Secţiunea iv - Cerinţe financiare - Regulamentul 1139/04-iul-2018 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi de înfiinţare a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2111/2005, (CE) nr. 1008/2008, (UE) nr. 996/2010, (UE) nr. 376/2014 şi a Directivelor 2014/30/UE şi 2014/53/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 552/2004 şi (CE) nr. 216/2008 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Regulamentului (CEE) nr. 3922/91 al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 212L
În vigoare Versiune de la: 26 August 2025 până la: 1 August 2026
SECŢIUNEA IV:Cerinţe financiare
Art. 120: Bugetul
(1)Fără a aduce atingere altor venituri, veniturile agenţiei cuprind:
a)o contribuţie din partea Uniunii;
b)o contribuţie din partea oricărei ţări terţe europene cu care Uniunea a încheiat un acord internaţional, astfel cum se menţionează la articolul 129;
c)taxele achitate de solicitanţii şi de titularii certificatelor eliberate de către agenţie, precum şi de persoanele care au înregistrat declaraţii la agenţie;
d)tarifele pentru publicaţii, cursuri de pregătire şi orice alte servicii furnizate, precum şi pentru derularea procedurilor de contestare de către agenţie;
e)orice contribuţie financiară voluntară din partea statelor membre, a ţărilor terţe sau a altor entităţi, cu condiţia ca o astfel de contribuţie să nu compromită independenţa şi imparţialitatea agenţiei;
f)granturi.
(2)Cheltuielile agenţiei includ cheltuielile cu personalul, cheltuielile administrative şi de infrastructură, precum şi cheltuielile de funcţionare. În ceea ce priveşte cheltuielile de funcţionare, angajamentele bugetare pentru acţiunile a căror durată depăşeşte un exerciţiu financiar pot fi fracţionate pe mai multe exerciţii financiare în tranşe anuale, dacă este necesar.
(3)Se asigură un echilibru între venituri şi cheltuieli.
(4)Bugetele generate din contribuţii, taxele stabilite şi încasate pentru activităţile de certificare şi tarifele percepute de agenţie se tratează separat în conturile agenţiei.
(5)În cursul exerciţiului financiar, agenţia îşi adaptează planificarea în materie de personal şi gestionarea activităţilor finanţate din resursele legate de taxe şi tarife într-un mod care să îi permită să reacţioneze rapid la volumul de lucru şi la fluctuaţiile respectivelor venituri.
(6)În fiecare an, directorul executiv elaborează un proiect de situaţie a estimărilor de venituri şi cheltuieli ale agenţiei pentru exerciţiul financiar următor, care conţine un proiect de schemă de personal, şi îl transmite consiliului de administraţie împreună cu materiale explicative privind situaţia bugetară. Respectivul proiect de schemă de personal se bazează, în ceea ce priveşte posturile finanţate din taxe şi tarife, pe un set limitat de indicatori aprobaţi de Comisie pentru a măsura volumul de lucru şi eficienţa agenţiei şi stabileşte resursele necesare pentru a răspunde solicitărilor de certificare şi de alte activităţi ale agenţiei în timp util şi în mod eficient, inclusiv acelor solicitări care rezultă în urma realocărilor de responsabilitate în conformitate cu articolele 64 şi 65.
Pe baza proiectului respectiv, consiliul de administraţie adoptă un proiect provizoriu de situaţie a estimărilor de venituri şi cheltuieli ale agenţiei pentru următorul exerciţiu financiar. Proiectul provizoriu de situaţie a estimărilor de venituri şi cheltuieli ale agenţiei se transmite Comisiei până la data de 31 ianuarie a fiecărui an.
(7)Până cel târziu la 31 martie, consiliul de administraţie transmite proiectul final de situaţie a estimărilor de venituri şi cheltuieli ale agenţiei, care cuprinde proiectul de schemă de personal, însoţit de programul de lucru provizoriu Comisiei şi ţărilor terţe europene cu care Uniunea a încheiat acordurile internaţionale menţionate la articolul 129.
(8)Comisia transmite situaţia estimărilor de venituri şi cheltuieli Parlamentului European şi Consiliului, împreună cu proiectul de buget general al Uniunii Europene.
