Capitolul 2 - Registrul ESMA - Regulamentul 1114/31-mai-2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1937

Acte UE

Jurnalul Oficial 150L

În vigoare
Versiune de la: 23 Octombrie 2025
CAPITOLUL 2:Registrul ESMA
Art. 109: Registrul cărţilor albe pentru criptoactive, al emitenţilor de tokenuri raportate la active şi de tokenuri de monedă electronică şi al furnizorilor de servicii de criptoactive
(1)ESMA întocmeşte un registru:
a)al cărţilor albe pentru criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active şi tokenurile de monedă electronică;
b)al emitenţilor de tokenuri raportate la active;
c)al emitenţilor de tokenuri de monedă electronică; şi
d)al furnizorilor de servicii de criptoactive.
Registrul ESMA este pus la dispoziţia publicului pe website-ul său şi este actualizat periodic. Pentru a facilita actualizarea periodică, autorităţile competente comunică ESMA orice modificare notificată lor cu privire la informaţiile detaliate la alineatele (2)-(5).
Autorităţile competente furnizează ESMA datele necesare pentru clasificarea în registru a cărţilor albe pentru criptoactive, astfel cum se precizează în alineatul (8).
(2)În ceea ce priveşte cărţile albe pentru criptoactive, altele decât tokenurile raportate la active sau tokenurile de monedă electronică, registrul conţine cărţile albe pentru criptoactive şi eventualele cărţi albe pentru criptoactive modificate. Orice versiune caducă a cărţilor albe pentru criptoactive se păstrează într-o arhivă separată şi se marchează în mod clar ca versiune caducă.
(3)În ceea ce priveşte emitenţii de tokenuri raportate la active, registrul conţine următoarele informaţii:
a)denumirea, forma juridică şi identificatorul entităţii juridice al emitentului;
b)denumirea comercială, adresa fizică, numărul de telefon, adresa de e-mail şi website-ul emitentului;
c)cărţile albe pentru criptoactive şi eventualele cărţi albe pentru criptoactive modificate, versiunile caduce ale cărţii albe pentru criptoactive fiind păstrate într-o arhivă separată şi marcate în mod clar ca fiind caduce;
d)lista statelor membre gazdă în care emitentul solicitant intenţionează să facă o ofertă publică de tokenuri raportate la active sau intenţionează să solicite admiterea la tranzacţionare a tokenurilor raportate la active;
e)data de început sau, dacă nu este disponibilă la momentul notificării de către autoritatea competentă, data preconizată de începere a ofertei publice sau a admiterii la tranzacţionare;
f)orice alte servicii prestate de emitent care nu intră sub incidenţa prezentului regulament, cu o trimitere la dreptul Uniunii sau la dreptul intern aplicabil;
g)data autorizaţiei de a face oferte publice sau de a solicita admiterea la tranzacţionare a unui token raportat la active sau a autorizaţiei de instituţie de credit şi, dacă este cazul, data retragerii oricărei autorizaţii.
(4)În ceea ce priveşte emitenţii de tokenuri de monedă electronică, registrul conţine următoarele informaţii:
a)denumirea, forma juridică şi identificatorul entităţii juridice al emitentului;
b)denumirea comercială, adresa fizică, numărul de telefon, adresa de e-mail şi website-ul emitentului;
c)cărţile albe pentru criptoactive şi eventualele cărţi albe pentru criptoactive modificate, versiunile caduce ale cărţii albe pentru criptoactive fiind păstrate într-o arhivă separată şi marcate în mod clar ca fiind caduce;
d)data de început sau, dacă nu este disponibilă la momentul notificării de către autoritatea competentă, data preconizată de începere a ofertei publice sau a admiterii la tranzacţionare;
e)orice alte servicii prestate de emitent care nu intră sub incidenţa prezentului regulament, cu o trimitere la dreptul Uniunii sau la dreptul intern aplicabil;
f)data autorizaţiei de instituţie de credit sau de instituţie emitentă de monedă electronică şi, dacă este cazul, data retragerii autorizaţiei respective.
