Titlul xii - ALTE INSTRUMENTE DE EXECUŢIE A BUGETULUI - Regulamentul 1046/18-iul-2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1296/2013, (UE) nr. 1301/2013, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 1304/2013, (UE) nr. 1309/2013, (UE) nr. 1316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 193L

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 9 Noiembrie 2022
TITLUL XII:ALTE INSTRUMENTE DE EXECUŢIE A BUGETULUI
Art. 234: Fondurile fiduciare ale Uniunii pentru acţiuni externe
(1)Pentru acţiunile de urgenţă şi acţiunile ulterioare unor situaţii de urgenţă necesare pentru a reacţiona la o criză sau pentru acţiunile tematice, Comisia poate institui fonduri fiduciare ale Uniunii pentru acţiuni externe (denumite în continuare "fonduri fiduciare ale Uniunii") în temeiul unui acord încheiat cu alţi donatori.
Fondurile fiduciare ale Uniunii se instituie numai atunci când acordurile cu alţi donatori au obţinut contribuţii din alte surse decât bugetul.
Comisia se consultă cu Parlamentul European şi Consiliul cu privire la intenţia sa de a institui un fond fiduciar al Uniunii pentru acţiunile de urgenţă şi acţiunile ulterioare unor situaţii de urgenţă.
Instituirea unui fond fiduciar al Uniunii pentru acţiuni tematice se supune aprobării Parlamentului European şi a Consiliului.
În sensul celui de al treilea şi al patrulea paragraf de la prezentul alineat, Comisia pune la dispoziţia Parlamentului European şi a Consiliului proiectele sale de decizii privind instituirea unui fond fiduciar al Uniunii. Astfel de proiecte de decizii includ o descriere a obiectivelor fondului fiduciar al Uniunii, motivele instituirii sale în conformitate cu alineatul (3), o indicaţie privind durata sa şi acordurile preliminare cu alţi donatori. Proiectele de decizii cuprind, de asemenea, un proiect de acord constitutiv care trebuie încheiat cu alţi donatori.
(2)Comisia transmite comisiei competente proiectele sale de decizii privind finanţarea unui fond fiduciar al Uniunii atunci când acest lucru este prevăzut în actul de bază în temeiul căruia se efectuează contribuţia Uniunii la fondul fiduciar al Uniunii. Comisia competentă nu este invitată să se pronunţe cu privire la aspectele care au fost deja transmise Parlamentului European şi Consiliului pentru consultare sau pentru aprobare în temeiul celui de al treilea, al patrulea şi, respectiv, al cincilea paragraf de la alineatul (1).
(3)Fondurile fiduciare ale Uniunii se instituie şi se execută cu respectarea următoarelor condiţii:
a)intervenţia Uniunii are valoare adăugată: obiectivele fondurilor fiduciare ale Uniunii, în special având în vedere amploarea sau efectele potenţiale ale acestora, pot fi îndeplinite mai bine la nivelul Uniunii decât la nivel naţional şi utilizarea instrumentelor financiare existente nu ar fi suficientă pentru îndeplinirea obiectivelor politicilor Uniunii;
b)fondurile fiduciare ale Uniunii contribuie la asigurarea unei vizibilităţi politice clare a Uniunii, comportă avantaje clare de gestiune, şi asigură un control mai bun din partea Uniunii asupra riscurilor şi plăţilor contribuţiilor din partea Uniunii şi a altor donatori;
c)fondurile fiduciare ale Uniunii nu dublează alte canale de finanţare sau instrumente similare existente, fără a aduce elemente suplimentare;
d)obiectivele fondurilor fiduciare ale Uniunii sunt aliniate cu obiectivele instrumentului Uniunii sau postului bugetar din care sunt finanţate.
(4)Pentru fiecare fond fiduciar al Uniunii se instituie un consiliu prezidat de Comisie pentru a asigura o reprezentare echitabilă a donatorilor şi pentru a decide cu privire la utilizarea fondurilor. Consiliul include un reprezentant din fiecare stat membru care nu este contribuitor în calitate de observator. Normele privind componenţa consiliului şi regulamentul intern al acestuia se stabilesc în acordul de constituire a fondului fiduciar al Uniunii. Normele respective prevăd necesitatea obţinerii unui vot favorabil din partea Comisiei în vederea adoptării finale a deciziei privind utilizarea fondurilor.
(5)Fondurile fiduciare ale Uniunii se instituie pentru o durată limitată, astfel cum este stabilit în acordul lor de constituire. Respectiva durată poate fi prelungită printr-o decizie a Comisiei în conformitate cu procedura prevăzută la alineatul (1) la cererea consiliului fondului fiduciar al Uniunii respectiv şi în urma prezentării de către Comisie a unui raport care să justifice prelungirea şi care să confirme în special faptul că sunt respectate condiţiile prevăzute la alineatul (3).
