Capitolul 4 - Responsabilităţile de supraveghere ale ABE cu privire la emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active şi la emitenţii de tokenuri de monedă electronică semnificative şi colegiile autorităţilor de supraveghere - Regulamentul 1114/31-mai-2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1937

Acte UE

Jurnalul Oficial 150L

În vigoare
Versiune de la: 23 Octombrie 2025
CAPITOLUL 4:Responsabilităţile de supraveghere ale ABE cu privire la emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active şi la emitenţii de tokenuri de monedă electronică semnificative şi colegiile autorităţilor de supraveghere
Art. 117: Responsabilităţile de supraveghere ale ABE cu privire la emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active şi la emitenţii de tokenuri de monedă electronică semnificative
(1)În cazul în care un token raportat la active a fost clasificat ca fiind semnificativ în conformitate cu articolul 43 sau cu articolul 44, emitentul unui astfel de token raportat la active îşi desfăşoară activităţile sub supravegherea ABE.
Fără a aduce atingere competenţelor autorităţilor naţionale competente în temeiul alineatul (2) de la prezentul articol, ABE exercită competenţele autorităţilor competente conferite prin articolele 22-25, articolele 29 şi 33, articolul 34 alineatele (7) şi (12), articolul 35 alineatele (3) şi (5), articolul 36 alineatul (10) şi articolele 41, 42, 46 şi 47 în ceea ce priveşte emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active.
(2)În cazul în care un emitent al unui token semnificativ raportat la active furnizează, de asemenea, servicii de criptoactive sau emite criptoactive care nu sunt tokenuri semnificative raportate la active, serviciile şi activităţile respective rămân sub supravegherea autorităţii competente din statul membru de origine.
(3)În cazul în care un token raportat la active a fost clasificat ca fiind semnificativ în conformitate cu articolul 43, ABE efectuează o reevaluare în materie de supraveghere pentru a se asigura că emitentul respectă titlul III.
(4)În cazul în care un token de monedă electronică emis de o instituţie emitentă de monedă electronică a fost clasificat ca fiind semnificativ în conformitate cu articolul 56 sau cu articolul 57, ABE supraveghează respectarea articolelor 55 şi 58 de către emitentul respectivului token de monedă electronică semnificativ.
În sensul supravegherii respectării articolelor 55 şi 58, ABE exercită competenţele conferite autorităţilor competente prin articolele 22 şi 23, articolul 24 alineatul (3), articolul 35 alineatele (3) şi (5), articolul 36 alineatul (10) şi articolele 46 şi 47 cu privire la instituţiile emitente de monedă electronică care emit tokenuri de monedă electronică semnificative.
(5)ABE îşi exercită competenţele de supraveghere prevăzute la alineatele (1)-(4) în strânsă cooperare cu celelalte autorităţi competente responsabile cu supravegherea emitentului, în special:
a)autoritatea de supraveghere prudenţială, inclusiv, după caz, BCE, în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1024/2013;
b)autorităţile competente relevante în temeiul dreptului intern de transpunere a Directivei 2009/110/CE, după caz;
c)autorităţile competente menţionate la articolul 20 alineatul (1).
Art. 118: Comitetul pentru criptoactive al ABE
(1)ABE înfiinţează un comitet intern permanent în temeiul articolului 41 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 în scopul pregătirii deciziilor ABE care urmează să fie luate în conformitate cu articolul 44 din regulamentul respectiv, inclusiv a deciziilor referitoare la sarcinile de supraveghere conferite ABE prin prezentul regulament.
(2)Comitetul pentru criptoactive poate, de asemenea, să elaboreze decizii în legătură cu proiectele de standarde tehnice de reglementare şi proiectele de standarde tehnice de punere în aplicare referitoare la sarcinile de supraveghere care au fost conferite ABE prin prezentul regulament.
(3)ABE se asigură că comitetul pentru criptoactive desfăşoară numai activităţile menţionate la alineatele (1) şi (2) şi orice alte sarcini necesare pentru desfăşurarea activităţilor sale legate de criptoactive.
Art. 119: Colegiile pentru emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active şi de tokenuri de monedă electronică semnificative
(1)În termen de 30 de zile calendaristice de la decizia de a clasifica un token raportat la active sau un token de monedă electronică ca fiind semnificativ în conformitate cu articolul 43, 44, 56 sau 57, după caz, ABE înfiinţează, administrează şi prezidează un colegiu de supraveghere consultativ pentru fiecare emitent al unui token semnificativ raportat la active sau al unui token de monedă electronică semnificativ, pentru a facilita exercitarea sarcinilor de supraveghere şi pentru a acţiona ca un vehicul de coordonare a activităţilor de supraveghere prevăzute în prezentul regulament.
