonstrată şi legitimitatea utilizării preconizate a acestuia;
b)disponibilitatea precursorului de explozivi restricţionat în concentraţii mai mici sau a unor substanţe alternative cu un efect similar;
c)istoricul solicitantului, inclusiv informaţii despre condamnările penale anterioare ale solicitantului, oriunde pe teritoriul Uniunii;
d)modalităţile de depozitare care au fost propuse pentru a se asigura că precursorul de explozivi restricţionat este depozitat în siguranţă.
(2)Autoritatea competentă refuză eliberarea licenţei dacă are motive rezonabile de îndoială privind legitimitatea utilizării preconizate sau privind intenţiile persoanei din rândul publicului larg de a utiliza precursorul de explozivi restricţionat într-un scop legitim.
(3)Autoritatea competentă poate alege să limiteze valabilitatea licenţei, permiţând fie utilizarea unică, fie utilizarea multiplă. Perioada de valabilitate a licenţei nu depăşeşte trei ani. Până la expirarea licenţei, autoritatea competentă poate solicita deţinătorului licenţei să demonstreze că îndeplineşte în continuare condiţiile pe baza cărora a fost eliberată licenţa. Licenţa precizează precursorii de explozivi restricţionaţi pentru care a fost eliberată.
(4)Autoritatea competentă poate impune solicitanţilor plata unei taxe pentru depunerea cererii de licenţă. Această taxă nu depăşeşte costurile de prelucrare a cererii.
(5)Autoritatea competentă poate suspenda sau revoca licenţa atunci când există motive rezonabile de a crede că nu mai sunt îndeplinite condiţiile pe baza cărora aceasta a fost eliberată. Autoritatea competentă informează fără întârziere deţinătorii licenţelor cu privire la suspendarea sau revocarea licenţelor acestora, cu excepţia cazului în care acest lucru ar pune în pericol investigaţiile în curs.
(6)Căile de atac împotriva oricărei decizii a autorităţii competente, precum şi litigiile privind respectarea condiţiilor licenţei se introduc în faţa unui organism corespunzător competent să soluţioneze astfel de căi de atac şi litigii în temeiul dreptului intern.
(7)Un stat membru poate recunoaşte licenţele eliberate de către alte state membre în temeiul prezentului regulament.
(8)Statele membre pot utiliza modelul de licenţă prevăzut în anexa III.
(9)Autoritatea competentă obţine informaţiile despre condamnările penale anterioare ale solicitantului pronunţate în alte state membre, menţionate la alineatul (1) litera (c) din prezentul articol, prin intermediul sistemului instituit prin Decizia-cadru 2009/315/JAI a Consiliului (12). Autorităţile centrale menţionate la articolul 3 din decizia-cadru respectivă furnizează răspunsuri la cererile de astfel de informaţii în termen de 10 zile lucrătoare de la data la care a fost primită cererea.
(12)Decizia-cadru 2009/315/JAI a Consiliului din 26 februarie 2009 privind organizarea şi conţinutul schimbului de informaţii extrase din cazierele judiciare între statele membre (JO L 93, 7.4.2009, p. 23).
Art. 7: Informarea în cadrul lanţului de aprovizionare
(1)Un operator economic care pune un precursor de explozivi restricţionat la dispoziţia altui operator economic îl informează pe acesta din urmă că achiziţionarea, introducerea, deţinerea sau utilizarea respectivului precursor de explozivi restricţionat de către persoane din rândul publicului larg este supusă unei restricţii, astfel cum se prevede la articolul 5 alineatele (1) şi (3).
Un operator economic care pune un precursor de explozivi reglementat la dispoziţia altui operator economic îl informează pe acesta din urmă că achiziţionarea, introducerea, deţinerea sau utilizarea respectivului precursor de explozivi reglementat de către persoane din rândul publicului larg este supusă obligaţiilor de raportare prevăzute la articolul 9.
(2)Un operator economic care pune precursori de explozivi reglementaţi la dispoziţia unui utilizator profesional sau a unei persoane din rândul publicului larg asigură autorităţile naţionale de control menţionate la articolul 11 şi este în măsură să demonstreze că personalul său implicat în vânzarea de precursori de explozivi reglementaţi:
a)cunoaşte care dintre produsele pe care le pune la dispoziţie conţin precursori de explozivi reglementaţi;
