Capitolul 3 - Procedura de acordare a grantului şi acordul de grant - Regulamentul 1046/18-iul-2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1296/2013, (UE) nr. 1301/2013, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 1304/2013, (UE) nr. 1309/2013, (UE) nr. 1316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 şi a Deciziei nr. 541/2014/UE şi de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012

Acte UE

Jurnalul Oficial 193L

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 9 Noiembrie 2022
CAPITOLUL 3:Procedura de acordare a grantului şi acordul de grant
Art. 194: Conţinutul şi publicarea cererilor de propuneri
(1)În cererile de propuneri se precizează:
a)obiectivele urmărite;
b)criteriile de eligibilitate, excludere, selecţie şi acordare, precum şi documentele justificative relevante;
c)modalităţile de acordare a finanţării din partea Uniunii, specificându-se toate tipurile de contribuţii ale Uniunii, în special formele grantului;
d)modalităţile şi data-limită de depunere a propunerilor;
e)data planificată până la care toţi solicitanţii vor fi informaţi despre rezultatul evaluării cererii lor şi data orientativă pentru semnarea acordurilor de grant.
(2)Datele menţionate la alineatul (1) litera (e) se stabilesc pe baza următoarelor perioade:
a)pentru informarea tuturor solicitanţilor cu privire la rezultatul evaluării cererii lor, maximum şase luni de la data-limită de depunere a propunerilor complete;
b)pentru semnarea acordurilor de grant cu solicitanţii, maximum trei luni de la data informării solicitanţilor selectaţi.
Perioadele respective se pot ajusta pentru a ţine seama de orice interval de timp necesar pentru a respecta procedurile speciale care pot fi impuse prin actul de bază în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 182/2011 şi se pot depăşi în cazuri excepţionale, justificate în mod corespunzător, în special în cazul acţiunilor complexe, atunci când există un număr mare de propuneri sau întârzieri imputabile solicitanţilor.
Ordonatorul de credite delegat prezintă în cadrul raportului său anual de activitate intervalul de timp mediu necesar pentru informarea solicitanţilor şi semnarea acordurilor de grant. În cazul în care perioadele menţionate la primul paragraf sunt depăşite, ordonatorul de credite delegat prezintă motivele depăşirii şi propune acţiuni de remediere atunci când depăşirea nu este justificată în mod corespunzător în conformitate cu al doilea paragraf.
(3)Cererile de propuneri se publică pe site-urile instituţiilor Uniunii şi prin orice alt mijloc adecvat, inclusiv în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, în cazul în care este necesar să se asigure publicitate suplimentară în rândul potenţialilor beneficiari. Cererile de propuneri pot fi publicate sub rezerva adoptării deciziei de finanţare menţionate la articolul 110, inclusiv în exerciţiul care precedă execuţia bugetară. Orice modificare a conţinutului cererilor de propuneri se publică în aceleaşi condiţii.
Art. 195: Derogări de la cererile de propuneri
Granturile se pot acorda fără o cerere de propuneri numai:
(a)în cazul ajutoarelor umanitare, al operaţiunilor de sprijin de urgenţă, al operaţiunilor de protecţie civilă sau al ajutoarelor pentru gestionarea crizelor;
(b)în alte situaţii de urgenţă excepţionale şi justificate corespunzător;
(c)organismelor care deţin un monopol de jure sau de facto sau organismelor desemnate de statele membre, sub responsabilitatea acestora, atunci când statele membre respective se află într-o situaţie de monopol de jure sau de facto;
(d)organismelor identificate ca beneficiari printr-un act de bază, în sensul articolului 58, sau organismelor desemnate de statele membre, sub responsabilitatea acestora, atunci când statele membre respective sunt identificate ca beneficiari printr-un act de bază;
(e)în cazul cercetării şi dezvoltării tehnologice, organismelor identificate în programul de lucru menţionat la articolul 110, în cazul în care actul de bază prevede în mod expres această posibilitate şi cu condiţia ca proiectul să nu facă obiectul unei cereri de propuneri;
(f)în cazul activităţilor cu caracteristici specifice care necesită un anumit tip de organism datorită competenţei sale tehnice, gradului său ridicat de specializare sau competenţelor sale administrative, cu condiţia ca activităţile respective să nu facă obiectul unei cereri de propuneri;
(g)BEI sau FEI pentru acţiunile de asistenţă tehnică. În astfel de cazuri, articolul 196 alineatul (1) literele (a)-(d) nu se aplică.