(2)Un colegiu menţionat la alineatul (1) este format din:
a)ABE;
b)ESMA;
c)autorităţile competente din statul membru de origine în care este stabilit emitentul tokenului semnificativ raportat la active sau al tokenului de monedă electronică semnificativ;
d)autorităţile competente ale celor mai relevanţi furnizori de servicii de criptoactive, instituţii de credit sau firme de investiţii care asigură custodia activelor de rezervă în conformitate cu articolul 37 sau a fondurilor primite în schimbul tokenurilor de monedă electronică semnificative;
e)după caz, autorităţile competente ale celor mai relevante platforme de tranzacţionare pentru criptoactive în cadrul cărora sunt admise la tranzacţionare tokenurile semnificative raportate la active sau tokenurile de monedă electronică semnificative;
f)autorităţile competente ale celor mai relevanţi prestatori de servicii de plată care prestează servicii de plată în legătură cu tokenurile de monedă electronică semnificative;
g)după caz, autorităţile competente ale entităţilor care asigură funcţiile menţionate la articolul 34 alineatul (5) primul paragraf litera (h);
h)după caz, autorităţile competente ale celor mai relevanţi furnizori de servicii de criptoactive care asigură custodia şi administrarea criptoactivelor în numele clienţilor în legătură cu tokenurile semnificative raportate la active sau cu tokenurile de monedă electronică semnificative;
i)BCE;
j)în cazul în care emitentul tokenului semnificativ raportat la active este stabilit într-un stat membru a cărui monedă oficială nu este euro sau în cazul în care tokenul semnificativ raportat la active se raportează o monedă oficială care nu este euro, banca centrală a statului membru respectiv;
k)în cazul în care emitentul tokenului de monedă electronică semnificativ este stabilit într-un stat membru a cărui monedă oficială nu este euro sau în cazul în care tokenul de monedă electronică semnificativ se raportează la o monedă oficială care nu este euro, banca centrală a statului membru respectiv;
l)autorităţile competente ale statelor membre în care se utilizează la scară largă tokenul raportat la active sau tokenul de monedă electronică, la cererea acestora;
m)autorităţile de supraveghere relevante ale ţărilor terţe cu care ABE a încheiat acorduri administrative în conformitate cu articolul 126.
(3)ABE poate invita şi alte autorităţi să fie membre ale colegiului menţionat la alineatul (1) în cazul în care entităţile pe care le supraveghează sunt relevante pentru activitatea colegiului.
(4)Autoritatea competentă a unui stat membru care nu este membră a colegiului poate solicita colegiului orice informaţii relevante pentru îndeplinirea atribuţiilor sale de supraveghere în temeiul prezentului regulament.
(5)Fără a aduce atingere responsabilităţilor care revin autorităţilor competente în temeiul prezentului regulament, un colegiu menţionat la prezentul articol alineatul (1) asigură:
a)elaborarea avizului fără caracter obligatoriu menţionat la articolul 120;
b)schimbul de informaţii în conformitate cu prezentul regulament;
c)aprobarea delegării voluntare de sarcini către membrii săi.
Pentru a facilita exercitarea atribuţiilor conferite colegiilor în conformitate cu primul paragraf de la prezentul alineat, membrii colegiului menţionaţi la alineatul (2) au dreptul de a contribui la stabilirea ordinii de zi a reuniunilor colegiului, în special prin adăugarea unor puncte pe ordinea de zi a unei reuniuni.
(6)Înfiinţarea şi funcţionarea colegiului menţionat la alineatul (1) se bazează pe un acord scris între toţi membrii acestuia.
Acordul menţionat la primul paragraf defineşte modalităţile practice de funcţionare a colegiului, inclusiv norme detaliate privind:
a)procedurile de vot menţionate la articolul 120 alineatul (3);
b)procedurile pentru stabilirea ordinii de zi a reuniunilor colegiului;
c)frecvenţa reuniunilor colegiului;
d)termenele minime corespunzătoare pentru evaluarea documentaţiei relevante de către membrii colegiului;
e)modalităţile de comunicare între membrii colegiului;
f)crearea mai multor colegii, câte unul pentru fiecare criptoactiv sau grup de criptoactive specific.
De asemenea, acordul poate defini atribuţiile care urmează să fie încredinţate ABE sau unui alt membru al colegiului.
(7)În calitate de preşedinte al fiecărui colegiu, ABE:
a)stabileşte dispoziţii şi proceduri scrise pentru funcţionarea colegiului, după consultarea celorlalţi membri ai colegiului;
b)coordonează toate activităţile colegiului;
c)îşi convoacă şi îşi prezidează toate reuniunile şi informează membrii colegiului pe deplin şi anticipat în legătură cu organizarea reuniunilor colegiului, principalele aspecte care urmează a fi discutate şi punctele care urmează a fi examinate;
d)le notifică membrilor colegiului toate reuniunile planificate, astfel încât aceştia să poată solicita să participe la reuniunile respective;
e)informează, în timp util, membrii colegiului în legătură cu deciziile adoptate în cadrul reuniunilor respective, precum şi în legătură cu rezultatele reuniunilor.