b)este instruit în ceea ce priveşte obligaţiile care îi revin în temeiul articolelor 5-9.
(3)O piaţă online ia măsuri pentru a se asigura că, atunci când pun la dispoziţie precursori de explozivi reglementaţi prin intermediul serviciilor sale, utilizatorii săi sunt informaţi cu privire la obligaţiile care le revin în temeiul prezentului regulament.
Art. 8: Verificarea cu ocazia vânzării
(1)Un operator economic care pune la dispoziţia unei persoane din rândul publicului larg un precursor de explozivi restricţionat în conformitate cu articolul 5 alineatul (3) verifică pentru fiecare tranzacţie dovada identităţii şi licenţa respectivei persoane din rândul publicului larg, în conformitate cu sistemul de acordare a licenţelor instituit de statul membru în care este pus la dispoziţie precursorul de explozivi restricţionat şi înregistrează pe licenţă cantitatea de precursor de explozivi restricţionat.
(2)Pentru a verifica dacă un client potenţial este un utilizator profesional sau un alt operator economic, operatorul economic care pune un precursor de explozivi restricţionat la dispoziţia unui utilizator profesional sau a unui alt operator economic solicită pentru fiecare tranzacţie următoarele informaţii, cu excepţia cazului în care o astfel de verificare pentru clientul potenţial respectiv a avut loc deja într-o perioadă de un an înainte de data tranzacţiei respective, iar tranzacţia nu diferă semnificativ faţă de tranzacţiile anterioare:
a)dovada identităţii persoanei îndreptăţite să reprezinte clientul potenţial;
b)activitatea comercială, economică sau profesională a clientului potenţial, împreună cu numele, adresa şi codul de înregistrare în scopuri de TVA ale societăţii sau orice alt număr de înregistrare relevant al societăţii, dacă există;
c)utilizarea preconizată a precursorilor de explozivi restricţionaţi de către clientul potenţial. Statele membre pot utiliza modelul de declaraţie a clientului prevăzut în anexa IV.
(3)În scopul verificării utilizării preconizate a precursorului de explozivi restricţionat, operatorul economic evaluează dacă utilizarea preconizată este compatibilă cu activitatea comercială, economică sau profesională a clientului potenţial. Operatorul economic poate refuza tranzacţia dacă are motive rezonabile de îndoială privind legitimitatea utilizării preconizate sau privind intenţia clientului potenţial de a utiliza precursorul de explozivi restricţionat într-un scop legitim. Operatorul economic raportează astfel de tranzacţii sau tentative de tranzacţie în conformitate cu articolul 9.
(4)În scopul verificării respectării prezentului regulament şi al prevenirii şi depistării fabricării ilicite de explozivi, operatorii economici păstrează informaţiile menţionate la alineatele (1) şi (2) timp de 18 luni de la data tranzacţiei. În această perioadă, informaţiile sunt puse la dispoziţie în vederea unui eventual control efectuat la cererea autorităţilor naţionale de control sau a autorităţilor naţionale de aplicare legii.
(5)Piaţa online ia măsuri pentru a se asigura că utilizatorii săi, atunci când pun la dispoziţie precursori de explozivi restricţionaţi, prin intermediul serviciilor sale, respectă obligaţiile care le revin în temeiul prezentului articol.
Art. 9: Raportarea tranzacţiilor suspecte, a dispariţiilor şi a furturilor
(1)În scopul de a preveni şi de a depista fabricarea ilicită de explozivi, operatorii economici şi pieţele online raportează tranzacţiile suspecte. Operatorii economici şi pieţele online procedează astfel după ce au luat în considerare toate împrejurările şi, în special, atunci când clientul potenţial acţionează într-unul sau mai multe dintre următoarele moduri:
a)nu poate preciza în mod clar care este utilizarea preconizată a precursorilor de explozivi reglementaţi în cauză;
b)pare nefamiliarizat cu utilizarea preconizată a precursorilor de explozivi reglementaţi în cauză sau nu poate să o explice în mod plauzibil;
c)intenţionează să achiziţioneze precursori de explozivi reglementaţi în cantităţi, combinaţii sau concentraţii care sunt neobişnuit de mari pentru un uz legitim;
d)nu este dispus să furnizeze o dovadă a identităţii sale, a locului său de reşedinţă sau, după caz, a calităţii sale de utilizator profesional sau de operator economic;
