Nou Capitolul i - INSTRUMENTE DE MONITORIZARE A PENSIILOR - Recomandarea 2384/20-nov-2025 privind sistemele de urmărire a pensiilor, tablourile de bord privind sistemele de pensii şi aderarea automată
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 27 Noiembrie 2025
CAPITOLUL I:INSTRUMENTE DE MONITORIZARE A PENSIILOR
Art. 4: Instituirea unui sistem cuprinzător de urmărire a pensiilor
(1)Comisia Europeană le recomandă statelor membre să instituie un sistem de urmărire a pensiilor. Sistemul de urmărire a pensiilor ar trebui să fie un serviciu unic la nivel naţional, accesibil tuturor persoanelor în mod gratuit, care să le ofere o imagine de ansamblu asupra drepturilor lor individuale de pensie acumulate în cadrul diferitelor sisteme la care participă sau au participat. Sistemul de urmărire a pensiilor ar trebui să acopere pensiile din sistemul public, sistemele de pensii ocupaţionale şi produsele de pensii personale, după caz, prin extinderea treptată a domeniului său de aplicare, dacă este necesar. În plus, pentru a le permite persoanelor să ia decizii în cunoştinţă de cauză în ceea ce priveşte planificarea lor financiară, serviciul ar trebui să furnizeze previziuni privind potenţialele venituri viitoare din pensii din toate sistemele lor de pensii.
(2)Interfaţa sistemului de urmărire a pensiilor ar trebui să fie uşor de utilizat. Aceasta ar trebui să ţină seama de nevoile diferitelor grupuri de vârstă şi să ofere informaţii clare şi inteligibile adaptate nevoilor unui utilizator de rând. Statele membre ar trebui să ia în considerare utilizarea unei interfeţe pe mai multe niveluri, începând cu afişarea celor mai importante informaţii privind drepturile de pensie şi a unor proiecţii simple ale prestaţiilor viitoare şi oferind informaţii mai detaliate la cerere. Informaţiile mai detaliate ar putea include, de exemplu, diferite scenarii de proiecţie bazate pe perspective de carieră. În plus, statele membre ar trebui să efectueze testări periodice ale utilizării pentru a îmbunătăţi experienţa utilizatorilor.
(3)Statele membre ar trebui să ţină seama de nivelul diferit al competenţelor digitale ale diferitelor grupuri de populaţie. Dacă este necesar, acestea ar trebui să furnizeze informaţii complementare nedigitale şi servicii personale, asigurând accesul la informaţii de bază privind pensiile pentru cei care nu utilizează instrumente digitale, inclusiv pentru persoanele cu dizabilităţi care au cerinţe speciale legate de accesibilitate. Acest lucru ar putea fi realizat, de exemplu, prin asistenţă telefonică, prin poştă sau prin întrevedere cu prezenţă fizică.
Art. 5: Guvernanţă şi finanţare
(1)Statele membre ar trebui să stabilească o structură de guvernanţă clară pentru sistemul de urmărire a pensiilor, bazată pe principiile funcţionării non-profit, independenţei, credibilităţii şi transparenţei, care ar putea fi realizată, de exemplu, prin intermediul unei entităţi publice sau al unui parteneriat public-privat.
(2)Statele membre, în cooperare cu sectorul pensiilor/părţile interesate/furnizorii, după caz, ar trebui să asigure o finanţare sustenabilă pentru înfiinţarea şi funcţionarea continuă a sistemului de urmărire a pensiilor.
Art. 6: Securitatea datelor şi interoperabilitatea
(1)Statele membre ar trebui să stabilească modelul de schimb de date care să fie folosit pentru sistemul lor naţional de urmărire a pensiilor. Acestea ar trebui să instituie un cadru obligatoriu şi cuprinzător de securitate şi confidenţialitate pentru a asigura o metodă de identificare digitală sigură, unică şi uşor de utilizat pentru autentificarea utilizatorilor şi pentru a garanta un nivel ridicat de protecţie a datelor cu caracter personal ale cetăţenilor.
