Capitolul ii - Condiţii favorizante şi cadru de performanţă - Regulamentul 1060/24-iun-2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize

Acte UE

Jurnalul Oficial 231L

În vigoare
Versiune de la: 30 Iunie 2024 până la: 30 Iunie 2026
CAPITOLUL II:Condiţii favorizante şi cadru de performanţă
Art. 15: Condiţii favorizante
(1)Prezentul regulament prevede condiţii favorizante pentru obiectivele specifice.
- Anexa III conţine condiţii favorizante orizontale aplicabile tuturor obiectivelor specifice, precum şi criteriile necesare pentru evaluarea îndeplinirii acestora.
- Anexa IV conţine condiţii favorizante tematice pentru FEDR, FSE+ şi Fondul de coeziune, precum şi criteriile necesare pentru evaluarea îndeplinirii acestora.
Condiţia favorizantă privind instrumentele şi capacitatea de aplicare efectivă a normelor privind ajutoarele de stat nu este aplicabilă programelor sprijinite din FAMI, FSI sau de IMFV.
(2)Atunci când pregăteşte un program sau introduce un nou obiectiv specific ca parte a modificării unui program, statul membru evaluează dacă sunt îndeplinite condiţiile favorizante în legătură cu obiectivul specific selectat. O condiţie favorizantă este îndeplinită atunci când sunt respectate toate criteriile aferente. Statul membru identifică, în fiecare program sau în modificarea programului, condiţiile favorizante îndeplinite şi cele neîndeplinite şi furnizează o justificare atunci când consideră că o condiţie favorizantă a fost îndeplinită.
(3)Atunci când o condiţie favorizantă nu este îndeplinită la momentul aprobării programului sau al modificării programului, statul membru informează Comisia de îndată ce consideră că respectiva condiţie a fost îndeplinită şi furnizează dovada îndeplinirii acesteia.
(4)Cât mai curând posibil, dar în cel mult trei luni de la primirea informaţiilor menţionate la alineatul (3), Comisia efectuează o evaluare şi informează statul membru în cazul în care este de acord cu statul membru cu privire la îndeplinirea condiţiei favorizante.
În cazul în care nu este de acord cu statul membru cu privire la îndeplinirea condiţiei favorizante, Comisia informează statul membru şi transmite propria evaluare.
În cazul în care statul membru nu este de acord cu evaluarea Comisiei, acesta îşi prezintă observaţiile în termen de o lună, iar Comisia procedează în conformitate cu primul paragraf.
În cazul în care statul membru acceptă evaluarea Comisiei, aceasta procedează în conformitate cu alineatul (3).
(5)Fără a aduce atingere articolului 105, cheltuielile aferente unor operaţiuni în legătură cu obiectivul specific pot fi incluse în cererile de plată, dar nu se rambursează de către Comisie până când aceasta nu a informat statul membru cu privire la îndeplinirea condiţiei favorizante în temeiul alineatului (4) primul paragraf de la prezentul articol.
Primul paragraf nu se aplică operaţiunilor care contribuie la îndeplinirea condiţiei favorizante corespunzătoare.
(6)Statul membru se asigură de îndeplinirea şi de respectarea condiţiilor favorizante pe întreg parcursul perioadei de programare. El informează Comisia în legătură cu orice modificare care are un impact asupra îndeplinirii condiţiilor favorizante.
Atunci când consideră că o condiţie favorizantă nu mai este îndeplinită, Comisia informează statul membru transmiţându-i propria evaluare. Ulterior, se aplică procedura prevăzută la alineatul (4) al doilea şi al treilea paragraf.
Fără a se aduce atingere articolului 105, în cazul în care, pe baza observaţiilor statului membru, Comisia concluzionează că neîndeplinirea condiţiei favorizante persistă, cheltuielile în legătură cu obiectivul specific în cauză pot fi incluse în cererile de plată, dar nu se rambursează de către Comisie până când aceasta nu a informat statul membru cu privire la îndeplinirea condiţiei favorizante în temeiul alineatului (4) primul paragraf de la prezentul articol.
(7)Anexa IV nu se aplică priorităţilor sprijinite din FTJ sau resurselor FEDR şi FSE+ care sunt transferate către FTJ în conformitate cu articolul 27.
Art. 16: Cadrul de performanţă
(1)Fiecare stat membru stabileşte un cadru de performanţă pentru a permite monitorizarea, raportarea şi evaluarea performanţelor programului în cursul implementării acestuia şi pentru a contribui la măsurarea performanţelor globale ale fondurilor.
