Titlul ix - DISPOZIŢII TRANZITORII ŞI FINALE - Regulamentul 1114/31-mai-2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1937
Acte UE
Jurnalul Oficial 150L
În vigoare Versiune de la: 23 Octombrie 2025
TITLUL IX:DISPOZIŢII TRANZITORII ŞI FINALE
Art. 140: Rapoartele privind aplicarea prezentului regulament
(1)Până la 30 iunie 2027, după consultarea ABE şi ESMA, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport privind aplicarea prezentului regulament, însoţit, dacă este cazul, de o propunere legislativă. Până la 30 iunie 2025 se prezintă un raport intermediar însoţit, dacă este cazul, de o propunere legislativă.
(2)Rapoartele menţionate la alineatul (1) conţin următoarele:
1.a) numărul de emisiuni de criptoactive din Uniune, numărul de cărţi albe pentru criptoactive transmise sau notificate la autorităţile competente, tipul criptoactivelor emise şi capitalizarea de piaţă a acestora şi numărul criptoactivelor admise la tranzacţionare;
2.b) o descriere a experienţei în ceea ce priveşte clasificarea criptoactivelor, inclusiv posibilele divergenţe dintre abordările autorităţilor competente;
3.c) o evaluare a necesităţii de a se introduce un mecanism pentru aprobarea cărţilor albe pentru criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active şi tokenurile de monedă electronică;
4.d) o estimare a numărului de rezidenţi din Uniune care folosesc criptoactive emise în Uniune sau care investesc în astfel de criptoactive;
5.e) atunci când este posibil, o estimare a numărului de rezidenţi din Uniune care utilizează criptoactive emise în afara Uniunii sau care investesc în astfel de criptoactive şi o explicaţie referitoare la disponibilitatea datelor aferente;
6.f) numărul şi valoarea cazurilor de fraudă, de înşelăciune, de piraterie informatică, de utilizare a criptoactivelor pentru plăţi asociate atacurilor cu programe ransomware, de atacuri cibernetice, de furt sau de pierderi având ca obiect criptoactive raportate în Uniune, tipurile de comportament fraudulos, numărul plângerilor primite de furnizorii de servicii de criptoactive şi de emitenţii de tokenuri raportate la active, numărul plângerilor primite de autorităţile competente şi subiectele plângerilor primite;
7.g) numărul emitenţilor de tokenuri raportate la active şi o analiză a categoriilor de active de rezervă, a dimensiunii rezervelor de active şi a volumului plăţilor efectuate cu tokenuri raportate la active;
8.h) numărul emitenţilor de tokenuri semnificative raportate la active şi o analiză a categoriilor de active de rezervă, a dimensiunii rezervelor de active şi a volumului plăţilor efectuate cu tokenuri semnificative raportate la active;
9.i) numărul emitenţilor de tokenuri de monedă electronică şi o analiză a monedelor oficiale la care se raportează tokenurile de monedă electronică, a componenţei şi a dimensiunii fondurilor depuse sau investite în conformitate cu articolul 54 şi a volumului plăţilor efectuate cu tokenuri de monedă electronică;
10.j) numărul emitenţilor de tokenuri de monedă electronică semnificative şi o analiză a monedelor oficiale la care se raportează tokenurile de monedă electronică semnificative şi, pentru instituţiile emitente de monedă electronică care emit tokenuri de monedă electronică semnificative, o analiză a categoriilor de active de rezervă, a dimensiunii rezervelor de active şi a volumului plăţilor efectuate cu tokenuri de monedă electronică semnificative;
11.k) numărul furnizorilor de servicii de criptoactive semnificative;
12.l) o evaluare a funcţionării pieţelor criptoactivelor din Uniune, inclusiv a dezvoltării pieţei şi a tendinţelor de pe piaţă, ţinând seama de experienţa autorităţilor de supraveghere, de numărul furnizorilor de servicii de criptoactive autorizaţi şi de cota de piaţă medie a acestora;
13.m) o evaluare a nivelului de protecţie a deţinătorilor de criptoactive şi a clienţilor furnizorilor de servicii de criptoactive, în special a deţinătorilor de retail;
14.n) o evaluare a comunicărilor cu caracter publicitar frauduloase şi a cazurilor de înşelăciune care au legătură cu criptoactivele care au loc prin intermediul reţelelor de comunicare socială;