(2)Atunci când îşi elaborează sistemul naţional de urmărire a pensiilor, statele membre ar trebui să se asigure că infrastructura lor tehnică şi cadrul lor juridic, inclusiv pentru schimbul de date, sunt compatibile cu o conexiune viitoare la Serviciul european de urmărire a pensiilor, sprijinind astfel mobilitatea transfrontalieră a forţei de muncă în UE şi schimbul transfrontalier de date/informaţii privind pensiile individuale. În acest scop, statele membre ar trebui să utilizeze cele mai bune practici şi experienţa membrilor existenţi ai Serviciului european de urmărire a pensiilor.
Art. 7: Instituirea unor tablouri de bord cuprinzătoare privind sistemele de pensii
(1)Statelor membre li se recomandă să instituie tablouri de bord naţionale cuprinzătoare privind sistemele de pensii pentru a monitoriza în mod sistematic, în timp, caracterul adecvat şi sustenabilitatea generală a sistemelor lor de pensii cu mai mulţi piloni, precum şi decalajele în materie de pensii între bărbaţi şi femei. În acest scop, statele membre ar trebui să colecteze şi să pună la dispoziţia publicului date agregate privind contribuţia sistemelor de pensii publice şi suplimentare la caracterul adecvat al veniturilor din pensii şi la sustenabilitatea sistemului lor de pensii.
(2)Statelor membre li se recomandă să utilizeze datele deja raportate organismelor publice, cum ar fi informaţiile periodice pe care fondurile de pensii le raportează autorităţilor de supraveghere sau institutelor de statistică, să utilizeze sinergiile cu sistemele de urmărire a pensiilor şi să aplice proporţionalitatea în selectarea datelor atunci când urmăresc să elimine lacunele în materie de date şi să îmbunătăţească acurateţea.
(3)În colectarea informaţiilor relevante, statele membre ar trebui să asigure păstrarea confidenţialităţii datelor de supraveghere şi protecţia datelor cu caracter personal ale participanţilor la sistemele de pensii suplimentare.
(4)Statele membre sunt încurajate să facă schimb de practici cu alte state membre şi cu Comisia Europeană pentru a identifica dimensiunile şi modalităţile relevante de obţinere a informaţiilor, fără a se crea o sarcină inutilă de raportare.
Art. 8: Indicatorii tabloului de bord
(1)Statelor membre li se recomandă să colecteze informaţii cu privire la numărul de membri ai sistemelor de pensii suplimentare, la contribuţiile şi drepturile acumulate ale acestora, defalcate pe sisteme/produse cu cotizaţii predefinite şi cu prestaţii predefinite, pe pasivele şi activele aferente sistemelor de pensii, pe randamentul investiţiilor acestora, pe costurile şi cheltuielile lor, pe contribuţiile şi beneficiile pentru ansamblul acestor sisteme, precum şi pe fiecare tip de pensie.
(2)Statelor membre li se recomandă să identifice statisticile relevante privind pensiile care pot contribui la monitorizarea riscurilor de sărăcie la nivelul grupurilor demografice, a modificărilor distribuţiei veniturilor între categoriile de vârstă şi categoriile de gen, a modificărilor vârstelor efective de pensionare între categoriile de venit şi a costurilor fiscale ale stimulentelor fiscale şi ale subvenţiilor legate de pensii.
(3)Pentru a contribui la evaluarea şi revizuirea cadrelor existente şi a oricăror măsuri de politică planificate, statele membre sunt invitate să facă proiecţii privind caracterul adecvat al pensiilor şi indicatorii de sustenabilitate pe o perioadă de timp viitoare rezonabilă.
Art. 9: Schimbul de date cu Comisia Europeană
(1)Statelor membre li se recomandă să comunice Comisiei Europene statisticile privind pensiile în formă agregată. Acestea sunt încurajate să colaboreze cu Comisia Europeană la stabilirea unor metodologii comune, pentru a se asigura că aceste date agregate sunt comparabile.
(2)Comisia Europeană recomandă tuturor statelor membre să prezinte proiecţii privind contribuţiile la sistemele de pensii private ocupaţionale şi personale şi cheltuielile cu acestea pentru Raportul privind îmbătrânirea populaţiei al Comisiei Europene şi al Comitetului pentru politică economică, precum şi date privind contribuţia sistemelor de pensii ocupaţionale şi personale la veniturile din pensii pentru Raportul privind protecţia socială adecvată la vârste înaintate al Comisiei Europene şi al Comitetului pentru protecţie socială, utilizând definiţii, metodologii şi ipoteze economice convenite de comun acord.