e)insistă să utilizeze metode neobişnuite de plată, inclusiv sume mari în numerar.
(2)Operatorii economici şi pieţele online dispun de proceduri adecvate, rezonabile şi proporţionale pentru a depista tranzacţiile suspecte, adaptate la mediul specific în care sunt puşi la dispoziţie precursorii de explozivi reglementaţi.
(3)Fiecare stat membru instituie unul sau mai multe puncte naţionale de contact, cu un număr de telefon şi o adresă de e-mail clar identificate, un formular electronic sau orice alt instrument eficace, pentru raportarea tranzacţiilor suspecte şi a dispariţiilor şi furturilor semnificative. Punctele naţionale de contact sunt disponibile 24 de ore din 24, 7 zile din 7.
(4)Operatorii economici şi pieţele online pot refuza tranzacţia suspectă. Aceştia raportează tranzacţia suspectă sau tentativa de tranzacţie suspectă în termen de 24 de ore de la considerarea tranzacţiei respective ca fiind suspectă. Atunci când raportează astfel de tranzacţii, aceştia comunică, dacă este posibil, identitatea clientului şi toate detaliile care i-au determinat să considere tranzacţia ca fiind suspectă punctului naţional de contact din statul membru în care a avut loc tranzacţia suspectă sau tentativa de tranzacţie suspectă.
(5)Operatorii economici şi utilizatorii profesionali raportează dispariţiile şi furturile semnificative de precursori de explozivi reglementaţi în termen de 24 de ore de la depistare către punctul naţional de contact din statul membru în care a avut loc dispariţia sau furtul. Pentru a decide dacă o dispariţie sau un furt este semnificativ, aceştia iau în considerare dacă cantitatea este neobişnuit de mare având în vedere circumstanţele.
(6)Persoanele din rândul publicului larg care au achiziţionat precursori de explozivi restricţionaţi în conformitate cu articolul 5 alineatul (3) raportează dispariţiile şi furturile semnificative de precursori de explozivi restricţionaţi în termen de 24 de ore de la depistare către punctul naţional de contact din statul membru în care a avut loc dispariţia sau furtul.
Art. 10: Formare şi sensibilizare
(1)Statele membre asigură resurse adecvate pentru formare şi furnizarea unor cursuri de formare pentru ca autorităţile de aplicare a legii, autorităţile de primă intervenţie şi autorităţile vamale să recunoască în cursul exercitării atribuţiilor lor precursorii de explozivi reglementaţi şi să reacţioneze în timp util şi în mod adecvat în cazul unei activităţi suspecte. Statele membre pot solicita cursuri de formare specifice suplimentare din partea Agenţiei Uniunii Europene pentru Formare în Materie de Aplicare a Legii (CEPOL) instituită prin Regulamentul (UE) 2015/2219 al Parlamentului European şi al Consiliului (13).
(13)Regulamentul (UE) 2015/2219 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 noiembrie 2015 privind Agenţia Uniunii Europene pentru Formare în Materie de Aplicare a Legii (CEPOL) şi de înlocuire şi de abrogare a Deciziei 2005/681/JAI a Consiliului (JO L 319, 4.12.2015, p. 1).
(2)Statele membre organizează, cel puţin o dată pe an, acţiuni de sensibilizare, adaptate specificităţilor fiecăruia din sectoarele diferite care utilizează precursori de explozivi reglementaţi.
(3)Pentru a facilita cooperarea şi a asigura faptul că toate părţile implicate pun în aplicare efectiv prezentul regulament, statele membre organizează schimburi periodice între autorităţile de aplicare a legii, autorităţile naţionale de supraveghere, operatorii economici, pieţele online şi reprezentanţii sectoarelor care utilizează precursori de explozivi reglementaţi. Operatorii economici au responsabilitatea de a furniza informaţii personalului lor cu privire la modul în care urmează să fie puşi la dispoziţie precursori de explozivi în temeiul prezentului regulament şi de a creşte gradul de sensibilizare a personalului în această privinţă.
Art. 11: Autorităţile naţionale de control
(1)Fiecare stat membru se asigură că sunt instituite autorităţi competente pentru inspecţie şi controlul aplicării corecte a articolelor 5-9 (denumite în continuare "autorităţile naţionale de control").
(2)Fiecare stat membru se asigură că autorităţile naţionale de control dispun de resursele şi competenţele de investigare necesare pentru a asigura buna administrare a sarcinilor care le revin în temeiul prezentului regulament.
