Capitolul viii - ASIGURAREA COORDONATĂ A APLICĂRII LEGISLAŢIEI ŞI COOPERAREA INTERNAŢIONALĂ - Regulamentul 1020/20-iun-2019 privind supravegherea pieţei şi conformitatea produselor şi de modificare a Directivei 2004/42/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 765/2008 şi (UE) nr. 305/2011

Acte UE

Jurnalul Oficial 169L

În vigoare
Versiune de la: 1 Octombrie 2024 până la: 11 August 2026
CAPITOLUL VIII:ASIGURAREA COORDONATĂ A APLICĂRII LEGISLAŢIEI ŞI COOPERAREA INTERNAŢIONALĂ
Art. 29: Reţeaua Uniunii pentru conformitatea produselor
(1)Se instituie o reţea a Uniunii pentru conformitatea produselor ("Reţeaua").
(2)Scopul Reţelei este de a funcţiona ca o platformă de cooperare structurată între autorităţile de asigurare a aplicării legislaţiei ale statelor membre şi Comisie şi de a contribui la simplificarea practicilor de supraveghere a pieţei în cadrul Uniunii, crescând astfel eficienţa supravegherii pieţei.
Art. 30: Componenţa şi funcţionarea Reţelei
(1)Reţeaua este compusă din reprezentanţi ai fiecărui stat membru, inclusiv un reprezentant al fiecărui birou unic de legătură menţionat la articolul 10, precum şi un expert naţional opţional, preşedinţii ADCO şi reprezentanţi ai Comisiei.
(2)Pentru aplicarea uniformă a legislaţiei de armonizare a Uniunii se instituie ADCO separate sau comune. ADCO sunt formate din reprezentanţi ai autorităţilor naţionale de supraveghere a pieţei şi, dacă este cazul, din reprezentanţi ai birourilor unice de legătură.
Reuniunile ADCO sunt destinate doar reprezentanţilor autorităţilor de supraveghere a pieţei şi Comisiei.
Părţile interesate relevante, cum ar fi organizaţiile care reprezintă interesele industriei, ale întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM), ale consumatorilor, ale laboratoarelor de testare, ale organismelor de standardizare şi de evaluare a conformităţii la nivelul Uniunii, pot fi invitate să participe la reuniunile ADCO în funcţie de subiectul discuţiei.
(3)Comisia sprijină şi încurajează cooperarea între autorităţile de supraveghere a pieţei prin intermediul Reţelei şi participă la reuniunile Reţelei, ale subgrupurilor acesteia şi ale ADCO.
(4)Reţeaua se reuneşte la intervale regulate şi, dacă este cazul, la cererea justificată corespunzător a Comisiei sau a unui stat membru.
(5)Reţeaua poate institui subgrupuri permanente sau temporare care să se ocupe cu chestiuni specifice şi să îndeplinească sarcini precise.
(6)Reţeaua poate invita experţi şi alte părţi terţe, inclusiv organizaţii care reprezintă interesele industriei, ale IMM, ale consumatorilor, ale laboratoarelor de testare şi ale organismelor de standardizare şi de evaluare a conformităţii de la nivelul Uniunii, să participe la reuniuni în calitate de observatori sau să furnizeze contribuţii scrise.
(7)Reţeaua depune toate eforturile pentru a ajunge la un consens. Deciziile luate de Reţea sunt recomandări neobligatorii din punct de vedere juridic.
(8)Reţeaua îşi stabileşte propriul regulament de procedură.
Art. 31: Rolul şi sarcinile Reţelei
(1)În îndeplinirea sarcinilor prevăzute la alineatul (2), Reţeaua abordează aspecte orizontale generale ale supravegherii pieţei în vederea facilitării cooperării între birourile unice de legătură, precum şi cu Comisia.