În cazul în care tipul anumit de organism menţionat la primul paragraf litera (f) este un stat membru, grantul se poate acorda şi fără o cerere de propuneri organismului desemnat de statul membru, sub responsabilitatea acestuia, pentru a pune în aplicare acţiunea.
Cazurile menţionate la primul paragraf literele (c) şi (f) se justifică în mod corespunzător în decizia de acordare.
Art. 196: Conţinutul cererilor de grant
(1)Cererea de grant conţine următoarele:
a)informaţii privind statutul juridic al solicitantului;
b)o declaraţie pe propria răspundere a solicitantului, conformă cu articolul 137 alineatul (1), referitoare la respectarea criteriilor de eligibilitate şi de selecţie;
c)informaţiile necesare pentru a demonstra capacitatea financiară şi operaţională a solicitantului de a pune în aplicare acţiunea sau programul de lucru propus şi, în cazul în care ordonatorul de credite competent decide acest lucru pe baza unei evaluări a riscurilor, documente justificative care să confirme respectivele informaţii, cum ar fi contul de profit şi pierderi şi bilanţul pentru cel mult ultimele trei exerciţii financiare pentru care conturile au fost închise.
Astfel de informaţii şi documente justificative nu se solicită din partea solicitanţilor cărora nu li se aplică verificarea capacităţii financiare sau operaţionale în conformitate cu articolul 198 alineatul (5) sau (6). În plus, în cazul granturilor cu valoare mică nu se solicită documente justificative;
d)în cazul în care cererea vizează un grant pentru o acţiune a cărei valoare depăşeşte 750 000 EUR sau un grant de funcţionare care depăşeşte 100 000 EUR, un raport de audit întocmit de un auditor extern autorizat, dacă este disponibil, şi întotdeauna în cazurile în care dreptul Uniunii sau dreptul intern impune un audit statutar, care certifică conturile pentru cel mult ultimele trei exerciţii financiare disponibile. În toate celelalte cazuri, solicitantul prezintă o declaraţie pe propria răspundere, semnată de reprezentantul său autorizat, prin care certifică valabilitatea conturilor sale pentru cel mult ultimele trei exerciţii financiare disponibile.
Primul paragraf se aplică numai primei cereri introduse de un beneficiar în atenţia unui ordonator de credite competent în cursul unui exerciţiu financiar.
În cazul acordurilor dintre Comisie şi mai mulţi beneficiari, pragurile stabilite la primul paragraf se aplică fiecărui beneficiar.
În cazul parteneriatelor menţionate la articolul 130 alineatul (4), raportul de audit menţionat la primul paragraf de la prezenta literă, care vizează ultimele două exerciţii financiare disponibile, se întocmeşte înainte de semnarea acordului-cadru de parteneriat financiar.
În funcţie de evaluarea riscurilor, ordonatorul de credite competent poate exonera de obligaţia menţionată la primul paragraf instituţiile de învăţământ şi de formare şi, în cazul acordurilor cu mai mulţi beneficiari, beneficiarii care au acceptat răspunderea solidară sau care nu au nicio răspundere financiară.
Primul paragraf nu se aplică persoanelor şi entităţilor eligibile în cadrul gestiunii indirecte, în măsura în care acestea respectă condiţiile menţionate la articolul 62 alineatul (1) primul paragraf litera (c) şi la articolul 154;
e)o descriere a acţiunii sau a programului de lucru şi un buget estimat, care:
(i)este echilibrat în privinţa veniturilor şi a cheltuielilor; şi
(ii)precizează costurile eligibile estimate ale acţiunii sau ale programului de lucru.
Punctele (i) şi (ii) nu se aplică acţiunilor cu donatori multipli.
Prin derogare de la punctul (i), în cazuri justificate în mod corespunzător, bugetul estimat poate include provizioane pentru cheltuieli neprevăzute sau posibile variaţii ale cursului de schimb;
f)sursele şi cuantumul finanţării din partea Uniunii primite sau solicitate în legătură cu aceeaşi acţiune sau o parte a acţiunii sau pentru funcţionarea solicitantului în cursul aceluiaşi exerciţiu financiar, precum şi orice altă finanţare primită sau solicitată pentru aceeaşi acţiune.