Parlamentul European şi/sau Consiliul pot solicita Comisiei să întrerupă acordarea de credite pentru un fond fiduciar al Uniunii sau să revizuiască acordul de constituire în vederea lichidării unui fond fiduciar al Uniunii, dacă este cazul, în special pe baza informaţiilor prezentate în documentul de lucru menţionat la articolul 41 alineatul (6). În acest caz, fondurile rămase se returnează proporţional la buget cu titlu de venituri generale, precum şi statelor membre contribuitoare şi altor donatori.
Art. 235: Execuţia fondurilor fiduciare ale Uniunii pentru acţiuni externe
(1)Fondurile fiduciare ale Uniunii se execută în conformitate cu principiile bunei gestiuni financiare, transparenţei, proporţionalităţii, nediscriminării şi egalităţii de tratament, precum şi în conformitate cu obiectivele specifice definite în fiecare acord de constituire şi cu respectarea deplină a drepturilor Parlamentului European şi ale Consiliului de verificare şi control al contribuţiei Uniunii.
(2)Acţiunile finanţate de fondurile fiduciare ale Uniunii pot fi executate direct de către Comisie, în temeiul articolului 62 alineatul (1) primul paragraf litera (a), şi indirect cu entităţile care execută fonduri ale Uniunii în conformitate cu articolul 62 alineatul (1) primul paragraf litera (c) punctele (i), (ii), (iii), (v) şi (vi).
(3)Fondurile se angajează şi se plătesc de către actorii financiari ai Comisiei, în sensul titlului IV capitolul 4. Contabilul Comisiei îndeplineşte şi rolul contabilului fondurilor fiduciare ale Uniunii. Acestuia îi revine responsabilitatea de a stabili procedurile contabile şi planul de conturi comune pentru toate fondurile fiduciare ale Uniunii. Auditorul intern al Comisiei, OLAF şi Curtea de Conturi exercită aceleaşi competenţe cu privire la fondurile fiduciare ale Uniunii ca şi în cazul altor acţiuni întreprinse de Comisie.
(4)Contribuţiile Uniunii şi ale altor donatori se depun într-un cont bancar specific şi nu se includ în buget. Contul bancar specific al fondului financiar al Uniunii este deschis şi închis de către contabil. Toate operaţiunile efectuate în cursul exerciţiului în contul bancar specific se contabilizează în mod corespunzător în conturile fondului fiduciar al Uniunii.
Contribuţiile Uniunii se transferă în contul bancar specific pe baza unor cereri de plată motivate în mod corespunzător prin previziuni de plată, ţinându-se seama de soldul disponibil în cont şi de necesitatea în consecinţă a unor plăţi suplimentare. Previziunile de plată se prezintă o dată pe an sau, dacă este cazul, de două ori pe an.
Contribuţiile altor donatori se iau în considerare atunci când sunt încasate în contul bancar specific al fondului fiduciar al Uniunii, la valoarea în euro care rezultă din conversia efectuată la primirea lor în contul bancar specific. Dobânzile acumulate în contul bancar specific al fondului fiduciar al Uniunii se investesc în fondul fiduciar al Uniunii, cu excepţia cazului în care se prevede altfel în acordul de constituire a fondului fiduciar al Uniunii.
(5)Comisia este autorizată să utilizeze maximum 5 % din cuantumurile plasate în fondul fiduciar al Uniunii pentru a-şi acoperi costurile de gestiune din exerciţiul în care a început utilizarea contribuţiilor menţionate la alineatul (4). În pofida primei teze şi pentru a se evite decontarea de două ori a costurilor, costurile de gestiune care decurg din contribuţia Uniunii la fondul fiduciar al Uniunii se acoperă din contribuţia respectivă numai în măsura în care costurile respective nu au fost deja acoperite de alte linii bugetare. Pe durata fondului fiduciar al Uniunii, aceste comisioane de gestiune sunt asimilate veniturilor alocate în sensul articolului 21 alineatul (2) litera (a) punctul (ii).
Pe lângă raportul anual menţionat la articolul 252, raportarea financiară privind operaţiunile efectuate de fiecare fond fiduciar al Uniunii se realizează de două ori pe an de către ordonatorul de credite.
Comisia prezintă, de asemenea, un raport lunar privind stadiul punerii în aplicare a fiecărui fond fiduciar al Uniunii.
În fiecare an, fondurile fiduciare ale Uniunii fac obiectul unui audit extern independent.