(2)Reţeaua are următoarele sarcini:
a)să pregătească, să adopte şi să monitorizeze punerea în aplicare a programului său de lucru;
b)să faciliteze identificarea priorităţilor comune pentru activităţile de supraveghere a pieţei şi schimbul trans-sectorial de informaţii privind evaluarea produselor, inclusiv evaluarea riscurilor, metodele şi rezultatele testărilor, evoluţiile ştiinţifice recente şi noile tehnologii, riscurile emergente şi alte aspecte relevante pentru activităţile de control, precum şi implementarea strategiilor şi activităţilor naţionale de supraveghere a pieţei;
c)să coordoneze ADCO şi activităţile acestora;
d)să organizeze proiecte comune intersectoriale de supraveghere şi de testare a pieţei şi să definească priorităţile acestora;
e)să facă schimb de expertiză şi de bune practici, în special în ceea ce priveşte punerea în aplicare a strategiilor naţionale de supraveghere a pieţei;
f)să faciliteze organizarea de programe de formare profesională şi schimburi de personal;
g)în colaborare cu Comisia, să organizeze campanii de informare şi programe voluntare de vizite reciproce între autorităţile de supraveghere a pieţei;
h)să discute aspectele legate de mecanismul de asistenţă reciprocă transfrontalieră;
i)să contribuie la elaborarea unor orientări pentru a se asigura aplicarea eficientă şi uniformă a prezentului regulament;
j)să propună finanţarea activităţilor menţionate la articolul 36;
k)să contribuie la practici administrative uniforme în ceea ce priveşte supravegherea pieţei în statele membre;
l)să ofere consiliere şi asistenţă Comisiei în ceea ce priveşte aspectele referitoare la dezvoltarea în continuare a RAPEX şi a sistemului de informaţii şi comunicare menţionat la articolul 34;
m)să promoveze cooperarea şi schimbul de expertiză şi de bune practici între autorităţile de supraveghere a pieţei şi autorităţile responsabile cu controlul produselor la frontierele externe ale Uniunii;
n)să promoveze şi să faciliteze colaborarea cu alte reţele şi grupuri relevante pentru a explora posibilităţile de utilizare a noilor tehnologii în scopul supravegherii pieţei şi a trasabilităţii produselor;
o)să evalueze în mod periodic strategiile naţionale de supraveghere a pieţei, prima evaluare de acest gen urmând să fie realizată până la 16 iulie 2024;
p)să abordeze orice alte aspecte legate de activităţile care intră în domeniul de competenţă al Reţelei, cu scopul de a contribui la funcţionarea eficace a supravegherii pieţei în cadrul Uniunii.
Art. 32: Rolul şi sarcinile grupurilor de cooperare administrativă
(1)În îndeplinirea sarcinilor prevăzute la alineatul (2), ADCO abordează aspecte specifice legate de supravegherea pieţei şi aspecte sectoriale specifice.
(2)ADCO au următoarele sarcini:
a)să faciliteze aplicarea uniformă a legislaţiei de armonizare a Uniunii în domeniul lor de competenţă pentru a spori eficienţa supravegherii pieţei pe întreaga piaţă internă;
b)să promoveze comunicarea între autorităţile de supraveghere a pieţei şi Reţea şi să dezvolte încrederea reciprocă între autorităţile de supraveghere a pieţei;
c)să instituie şi să coordoneze proiecte comune, cum ar fi activităţi transfrontaliere de supraveghere a pieţei;
d)să dezvolte practici comune şi metodologii pentru o supraveghere eficientă a pieţei;
e)să se informeze reciproc cu privire la metodele şi activităţile naţionale de supraveghere a pieţei, precum şi să dezvolte şi să promoveze bune practici;
f)să identifice chestiuni de interes comun legate de supravegherea pieţei şi să propună abordări comune în vederea adoptării lor;
g)să faciliteze evaluările sectoriale ale produselor, inclusiv evaluarea riscurilor, metodele de testare şi rezultatele obţinute, evoluţiile ştiinţifice recente şi alte aspecte relevante pentru activităţile de control.