(2)Cererea poate fi divizată în mai multe părţi care pot fi depuse în etape diferite, în conformitate cu articolul 200 alineatul (2).
Art. 197: Criterii de eligibilitate
(1)Criteriile de eligibilitate determină condiţiile de participare la o cerere de propuneri.
(2)Oricare dintre solicitanţii următori sunt eligibili să participe la o cerere de propuneri:
a)persoanele juridice;
b)persoanele fizice, în măsura în care acest lucru este cerut de natura sau de particularităţile acţiunii sau ale obiectivului urmărit de solicitant;
c)entităţile care nu au personalitate juridică în temeiul legislaţiei naţionale aplicabile, cu condiţia ca reprezentanţii acestora să aibă capacitatea de a-şi asuma obligaţii legale în numele entităţilor şi ca entităţile să ofere garanţii privind protecţia intereselor financiare ale Uniunii echivalente cu cele oferite de persoanele juridice. În special solicitantul are o capacitate financiară şi operaţională echivalentă cu cea a persoanelor juridice. Reprezentanţii solicitantului demonstrează că respectivele condiţii sunt îndeplinite.
(3)În cererea de propuneri se pot prevedea criterii de eligibilitate suplimentare, care se stabilesc în funcţie de obiectivele acţiunii şi respectă principiile transparenţei şi nediscriminării.
(4)În sensul articolului 180 alineatul (5) şi al prezentului articol, JRC este considerat persoană juridică stabilită într-un stat membru.
Art. 198: Criterii de selecţie
(1)Criteriile de selecţie trebuie să permită evaluarea capacităţii solicitantului de a realiza acţiunea sau programul de lucru propus.
(2)Solicitantul trebuie să deţină surse stabile şi suficiente de finanţare pentru a-şi menţine activitatea pe tot parcursul perioadei pentru care se acordă grantul şi pentru a participa la finanţarea acesteia ("capacitate financiară").
(3)Solicitantul trebuie să aibă competenţele şi calificările profesionale necesare pentru a finaliza acţiunea sau programul de lucru propus, cu excepţia cazului în care actul de bază conţine dispoziţii care prevăd în mod expres contrariul ("capacitate operaţională").
(4)Capacitatea financiară şi operaţională se verifică în special pe baza analizei informaţiilor sau a documentelor justificative menţionate la articolul 196.
În cazul în care în cererea de propuneri nu s-au solicitat documente justificative şi ordonatorul de credite competent are motive întemeiate să pună la îndoială capacitatea financiară sau operaţională a unui solicitant, acesta îi cere solicitantului să prezinte orice documente pe care le consideră adecvate.
În cazul parteneriatelor, verificarea se efectuează în conformitate cu articolul 130 alineatul (6).
(5)Verificarea capacităţii financiare nu se aplică:
a)persoanelor fizice care primesc sprijin pentru educaţie;
b)persoanelor fizice aflate în nevoie care primesc sprijin direct, cum ar fi şomerii şi refugiaţii;
c)organismelor publice, inclusiv organizaţii din statele membre;
d)organizaţiilor internaţionale;
e)persoanelor sau entităţilor care solicită subvenţii pentru dobândă şi subvenţii pentru comisioanele de garantare atunci când obiectivul acestor subvenţii este întărirea capacităţii financiare a beneficiarului sau generarea unui venit.
(6)În funcţie de evaluarea riscurilor, ordonatorul de credite competent poate renunţa la obligaţia de verificare a capacităţii operaţionale a organismelor publice, a organizaţiilor din statele membre sau a organizaţiilor internaţionale.
Art. 199: Criterii de acordare
Criteriile de acordare sunt de aşa natură încât să permită:
(a)evaluarea calităţii propunerilor depuse, ţinând cont de obiectivele şi priorităţile fixate şi de rezultatele preconizate;
(b)acordarea granturilor pentru acţiunile sau programele de lucru care maximizează eficacitatea globală a finanţării din partea Uniunii;
(c)evaluarea cererilor de grant.
Art. 200: Procedura de evaluare
(1)Propunerile se evaluează pe baza criteriilor de selecţie şi de acordare anunţate în prealabil, pentru a se stabili propunerile care pot beneficia de finanţare.
(2)Dacă este cazul, ordonatorul de credite competent împarte procesul în mai multe etape procedurale. Regulile care reglementează procedura se anunţă în cererea de propuneri.