15.o) o evaluare a cerinţelor aplicabile emitenţilor de criptoactive şi furnizorilor de servicii de criptoactive şi a impactului acestor cerinţe asupra rezilienţei operaţionale, a integrităţii pieţei, a stabilităţii financiare, precum şi asupra protecţiei clienţilor şi a deţinătorilor de criptoactive;
16.p) o evaluare a aplicării articolului 81 şi a posibilităţii de a introduce teste de adecvare la articolele 78, 79 şi 80 pentru a asigura o mai bună protecţie a clienţilor furnizorilor de servicii de criptoactive, în special a deţinătorilor de retail;
17.q) o evaluare din care să reiasă dacă domeniul de aplicare al serviciilor de criptoactive prevăzut în prezentul regulament este adecvat şi dacă este necesară o adaptare a definiţiilor prevăzute în prezentul regulament, precum şi dacă este necesar să fie incluse alte forme inovatoare de criptoactive în domeniul de aplicare al prezentului regulament;
18.r) o evaluare din care să reiasă dacă cerinţele prudenţiale pentru furnizorii de servicii de criptoactive sunt adecvate scopului şi dacă ar trebui aliniate la cerinţele privind capitalul iniţial şi fondurile proprii aplicabile firmelor de investiţii în temeiul Regulamentului (UE) 2019/2033 al Parlamentului European şi al Consiliului (46) şi al Directivei (UE) 2019/2034 a Parlamentului European şi a Consiliului (47);
(46)Regulamentul (UE) 2019/2033 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind cerinţele prudenţiale ale firmelor de investiţii şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 575/2013, (UE) nr. 600/2014 şi (UE) nr. 806/2014 (JO L 314, 5.12.2019, p. 1).
(47)Directiva (UE) 2019/2034 a Parlamentului European şi a Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind supravegherea prudenţială a firmelor de investiţii şi de modificare a Directivelor 2002/87/CE, 2009/65/CE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/59/UE şi 2014/65/UE (JO L 314, 5.12.2019, p. 64).
19.s) o evaluare a adecvării pragurilor de clasificare a tokenurilor raportate la active şi a tokenurilor de monedă electronică drept semnificative, astfel cum se prevede la articolul 43 alineatul (1) literele (a), (b) şi (c), şi o evaluare din care să reiasă dacă pragurile ar trebui reevaluate periodic;
20.t) o evaluare a dezvoltării unor servicii de open finance pe pieţele criptoactivelor şi a tratamentului adecvat în materie de reglementare al sistemelor descentralizate de criptoactive;
21.u) o evaluare a adecvării pragurilor pentru a considera furnizorii de servicii de criptoactive ca fiind semnificativi în temeiul articolului 85 şi o evaluare din care să reiasă dacă pragurile ar trebui reevaluate periodic;
22.v) o evaluare din care să reiasă dacă, în temeiul prezentului regulament, ar trebui stabilit un regim de echivalenţă pentru entităţile care furnizează servicii de criptoactive, emitenţii de tokenuri raportate la active sau emitenţii de tokenuri de monedă electronică din ţări terţe;
23.w) o evaluare din care să reiasă dacă exceptările prevăzute la articolele 4 şi 16 sunt adecvate;
24.x) o evaluare a impactului prezentului regulament asupra bunei funcţionări a pieţei interne din perspectiva criptoactivelor, inclusiv a eventualului impact asupra accesului la finanţare al IMM-urilor şi asupra dezvoltării de noi mijloace de plată, inclusiv instrumente de plată;
25.y) o descriere a evoluţiilor modelelor de afaceri şi a tehnologiilor de pe pieţele criptoactivelor, cu un accent deosebit pe impactul noilor tehnologii asupra mediului şi a climei, precum şi o evaluare a opţiunilor de politică şi, după caz, a oricărei măsuri suplimentare care ar putea fi justificată pentru a atenua impactul negativ asupra climei şi alte efecte negative legate de mediu ale tehnologiilor utilizate pe pieţele criptoactivelor şi, în special, a mecanismelor de consens utilizate pentru validarea tranzacţiilor cu criptoactive;
26.z) o evaluare a necesităţii de a modifica măsurile prevăzute în prezentul regulament pentru a se asigura protecţia clienţilor şi a deţinătorilor de criptoactive, integritatea pieţei şi stabilitatea financiară;
27.aa) aplicarea de sancţiuni administrative şi alte măsuri administrative;