Art. 33: Rolul şi sarcinile Comisiei
Comisia are următoarele sarcini:
(a)să asiste reţeaua, subgrupurile sale şi ADCO prin intermediul unui secretariat executiv care oferă sprijin tehnic şi logistic;
(b)să păstreze şi să pună la dispoziţia birourilor unice de legătură şi a preşedinţilor ADCO o listă actualizată a preşedinţilor ADCO, inclusiv a datelor de contact ale acestora;
(c)să sprijine Reţeaua în pregătirea şi monitorizarea programului său de lucru;
(d)să sprijine funcţionarea punctelor de informare despre produs care îndeplinesc sarcini atribuite de statele membre în legătură cu legislaţia de armonizare a Uniunii;
(e)să stabilească, în consultare cu Reţeaua, necesitatea unei capacităţi de testare suplimentare şi să propună soluţii în acest scop în conformitate cu articolul 21;
(f)să aplice instrumentele de cooperare internaţională menţionate la articolul 35;
(g)să ofere sprijin pentru instituirea unor ADCO separate sau comune;
(h)să dezvolte şi să menţină sistemul de informaţii şi comunicare menţionat la articolul 34, inclusiv interfaţa menţionată la articolul (34) alineatul (7) al articolului respectiv, precum şi interfaţa cu bazele de date naţionale de supraveghere a pieţei şi să furnizeze informaţii publicului prin intermediul acestui sistem;
(i)să sprijine Reţeaua în executarea lucrărilor preliminare sau auxiliare în legătură cu punerea în aplicare a activităţilor de supraveghere a pieţei legate de aplicarea legislaţiei de armonizare a Uniunii, cum ar fi studii, programe, evaluări, analize comparative, vizite comune reciproce şi programe de vizită, schimb de personal, activităţi de cercetare, lucrări de laborator, teste de competenţă, teste inter-laboratoare şi activităţi de evaluare a conformităţii;
(j)să pregătească şi să sprijine implementarea de campanii de supraveghere a pieţei Uniunii şi activităţi similare;
(k)să organizeze proiecte comune de supraveghere şi de testare a pieţei şi programe comune de formare, să faciliteze schimburile de personal între autorităţile de supraveghere a pieţei şi, după caz, cu autorităţile de supraveghere ale ţărilor terţe sau cu organizaţiile internaţionale şi să organizeze campanii de informare şi programe voluntare de vizite reciproce între autorităţile de supraveghere a pieţei;
(l)să desfăşoare activităţi în cadrul programelor de asistenţă tehnică, să coopereze cu ţări terţe şi să promoveze şi să îmbunătăţească politicile şi sistemele Uniunii de supraveghere a pieţei între părţile interesate la nivel european şi internaţional;
(m)să faciliteze expertiza tehnică sau ştiinţifică în vederea punerii în aplicare a cooperării administrative de supraveghere a pieţei;
(n)să examineze, la cererea Reţelei sau din proprie iniţiativă, orice chestiune referitoare la punerea în aplicare a prezentului regulament şi să emită orientări, recomandări şi bune practici pentru a încuraja aplicarea uniformă a prezentului regulament.
Art. 34: Sistemul de informaţii şi comunicare
(1)Comisia dezvoltă şi întreţine un sistem de informare şi comunicare pentru colectarea, prelucrarea şi stocarea de informaţii, într-o formă structurată, cu privire la aspecte legate de asigurarea aplicării legislaţiei de armonizare a Uniunii, cu scopul de a îmbunătăţi schimbul de date între statele membre, inclusiv în scopul solicitării de informaţii, oferind o imagine de ansamblu cuprinzătoare cu privire la activităţile de supraveghere a pieţei, rezultate şi tendinţe. Comisia, autorităţile de supraveghere a pieţei, birourile unice de legătură şi autorităţile desemnate în temeiul articolului 25 alineatul (1) trebuie să aibă acces la acest sistem. Comisia dezvoltă şi întreţine interfaţa pentru public a acestui sistem, unde utilizatorilor finali le sunt furnizate informaţii esenţiale cu privire la activităţile de supraveghere a pieţei.
(2)Comisia dezvoltă şi întreţine, de asemenea, interfeţe electronice între sistemul menţionat la alineatul (1) şi sistemele naţionale de supraveghere a pieţei.
