Capitolul i - Dispoziţii generale - Regulamentul 1131/14-iun-2017 privind fondurile de piaţă monetară

Acte UE

Jurnalul Oficial 169L

În vigoare
Versiune de la: 9 Ianuarie 2024
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1: Obiect şi domeniu de aplicare
(1)Prezentul regulament instituie norme privind instrumentele financiare eligibile în care pot investi fondurile de piaţă monetară (FPM) stabilite, gestionate sau comercializate în Uniune, portofoliul şi evaluarea activelor FPM, precum şi cerinţele în materie de raportare aplicabile FPM.
Prezentul regulament se aplică organismelor de plasament colectiv care:
a)necesită autorizare în calitate de OPCVM sau sunt autorizate ca OPCVM în temeiul Directivei 2009/65/CE sau care sunt considerate FIA în temeiul Directivei 2011/61/UE;
b)investesc în active pe termen scurt; şi
c)au obiective distincte sau cumulate de a oferi randamente la ratele pieţei monetare sau conservarea valorii investiţiei.
(2)Statele membre nu impun cerinţe suplimentare în domeniul reglementat de prezentul regulament.
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."active pe termen scurt" înseamnă active financiare cu o scadenţă reziduală care nu depăşeşte doi ani;
2."instrumente ale pieţei monetare" înseamnă instrumente ale pieţei monetare, astfel cum sunt definite la articolul 2 alineatul (1) litera (o) din Directiva 2009/65/CE, şi instrumentele menţionate la articolul 3 din Directiva 2007/16/CE a Comisiei (1);
(1)Directiva 2007/16/CE a Comisiei din 19 martie 2007 privind punerea în aplicare a Directivei 85/611/CEE a Consiliului privind coordonarea actelor cu putere de lege şi a actelor administrative privind anumite organisme de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM), în ceea ce priveşte clarificarea anumitor definiţii (JO L 79, 20.3.2007, p. 11).
3."valori mobiliare" înseamnă valori mobiliare, astfel cum sunt definite la articolul 2 alineatul (1) litera (n) din Directiva 2009/65/CE, şi instrumentele menţionate la articolul 2 alineatul (1) din Directiva 2007/16/CE;
4."acord repo" înseamnă orice acord în care una dintre părţi transferă unei contrapărţi titluri de valoare sau orice drepturi legate de astfel de titluri, angajându-se să le răscumpere la un preţ specificat şi la o dată ulterioară specificată sau care urmează să fie specificată;
5."acord reverse repo" înseamnă orice acord în care una dintre părţi primeşte de la o contraparte titluri de valoare sau orice drepturi legate de un titlu sau de o valoare mobiliară, angajându-se să le revândă acesteia la un preţ specificat şi la o dată ulterioară specificată sau care urmează să fie specificată;
6."dare cu împrumut de titluri de valoare" şi "luare cu împrumut de titluri de valoare" înseamnă orice tranzacţie prin care o instituţie sau contrapartea acesteia transferă titluri de valoare, debitorul angajându-se să restituie titluri de valoare echivalente la o dată ulterioară sau la cererea entităţii care efectuează transferul; tranzacţia respectivă este cunoscută ca o tranzacţie de "dare cu împrumut" de titluri de valoare pentru instituţia care transferă valorile mobiliare şi este cunoscută ca o tranzacţie de "luare cu împrumut" de titluri de valoare pentru instituţia căreia îi sunt transferate acestea;
7."securitizare" înseamnă securitizare astfel cum este definită la articolul 4 alineatul (1) punctul 61 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013;
8."raportare la piaţă" înseamnă evaluarea poziţiilor la preţuri de închidere direct disponibile, care provin din surse independente, inclusiv cotaţii bursiere, cotaţii electronice sau cotaţii provenite de la mai mulţi brokeri independenţi de renume;
9."raportare la model" înseamnă orice evaluare care trebuie să fie analizată comparativ cu date de referinţă, extrapolată sau calculată în alt mod pe baza uneia sau a mai multor date de piaţă;
10."metoda costului amortizat" înseamnă o metodă de evaluare care ia în calcul costul de achiziţie al unui activ şi ajustează valoarea respectivă pentru amortizarea primelor (sau a sconturilor) până la scadenţă;
11."FPM cu valoare constantă a activului net pentru datoria publică" sau "FPM cu VAN constantă pentru datoria publică" înseamnă un FPM:
(a)care are ca obiectiv menţinerea unei valori constante a activului net (VAN) pe unitate sau pe acţiune;
