Capitolul 4 - Achiziţiile având ca obiect emitenţi de tokenuri raportate la active - Regulamentul 1114/31-mai-2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1937
Acte UE
Jurnalul Oficial 150L
În vigoare Versiune de la: 23 Octombrie 2025
CAPITOLUL 4:Achiziţiile având ca obiect emitenţi de tokenuri raportate la active
Art. 41: Evaluarea propunerilor de achiziţie având ca obiect emitenţi de tokenuri raportate la active
(1)Orice persoană fizică sau juridică, sau astfel de persoane acţionând concertat, care intenţionează să achiziţioneze, direct sau indirect (denumită în continuare "achizitorul potenţial"), o participaţie calificată în cadrul unui emitent al unui token raportat la active sau să majoreze, direct sau indirect, o astfel de participaţie calificată, astfel încât proporţia drepturilor de vot sau a capitalului deţinut să fie de cel puţin 20%, 30% sau 50% sau astfel încât emitentul tokenului raportat la active să devină filiala sa, informează în scris autoritatea competentă a respectivului emitent, indicând valoarea participaţiei vizate şi informaţiile necesare în temeiul standardelor tehnice de reglementare adoptate de Comisie în conformitate cu articolul 42 alineatul (4).
(2)Orice persoană fizică sau juridică care a decis să cedeze, direct sau indirect, o participaţie calificată în cadrul unui emitent al unui token raportat la active, înainte de a ceda participaţia respectivă, notifică în scris autoritatea competentă cu privire la decizia sa şi indică valoarea participaţiei respective. Persoana respectivă notifică, de asemenea, autoritatea competentă atunci când decide să îşi reducă participaţia calificată, astfel încât proporţia drepturilor de vot sau a capitalului deţinut ar scădea sub 10%, 20%, 30% sau 50% ori astfel încât emitentul tokenului raportat la active ar înceta să mai fie filiala persoanei menţionate.
(3)Autoritatea competentă transmite cu promptitudine şi, în orice caz, în termen de două zile lucrătoare de la primirea unei notificări conform alineatului (1), o confirmare scrisă de primire.
(4)În termen de 60 de zile lucrătoare de la data confirmării scrise de primire menţionate la alineatul (3) de la prezentul articol, autoritatea competentă evaluează propunerea de achiziţie menţionată la alineatul (1) de la prezentul articol şi informaţiile necesare în temeiul standardelor tehnice de reglementare adoptate de Comisie în conformitate cu articolul 42 alineatul (4). Atunci când confirmă primirea notificării, autoritatea competentă informează achizitorul potenţial cu privire la data de expirare a perioadei de evaluare.
(5)La efectuarea evaluării menţionate la alineatul (4), autoritatea competentă poate solicita de la achizitorul potenţial orice informaţii suplimentare necesare pentru finalizarea evaluării. O astfel de solicitare se face înainte de finalizarea evaluării şi, în orice caz, nu mai târziu de cea de a 50-a zi lucrătoare de la data confirmării scrise de primire menţionate la alineatul (3). Astfel de solicitări se fac în scris, precizându-se informaţiile suplimentare necesare.
Autoritatea competentă suspendă perioada de evaluare menţionată la alineatul (4) până când primeşte informaţiile suplimentare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat. Durata suspendării nu poate depăşi 20 de zile lucrătoare. Orice altă solicitare de către autoritatea competentă a unor informaţii suplimentare sau a unor clarificări privind informaţiile primite nu duce la o nouă suspendare a perioadei de evaluare.
Autoritatea competentă poate prelungi perioada de suspendare menţionată la al doilea paragraf de la prezentul alineat cu până la 30 de zile lucrătoare, în cazul în care achizitorul potenţial este situat în afara Uniunii sau este reglementat de dreptul unei ţări terţe.
(6)Autoritatea competentă care, la finalizarea evaluării menţionate la alineatul (4), decide să se opună propunerii de achiziţie menţionate la alineatul (1), transmite o notificare în acest sens achizitorului potenţial în termen de două zile lucrătoare şi, în orice caz, înainte de data menţionată la alineatul (4), care este prelungită, dacă este cazul, în conformitate cu alineatul (5) al doilea şi al treilea paragraf. Notificarea prezintă motivele care au stat la baza deciziei respective.
(7)În cazul în care autoritatea competentă nu se opune propunerii de achiziţie menţionate la alineatul (1) înainte de data menţionată la alineatul (4), prelungită, dacă este cazul, în conformitate cu alineatul (5) al doilea şi al treilea paragraf, se consideră că propunerea de achiziţie este aprobată.
(8)Autoritatea competentă poate stabili o perioadă maximă de finalizare a propunerii de achiziţie menţionate la alineatul (1) şi pot prelungi perioada maximă respectivă, dacă este cazul.
Art. 42: Conţinutul evaluării propunerilor de achiziţie având ca obiect emitenţi de tokenuri raportate la active
(1)Atunci când efectuează evaluarea menţionată la articolul 41 alineatul (4), autoritatea competentă evaluează adecvarea achizitorului potenţial şi soliditatea financiară a propunerii de achiziţie menţionate la articolul 41 alineatul (1), pe baza tuturor criteriilor următoare:
a)reputaţia achizitorului potenţial;
b)reputaţia, cunoştinţele, competenţele şi experienţa oricărei persoane care va conduce activitatea emitentului de tokenuri raportate la active în urma propunerii de achiziţie;
c)soliditatea financiară a achizitorului potenţial, în special în ceea ce priveşte tipul de activitate desfăşurată şi prevăzută a se desfăşura în raport cu emitentul tokenului raportat la active vizat de propunerea de achiziţie;
d)dacă emitentul tokenului raportat la active va fi în măsură să respecte şi să continue să respecte dispoziţiile de la prezentul titlu;
e)dacă există motive rezonabile de a suspecta că, în legătură cu propunerea de achiziţie, este în curs sau a avut loc o faptă sau o tentativă de spălare de bani sau de finanţare a terorismului în înţelesul articolului 1 alineatele (3) şi (5) din Directiva (UE) 2015/849 sau că propunerea de achiziţie ar putea creşte riscul apariţiei unor asemenea fapte.
(2)Autoritatea competentă se poate opune propunerii de achiziţie numai dacă există motive rezonabile în acest sens pe baza criteriilor prevăzute la alineatul (1) de la prezentul articol sau dacă informaţiile furnizate în conformitate cu articolul 41 alineatul (4) sunt incomplete sau false.
(3)Statele membre nu impun condiţii prealabile în ceea ce priveşte cota de participaţie calificată care trebuie să fie achiziţionată în temeiul prezentului regulament şi nici nu permit autorităţilor lor competente să examineze propunerea de achiziţie din punctul de vedere al nevoilor economice ale pieţei.
(4)ABE, în strânsă cooperare cu ESMA, elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a specifica conţinutul detaliat al informaţiilor necesare pentru efectuarea evaluării menţionate la articolul 41 alineatul (4) primul paragraf. Informaţiile necesare trebuie să fie relevante pentru o evaluare prudenţială, proporţionale şi adaptate la natura achizitorului potenţial şi a propunerii de achiziţie menţionate la articolul 41 alineatul (1).
ABE prezintă Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 30 iunie 2024.
Se deleagă Comisiei competenţa de a completa prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.