Capitolul iii - Asistenţa tehnică - Regulamentul 1060/24-iun-2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize

Acte UE

Jurnalul Oficial 231L

În vigoare
Versiune de la: 30 Iunie 2024 până la: 30 Iunie 2026
CAPITOLUL III:Asistenţa tehnică
Art. 35: Asistenţa tehnică la iniţiativa Comisiei
(1)La iniţiativa Comisiei, fondurile pot sprijini acţiunile de pregătire, monitorizare, control, audit, evaluare, comunicare, inclusiv comunicare instituţională privind priorităţile politice ale Uniunii, vizibilitate şi toate acţiunile vizând acordarea de asistenţă tehnică şi administrativă necesare pentru punerea în aplicare a prezentului regulament şi, după caz, cu ţări terţe.
(2)Acţiunile menţionate la alineatul (1) pot include, în special:
a)asistenţă pentru pregătirea şi evaluarea proiectelor;
b)sprijin pentru consolidare instituţională şi consolidarea capacităţii administrative, în vederea unei gestionări eficace a fondurilor;
c)studii în legătură cu rapoartele Comisiei privind fondurile şi corelate cu raportul privind coeziunea;
d)măsuri în legătură cu analiza, gestionarea, monitorizarea şi execuţia fondurilor şi cu schimbul de informaţii în cadrul fondurilor, precum şi măsuri în legătură cu implementarea sistemelor de control şi a asistenţei tehnice şi administrative;
e)evaluări, rapoarte de expertiză, statistici şi studii, inclusiv de natură generală, privind funcţionarea actuală şi viitoare a fondurilor;
f)acţiuni care vizează diseminarea informaţiilor, susţinerea colaborării în reţea, după caz, derularea de activităţi de comunicare cu accent deosebit pe rezultate şi pe valoarea adăugată a sprijinului din fonduri, precum şi sporirea gradului de informare şi promovarea cooperării şi a schimbului de experienţă, inclusiv cu ţări terţe;
g)instalarea, funcţionarea şi interconectarea sistemelor informatice de gestionare, monitorizare, audit, control şi evaluare;
h)acţiuni vizând îmbunătăţirea metodelor de evaluare şi a schimbului de informaţii privind practicile de evaluare;
i)acţiuni în legătură cu activitatea de audit;
j)consolidarea capacităţii naţionale şi regionale în legătură cu planificarea investiţiilor, necesităţile de finanţare, pregătirea, elaborarea şi execuţia instrumentelor financiare, precum şi cu pregătirea, elaborarea şi implementarea planurilor de acţiune comune şi a proiectelor majore;
k)difuzarea bunelor practici pentru a ajuta statele membre să consolideze capacitatea partenerilor relevanţi menţionaţi la articolul 8 alineatul (1) şi a organizaţiilor-umbrelă ale acestora.
(3)Comisia alocă cel puţin 15 % din resurse pentru asistenţa tehnică la iniţiativa Comisiei pentru realizarea unei eficienţe sporite în comunicarea către public, cât şi sinergiile dintre activităţile de comunicare întreprinse la iniţiativa Comisiei, prin extinderea bazei de informaţii privind rezultatele, în special printr-o colectare şi difuzare mai eficace a datelor, prin evaluări şi rapoarte şi, în special, prin evidenţierea contribuţiei fondurilor la îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale cetăţenilor, prin sporirea vizibilităţii sprijinului din fonduri şi prin sensibilizarea publicului cu privire la rezultatele şi la valoarea adăugată a sprijinului respectiv. Măsurile de informare, de comunicare şi de asigurare a vizibilităţii privind rezultatele şi valoarea adăugată a sprijinului din fonduri, cu accent deosebit pe operaţiuni, sunt continuate după încheierea programelor, acolo unde este cazul. Aceste măsuri contribuie, de asemenea, la comunicarea instituţională a priorităţilor politice ale Uniunii, în măsura în care acestea au legătură cu obiectivele generale ale prezentului regulament.
(4)Acţiunile menţionate la alineatul (1) pot acoperi perioadele de programare precedente şi ulterioare.
(5)Comisia îşi stabileşte planurile atunci când este avută în vedere o contribuţie din fonduri în conformitate cu articolul 110 din Regulamentul financiar.
(6)În funcţie de scopul lor, acţiunile menţionate la prezentul articol pot fi finanţate fie cu titlul de cheltuieli operaţionale, fie cu titlul de cheltuieli administrative.
(7)În conformitate cu articolul 193 alineatul (2) al doilea paragraf litera (a) din Regulamentul financiar, în cazurile justificate în mod corespunzător precizate în decizia de finanţare şi pentru o perioadă limitată, acţiunile de asistenţă tehnică la iniţiativa Comisiei sprijinite în temeiul prezentului regulament în cadrul gestiunii directe şi costurile aferente pot fi considerate ca fiind eligibile începând cu 1 ianuarie 2021, chiar dacă aceste acţiuni au fost puse în aplicare şi au fost suportate înainte de depunerea cererii de grant.
Art. 36: Asistenţa tehnică acordată statelor membre
(1)La iniţiativa unui stat membru, fondurile pot sprijini acţiuni care pot viza perioade de programare precedente şi ulterioare şi care sunt necesare pentru administrarea şi utilizarea eficace a respectivelor fonduri, inclusiv pentru consolidarea capacităţilor partenerilor menţionaţi la articolul 8 alineatul (1), precum şi pentru a oferi finanţare în vederea îndeplinirii, printre altele, a unor funcţii precum pregătirea, instruirea, gestionarea, monitorizarea, evaluarea, asigurarea vizibilităţii şi comunicarea.