(9)Pe baza situaţiei estimărilor de venituri şi cheltuieli, Comisia înscrie în proiectul de buget general al Uniunii Europene estimările pe care le consideră necesare pentru schema de personal şi cuantumul contribuţiei care urmează să fie suportată de la bugetul general, pe care le prezintă Parlamentului European şi Consiliului în conformitate cu articolele 313 şi 314 din TFUE.
(10)Parlamentul European şi Consiliul autorizează creditele pentru contribuţia alocată agenţiei şi adoptă schema de personal a agenţiei, ţinând seama de indicatorii referitori la volumul de lucru şi la eficienţa agenţiei menţionaţi la alineatul (6).
(11)Bugetul este adoptat de consiliul de administraţie. Bugetul agenţiei devine definitiv după adoptarea finală a bugetului general al Uniunii. Dacă este cazul, acesta se modifică în consecinţă.
(12)Consiliul de administraţie notifică, în cel mai scurt timp, Parlamentului European şi Consiliului intenţia sa de a realiza orice proiect care poate avea efecte financiare semnificative asupra finanţării bugetului, în special orice proiecte de natură imobiliară, precum închirierea sau achiziţionarea de imobile, şi informează Comisia în acest sens. Pentru orice proiect imobiliar care poate avea un impact semnificativ asupra bugetului agenţiei, se aplică Regulamentul delegat (UE) nr. 1271/2013 al Comisiei (1).
(1)Regulamentul delegat (UE) nr. 1271/2013 al Comisiei din 30 septembrie 2013 privind regulamentul financiar cadru pentru organismele menţionate la articolul 208 din Regulamentul (UE, Euratom) nr. 966/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 328, 7.12.2013, p. 42).
În cazul în care Parlamentul European sau Consiliul şi-a notificat intenţia de a emite un aviz, acesta înaintează respectivul aviz consiliului de administraţie în termen de şase săptămâni de la data notificării proiectului.
(13)Elveţia participă la contribuţia financiară menţionată la alineatul (1) litera (b) conform următoarei formule:
S (0,2/100) + S [1 - (a+b) 0,2/100] c/C
unde:
S | = | partea din bugetul agenţiei care nu este acoperită de taxele şi tarifele menţionate la alineatul (1) literele (c) şi (d) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a | = | numărul de state asociate | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b | = | numărul de state membre ale Uniunii Europene | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c | = | contribuţia Elveţiei la bugetul OACI | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C | = | contribuţia totală la bugetul OACI a statelor membre ale UE şi a statelor asociate."; | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Art. 121: Execuţia şi controlul bugetului
(1)Directorul executiv execută bugetul agenţiei.
(2)Până la data de 1 martie următoare încheierii fiecărui exerciţiu financiar, contabilul agenţiei comunică conturile provizorii contabilului Comisiei şi Curţii de Conturi. Contabilul agenţiei trimite contabilului Comisiei şi un raport privind gestiunea bugetară şi financiară pentru exerciţiul financiar respectiv, până la data de 1 martie următoare încheierii fiecărui exerciţiu financiar. Contabilul Comisiei consolidează situaţia conturilor provizorii ale instituţiilor şi ale organismelor descentralizate în conformitate cu articolul 147 din Regulamentul (UE, Euratom) nr. 966/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului (2).
(2)Regulamentul (UE, Euratom) nr. 966/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2012 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii şi de abrogare a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 1605/2002 al Consiliului (JO L 298, 26.10.2012, p. 1).
(3)Până la data de 31 martie următoare încheierii fiecărui exerciţiu financiar, directorul executiv înaintează raportul privind gestiunea bugetară şi financiară pentru exerciţiul financiar respectiv Parlamentului European, Consiliului, Comisiei şi Curţii de Conturi.
(4)La primirea observaţiilor formulate de Curtea de Conturi cu privire la conturile provizorii ale agenţiei, în temeiul articolului 148 din Regulamentul (UE, Euratom) nr. 966/2012, contabilul întocmeşte conturile finale ale agenţiei pe răspundere proprie, iar directorul executiv le prezintă consiliului de administraţie în vederea obţinerii unui aviz.
(5)Consiliul de administraţie emite un aviz cu privire la conturile finale ale agenţiei.
(6)Până la data de 1 iulie următoare încheierii fiecărui exerciţiu financiar, contabilul agenţiei transmite Parlamentului European, Consiliului, Comisiei şi Curţii de Conturi conturile finale, însoţite de avizul consiliului de administraţie.