Art. 12: Orientări
(1)Comisia furnizează orientări actualizate cu regularitate, în scopul de a oferi asistenţă actorilor din cadrul lanţului de aprovizionare pentru substanţele chimice şi, după caz, autorităţilor competente în vederea facilitării cooperării dintre autorităţile competente şi operatorii economici. Comisia consultă Comitetul permanent pentru precursori de explozivi privind orice proiect de orientări sau actualizări ale acestora. Orientările furnizează în special:
a)informaţii cu privire la modul de efectuare a inspecţiilor;
b)informaţii cu privire la modul de aplicare a restricţiilor şi a controalelor în temeiul prezentului regulament care vizează precursorii de explozivi reglementaţi comandaţi la distanţă de către persoane din rândul publicului larg sau de către utilizatori profesionali;
c)informaţii cu privire la eventuale măsuri care trebuie adoptate de pieţele online pentru a se asigura respectarea prezentului regulament;
d)informaţii cu privire la modul în care să se efectueze schimbul de informaţii relevante între autorităţile competente şi punctele naţionale de contact, precum şi între statele membre;
e)informaţii cu privire la modul de a recunoaşte şi de a raporta tranzacţiile suspecte;
f)informaţii cu privire la modalităţile de depozitare care garantează că un precursor de explozivi reglementat este depozitat în condiţii de siguranţă;
g)alte informaţii considerate utile.
(2)Autorităţile competente din statele membre se asigură că orientările prevăzute la alineatul (1) sunt difuzate periodic într-un mod considerat adecvat de către autorităţile competente în conformitate cu obiectivele orientărilor.
(3)Comisia se asigură că orientările menţionate la alineatul (1) sunt disponibile în toate limbile oficiale ale Uniunii.
Art. 13: Sancţiuni
Statele membre adoptă regimul sancţiunilor care se aplică în cazul nerespectării prezentului regulament şi iau toate măsurile necesare pentru a asigura aplicarea acestora. Aceste sancţiuni trebuie să fie efective, proporţionale şi cu efect de descurajare.
Art. 14: Clauza de salvgardare
(1)În cazul în care are motive rezonabile să creadă că o anumită substanţă care nu este enumerată în anexa I sau anexa II ar putea fi utilizată pentru fabricarea ilicită de explozivi, un stat membru poate restricţiona sau interzice punerea la dispoziţie, introducerea, deţinerea şi utilizarea substanţei respective sau a oricărui amestec ori a oricărei substanţe care conţine respectiva substanţă sau poate prevedea ca respectiva substanţă să facă obiectul obligaţiilor de raportare în conformitate cu articolul 9.
(2)În cazul în care are motive rezonabile să creadă că o anumită substanţă enumerată în anexa I ar putea fi utilizată pentru fabricarea ilicită de explozivi la un nivel de concentraţie egal cu valorile-limită stabilite în coloana 2 sau 3 din tabelul din anexa I sau mai scăzut decât acestea, un stat membru poate prevedea restricţii suplimentare sau poate interzice punerea la dispoziţie, introducerea, deţinerea şi utilizarea substanţei respective prin impunerea unei valori-limită mai scăzute.
(3)În cazul în care are motive rezonabile să stabilească o valoare-limită peste care o substanţă enumerată în anexa II trebuie să facă obiectul restricţiilor care se aplică precursorilor de explozivi restricţionaţi, un stat membru poate să restricţioneze sau să interzică punerea la dispoziţie, introducerea, deţinerea şi utilizarea respectivei substanţe prin impunerea valorii-limită respective.
(4)Un stat membru care restricţionează sau interzice anumite substanţe în conformitate cu alineatul (1), (2) sau (3) informează imediat Comisia şi celelalte state membre cu privire la astfel de restricţii sau interdicţii, motivându-şi decizia.
(5)Un stat membru care restricţionează sau interzice anumite substanţe în conformitate cu alineatul (1), (2) sau (3) informează operatorii economici şi pieţele online de pe teritoriul său cu privire la astfel de restricţii sau interdicţii.