(3)Birourile unice de legătură introduc următoarele informaţii în sistemul de informaţii şi comunicare:
a)identitatea autorităţilor de supraveghere a pieţei în statul lor membru şi domeniile de competenţă ale autorităţilor respective în conformitate cu articolul 10 alineatul (2);
b)identitatea autorităţilor desemnate în temeiul articolului 25 alineatul (1);
c)strategia naţională de supraveghere a pieţei elaborată de statul lor membru în temeiul articolului 13 şi rezultatele revizuirii şi evaluării strategiei de supraveghere a pieţei.
(4)Autorităţile de supraveghere a pieţei introduc în sistemul de informaţii şi comunicare în ceea ce priveşte produsele puse la dispoziţie pe piaţă pentru care a fost efectuată o verificare aprofundată a conformităţii, fără a aduce atingere articolului 12 din Directiva 2001/95/CE şi articolului 20 din prezentul regulament şi, dacă este cazul, în ceea ce priveşte produsele care intră pe piaţa Uniunii pentru care procesul de punere în liberă circulaţie a fost suspendat, în conformitate cu articolul 26 din prezentul regulament, pe teritoriul lor, informaţii privind următoarele:
a)măsurile adoptate de autoritatea de supraveghere a pieţei în conformitate cu articolul 16 alineatul (5);
b)rapoartele privind testele efectuate de acestea;
c)măsurile corective luate de operatorii economici în cauză;
d)rapoartele uşor disponibile privind vătămările cauzate de produsul în cauză;
e)orice obiecţie ridicată de un stat membru în conformitate cu procedura de salvgardare aplicabilă în cadrul legislaţiei de armonizare a Uniunii aplicabile produsului şi orice măsuri subsecvente;
f)atunci când este cazul, nerespectarea de către reprezentanţii autorizaţi a dispoziţiilor articolului 5 alineatul (2);
g)atunci când este cazul, nerespectarea de către producători a dispoziţiilor articolului 5 alineatul (1).
(5)Atunci când autorităţile de supraveghere a pieţei consideră că este util, acestea pot introduce în sistemul de informaţii şi comunicare orice informaţii suplimentare referitoare la verificările pe care le efectuează şi rezultatele testelor pe care acestea le-au efectuat sau solicitat.
(6)În cazul în care este relevant pentru asigurarea aplicării legislaţiei de armonizare a Uniunii şi în scopul minimizării riscului, autorităţile vamale trebuie să extragă din sistemele vamale naţionale datele referitoare la produsele plasate sub regimul vamal de "punere în liberă circulaţie" referitoare la asigurarea aplicării legislaţiei de armonizare a Uniunii şi să le transmită sistemului de informaţii şi comunicare.
(7)Comisia dezvoltă o interfaţă electronică care să permită transmiterea de date între sistemele vamale naţionale şi sistemul de informaţii şi comunicare. Această interfaţă trebuie să fie operativă în termen de patru ani de la data adoptării actului relevant de punere în aplicare menţionat la alineatul (8).
(8)Comisia adoptă acte de punere în aplicare care specifică detaliile privind modalităţile de punere în aplicare pentru alineatele (1)-(7) din prezentul articol, şi în special privind prelucrarea datelor care trebuie realizată în cazul datelor colectate în conformitate cu alineatul (1) din prezentul articol, şi definirea datelor care trebuie transmise în conformitate cu alineatele (6) şi (7) din prezentul articol. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 43 alineatul (2).
Art. 35: Cooperare internaţională
(1)Pentru a îmbunătăţi eficienţa supravegherii pieţei în Uniune, Comisia poate coopera şi face schimb de informaţii privind supravegherea pieţei cu autorităţile de reglementare din ţări terţe sau cu organizaţii internaţionale, în cadrul acordurilor încheiate între Uniune şi ţările terţe sau organizaţiile internaţionale. Toate aceste acorduri se bazează pe reciprocitate, includ dispoziţii privind confidenţialitatea care corespund celor aplicabile în Uniune şi garantează că orice schimb de informaţii se realizează în conformitate cu dreptul aplicabil al Uniunii.