(7)Conturile finale se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene până la data de 15 noiembrie următoare încheierii fiecărui exerciţiu financiar.
(8)Directorul executiv trimite Curţii de Conturi un răspuns la observaţiile acesteia până la data de 30 septembrie următoare încheierii fiecărui exerciţiu financiar. Acesta trimite, de asemenea, răspunsul respectiv consiliului de administraţie şi Comisiei.
(9)Directorul executiv prezintă Parlamentului European, la cererea acestuia din urmă, orice informaţie necesară pentru o aplicare mai uşoară a procedurii de descărcare de gestiune pentru exerciţiul financiar în cauză, astfel cum se prevede la articolul 165 la alineatul (3) din Regulamentul (UE, Euratom) nr. 966/2012.
(10)La recomandarea Consiliului, care hotărăşte cu majoritate calificată, Parlamentul European decide, înainte de data de 15 mai a anului n + 2, cu privire la descărcarea de gestiune a directorului executiv în ceea ce priveşte execuţia bugetului pentru anul n.
Art. 122: Combaterea fraudei
(1)Pentru a combate frauda, corupţia şi alte activităţi ilicite, se aplică fără restricţie Regulamentul (UE, Euratom) nr. 883/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (1).
(1)Regulamentul (UE, Euratom) nr. 883/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 septembrie 2013 privind investigaţiile efectuate de Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1073/1999 al Parlamentului European şi al Consiliului şi a Regulamentului (Euratom) nr. 1074/1999 al Consiliului (JO L 248, 18.9.2013, p. 1)
(2)Agenţia aderă la Acordul interinstituţional din 25 mai 1999 dintre Parlamentul European, Consiliul Uniunii Europene şi Comisia Comunităţilor Europene privind investigaţiile interne desfăşurate de Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) (2) în termen de şase luni de la 11 septembrie 2018 şi adoptă dispoziţiile corespunzătoare aplicabile personalului său, folosind modelul prevăzut în anexa la acordul respectiv.
(2)JO L 136, 31.5.1999, p. 15.
(3)Curtea de Conturi are competenţa de a efectua audituri, pe bază de documente şi inspecţii la faţa locului, în ceea ce-i priveşte pe toţi beneficiarii de granturi, contractanţii şi subcontractanţii care au primit fonduri ale Uniunii din partea agenţiei.
(4)OLAF poate efectua investigaţii, inclusiv controale şi inspecţii la faţa locului, în conformitate cu dispoziţiile şi procedurile prevăzute de Regulamentul (UE, Euratom) nr. 883/2013 şi de Regulamentul (Euratom, CE) nr. 2185/96 al Consiliului (3), pentru a stabili dacă s-a comis o fraudă, un act de corupţie sau orice altă activitate ilegală care afectează interesele financiare ale Uniunii în legătură cu un grant sau cu un contract finanţat de agenţie.
(3)Regulamentul (Euratom, CE) nr. 2185/96 al Consiliului din 11 noiembrie 1996 privind controalele şi inspecţiile la faţa locului efectuate de Comisie în scopul protejării intereselor financiare ale Comunităţilor Europene împotriva fraudei şi a altor abateri (JO L 292, 15.11.1996, p. 2).
(5)Fără a aduce atingere alineatelor (1)-(4), acordurile de cooperare cu ţările terţe şi cu organizaţiile internaţionale, contractele, acordurile de grant şi deciziile privind granturile luate de agenţie conţin prevederi care împuternicesc în mod expres Curtea de Conturi şi OLAF să desfăşoare astfel de audituri şi investigaţii, conform competenţelor care le revin.
(6)Dispoziţiile privind controlul financiar exercitat de Uniune în Elveţia în ceea ce priveşte participanţii la activităţile agenţiei sunt prevăzute în anexa B la prezenta anexă.
Art. 123: Norme de securitate privind protecţia informaţiilor clasificate şi a informaţiilor sensibile neclasificate
Agenţia îşi adoptă propriile norme de securitate echivalente cu normele de securitate ale Comisiei pentru protecţia informaţiilor clasificate ale Uniunii Europene (IUEC) şi a informaţiilor sensibile neclasificate prevăzute în Deciziile (UE, Euratom) 2015/443 (4) şi (UE, Euratom) 2015/444 (5) ale Comisiei. Normele de securitate ale agenţiei acoperă, printre altele, dispoziţiile privind schimbul, prelucrarea şi stocarea informaţiilor respective.