(6)După primirea informaţiilor menţionate la alineatul (4), Comisia analizează imediat oportunitatea pregătirii unor modificări ale anexelor în conformitate cu articolul 15 alineatul (1), sau a pregătirii unei propuneri legislative de modificare a anexelor. Statul membru vizat modifică sau abrogă, după caz, măsurile sale naţionale pentru a lua în considerare orice astfel de modificare a anexelor.
(7)Fără a aduce atingere alineatului (6), Comisia poate, după consultarea statului membru în cauză şi, dacă este cazul, a părţilor terţe, să ia o decizie conform căreia măsura luată de statul membru respectiv nu se justifică şi să solicite statului membru respectiv să revoce sau să modifice măsura provizorie. Comisia ia astfel de măsuri în termen de 60 de zile de la primirea informaţiilor menţionate la alineatul (4). Statul membru în cauză informează cu privire la astfel de decizii operatorii economici şi pieţele online de pe teritoriul său.
(8)Măsurile despre care statele membre au informat sau au notificat Comisia înainte de 1 februarie 2021 în temeiul articolului 13 din Regulamentul (UE) nr. 98/2013 nu sunt afectate de prezentul articol.
Art. 15: Modificări ale anexelor
(1)Comisia adoptă acte delegate în conformitate cu articolul 16 în ceea ce priveşte modificarea prezentului regulament prin:
a)modificarea valorilor-limită din anexa I în măsura în care este necesar pentru a ţine seama de evoluţiile constatate în ceea ce priveşte deturnarea utilizării substanţelor folosite ca precursori de explozivi sau pe baza cercetărilor şi a testelor;
b)adăugarea de substanţe în anexa II, după caz, pentru a ţine seama de evoluţiile constatate în ceea ce priveşte deturnarea utilizării substanţelor folosite ca precursori de explozivi.
În cadrul pregătirii actelor delegate respective, Comisia se consultă cu părţile interesate relevante, în special cu cele din industria chimică şi din sectorul comerţului cu amănuntul.
În cazul unei schimbări subite în evaluarea riscului în ceea ce priveşte deturnarea utilizării substanţelor folosite la fabricarea ilicită de explozivi, atunci când este necesar din motive imperioase de urgenţă, actelor delegate adoptate în temeiul prezentului articol li se aplică procedura prevăzută la articolul 17.
(2)Comisia adoptă un act delegat distinct pentru fiecare modificare a valorilor-limită din anexa I şi pentru fiecare substanţă nouă care este adăugată în anexa II. Fiecare act delegat se bazează pe o analiză care demonstrează că este puţin probabil ca modificarea să cauzeze sarcini disproporţionate pentru operatorii economici sau pentru consumatori, acordând atenţia cuvenită obiectivelor urmărite.
Art. 16: Exercitarea delegării de competenţe
(1)Competenţa de a adopta acte delegate este conferită Comisiei în condiţiile prevăzute la prezentul articol.
(2)Competenţa de a adopta acte delegate menţionată la articolul 15 se conferă Comisiei pe o perioadă de cinci ani de la 31 iulie 2019. Comisia elaborează un raport privind delegarea de competenţe cu cel puţin nouă luni înainte de încheierea perioadei de cinci ani. Delegarea de competenţe se prelungeşte tacit cu perioade de timp identice, cu excepţia cazului în care Parlamentul European sau Consiliul se opune prelungirii respective cu cel puţin trei luni înainte de încheierea fiecărei perioade.
(3)Delegarea de competenţe menţionată la articolul 15 poate fi revocată oricând de Parlamentul European sau de Consiliu. O decizie de revocare pune capăt delegării de competenţe specificate în decizia respectivă. Decizia produce efecte din ziua care urmează datei publicării acesteia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau de la o dată ulterioară menţionată în decizie. Decizia nu aduce atingere actelor delegate care sunt deja în vigoare.
(4)Înainte de adoptarea unui act delegat, Comisia consultă experţii desemnaţi de fiecare stat membru în conformitate cu principiile prevăzute în Acordul interinstituţional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare.
(5)De îndată ce adoptă un act delegat, Comisia îl notifică simultan Parlamentului European şi Consiliului.
(6)Un act delegat adoptat în temeiul articolului 15 intră în vigoare numai în cazul în care nici Parlamentul European şi nici Consiliul nu au formulat obiecţii în termen de două luni de la notificarea acestuia către Parlamentul European şi Consiliu sau în cazul în care, înaintea expirării termenului respectiv, Parlamentul European şi Consiliul au informat Comisia că nu vor formula obiecţii. Respectivul termen se prelungeşte cu două luni la iniţiativa Parlamentului European sau a Consiliului.