(5)În ceea ce priveşte furnizorii de servicii de criptoactive, registrul conţine următoarele informaţii:
a)denumirea, forma juridică şi identificatorul entităţii juridice al furnizorului de servicii de criptoactive şi, după caz, ale sucursalelor furnizorului de servicii de criptoactive;
b)denumirea comercială, adresa fizică, numărul de telefon, e-mailul şi website-ul furnizorului de servicii de criptoactive şi, după caz, ale platformei de tranzacţionare pentru criptoactive care este operată de furnizorul de servicii de criptoactive;
c)denumirea şi adresa autorităţii competente care a acordat autorizaţia şi datele de contact ale acesteia;
d)lista serviciilor de criptoactive furnizate de furnizorul de servicii de criptoactive;
e)lista statelor membre gazdă în care furnizorul de servicii de criptoactive intenţionează să furnizeze servicii de criptoactive;
f)data de început sau, dacă nu este disponibilă la momentul notificării de către autoritatea competentă, data preconizată de începere a furnizării de servicii de criptoactive;
g)orice alte servicii prestate de furnizorul de servicii de criptoactive care nu intră sub incidenţa prezentului regulament, cu trimitere la dreptul Uniunii sau la dreptul intern aplicabil;
h)data autorizaţiei şi, dacă este cazul, data retragerii autorizaţiei.
(6)Autorităţile competente notifică fără întârziere ESMA cu privire la măsurile enumerate la articolul 94 alineatul (1) primul paragraf litera (b), (c), (f), (l), (m), (n), (o) sau (t) şi la orice măsuri preventive publice adoptate în temeiul articolului 102 care afectează furnizarea serviciilor de criptoactive sau emiterea, oferta publică sau utilizarea de criptoactive. ESMA include aceste informaţii în registru.
(7)Orice retragere a unei autorizaţii a unui emitent de tokenuri raportate la active, a unui emitent de tokenuri de monedă electronică sau a unui furnizor de servicii de criptoactive şi orice măsură notificată în conformitate cu alineatul (6) rămâne publicată în registru pentru o perioadă de cinci ani.
(8)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a detalia datele necesare pentru clasificarea în registru, în funcţie de tipul de criptoactive, a cărţilor albe pentru criptoactive, inclusiv identificatorul entităţii juridice şi pentru a specifica modalităţile practice pentru a se asigura că datele respective pot fi citite automat.
ESMA prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 110: Registrul entităţilor neconforme care furnizează servicii de criptoactive
(1)ESMA instituie un registru neexhaustiv al entităţilor care furnizează servicii de criptoactive cu încălcarea articolului 59 sau a articolului 61.
(2)Registrul conţine cel puţin denumirea comercială sau website-ul entităţii neconforme şi denumirea autorităţii competente care a transmis informaţiile.
(3)Registrul este pus la dispoziţia publicului pe website-ul ESMA, într-un format care poate fi citit automat, şi este actualizat periodic pentru a ţine seama de orice modificare a circumstanţelor sau de orice informaţie adusă în atenţia ESMA cu privire la entităţile neconforme înregistrate. Registrul permite accesul centralizat la informaţiile transmise de autorităţile competente din statele membre sau din ţările terţe, precum şi de ABE.
(4)ESMA actualizează registrul pentru a include informaţii cu privire la orice caz de încălcare a prezentului regulament identificat din proprie iniţiativă, în conformitate cu articolul 17 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010, în care a adoptat o decizie în temeiul alineatului (6) din articolul respectiv, adresată unei entităţi neconforme care furnizează servicii de criptoactive, sau orice informaţii referitoare la entităţi care furnizează servicii de criptoactive fără autorizarea sau înregistrarea necesară, transmise de autorităţile de supraveghere relevante din ţările terţe.
(5)În cazurile menţionate la alineatul (4) de la prezentul articol, ESMA poate exercita competenţele de supraveghere şi de investigare relevante ale autorităţilor competente, astfel cum se menţionează la articolul 94 alineatul (1), în ceea ce priveşte entităţile neconforme care furnizează servicii de criptoactive.