Solicitanţii ale căror propuneri sunt respinse într-una dintre etape sunt informaţi în conformitate cu alineatul (7). În cursul unei proceduri nu se solicită aceleaşi documente şi informaţii de mai multe ori.
(3)Comitetul de evaluare menţionat la articolul 150 sau, după caz, ordonatorul de credite competent poate cere unui solicitant să furnizeze informaţii suplimentare sau să clarifice documentele justificative transmise în conformitate cu articolul 151. Ordonatorul de credite ţine în mod corespunzător evidenţa contactelor avute cu solicitanţii în cursul procedurii.
(4)La finalizarea lucrărilor, membrii comitetului de evaluare semnează un proces-verbal al tuturor propunerilor examinate, care conţine o evaluare a calităţii acestora şi le identifică pe cele care pot beneficia de finanţare.
Dacă este necesar, procesul-verbal în cauză ierarhizează propunerile examinate, conţine recomandări privind suma maximă care poate fi acordată şi eventualele ajustări neesenţiale ale cererii de grant.
Procesul-verbal în cauză se păstrează pentru consultare ulterioară.
(5)Ordonatorul de credite competent poate invita un solicitant să îşi adapteze propunerea în funcţie de recomandările comitetului de evaluare. Ordonatorul de credite competent ţine în mod corespunzător evidenţa contactelor avute cu solicitanţii în cursul procedurii.
(6)Pe baza evaluării, ordonatorul de credite competent ia o decizie, în care se precizează cel puţin:
a)obiectul şi cuantumul total al deciziei;
b)numele solicitanţilor selectaţi, denumirea acţiunilor, sumele acceptate şi motivele acestei alegeri, inclusiv în cazul în care nu este conformă cu avizul comitetului de evaluare;
c)numele eventualilor solicitanţi respinşi şi motivele respingerii.
(7)Ordonatorul de credite competent informează în scris solicitanţii în privinţa deciziei referitoare la cererea lor. În cazul neacordării grantului solicitat, instituţia Uniunii în cauză prezintă motivele respingerii cererii. Solicitanţii respinşi sunt informaţi cât mai curând posibil cu privire la rezultatul evaluării cererii lor şi, în orice caz, în termen de 15 zile calendaristice de la informarea solicitanţilor selectaţi.
(8)În cazul granturilor acordate în conformitate cu articolul 195, ordonatorul de credite poate:
a)decide să nu aplice alineatele (2) şi (4) de la prezentul articol şi articolul 150;
b)fuziona conţinutul raportului de evaluare şi al deciziei de acordare într-un singur document şi îl poate semna.
Art. 201: Acordul de grant
(1)Granturile fac obiectul unui acord scris.
(2)În acordul de grant se includ cel puţin următoarele:
a)obiectul;
b)beneficiarul;
c)durata, adică:
(i)data intrării sale în vigoare;
(ii)data de începere şi durata acţiunii sau exerciţiul financiar al finanţării;
d)o descriere a acţiunii sau, în cazul unui grant de funcţionare, a programului de lucru, însoţită de o descriere a rezultatelor preconizate;
e)cuantumul maxim al finanţării acordate de Uniune exprimat în euro, bugetul estimat al acţiunii sau al programului de lucru şi forma grantului;
f)normele privind raportarea şi plăţile şi normele în materie de achiziţii prevăzute la articolul 205;
g)acceptarea de către beneficiar a obligaţiilor menţionate la articolul 129;
h)dispoziţii care reglementează vizibilitatea sprijinului financiar acordat de Uniune, cu excepţia cazurilor justificate în mod corespunzător în care punerea informaţiilor la dispoziţia publicului nu este posibilă sau adecvată;
i)dreptul aplicabil, care este dreptul Uniunii, completat, atunci când este necesar, de dreptul intern, astfel cum se specifică în acordul de grant. Se poate face o derogare în acordurile de grant încheiate cu organizaţii internaţionale;
j)instanţa sau curtea de arbitraj competentă pentru soluţionarea litigiilor.
(3)Obligaţiile pecuniare ale entităţilor sau ale persoanelor, altele decât statele, care decurg din punerea în aplicare a unui acord de grant sunt executorii în conformitate cu articolul 100 alineatul (2).
(4)Modificările acordurilor de grant nu au ca scop sau efect producerea unor schimbări care să conteste decizia de acordare a grantului sau care să nu respecte principiul egalităţii de tratament a solicitanţilor.