28.ab) o evaluare a cooperării dintre autorităţile competente, ABE, ESMA, băncile centrale, precum şi alte autorităţi relevante, inclusiv în ceea ce priveşte interacţiunea dintre responsabilităţile sau sarcinile acestora, precum şi o evaluare a avantajelor şi a dezavantajelor faptului că autorităţile competente ale statelor membre şi, respectiv, ABE sunt responsabile pentru supraveghere în temeiul prezentului regulament;
29.ac) o evaluare a cooperării dintre autorităţile competente şi ESMA în ceea ce priveşte supravegherea furnizorilor de servicii de criptoactive semnificative, precum şi o evaluare a avantajelor şi a dezavantajelor faptului că autorităţile competente ale statelor membre şi, respectiv, ESMA sunt responsabile pentru supravegherea furnizorilor de servicii de criptoactive semnificative în temeiul prezentului regulament;
30.ad) costurile suportate de emitenţii de criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active şi tokenurile de monedă electronică, pentru a respecta prezentul regulament, ca procentaj din cuantumul mobilizat prin intermediul emisiunilor de criptoactive;
31.ae) costurile suportate de emitenţii de tokenuri raportate la active şi de emitenţii de tokenuri de monedă electronică pentru a respecta prezentul regulament, ca procentaj din costurile lor de funcţionare;
32.af) costurile suportate de furnizorii de servicii de criptoactive pentru a respecta prezentul regulament, ca procentaj din costurile lor de funcţionare;
33.ag) numărul şi cuantumul amenzilor administrative şi al sancţiunilor penale impuse pentru încălcarea prezentului regulament de către autorităţile competente şi ABE.
(3)Dacă este cazul, rapoartele menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol analizează, de asemenea, evoluţia subiectelor abordate în rapoartele menţionate la articolele 141 şi 142.
Art. 141: Raportul anual al ESMA privind evoluţiile pieţei
Până la 31 decembrie 2025 şi, ulterior, în fiecare an, ESMA, în strânsă cooperare cu ABE, transmite Parlamentului European şi Consiliului un raport privind aplicarea prezentului regulament şi evoluţiile de pe pieţele de criptoactive. Raportul se pune la dispoziţia publicului.
Raportul conţine cel puţin următoarele elemente:
a)numărul de emisiuni de criptoactive din Uniune, numărul de cărţi albe pentru criptoactive transmise sau notificate la autorităţile competente, tipul criptoactivelor emise şi capitalizarea de piaţă a acestora şi numărul criptoactivelor admise la tranzacţionare;
b)numărul emitenţilor de tokenuri raportate la active şi o analiză a categoriilor de active de rezervă, a dimensiunii rezervelor de active şi a volumului tranzacţiilor efectuate cu tokenuri raportate la active;
c)numărul emitenţilor de tokenuri semnificative raportate la active şi o analiză a categoriilor de active de rezervă, a dimensiunii rezervelor de active şi a volumului tranzacţiilor efectuate cu tokenuri semnificative raportate la active;
d)numărul emitenţilor de tokenuri de monedă electronică şi o analiză a monedelor oficiale la care se raportează tokenurile de monedă electronică, a componenţei şi a dimensiunii fondurilor depuse sau investite în conformitate cu articolul 54 şi a volumului plăţilor efectuate cu tokenuri de monedă electronică;
e)numărul emitenţilor de tokenuri de monedă electronică semnificative şi o analiză a monedelor oficiale la care se raportează tokenurile de monedă electronică semnificative, şi, pentru instituţiile emitente de monedă electronică care emit tokenuri de monedă electronică semnificative, o analiză a categoriilor de active de rezervă, a dimensiunii rezervelor de active şi a volumului plăţilor efectuate cu tokenuri de monedă electronică semnificative;
f)numărul furnizorilor de servicii de criptoactive şi numărul furnizorilor de servicii de criptoactive semnificative;
g)o estimare a numărului de rezidenţi din Uniune care folosesc criptoactive emise în Uniune sau care investesc în astfel de criptoactive;
h)atunci când este posibil, o estimare a numărului de rezidenţi din Uniune care utilizează criptoactive emise în afara Uniunii sau care investesc în astfel de criptoactive, precum şi o explicaţie referitoare la disponibilitatea datelor în această privinţă;