(b)în care venitul din fond este acumulat zilnic şi poate fi plătit investitorului sau poate fi utilizat pentru a cumpăra noi unităţi sau acţiuni în fond;
(c)în care activele sunt, în general, evaluate conform metodei costului amortizat şi în care VAN este rotunjită la cel mai apropiat punct procentual sau echivalentul acestuia într-o anumită monedă; şi
(d)care investeşte cel puţin 99,5 % din activele sale în instrumentele menţionate la articolul 17 alineatul (7), în acorduri reverse repo garantate cu datorie de stat menţionate la articolul 17 alineatul (7) şi în numerar;
12."FPM cu valoarea activului net cu volatilitate scăzută" sau "FPM cu VAN cu volatilitate scăzută" înseamnă un FPM care respectă cerinţele specifice stabilite la articolele 29, 30 şi 32 şi la articolul 33 alineatul (2) litera (b);
13."FPM cu valoarea activului net variabilă" sau "FPM cu VAN variabilă" înseamnă un FPM care respectă cerinţele specifice stabilite la articolele 29 şi 30 şi la articolul 33 alineatul (1);
14."FPM pe termen scurt" înseamnă un FPM care investeşte în instrumentele pieţei monetare eligibile menţionate la articolul 10 alineatul (1) şi respectă normele privind portofoliul stabilite la articolul 24;
15."FPM standard" înseamnă un FPM care investeşte în instrumentele pieţei monetare eligibile menţionate la articolul 10 alineatele (1) şi (2) şi respectă normele privind portofoliul stabilite la articolul 25;
16."instituţie de credit" înseamnă instituţie de credit, astfel cum este definită la articolul 4 alineatul (1) punctul 1 din Regulamentul (UE) nr. 575/2013;
17."autoritate competentă a FPM" înseamnă:
(a)pentru un OPCVM, autoritatea competentă a statului membru de origine al OPCVM, desemnată în conformitate cu articolul 97 din Directiva 2009/65/CE;
(b)pentru FIA din UE, autoritatea competentă a statului membru de origine al FIA, astfel cum este definită la articolul 4 alineatul (1) litera (p) din Directiva 2011/61/UE;
(c)pentru FIA din afara UE, oricare din următoarele:
(i)autoritatea competentă a statului membru în care FIA din afara UE este comercializat în Uniune fără un paşaport;
(ii)autoritatea competentă a AFIA din UE care administrează FIA din afara UE, în cazul în care FIA din afara UE este comercializat în Uniune pe baza unui paşaport sau nu este comercializat în Uniune;
(iii)autoritatea competentă a statului membru de referinţă în cazul în care FIA din afara UE nu este administrat de un AFIA din UE şi este comercializat în Uniune pe baza unui paşaport;
18."scadenţă legală" înseamnă data la care principalul unui titlu de valoare trebuie rambursat integral, fără ca această rambursare să fie condiţionată de nicio opţiune;
19."scadenţa medie ponderată" sau "WAM" înseamnă durata medie de timp până la scadenţa legală sau, dacă este mai scurtă, durata până la următoarea revizuire a ratei dobânzii la o rată a pieţei monetare aplicată tuturor activelor suport ale FPM, ţinând seama de ponderea relativă a fiecărui activ deţinut;
20."durata de viaţă medie ponderată" sau "WAL" înseamnă durata medie de timp până la scadenţa legală a tuturor activelor suport ale FPM, ţinând seama de ponderea relativă a fiecărui activ deţinut;
21."scadenţă reziduală" înseamnă durata de timp care rămâne până la scadenţa legală a unui titlu de valoare;
22."vânzare în lipsă" înseamnă orice vânzare de către un FPM a unui instrument pe care FPM nu îl deţine în momentul încheierii acordului de vânzare, inclusiv o vânzare în cadrul căreia, în momentul încheierii acordului de vânzare, FPM a împrumutat sau a convenit să împrumute instrumentul în vederea livrării acestuia la decontarea tranzacţiei, cu excepţia:
(a)unei vânzări de către oricare dintre părţi printr-un acord repo în cadrul căruia o parte a acceptat să îi vândă celeilalte părţi un titlu de valoare la un preţ determinat, aceasta din urmă angajându-se să îi revândă titlul de valoare la o dată ulterioară la un alt preţ determinat; sau
(b)a unei angajări într-un contract futures sau într-un alt contract derivat prin care se convine asupra vânzării unor titluri de valoare la un preţ determinat la o dată ulterioară;
23."administrator al unui FPM" înseamnă, în cazul unui FPM care este un OPCVM, societatea de administrare a OPCVM sau, în cazul unui OPCVM cu autoadministrare, întreprinderea de investiţii a OPCVM, iar în cazul unui FPM care este considerat un FIA, un AFIA sau un FIA administrat intern.