Art. 17: Procedura de urgenţă
(1)Actele delegate adoptate în temeiul prezentului articol intră imediat în vigoare şi se aplică atât timp cât nu se formulează nicio obiecţie în conformitate cu alineatul (2). Notificarea unui act delegat transmisă Parlamentului European şi Consiliului prezintă motivele pentru care s-a recurs la procedura de urgenţă.
(2)Atât Parlamentul European, cât şi Consiliul pot formula obiecţiuni cu privire la un act delegat în conformitate cu procedura menţionată la articolul 16 alineatul (6). Într-un astfel de caz, Comisia abrogă actul imediat ce Parlamentul European sau Consiliului îşi notifică decizia de a formula obiecţii.
Art. 18: Modificarea Regulamentului (CE) nr. 1907/2006
În anexa XVII la Regulamentul (CE) nr. 1907/2006, la rubrica 58. [Nitratul de amoniu (AN)], coloana 2, punctele 2 şi 3 se elimină.
Art. 19: Raportare
(1)Statele membre transmit Comisiei, până la 2 februarie 2022 şi, ulterior, anual, informaţii privind:
a)numărul de tranzacţii suspecte, şi, respectiv, de dispariţii şi de furturi semnificative raportate;
b)numărul cererilor de licenţă primite în temeiul regimului de acordare a licenţelor pe care l-au menţinut sau instituit în temeiul articolului 5 alineatul (3), precum şi numărul de licenţe eliberate şi cele mai frecvente motive pentru refuzarea eliberării licenţelor;
c)acţiunile de sensibilizare menţionate la articolul 10 alineatul (2);
d)inspecţiile efectuate astfel cum se menţionează la articolul 11, inclusiv numărul de inspecţii şi de operatori economici vizaţi.
(2)Atunci când transmit Comisiei informaţiile menţionate la alineatul (1) literele (a), (c) şi (d), statele membre fac o distincţie între rapoartele, acţiunile şi inspecţiile care se referă la activităţi online şi cele care se referă la activităţi offline.
Art. 20: Comitetul de monitorizare
(1)Până la 1 august 2020, Comisia stabileşte un program detaliat de monitorizare a realizărilor, a rezultatelor şi a impactului prezentului regulament.
(2)Programul de monitorizare stabileşte prin ce mijloace sunt colectate datele şi alte probe necesare, precum şi intervalele de colectare a acestora. Acesta precizează măsurile care trebuie luate de către Comisie şi, respectiv, de către statele membre pentru colectarea şi analizarea datelor respective şi a altor probe.
(3)Statele membre furnizează Comisiei datele şi alte probe necesare în vederea monitorizării.
Art. 21: Evaluare
(1)Până la 2 februarie 2026, Comisia efectuează o evaluare a prezentului regulament şi prezintă Parlamentului European, Consiliului şi Comitetului Economic şi Social European un raport conţinând principalele sale constatări. Evaluarea se efectuează în conformitate cu Orientările Comisiei privind o mai bună legiferare.
(2)Statele membre furnizează Comisiei informaţiile necesare pentru întocmirea raportului.
Art. 22: Abrogare
(1)Regulamentul (UE) nr. 98/2013 se abrogă cu efect de la 1 februarie 2021.
(2)Trimiterile la Regulamentul abrogat (UE) nr. 98/2013 se interpretează ca trimiteri la prezentul regulament.
Art. 23: Intrarea în vigoare şi aplicarea
(1)Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(2)Se aplică de la 1 februarie 2021.
(3)În pofida alineatului (2), licenţele care au fost eliberate în mod valabil în temeiul Regulamentului (UE) nr. 98/2013 rămân valabile până la data stabilită iniţial de către autoritatea competentă care a eliberat licenţele respective, sau până la 2 februarie 2022, în funcţie de care dintre aceste date survine mai întâi.
(4)Orice cerere de reînnoire a licenţelor menţionate la alineatul (3) formulată la 1 februarie 2021 sau după această dată se face în conformitate cu prezentul regulament.
(5)În pofida articolului 5 alineatul (1), deţinerea, introducerea şi utilizarea de către persoane din rândul publicului larg de precursori de explozivi restricţionaţi care au fost achiziţionaţi legal înainte de 1 februarie 2021 sunt permise până la 2 februarie 2022.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 20 iunie 2019.

