Secţiunea viii - Aeronavele utilizate de un operator dintr-o ţară terţă pe teritoriul Uniunii, sau înspre ori dinspre acesta - Regulamentul 1139/04-iul-2018 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi de înfiinţare a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2111/2005, (CE) nr. 1008/2008, (UE) nr. 996/2010, (UE) nr. 376/2014 şi a Directivelor 2014/30/UE şi 2014/53/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 552/2004 şi (CE) nr. 216/2008 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Regulamentului (CEE) nr. 3922/91 al Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial 212L

În vigoare
Versiune de la: 26 August 2025 până la: 1 August 2026
SECŢIUNEA VIII:Aeronavele utilizate de un operator dintr-o ţară terţă pe teritoriul Uniunii, sau înspre ori dinspre acesta
Art. 59: Norme aplicabile
Fără a se aduce atingere punctului 1 din anexa VIII şi normelor adoptate în temeiul articolului 44 la alineatul (1) litera (a), aeronavele menţionate la articolul 2 la alineatul (1) litera (c), precum şi personalul aeronautic navigant şi operaţiunile acestora respectă standardele OACI aplicabile.
În absenţa unor astfel de standarde, aeronavele respective, personalul aeronautic navigant şi operaţiunile acestora respectă:
(a)în ceea ce priveşte alte aeronave decât aeronavele fără pilot la bord, cerinţele esenţiale prevăzute în anexele II, IV şi V;
(b)în ceea ce priveşte aeronavele fără pilot la bord, cerinţele esenţiale prevăzute în anexa IX şi, în situaţiile în care actele delegate menţionate la articolul 61 prevăd acest lucru, cerinţele esenţiale prevăzute în anexele II, IV şi V.
Cu toate acestea, al doilea paragraf se aplică cu condiţia ca aceste cerinţe esenţiale să nu încalce drepturile ţărilor terţe prevăzute de convenţiile internaţionale.
Art. 60: Respectarea dispoziţiilor
(1)Operarea aeronavelor menţionate la articolul 2 la alineatul (1) litera (c) în scopul transportului aerian comercial face obiectul certificării şi i se eliberează o autorizaţie.
Respectiva autorizaţie se eliberează la cerere, atunci când solicitantul a demonstrat că dispune de capacitatea şi de mijloacele necesare pentru a-şi îndeplini responsabilităţile asociate operării aeronavelor în cauză cu respectarea cerinţelor specificate la articolul 59. Autorizaţia precizează privilegiile acordate operatorului şi domeniul operaţiunilor.
(2)În situaţiile în care actele delegate menţionate la articolul 61 prevăd acest lucru, operarea aeronavelor menţionate la articolul 2 la alineatul (1) litera (c) în alt scop decât transportul aerian comercial face, de asemenea, obiectul certificării şi i se eliberează o autorizaţie.
Respectiva autorizaţie se eliberează la cerere, atunci când solicitantul a demonstrat că dispune de capacitatea şi de mijloacele necesare pentru a-şi îndeplini responsabilităţile asociate operării aeronavelor în cauză cu respectarea cerinţelor specificate la articolul 59.
Autorizaţia precizează privilegiile acordate operatorului şi domeniul operaţiunilor.
Prin derogare de la primul paragraf din prezentul alineat, în situaţiile în care actele delegate menţionate la articolul 61 prevăd acest lucru, operatorilor aeronavelor menţionate la articolul 2 la alineatul (1) litera (c) implicate în alte operaţiuni decât transportul aerian comercial li se permite să declare că dispun de capacitatea şi de mijloacele necesare pentru a-şi îndeplini responsabilităţile asociate operării respectivelor aeronave cu respectarea cerinţelor esenţiale menţionate la articolul 59.
(3)Cu excepţia operării aeronavelor fără pilot la bord, autorizaţiile şi declaraţiile menţionate la alineatele (1) şi (2) nu sunt necesare în ceea ce priveşte operarea aeronavelor care doar survolează teritoriul pe care se aplică tratatele.
Art. 61: Competenţe delegate
(1)În cazul aeronavelor menţionate la articolul 2 la alineatul (1) litera (c), precum şi al personalului aeronautic navigant şi al operaţiunilor lor, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 128 care stabilesc norme detaliate cu privire la:
a)autorizarea aeronavelor pentru care nu există niciun certificat de navigabilitate standard eliberat de OACI sau autorizarea piloţilor care nu deţin o licenţă standard conformă cu cerinţele OACI de a opera aeronave pe teritoriul pe care se aplică tratatele, ori înspre sau dinspre acesta;
b)condiţiile specifice de operare a unei aeronave cu respectarea articolului 59;
c)condiţiile alternative pentru cazurile în care respectarea standardelor şi a cerinţelor menţionate la articolul 59 nu este posibilă sau necesită eforturi disproporţionate din partea operatorului, asigurând totodată atingerea obiectivelor standardelor şi cerinţelor în cauză;
d)condiţiile de eliberare, menţinere, modificare, limitare, suspendare sau revocare a autorizaţiilor menţionate la articolul 60, precum şi situaţiile în care, în vederea atingerii obiectivelor prevăzute la articolul 1 şi ţinând seama de natura şi de riscurile activităţii specifice în cauză, sunt obligatorii astfel de autorizaţii sau sunt permise declaraţii, după caz. Respectivele condiţii trebuie să ţină cont de certificatele eliberate de statul de înmatriculare, de statul operatorului şi, în cazul aeronavelor fără pilot la bord, de statul în care sunt situate echipamentele pentru controlul de la distanţă al aeronavelor, şi să nu aducă atingere Regulamentului (CE) nr. 2111/2005 şi actelor de punere în aplicare adoptate în temeiul acestuia;
e)privilegiile şi responsabilităţile titularilor autorizaţiilor menţionate la articolul 60 alineatele (1) şi (2) şi, după caz, ale operatorilor de aeronave care fac declaraţii în conformitate cu articolul 60 la alineatul (2).
(2)La adoptarea normelor menţionate la alineatul (1), Comisia se asigură, în special, că:
a)se utilizează, după caz, practicile recomandate şi documentele de îndrumare ale OACI;
b)nicio cerinţă nu depăşeşte cerinţele prevăzute în prezentul regulament pentru aeronavele menţionate la articolul 2 la alineatul (1) litera (b) punctul (i) şi pentru personalul aeronautic navigant şi operatorii unor astfel de aeronave;
c)procesul prin care se obţin autorizaţiile menţionate la articolul 60 alineatele (1) şi (2) este simplu, proporţional, eficace şi eficient din punctul de vedere al costurilor şi permite demonstrarea conformităţii proporţională cu complexitatea operaţiunii şi cu riscurile presupuse de respectiva operaţiune. Comisia se asigură, în special, că se ţine seama de:
(i)rezultatele programului universal de auditare a supravegherii siguranţei al OACI;
(ii)informaţiile colectate în cadrul programelor de inspecţie la platformă instituite în conformitate cu actele delegate menţionate la articolul 62 la alineatul (13) şi cu actele de punere în aplicare menţionate la articolul 62 la alineatul (14);
(iii)alte informaţii recunoscute privind siguranţa, referitoare la operatorul în cauză;
(iv)certificatele eliberate în conformitate cu legile unei ţări terţe.
d)se ţine seama de aspectele legate de ATM/ANS.