i)o hartă a localizării geografice şi a nivelului de cunoaştere a clientelei, precum şi a procedurilor de diligenţă privind clientela în cazul schimburilor neautorizate prin care se furnizează servicii de criptoactive rezidenţilor din Uniune, inclusiv numărul de schimburi pentru care nu există un domiciliu clar şi numărul de schimburi situate în jurisdicţii incluse pe lista ţărilor terţe cu risc ridicat în sensul normelor Uniunii privind combaterea spălării banilor şi a finanţării terorismului sau pe lista jurisdicţiilor necooperante în scopuri fiscale, clasificate în funcţie de nivelul de conformitate cu procedurile adecvate de cunoaştere a clientelei;
j)ponderea tranzacţiilor cu criptoactive realizate prin intermediul unui furnizor de servicii de criptoactive sau al unui furnizor de servicii neautorizat ori peer-to-peer, precum şi volumul tranzacţiilor acestora;
k)numărul şi valoarea cazurilor de fraudă, de înşelăciune, de piraterie informatică, de utilizare a criptoactivelor pentru plăţi asociate atacurilor cu programe ransomware, de atacuri cibernetice, de furt sau de pierderi având ca obiect criptoactive raportate în Uniune, tipurile de comportament fraudulos, numărul plângerilor primite de furnizorii de servicii de criptoactive şi de emitenţii de tokenuri raportate la active, numărul plângerilor primite de autorităţile competente şi subiectele plângerilor primite;
l)numărul plângerilor primite de furnizorii de servicii de criptoactive, de emitenţi şi de autorităţile competente referitoare la informaţii false şi care induc în eroare cuprinse în cărţile albe pentru criptoactive sau în materiale publicitare, inclusiv prin intermediul platformelor de comunicare socială;
m)posibile abordări şi opţiuni, bazate pe cele mai bune practici şi pe rapoartele organizaţiilor internaţionale relevante, pentru a reduce riscul de eludare a prezentului regulament, inclusiv în ceea ce priveşte furnizarea fără autorizaţie de servicii de criptoactive de către actori din ţări terţe în Uniune.
Autorităţile competente oferă ESMA informaţiile necesare pentru a întocmi raportul. În vederea întocmirii raportului, ESMA poate cere informaţii de la organele de aplicare a legii.
Art. 142: Raportul privind cele mai recente evoluţii în materie de criptoactive
(1)Până la 30 decembrie 2024 şi după consultarea ABE şi a ESMA, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport privind cele mai recente evoluţii în materie de criptoactive, în special cu privire la aspecte care nu sunt abordate în prezentul regulament, însoţit, dacă este cazul, de o propunere legislativă.
(2)Raportul menţionat la alineatul (1) conţine cel puţin următoarele:
a)o evaluare a dezvoltării unor servicii de open finance pe pieţele criptoactivelor şi a tratamentului adecvat în materie de reglementare al sistemelor descentralizate de criptoactive fără emitent sau furnizor de servicii de criptoactive, inclusiv o evaluare a măsurii în care reglementarea serviciilor de open finance este necesară şi fezabilă;
b)o evaluare a măsurii în care reglementarea activităţilor de acordare şi contractare de împrumuturi prin intermediul criptoactivelor este necesară şi fezabilă;
c)o evaluare a tratamentului aplicat serviciilor asociate transferului tokenurilor de monedă electronică, în cazul în care acestea nu sunt abordate în contextul revizuirii Directivei (UE) 2015/2366;
d)o evaluare a dezvoltării pieţelor criptoactivelor unice şi nefungibile şi a tratamentului adecvat în materie de reglementare a unor astfel de criptoactive, inclusiv o evaluare a măsurii în care este necesară şi fezabilă reglementarea ofertanţilor de criptoactive unice şi nefungibile şi a furnizorilor de servicii legate de astfel de criptoactive.
Art. 143: Măsuri tranzitorii
(1)Articolele 4-15 nu se aplică ofertelor publice de criptoactive care s-au încheiat înainte de 30 decembrie 2024.
(2)Prin derogare de la titlul II, în ceea ce priveşte criptoactivele, altele decât tokenurile raportate la active şi tokenurile de monedă electronică, care au fost admise la tranzacţionare înainte de 30 decembrie 2024, se aplică numai următoarele cerinţe:
a)articolele 7 şi 9 se aplică comunicărilor cu caracter publicitar publicate după 30 decembrie 2024;
b)operatorii platformelor de tranzacţionare se asigură, până la 31 decembrie 2027, că o carte albă pentru criptoactive, în cazurile prevăzute de prezentul regulament, este elaborată, notificată şi publicată în conformitate cu articolele 6, 8 şi 9 şi actualizată în conformitate cu articolul 12.