Pentru Parlamentul European

Preşedintele

A. TAJANI

Pentru Consiliu

Preşedintele

G. CIAMBA

ANEXA I:PRECURSORI DE EXPLOZIVI RESTRICŢIONAŢI
Lista substanţelor care nu pot fi puse la dispoziţia persoanelor din rândul publicului larg şi nu pot fi introduse, deţinute sau utilizate de persoane din rândul publicului larg, izolate sau în amestecuri ori substanţe care conţin substanţele respective, cu excepţia cazului în care concentraţia este egală sau mai mică decât valorile-limită stabilite în coloana 2 şi pentru care tranzacţiile suspecte, precum şi dispariţiile şi furturile semnificative trebuie raportate în termen de 24 de ore:

1. Denumirea substanţei şi numărul de înregistrare al Chemical Abstracts Service (CAS RN)

2. Valoarea-limită

3. Valoarea-limită superioară în scopul acordării licenţei în temeiul articolului 5 alineatul (3)

4. Codul din Nomenclatura combinată (NC) pentru un compus separat, definit chimic, care îndeplineşte condiţiile din nota 1 la capitolul 28, respectiv 29 din NC (1)

5. Codul din Nomenclatura combinată (NC) pentru un amestec fără constituenţi (de exemplu mercur, metale preţioase sau metale de pământuri rare ori substanţe radioactive) care ar duce la clasificarea sub un alt cod NC (1)

Acid azotic (CAS RN 7697-37-2)

3 % g/g

10% g/g

ex 2808 00 00

ex 3824 99 96

Peroxid de hidrogen (CAS RN 7722-84-1)

12% g/g

35% g/g

2847 00 00

ex 3824 99 96

Acid sulfuric (CAS RN 7664-93-9)

15% g/g

40 % g/g

ex 2807 00 00

ex 3824 99 96

Nitrometan (CAS RN 75-52-5)

16% g/g

100% g/g

ex 2904 20 00

ex 3824 99 92

Nitrat de amoniu (CAS RN 6484-52-2)

16 % g/g azot având drept provenienţă nitratul de amoniu (2)

Nu este permisă acordarea de licenţe

3102 30 10 (în soluţie apoasă) 3102 30 90 (altele)

ex 3824 99 96

Clorat de potasiu (CAS RN 3811-04-9)

40 % g/g

Nu este permisă acordarea de licenţe

ex 2829 19 00

ex 3824 99 96

Perclorat de potasiu (CAS RN 7778-74-7)

40 % g/g

Nu este permisă acordarea de licenţe

ex 2829 90 10

ex 3824 99 96

Clorat de sodiu (CAS RN 7775-09-9)

40 % g/g

Nu este permisă acordarea de licenţe

2829 11 00

ex 3824 99 96

Perclorat de sodiu (CAS RN 7601-89-0)

40 % g/g

Nu este permisă acordarea de licenţe

ex 2829 90 10

ex 3824 99 96

(1) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/1925 al Comisiei (1)Ar trebui consultate modificările ulterioare aduse anexei I la Regulamentul (CEE) nr. 2658/87 al Consiliului (2) în ceea ce priveşte codurile NC actualizate.

(2) 16 % g/g azot având drept provenienţă nitratul de amoniu corespunde unui procent de 45,7 % nitrat de amoniu, îndepărtând impurităţile.

(1) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/1925 al Comisiei din 12 octombrie 2017 de modificare a anexei I la Regulamentul (CEE) nr. 2658/87 al Consiliului privind Nomenclatura tarifară şi statistică şi Tariful vamal comun (JO L 282, 31.10.2017, p. 1).

(2) Regulamentul (CEE) nr. 2658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifară şi statistică şi Tariful vamal comun (JO L 256, 7.9.1987, p. 1)

ANEXA II:PRECURSORI DE EXPLOZIVI CARE TREBUIE RAPORTAŢI
Lista substanţelor izolate sau în amestecuri sau în substanţe pentru care tranzacţiile suspecte, precum şi dispariţiile şi furturile semnificative trebuie raportate în termen de 24 de ore:

1. Denumirea substanţei şi numărul de înregistrare al Chemical Abstracts Service (CAS RN)

2. Codul din Nomenclatura combinată (NC) (1)

3. Codul din Nomenclatura combinată (NC) pentru un amestec fără constituenţi (de exemplu mercur, metale preţioase sau metale de pământuri rare ori substanţe radioactive) care ar duce la clasificarea sub un alt cod NC (1)

Hexamină (CAS RN 100-97-0)

ex 2933 69 40

ex 3824 99 93

Acetonă (CAS RN 67-64-1)

2914 11 00

ex 3824 99 92

Azotat de potasiu (CAS RN 7757-79-1)

2834 21 00

ex 3824 99 96

Azotat de sodiu (CAS RN 7631-99-4)

3102 50 00

ex 3824 99 96

Azotat de calciu (CAS RN 10124-37-5)

ex 2834 29 80

ex 3824 99 96

Nitrat de amoniu de calciu (CAS RN 15245-12-2)

ex 3102 60 00

ex 3824 99 96

Magneziu, pulberi (CAS RN 7439-95-4) (2) (3)

ex 8104 30 00

 

Nitrat de magneziu hexahidrat (CAS RN 13446-18-9)

ex 2834 29 80

ex 3824 99 96

Aluminiu, pulberi (CAS RN 7429-90-5) (2) (3)

7603 10 00 ex 7603 20 00

 

(1) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2017/1925. Ar trebui consultate modificările ulterioare aduse anexei I la Regulamentul (CEE) nr. 2658/87 în ceea ce priveşte codurile NC actualizate.