(8)Pentru a asigura funcţionarea consecventă şi coerentă a colegiilor, ABE, în cooperare cu ESMA şi BCE, elaborează proiecte de standarde de reglementare pentru a specifica:
a)condiţiile în care entităţile menţionate la alineatul (2) literele (d), (e), (f) şi (h) trebuie considerate cele mai relevante;
b)condiţiile în care se consideră că tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică sunt utilizate la scară largă, astfel cum se menţionează la alineatul (2) litera (l); şi
c)detaliile privind modalităţile practice menţionate la alineatul (6);
ABE prezintă Comisiei proiectele de standarde de reglementare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
Art. 120: Avize fără caracter obligatoriu ale colegiilor pentru emitenţii de tokenuri semnificative raportate la active şi de tokenuri de monedă electronică semnificative
(1)Un colegiu menţionat la articolul 119 alineatul (1) poate emite un aviz fără caracter obligatoriu cu privire la următoarele aspecte:
a)reevaluarea în materie de supraveghere menţionată la articolul 117 alineatul (3);
b)orice decizie de a impune unui emitent al unui token semnificativ raportat la active sau al unui token de monedă electronică semnificativ să deţină un cuantum mai mare al fondurilor proprii în conformitate cu articolul 35 alineatele (2), (3) şi (5), articolul 45 alineatul (5) şi articolul 58 alineatul (1), după caz;
c)orice actualizare a planului de redresare sau răscumpărare a unui emitent al unui token semnificativ raportat la active sau a unui emitent al unui token de monedă electronică semnificativ în temeiul articolelor 46, 47 şi 55, după caz;
d)orice modificare a modelului de afaceri al unui emitent al unui token semnificativ raportat la active în temeiul articolului 25 alineatul (1);
e)un proiect de carte albă modificată pentru criptoactive, elaborat în conformitate cu articolul 25 alineatul (2);
f)orice măsuri corective corespunzătoare avute în vedere în temeiul articolului 25 alineatul (4);
g)orice măsuri de supraveghere avute în vedere în temeiul articolului 130;
h)orice acord administrativ avut în vedere privind schimbul de informaţii cu o autoritate de supraveghere dintr-o ţară terţă în conformitate cu articolul 126;
i)orice delegare a unor sarcini de supraveghere de către ABE către o autoritate competentă în temeiul articolului 138;
j)orice modificare avută în vedere în ceea ce priveşte autorizarea membrilor colegiului menţionaţi la articolul 119 alineatul (2) literele (d)-(h) sau orice măsură de supraveghere avută în vedere cu privire la membrii colegiului;
k)un proiect de carte albă modificată pentru criptoactive, elaborat în conformitate cu articolul 51 alineatul (12).
(2)În cazul în care colegiul emite un aviz în conformitate cu alineatul (1), la cererea oricărui membru al colegiului şi după adoptarea de către majoritatea membrilor colegiului în conformitate cu alineatul (3), avizul poate include orice recomandare care vizează soluţionarea deficienţelor măsurii avute în vedere de către ABE sau autorităţile competente.
(3)Un aviz al colegiului se adoptă cu majoritatea simplă a membrilor săi.
În cazul în care există mai mulţi membri ai colegiului pentru fiecare stat membru, numai unul dintre aceşti membri are un vot.
În cazul în care este membră a colegiului în mai multe capacităţi, inclusiv capacităţi de supraveghere, BCE are dreptul la un singur vot.
Autorităţile de supraveghere din ţările terţe menţionate la articolul 119 alineatul (2) litera (m) nu au drept de vot în ceea ce priveşte avizul colegiului.
(4)ABE sau autorităţile competente, după caz, ţin seama în mod corespunzător de avizul fără caracter obligatoriu al colegiului adoptat în conformitate cu alineatul (3), inclusiv de orice recomandare care vizează soluţionarea deficienţelor măsurii de supraveghere avute în vedere cu privire la un emitent al unui token semnificativ raportat la active, la un emitent al unui token de monedă electronică semnificativ, la o entitate sau un furnizor de servicii de criptoactive astfel cum se menţionează la articolul 119 alineatul (2) literele (d)-(h). În cazul în care ABE sau o autoritate competentă nu este de acord cu un aviz al colegiului, inclusiv cu eventualele recomandări care vizează soluţionarea deficienţelor măsurii de supraveghere avute în vedere, decizia sa este motivată şi conţine o explicaţie privind orice deviere semnificativă de la avizul sau recomandările respective.