Art. 236: Utilizarea sprijinului bugetar
(1)În cazul în care acest lucru este prevăzut în actele de bază relevante, Comisia poate acorda sprijin bugetar unei ţări terţe dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)gestionarea finanţelor publice ale ţării terţe este suficient de transparentă, de fiabilă şi de eficace;
b)ţara terţă a instituit politici sectoriale sau naţionale suficient de credibile şi de relevante;
c)ţara terţă a instituit politici macroeconomice orientate spre stabilitate;
d)ţara terţă a asigurat un acces suficient şi în timp util la informaţii bugetare cuprinzătoare şi fiabile.
(2)Plata contribuţiei Uniunii se bazează pe îndeplinirea condiţiilor menţionate la alineatul (1), inclusiv îmbunătăţirea gestionării finanţelor publice. În plus, anumite plăţi pot fi condiţionate şi de îndeplinirea unor obiective de etapă, măsurate prin indicatori de performanţă obiectivi, ce reflectă rezultatele şi progresele în materie de reforme înregistrate de-a lungul timpului în sectorul respectiv.
(3)Comisia sprijină în ţările terţe respectarea statului de drept, dezvoltarea controlului parlamentar şi a capacităţilor de audit şi luptă împotriva corupţiei şi îmbunătăţeşte transparenţa şi accesul public la informaţii.
(4)Acordurile financiare corespunzătoare încheiate cu ţara terţă cuprind:
a)obligaţia ţării terţe de a furniza la timp Comisiei informaţii fiabile care să îi permită acesteia să evalueze îndeplinirea condiţiilor menţionate la alineatul (2);
b)un drept al Comisiei de a suspenda acordul financiar în cazul în care ţara terţă încalcă obligaţia referitoare la respectarea drepturilor omului, a principiilor democratice şi a statului de drept, precum şi în cazuri grave de corupţie;
c)dispoziţii corespunzătoare în temeiul cărora ţara terţă se angajează să ramburseze imediat, integral sau parţial, finanţarea operaţională relevantă în cazul în care se constată că plata respectivelor fonduri ale Uniunii a fost afectată de nereguli grave imputabile ţării în cauză.
Pentru tratarea rambursării menţionate la primul paragraf litera (c) de la prezentul alineat, se pot aplica dispoziţiile articolului 101 alineatul (1) al doilea paragraf.
Art. 237: Experţi externi remuneraţi
(1)Pentru valori mai mici decât pragurile menţionate la articolul 175 alineatul (1) şi pe baza procedurii prevăzute la alineatul (3) de la prezentul articol, instituţiile Uniunii pot selecta experţi externi remuneraţi care să le asiste la evaluarea cererilor de grant, a proiectelor şi a ofertelor depuse în cadrul procedurilor de ofertare şi să furnizeze avize şi recomandări în cazuri specifice.
(2)Experţii externi remuneraţi sunt remuneraţi pe baza unui cuantum fix anunţat în prealabil şi sunt aleşi în funcţie de capacitatea lor profesională. Selecţia se face pe baza unor criterii de selecţie ce respectă principiile nediscriminării, egalităţii de tratament şi absenţei conflictului de interese.
(3)Pe site-ul instituţiei Uniunii în cauză se publică o cerere de exprimare a interesului.
Cererea de exprimare a interesului cuprinde o descriere a sarcinilor, durata acestora şi condiţiile de remunerare stabilite.
În urma cererii de exprimare a interesului se întocmeşte o listă de experţi. Aceasta este valabilă cel mult cinci ani de la data publicării sau pe durata unui program multianual legat de sarcinile în cauză.
(4)Orice persoană fizică interesată poate depune o cerere în orice moment pe parcursul perioadei de valabilitate a cererii de exprimare a interesului, cu excepţia ultimelor trei luni din perioada respectivă.
(5)Experţii remuneraţi din creditele pentru cercetare şi dezvoltare tehnologică se recrutează în conformitate cu procedurile stabilite de Parlamentul European şi de Consiliu atunci când adoptă fiecare program-cadru de cercetare sau cu normele corespunzătoare în materie de participare. În scopul titlului V capitolul 2 secţiunea 2, astfel de experţi sunt trataţi ca destinatari.
Art. 238: Experţi neremuneraţi
Instituţiile Uniunii le pot rambursa cheltuielile de călătorie şi de şedere sau, după caz, le pot plăti orice alte indemnizaţii persoanelor invitate sau mandatate de ele.
Art. 239: Cotizaţii de membru şi plata altor abonamente
Uniunea poate plăti contribuţii sub formă de abonamente organismelor din care face parte în calitate de membru sau de observator.
Art. 240: Cheltuieli cu membrii şi personalul instituţiilor Uniunii
Instituţiile Uniunii pot plăti cheltuielile cu membrii şi personalul instituţiilor Uniunii, inclusiv contribuţiile către asociaţiile actualilor şi foştilor deputaţi în Parlamentul European, precum şi contribuţiile la şcolile europene.