(2) Cu o granulaţie mai mică de 200 µm.

(3) Ca substanţă sau în amestecuri cu conţinut de aluminiu sau de magneziu de 70 % g/g sau mai mult.

ANEXA III:MODEL DE LICENŢĂ
Model de licenţă care îi permite unei persoane din rândul publicului larg să achiziţioneze, să introducă, să deţină şi să utilizeze precursori de explozivi restricţionaţi, aşa cum se menţionează la articolul 6 alineatul (8).

1. Persoana din rândul publicului larg (nume şi adresă)

Nume:

Numărul documentului de identificare:

Adresă:

Ţară:

Tel.

E-mail:

2. Numărul licenţei:

3. Licenţă pentru o singură utilizare sau pentru utilizare multiplă (vă rugăm să bifaţi)

|_| achiziţie unică, introducere, deţinere şi utilizare a unui precursor de explozivi restricţionat

denumirea precursorului de explozivi restricţionat:

cantitatea maximă:

concentraţia maximă:

utilizare autorizată:

|_| achiziţie multiplă, introducere, deţinere şi utilizare a unui precursor de explozivi restricţionat

denumirea precursorului de explozivi restricţionat:

cantitatea maximă deţinută în orice moment:

concentraţia maximă:

utilizare autorizată:

4. în cazul în care este diferită decât cea din rubrica 1 şi este prevăzut în dreptul intern, adresa la care va fi stocat precursorul de explozivi restricţionat:

5. în cazul în care este diferită decât cea din rubrica 1 şi este prevăzut în dreptul intern, adresa la care va fi utilizat precursorul de explozivi restricţionat:

6. A se indica dacă precursorul de explozivi restricţionaţi este destinat a fi introdus sau utilizat (sau ambele) într-un stat membru diferit de statul membru care a eliberat prezenta licenţă sau în afara Spaţiului Economic European

|_| da

|_| nu

Adresă:

Termen pentru introducerea sau utilizarea precursorului de explozivi restricţionat (sau ambele):

7. Consimţământ scris pentru achiziţionarea, introducerea, deţinerea şi utilizarea precursorului de explozivi restricţionat din rubrica 3 cu [numele ţării]:

Denumirea autorităţii competente:

Valabil de la: până la:

Cerinţe speciale aplicabile prezentei licenţe:

|_| da, prezenta licenţă este valabilă numai cu cerinţele speciale anexate prezentei licenţe

|_| nu

Data, ştampila şi/sau semnătura:”

ANEXA IV:DECLARAŢIA CLIENTULUI
privind utilizarea specifică sau utilizările specifice ale unui precursor de explozivi restricţionat astfel cum este menţionat în Regulamentul (UE) 2019/1148 al Parlamentului European şi al Consiliului (1)
(1)Regulamentul (UE) 2019/1148 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iunie 2019 privind comercializarea şi utilizarea precursorilor de explozivi, de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1907/2006 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 98/2013 (JO L 186, 11.7.2019, p. 1).
(a se completa cu majuscule) (*)
(*)Puteţi adăuga rândurile necesare în tabelul de substanţe.
Subsemnatul,
Numele (client):
Dovada identităţii (număr, autoritatea emitentă):
Reprezentant autorizat al:
Societate (principală):
Codul de înregistrare în scopuri de TVA al societăţii sau orice alt număr de identificare al societăţii (**)/Adresă:
(**)Puteţi verifica valabilitatea unui cod de înregistrare în scopuri de TVA al unui operator economic prin intermediul site-ului VIES al Comisiei. În funcţie de normele naţionale privind protecţia datelor, unele state membre vor furniza şi numele şi adresa asociate codului de înregistrare în scopuri de TVA, astfel cum figurează în bazele naţionale de date.
Activitatea comercială/economică/profesională:

Denumirea comercială a produsului

Precursor de explozivi restricţionat

Nr. CAS

Cantitatea (kg/litru)

Concentraţie

Utilizarea preconizată

      
      
      
      
      
Prin prezenta, declar că produsul comercial şi substanţa sau amestecul care o conţine se utilizează numai pentru utilizarea indicată, care este în orice caz legitimă, şi vor fi vândute sau livrate unui alt client numai dacă aceştia fac o declaraţie de utilizare similară, respectând restricţiile stabilite în Regulamentul (UE) 2019/1148 pentru punerea la dispoziţia persoanelor din rândul publicului larg.
Semnătura: Nume:
Funcţie: Data:
Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 186L din data de 11 iulie 2019