Art. 110a: Punerea la dispoziţie a informaţiilor în punctul unic de acces european
(1)De la 10 ianuarie 2030, atunci când publică orice informaţie menţionată la articolul 88 alineatul (1) din prezentul regulament, emitentul, ofertantul sau persoana care solicită admiterea la tranzacţionare transmite în acelaşi timp informaţiile respective organismului de colectare relevant menţionat la alineatul (3) de la prezentul articol, pentru a fi puse la dispoziţie în punctul unic de acces european (ESAP) înfiinţat în temeiul Regulamentului (UE) 2023/2859 al Parlamentului European şi al Consiliului (*18).
(*18)Regulamentul (UE) 2023/2859 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 decembrie 2023 de înfiinţare a unui punct unic de acces european care oferă acces centralizat la informaţiile puse la dispoziţia publicului relevante pentru serviciile financiare, pentru pieţele de capital şi pentru durabilitate (JO L, 2023/2859, 20.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2859/oj).
Informaţiile respective respectă următoarele cerinţe:
a)sunt prezentate într-un format care permite extragerea de date, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 3 din Regulamentul (UE) 2023/2859, sau, în cazul în care acest lucru este prevăzut de dreptul Uniunii, într-un format prelucrabil automat, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 4 din regulamentul respectiv;
b)sunt însoţite de următoarele metadate:
(i)toate denumirile emitentului, ofertantului sau persoanei care solicită admiterea la tranzacţionare la care se referă informaţiile;
(ii)pentru persoanele juridice, identificatorul emitentului, ofertantului sau persoanei care solicită admiterea la tranzacţionare, astfel cum este precizat în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (b) din Regulamentul (UE) 2023/2859;
(iii)pentru persoanele juridice, categoria de dimensiune a emitentului, ofertantului sau persoanei care solicită admiterea la tranzacţionare, astfel cum este precizată în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (d) din regulamentul respectiv;
(iv)tipul de informaţii, astfel cum sunt clasificate în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (c) din regulamentul respectiv;
(v)o menţiune care să indice dacă informaţiile conţin date cu caracter personal.
(2)În sensul alineatului (1) litera (b) punctul (ii), emitentul, ofertantul sau persoana care solicită admiterea la tranzacţionare obţine un identificator al entităţii juridice.
(3)Până la 9 ianuarie 2030, în scopul punerii la dispoziţie în ESAP a informaţiilor menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, statele membre numesc cel puţin un organism de colectare, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859, şi notifică ESMA în acest sens.
(4)De la 10 ianuarie 2030, informaţiile menţionate la articolele 109 şi 110 din prezentul regulament sunt puse la dispoziţie în ESAP. În acest scop, ESMA este organism de colectare, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859.
Informaţiile respective respectă următoarele cerinţe:
a)sunt prezentate într-un format prelucrabil automat, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 3 din Regulamentul (UE) 2023/2859;
b)sunt însoţite de următoarele metadate:
(i)toate denumirile emitentului de tokenuri raportate la active, ale emitentului de tokenuri de monedă electronică şi ale furnizorului de servicii de criptoactive la care se referă informaţiile;
(ii)dacă este disponibil, identificatorul entităţii juridice al emitentului de tokenuri raportate la active, al emitentului de tokenuri de monedă electronică şi al furnizorului de servicii de criptoactive, astfel cum este precizat în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (b) din regulamentul respectiv;
(iii)tipul de informaţii, astfel cum sunt clasificate în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (c) din regulamentul respectiv;
(iv)o menţiune care să indice dacă informaţiile conţin date cu caracter personal.
(5)În scopul colectării şi gestionării eficiente a informaţiilor transmise în conformitate cu alineatul (1), ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a preciza:
a)orice alte metadate care trebuie să însoţească informaţiile;
b)modul de structurare a datelor la nivelul informaţiilor prezentate;
c)pentru ce informaţii este necesar un format prelucrabil automat şi, în astfel de cazuri, ce format prelucrabil automat trebuie utilizat.
În sensul literei (c), ESMA evaluează avantajele şi dezavantajele diferitelor formate prelucrabile automat şi efectuează teste adecvate în condiţii reale de utilizare.
ESMA prezintă Comisiei proiectele respective de standarde tehnice de punere în aplicare.
Comisia este împuternicită să adopte standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf din prezentul alineat în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(6)Dacă este necesar, ESMA adoptă orientări pentru entităţi pentru a se asigura că metadatele transmise în conformitate cu alineatul (5) primul paragraf litera (a) sunt corecte.