Cadrul de performanţă constă în:
a)indicatorii de realizare şi de rezultat legaţi de obiectivele specifice stabilite în regulamentele specifice fiecărui fond, selectate pentru program;
b)obiectivele de etapă care trebuie să fie atinse până la finele anului 2024 în ceea ce priveşte indicatorii de realizare; şi
c)ţintele care trebuie să fie atinse până la finele anului 2029 pentru indicatorii de realizare şi de rezultat.
(2)Obiectivele de etapă şi ţintele se stabilesc în legătură cu fiecare obiectiv specific din cadrul unui program, cu excepţia asistenţei tehnice şi a obiectivului specific care abordează deprivarea materială prevăzut la articolul 4 alineatul (1) litera (m) din Regulamentul FSE+.
(3)Obiectivele de etapă şi ţintele permit Comisiei şi statelor membre să măsoare progresele înregistrate în direcţia îndeplinirii obiectivelor specifice. Acestea trebuie să îndeplinească cerinţele prevăzute la articolul 33 alineatul (3) din Regulamentul financiar.
Art. 17: Metodologia pentru stabilirea cadrului de performanţă
(1)Metodologia de stabilire a cadrului de performanţă cuprinde:
a)criteriile aplicate de statul membru pentru selectarea indicatorilor;
b)datele sau dovezile utilizate, asigurarea calităţii datelor şi metoda de calcul;
c)factorii care pot influenţa îndeplinirea obiectivelor de etapă şi a ţintelor, precum şi modul în care s-a ţinut cont de aceştia.
(2)Statul membru pune la dispoziţia Comisiei metodologia pentru stabilirea cadrului de performanţă, la cerere.
Art. 18: Evaluarea intermediară şi cuantumul de flexibilitate
(1)Pentru programele sprijinite de FEDR, FSE+, Fondul de coeziune şi FTJ, statul membru evaluează fiecare program, ţinând cont de următoarele elemente:
a)noile provocări identificate în recomandările relevante specifice fiecărei ţări, adoptate în 2024;
b)progresele înregistrate în implementarea planului naţional integrat privind energia şi clima, dacă este cazul;
c)progresele înregistrate în punerea în aplicare a principiilor Pilonului european al drepturilor sociale;
d)situaţia socioeconomică din statul membru sau regiunea în cauză, cu accent deosebit pe nevoile teritoriale, ţinând seama de orice evoluţie negativă importantă din domeniul financiar, economic sau social;
e)principalele rezultate ale evaluărilor relevante;
f)progresele înregistrate în ceea ce priveşte îndeplinirea obiectivelor de etapă, ţinând seama de dificultăţile majore întâmpinate în implementarea programului;
g)pentru programele sprijinite din FTJ, evaluarea efectuată de Comisie în temeiul articolului 29 alineatul (1) litera (b) din Regulamentul (UE) 2018/1999.
(2)Statul membru prezintă Comisiei, până la 31 martie 2025, o evaluare pentru fiecare program cu privire la rezultatul evaluării intermediare, inclusiv o propunere de alocare definitivă a cuantumului de flexibilitate menţionat la articolul 86 alineatul (1) al doilea paragraf.
(3)Dacă se consideră necesar în urma evaluării intermediare a programului sau în cazul în care sunt identificate noi provocări în temeiul alineatului (1) litera (a), statul membru prezintă Comisiei evaluarea menţionată la alineatul (2), împreună cu programul modificat.
Revizuirea programului cuprinde:
a)alocările resurselor financiare pe priorităţi;
b)ţinte noi sau revizuite;
c)cuantumurile contribuţiilor care urmează să fie alocate Programului InvestEU, defalcate pe fonduri şi pe categorii de regiuni, după caz.
Comisia aprobă programul revizuit în conformitate cu articolul 24, inclusiv o alocare definitivă a cuantumului de flexibilitate.
(4)În cazul în care, în urma evaluării intermediare, statul membru consideră că programul nu trebuie modificat, Comisia:
a)adoptă o decizie în termen de trei luni de la prezentarea evaluării menţionate la alineatul (2), confirmând alocarea definitivă a cuantumului de flexibilitate; sau
b)solicită statului membru, în termen de două luni de la prezentarea evaluării menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol, să prezinte un program modificat în conformitate cu articolul 24.
(5)Până la adoptarea deciziei Comisiei de confirmare a alocării definitive a cuantumului de flexibilitate, acest cuantum nu este disponibil pentru selectarea operaţiunilor.
(6)Comisia întocmeşte un raport privind rezultatul evaluării intermediare şi îl transmite Parlamentului European şi Consiliului până la sfârşitul anului 2026.