(4)Decizia (UE, Euratom) 2015/443 a Comisiei din 13 martie 2015 privind securitatea în cadrul Comisiei (JO L 72, 17.3.2015, p. 41).
(5)Decizia (UE, Euratom) 2015/444 a Comisiei din 13 martie 2015 privind normele de securitate pentru protecţia informaţiilor UE clasificate (JO L 72, 17.3.2015, p. 53).
Art. 124: Evaluarea
(1)Până cel târziu la 12 septembrie 2023 şi, ulterior, la fiecare cinci ani, Comisia realizează o evaluare în conformitate cu orientările Comisiei pentru a evalua performanţele agenţiei în raport cu obiectivele, mandatul şi sarcinile acesteia. Evaluarea analizează impactul pe care prezentul regulament, agenţia şi modalităţile sale de lucru îl au cu privire la instituirea unui nivel ridicat de siguranţă în aviaţia civilă. Evaluarea abordează totodată eventuala necesitate de a modifica mandatul agenţiei, precum şi implicaţiile financiare ale unei astfel de modificări. Evaluarea ţine seama de punctele de vedere ale consiliului de administraţie şi ale părţilor interesate, atât la nivelul Uniunii, cât şi la nivel naţional.
(2)Atunci când consideră că funcţionarea în continuare a agenţiei nu se mai justifică în raport cu obiectivele, mandatul şi sarcinile care îi sunt atribuite, Comisia poate propune modificarea în consecinţă sau abrogarea prezentului regulament.
(3)Comisia înaintează constatările evaluării şi concluziile sale Parlamentului European, Consiliului şi consiliului de administraţie. După caz, se anexează şi un plan de acţiune însoţit de un calendar. Constatările evaluării şi recomandările sunt făcute publice.
Art. 125: Norme financiare
Consiliul de administraţie adoptă normele financiare care se aplică agenţiei, după consultarea Comisiei. Acestea nu fac derogare de la Regulamentul delegat (UE) nr. 1271/2013, cu excepţia cazului în care o astfel de derogare este în mod specific necesară pentru funcţionarea agenţiei şi cu acordul prealabil al Comisiei.
Art. 126: Taxe şi tarife
(1)Se percep taxe şi tarife pentru:
a)eliberarea şi reînnoirea certificatelor şi pentru înregistrarea declaraţiilor de către agenţie în temeiul prezentului regulament, precum şi pentru activităţile sale de supraveghere legate de activităţile vizate de certificatele şi declaraţiile respective;
b)publicaţii, cursuri de pregătire şi orice alte servicii furnizate de agenţie, care reflectă costul real al fiecărui serviciu furnizat;
c)derularea procedurilor de contestare.
Toate taxele şi tarifele se exprimă şi se achită în monedă euro.
(2)Cuantumul taxelor şi tarifelor se stabileşte la un nivel care să garanteze un venit care acoperă costul integral al activităţilor conexe serviciilor furnizate şi care să asigure evitarea unei acumulări semnificative de excedent. Toate cheltuielile agenţiei imputabile personalului implicat în activităţile menţionate la alineatul (1), în special contribuţia proporţională a angajatorului la fondul de pensii, se reflectă în acest cost. Taxele şi tarifele reprezintă venituri atribuite agenţiei pentru activităţile conexe serviciilor pentru care se plătesc taxe şi tarife.
(3)Excedentele bugetare generate prin taxe şi tarife finanţează activităţile viitoare legate de taxe şi tarife sau compensează pierderile. Nivelul taxelor şi al tarifelor este revizuit în cazul în care bugetul prezintă, în mod recurent, un sold pozitiv sau negativ semnificativ.
(4)După consultarea agenţiei în conformitate cu articolul 98 la alineatul (2) litera (i), Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte norme detaliate referitoare la taxele şi tarifele percepute de agenţie, precizând în special prestaţiile pentru care trebuie plătite taxe şi tarife în temeiul articolului 120 la alineatul (1) literele (c) şi (d), precum şi cuantumul şi modalitatea de achitare a acestora. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 127 alineatul (3).