(2)Cooperarea sau schimbul de informaţii se pot referi, printre altele, la următoarele:
a)metodele de evaluare a riscurilor utilizate şi rezultatele testării produselor;
b)retragerea coordonată a produselor sau alte măsuri similare;
c)măsurile luate de autorităţile de supraveghere a pieţei în conformitate cu articolul 16.
(3)Comisia poate aproba un sistem specific de control anterior exportului de produse pe care îl realizează o ţară terţă asupra produselor imediat anterior exportării acestora în Uniune, pentru a verifica dacă produsele respective îndeplinesc cerinţele din legislaţia de armonizare a Uniunii aplicabilă acestora. Aprobarea poate fi acordată pentru unul sau mai multe produse, în ceea ce priveşte una sau mai multe categorii de produse sau în ceea ce priveşte produsele sau categoriile de produse fabricate de anumiţi producători.
(4)Comisia întocmeşte şi menţine o listă a acestor produse sau categorii de produse pentru care a fost acordată aprobarea, aşa cum se menţionează la alineatul (3), şi pune această listă la dispoziţia publicului.
(5)Aprobarea poate fi acordată unei ţări terţe în temeiul alineatului (3) dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)ţara terţă dispune de un sistem eficient de verificare a conformităţii produselor exportate către Uniune, iar controalele efectuate în ţara terţă respectivă sunt suficient de eficace şi eficiente pentru a înlocui sau a reduce controalele la import;
b)auditurile realizate în Uniune şi, dacă este cazul, în ţara terţă demonstrează că produsele exportate din acea ţară terţă către Uniune respectă cerinţele stabilite în legislaţia de armonizare a Uniunii.
(6)În cazul în care o astfel de aprobare a fost acordată, evaluarea riscurilor aplicată controalelor la import pentru aceste produse sau categorii de produse care intră pe piaţa Uniunii, menţionate la alineatul (3), trebuie să includă aprobările acordate.
Cu toate acestea, autorităţile desemnate la articolul 25 alineatul (1) pot efectua controale asupra acelor produse sau categorii de produse care intră pe piaţa Uniunii, inclusiv pentru a garanta faptul că respectivele controale efectuate anterior exportului de către ţările terţe sunt eficiente pentru a determina conformitatea cu legislaţia de armonizare a Uniunii.
(7)Aprobarea menţionată la alineatul (3) trebuie să specifice autoritatea competentă din ţara terţă sub a cărei responsabilitate trebuie să fie efectuate controalele anterioare exportului şi acea autoritate competentă este punctul de legătură pentru toate contactele cu Uniunea.
(8)Autoritatea competentă, menţionată la alineatul (7), asigură verificarea oficială a produselor înainte de intrarea acestora în Uniune.
(9)În cazul în care controlul produselor care intră pe piaţa Uniunii, menţionat la alineatul (3) din prezentul articol, indică existenţa unei neconformităţi semnificative, autorităţile de supraveghere a pieţei informează imediat Comisia, prin intermediul sistemului de informaţii şi comunicare menţionat la articolul 34 şi adaptează nivelul controalelor cu privire la astfel de produse.
(10)Comisia adoptă acte de punere în aplicare de aprobare a fiecărui sistem specific de controale anterioare exportului de produse menţionat la alineatul (3) din prezentul articol. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 43 alineatul (2).
(11)Comisia monitorizează periodic funcţionarea corectă a aprobării acordate în temeiul alineatului (3) din prezentul articol. Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care retragere o astfel de aprobare în cazul în care se dovedeşte că produsele care intră pe piaţa Uniunii nu respectă legislaţia de armonizare a Uniunii într-un număr semnificativ de cazuri. Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 43 alineatul (2). Comisia informează imediat ţara terţă în cauză cu privire la adoptarea unui astfel de act.
(12)Sistemul de controale anterioare exportului de produse se evaluează în conformitate cu articolul 42 alineatul (4).