(3)Furnizorii de servicii de criptoactive care şi-au furnizat serviciile în conformitate cu dreptul aplicabil înainte de 30 decembrie 2024 pot continua să facă acest lucru până la 1 iulie 2026 sau până în momentul în care li se acordă sau li se refuză o autorizaţie în temeiul articolului 63, luându-se în considerare data care survine mai întâi.
Statele membre pot decide să nu aplice regimul tranzitoriu cu privire la furnizorii de servicii de criptoactive prevăzut la primul paragraf sau să reducă durata acesteia, în cazul în care consideră că cadrul lor naţional de reglementare aplicabil înainte de 30 decembrie 2024 este mai puţin strict decât prezentul regulament.
Până la 30 iunie 2024, statele membre notifică Comisiei şi ESMA dacă şi-au exercitat opţiunea prevăzută la al doilea paragraf şi durata regimului tranzitoriu.
(4)Emitenţii de tokenuri raportate la active, alţii decât instituţiile de credit care au emis tokenuri raportate la active în conformitate cu dreptul aplicabil înainte de 30 iunie 2024, pot continua să facă acest lucru până când li se acordă sau li se refuză o autorizaţie în temeiul articolului 21, cu condiţia să prezinte o cerere de autorizare înainte de 30 iulie 2024.
(5)Instituţiile de credit care au emis tokenuri raportate la active în conformitate cu dreptul aplicabil înainte de 30 iunie 2024 pot continua să facă acest lucru până la aprobarea sau refuzul aprobării cărţii albe pentru criptoactive în temeiul articolului 17, cu condiţia să îşi notifice autoritatea competentă în temeiul alineatului (1) de la articolul respectiv înainte de 30 iulie 2024.
(6)Prin derogare de la articolele 62 şi 63, statele membre pot aplica o procedură simplificată pentru cererile de autorizare care sunt depuse între 30 decembrie 2024 şi 1 iulie 2026 de entităţi care, la 30 decembrie 2024, erau autorizate în temeiul dreptului intern să furnizeze servicii de criptoactive. Autorităţile competente verifică că sunt respectate capitolele 2 şi 3 din titlul V înainte de a acorda autorizarea în temeiul unor astfel de proceduri simplificate.
(7)ABE îşi exercită responsabilităţile de supraveghere în temeiul articolului 117 de la data aplicării actelor delegate menţionate la articolul 43 alineatul (11).
Art. 144: Modificarea Regulamentului (UE) nr. 1093/2010
La articolul 1 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010, primul paragraf se înlocuieşte cu următorul text:
"Autoritatea acţionează în limitele competenţelor care îi sunt conferite prin prezentul regulament şi în limitele domeniului de aplicare al Directivei 2002/87/CE, al Directivei 2008/48/CE (*1), al Directivei 2009/110/CE, al Regulamentului (UE) nr. 575/2013 (*2), al Directivei 2013/36/UE (*3), al Directivei 2014/49/UE (*4), al Directivei 2014/92/UE (*5), al Directivei (UE) 2015/2366 (*6), al Regulamentului (UE) 2023/1114 (*7) ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi, în măsura în care aceste acte se aplică instituţiilor financiare şi de credit şi autorităţilor competente care le supraveghează, în limitele părţilor relevante ale Directivei 2002/65/CE, inclusiv ale tuturor directivelor, regulamentelor şi deciziilor adoptate în baza acestor acte, precum şi ale oricărui alt act juridic cu caracter obligatoriu al Uniunii care conferă atribuţii autorităţii. Autoritatea acţionează, de asemenea, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1024/2013 al Consiliului (*8)."