Cuantumurile pentru asistenţa tehnică prevăzută la prezentul articol şi la articolul 37 nu sunt luate în considerare în scopul concentrării tematice în conformitate cu normele specifice fiecărui fond.
(2)Fiecare fond poate sprijini acţiuni de asistenţă tehnică care sunt eligibile în cadrul oricăruia dintre celelalte fonduri.
(3)Contribuţia Uniunii pentru asistenţa tehnică într-un stat membru se efectuează în temeiul articolului 51 litera (b) sau (e), după caz.
Statul membru îşi exprimă opţiunea cu privire la forma contribuţiei Uniunii pentru asistenţa tehnică în acordul de parteneriat, în conformitate cu anexa II. Respectiva opţiune se aplică tuturor programelor din statul membru în cauză pentru întreaga perioadă de programare şi nu poate fi modificată ulterior.
Pentru programele sprijinite din FAMI, FSI şi de IMFV şi pentru programele Interreg, contribuţia Uniunii pentru asistenţa tehnică se efectuează numai în temeiul articolului 51 litera (e).
(4)În cazul în care contribuţia Uniunii pentru asistenţa tehnică într-un stat membru este rambursată în temeiul articolului 51 litera (b), se aplică următoarele elemente:
a)asistenţa tehnică ia forma unei priorităţi în legătură cu un singur fond în cadrul unuia sau mai multor programe sau forma unui program specific sau a unei combinaţii a acestora;
b)cuantumul fondurilor alocate pentru asistenţă tehnică se limitează la următoarele:
(i)pentru sprijinul din FEDR în cadrul obiectivului Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică: 3,5 %;
(ii)pentru sprijinul din Fondul de coeziune: 2,5 %;
(iii)pentru sprijinul din FSE+: 4 %, iar pentru programele prevăzute la articolul 4 alineatul (1) litera (m) din Regulamentul FSE+: 5 %;
(iv)pentru sprijinul din FTJ: 4 %;
(v)pentru FEDR, FSE+ şi Fondul de coeziune, în cazul în care cuantumul total alocat unui stat membru în cadrul obiectivului Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică nu depăşeşte 1 miliard EUR: 6 %;
(vi)pentru sprijinul din FEAMPA: 6 %;
(vii)pentru programele din cadrul obiectivului Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică care se referă numai la regiunile ultraperiferice, procentajul se majorează cu un punct procentual.
(5)În cazul în care contribuţia Uniunii pentru asistenţa tehnică este rambursată în temeiul articolului 51 litera (e), se aplică următoarele elemente:
a)cuantumul fondurilor alocate pentru asistenţă tehnică se identifică ca parte a alocărilor financiare ale fiecărei priorităţi a programului în conformitate cu articolul 22 alineatul (3) litera (g) punctul (ii), iar pentru FEAMPA, ale fiecărui obiectiv specific în conformitate cu litera (g) punctul (iii) de la respectivul alineat; acesta nu ia forma unei priorităţi separate sau a unui program specific, cu excepţia programelor sprijinite din FAMI, FSI sau de IMFV, pentru care ia forma unui obiectiv specific;
b)rambursarea se efectuează prin aplicarea procentelor prevăzute la punctele (i)-(vii) în cazul cheltuielilor eligibile incluse în fiecare cerere de plată în temeiul articolului 91 alineatul (3) litera (a) sau (c), după caz, şi de la acelaşi fond la care se rambursează cheltuielile eligibile, către unul sau mai multe organisme care primesc plăţi de la Comisie în conformitate cu articolul 22 alineatul (3) litera (k);
(i)pentru sprijinul din FEDR în cadrul obiectivului Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică: 3,5 %
(ii)pentru sprijinul din Fondul de coeziune: 2,5 %;
(iii)pentru sprijinul din FSE+: 4 %, iar pentru programele prevăzute la articolul 4 alineatul (1) litera (m) din Regulamentul FSE+: 5 %;
(iv)pentru sprijinul din FTJ: 4 %;
(v)pentru FEDR, FSE+ şi Fondul de coeziune, în cazul în care cuantumul total alocat unui stat membru în cadrul obiectivului Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică nu depăşeşte 1 miliard EUR, procentajul rambursat pentru asistenţă tehnică este de: 6 %;
(vi)pentru sprijinul din FEAMPA, FAMI, FSI şi IMFV: 6 %;
(vii)pentru programele din cadrul obiectivului Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică care se referă numai la regiunile ultraperiferice, procentajul se majorează cu un punct procentual;
c)cuantumurile alocate pentru asistenţă tehnică identificate în program corespund procentelor prevăzute la litera (b) punctele (i)-(vi) pentru fiecare prioritate şi fond.
(6)Normele specifice privind asistenţa tehnică pentru programele Interreg sunt stabilite în Regulamentul Interreg.
Art. 37: Finanţare nelegată de costuri pentru asistenţa tehnică acordată statelor membre
În plus faţă de articolul 36, statul membru poate propune să întreprindă acţiuni de asistenţă tehnică suplimentare, în vederea consolidării capacităţii şi eficienţei autorităţilor şi organismelor publice, ale beneficiarilor şi ale partenerilor relevanţi, necesare pentru administrarea şi utilizarea eficace a fondurilor.
Sprijinul pentru aceste acţiuni este implementat prin finanţări nelegate de costuri în conformitate cu articolul 95. Acest sprijin poate lua, de asemenea, forma unui program specific.