Art. 3: Tipuri de FPM
(1)FPM se constituie în unul dintre următoarele tipuri:
a)FPM cu VAN variabilă;
b)FPM cu VAN constantă pentru datoria publică;
c)FPM cu VAN cu volatilitate scăzută.
(2)În autorizaţia pentru un FPM se menţionează explicit tipul de FPM, ales dintre cele stabilite la alineatul (1).
Art. 4: Autorizarea FPM
(1)Niciun organism de plasament colectiv nu poate fi stabilit, comercializat sau gestionat în Uniune ca FPM dacă nu a fost autorizat în conformitate cu prezentul regulament.
O astfel de autorizaţie este valabilă în toate statele membre.
(2)Un organism de plasament colectiv care solicită pentru prima dată o autorizare ca OPCVM în temeiul Directivei 2009/65/CE şi ca FPM în temeiul prezentului regulament este autorizat ca FPM în cadrul procedurii de autorizare OPCVM în temeiul Directivei 2009/65/CE.
Dacă un organism de plasament colectiv a fost deja autorizat în temeiul Directivei 2009/65/CE, acesta poate solicita autorizarea ca FPM în conformitate cu procedura prevăzută la alineatele (4) şi (5) din prezentul articol.
(3)Un organism de plasament colectiv care este un FIA şi care solicită autorizaţia ca FPM în temeiul prezentului regulament este autorizat ca FPM în conformitate cu procedura de autorizare prevăzută la articolul 5.
(4)Niciun organism de plasament colectiv nu este autorizat ca FPM dacă autoritatea competentă a FPM nu este convinsă că FPM este în măsură să îndeplinească integral cerinţele din prezentul regulament.
(5)În scopul autorizării ca FPM, un organism de plasament colectiv prezintă autorităţii sale competente următoarele documente:
a)regulamentul sau actele constitutive ale fondului, inclusiv menţiunea cărui tip de FPM ales dintre cele prevăzute la articolul 3 alineatul (1) îi aparţine;
b)identificarea administratorului FPM;
c)identificarea depozitarului;
d)o descriere a FPM sau orice informaţii cu privire la acesta puse la dispoziţia investitorilor;
e)o descriere a măsurilor şi a procedurilor necesare pentru conformarea cu cerinţele menţionate în capitolele II-VII sau orice informaţii cu privire la acestea;
f)orice alte informaţii sau documente solicitate de autoritatea competentă a FPM pentru a verifica dacă acesta respectă cerinţele din prezentul regulament.
(6)Autorităţile competente informează trimestrial ESMA cu privire la autorizaţiile acordate sau retrase în temeiul prezentului regulament.
(7)ESMA ţine un registru public central în care este identificat fiecare FPM autorizat în temeiul prezentului regulament şi în care este precizat tipul acestuia în conformitate cu articolul 3 alineatul (1), dacă este un FPM pe termen scurt sau standard, administratorul şi autoritatea competentă a FPM. Registrul este pus la dispoziţie în format electronic.
Art. 5: Procedura de autorizare a FPM care sunt FIA
(1)Un FIA este autorizat ca FPM numai în cazul în care autoritatea competentă a FPM aprobă atât cererea unui AFIA, care a fost deja autorizat în conformitate cu Directiva 2011/61/UE, să gestioneze un FPM care este un FIA, cât şi regulamentul fondului şi depozitarul ales.