Art. 145: Modificarea Regulamentului (UE) nr. 1095/2010
La articolul 1 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010, primul paragraf se înlocuieşte cu următorul text:
"Autoritatea acţionează în limitele competenţelor care îi sunt conferite prin prezentul regulament şi în limitele domeniului de aplicare al Directivelor 97/9/CE, 98/26/CE, 2001/34/CE, 2002/47/CE, 2004/109/CE, 2009/65/CE, al Directivei 2011/61/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (*9), al Regulamentului (CE) nr. 1060/2009 şi al Directivei 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (*10), al Regulamentului (UE) 2017/1129 al Parlamentului European şi al Consiliului (*11), al Regulamentului (UE) 2023/1114 al Parlamentului European şi al Consiliului (*12) şi în măsura în care aceste acte se aplică societăţilor care furnizează servicii de investiţii sau organismelor de plasament colectiv care le comercializează unităţile de fond sau acţiunile, emitenţilor sau ofertanţilor de criptoactive, persoanelor care solicită admiterea la tranzacţionare sau furnizorilor de servicii de criptoactive şi autorităţilor competente care îi supraveghează, în limitele părţilor relevante ale Directivelor 2002/87/CE şi 2002/65/CE, inclusiv ale tuturor directivelor, regulamentelor şi deciziilor adoptate în baza acestor acte, precum şi ale oricărui alt act juridic cu caracter obligatoriu al Uniunii care conferă atribuţii Autorităţii."
Art. 146: Modificarea Directivei 2013/36/UE
În anexa I la Directiva 2013/36/UE, punctul 15 se înlocuieşte cu următorul text:
"15.Emiterea de monede electronice, inclusiv de tokenuri de monedă electronică, astfel cum sunt definite la articolul 3 alineatul (1) punctul 7 din Regulamentul (UE) 2023/1114 al Parlamentului European şi al Consiliului (*13).
16.Emiterea de tokenuri raportate la active astfel cum este definită la articolul 3 alineatul (1) punctul 6 din Regulamentul (UE) 2023/1114.
17.Serviciile de criptoactive astfel cum sunt definite la articolul 3 alineatul (1) punctul 16 din Regulamentul (UE) 2023/1114."
Art. 147: Modificarea Directivei (UE) 2019/1937
În partea I.B a anexei la Directiva (UE) 2019/1937 se adaugă următorul punct:
"(xxii)Regulamentul (UE) 2023/1114 al Parlamentului European şi al Consiliului din 31 mai 2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1937 (JO L 150, 9.6.2023, p. 40)."
Art. 148: Transpunerea modificărilor aduse Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1937
(1)Statele membre adoptă şi publică până la 30 decembrie 2024 actele cu putere de lege şi actele administrative necesare pentru a se conforma articolelor 146 şi 147.
(2)Statele membre transmit Comisiei, ABE şi ESMA textele principalelor dispoziţii de drept intern pe care le adoptă în domeniul reglementat de articolul 116.
Art. 149: Intrarea în vigoare şi aplicarea
(1)Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(2)Prezentul regulament se aplică de la 30 decembrie 2024.
(3)Prin derogare de la alineatul (2), titlurile III şi IV se aplică de la 30 iunie 2024.
(4)Prin derogare de la alineatele (2) şi (3) de la prezentul articol, articolul 2 alineatul (5), articolul 3 alineatul (2), articolul 6 alineatele (11) şi (12), articolul 14 alineatul (1) al doilea paragraf, articolul 17 alineatul (8), articolul 18 alineatele (6) şi (7), articolul 19 alineatele (10) şi (11), articolul 21 alineatul (3), articolul 22 alineatele (6) şi (7), articolul 31 alineatul (5), articolul 32 alineatul (5), articolul 34 alineatul (13), articolul 35 alineatul (6), articolul 36 alineatul (4), articolul 38 alineatul (5), articolul 42 alineatul (4), articolul 43 alineatul (11), articolul 45 alineatele (7) şi (8), articolul 46 alineatul (6), articolul 47 alineatul (5), articolul 51 alineatele (10) şi (15), articolul 60 alineatele (13) şi (14), articolul 61 alineatul (3), articolul 62 alineatele (5) şi (6), articolul 63 alineatul (11), articolul 66 alineatul (6), articolul 68 alineatul (10), articolul 71 alineatul (5), articolul 72 alineatul (5), articolul 76 alineatul (16), articolul 81 alineatul (15), articolul 82 alineatul (2), articolul 84 alineatul (4), articolul 88 alineatul (4), articolul 92 alineatele (2) şi (3), articolul 95 alineatele (10) şi (11), articolul 96 alineatul (3), articolul 97 alineatul (1), articolul 103 alineatul (8), articolul 104 alineatul (8), articolul 105 alineatul (7), articolul 107 alineatele (3) şi (4), articolul 109 alineatul (8), articolul 119 alineatul (8), articolul 134 alineatul (10), articolul 137 alineatul (3) şi articolul 139 se aplică de la 29 iunie 2023.