(2)La depunerea cererii pentru administrarea unui FPM care este un FIA, AFIA autorizat pune la dispoziţia autorităţii competente a FPM:
a)acordul scris încheiat cu depozitarul;
b)informaţii privind modalităţile de delegare cu privire la gestionarea şi administrarea portofoliului şi a riscurilor legate de FIA;
c)informaţii privind strategiile de investiţii, profilul de risc şi alte caracteristici ale FPM care sunt FIA pe care AFIA le gestionează sau intenţionează să le gestioneze.
Autoritatea competentă a FPM poate solicita autorităţii competente a AFIA clarificări şi informaţii în ceea ce priveşte documentaţia menţionată la primul paragraf sau o atestare care să certifice dacă FPM se încadrează în domeniul de aplicare a autorizaţiei de administrare de care dispune AFIA. Autoritatea competentă a AFIA trebuie să răspundă în termen de 10 zile lucrătoare de la depunerea unei astfel de cereri.
(3)Orice modificare ulterioară a documentelor menţionate la alineatul (2) este notificată imediat de către AFIA autorităţii competente a FPM.
(4)Autoritatea competentă a FPM refuză cererea AFIA numai în cazul în care are loc oricare din următoarele situaţii:
a)AFIA nu respectă prezentul regulament;
b)AFIA nu respectă Directiva 2011/61/UE;
c)AFIA nu este autorizat de autoritatea sa competentă pentru a gestiona FPM;
d)AFIA nu a transmis documentaţia menţionată la alineatul (2).
Înainte de a respinge o cerere, autoritatea competentă a FPM consultă autoritatea competentă a AFIA.
(5)Autorizarea FIA ca FPM nu este condiţionată de cerinţa ca FIA să fie administrat de un AFIA autorizat în statul membru de origine al FIA sau ca AFIA să desfăşoare sau să delege vreo activitate în statul membru de origine al FIA.
(6)În termen de două luni de la depunerea unei cereri complete, AFIA este informat dacă autorizarea FIA ca FPM a fost acordată sau nu.
(7)Autoritatea competentă a FPM nu acordă autorizaţia unui FIA ca FPM dacă FIA nu are dreptul legal să îşi comercializeze unităţile sau acţiunile în statul membru de origine.
Art. 6: Utilizarea denumirii de FPM
(1)Un OPCVM sau un FIA utilizează denumirea de "fond de piaţă monetară" sau "FPM" în nume propriu sau pentru unităţile sau acţiunile pe care le emite numai în cazul în care acestea au fost autorizate în conformitate cu prezentul regulament.
Un OPCVM sau un FIA nu utilizează o denumire care poate induce în eroare sau care este inexactă şi care ar sugera că acesta este un FPM, cu excepţia cazului în care a fost autorizat ca FPM în conformitate cu prezentul regulament.
Un OPCVM sau un FIA nu adoptă caracteristici care sunt similare în fond cu cele menţionate la articolul 1 alineatul (1), cu excepţia cazului în care a fost autorizat ca FPM în conformitate cu prezentul regulament.
(2)Utilizarea denumirii de "fond de piaţă monetară", "FPM" sau a unei alte denumiri care sugerează că un OPCVM sau un FIA este un FPM înseamnă utilizarea acestora în orice documente externe, prospecte, rapoarte, declaraţii, reclame, comunicări, scrisori sau orice alte materiale adresate sau destinate distribuirii către potenţiali investitori, deţinători de unităţi, acţionari sau autorităţi competente în scris, oral, electronic sau în orice altă formă.
Art. 7: Norme aplicabile
(1)Un FPM şi administratorul acestuia trebuie să respecte în orice moment prezentul regulament.
(2)Un FPM care este un OPCVM şi administratorul acestuia respectă în orice moment dispoziţiile Directivei 2009/65/CE, dacă prezentul regulament nu dispune altfel.
(3)Un FPM care este un FIA şi administratorul acestuia respectă în orice moment dispoziţiile Directivei 2011/61/UE, dacă prezentul regulament nu dispune altfel.
(4)Administratorul unui FPM este responsabil de asigurarea conformităţii cu prezentul regulament şi este răspunzător pentru orice pierderi sau prejudicii rezultate în urma nerespectării prezentului regulament.
(5)Prezentul regulament nu împiedică FPM să aplice limite de investiţii care sunt mai stricte decât cele prevăzute în regulament.