Nou Art. 4. - Art. 4: Instituirea unui sistem cuprinzător de urmărire a pensiilor - Recomandarea 2384/20-nov-2025 privind sistemele de urmărire a pensiilor, tablourile de bord privind sistemele de pensii şi aderarea automată
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 27 Noiembrie 2025
Art. 4: Instituirea unui sistem cuprinzător de urmărire a pensiilor
(1)Comisia Europeană le recomandă statelor membre să instituie un sistem de urmărire a pensiilor. Sistemul de urmărire a pensiilor ar trebui să fie un serviciu unic la nivel naţional, accesibil tuturor persoanelor în mod gratuit, care să le ofere o imagine de ansamblu asupra drepturilor lor individuale de pensie acumulate în cadrul diferitelor sisteme la care participă sau au participat. Sistemul de urmărire a pensiilor ar trebui să acopere pensiile din sistemul public, sistemele de pensii ocupaţionale şi produsele de pensii personale, după caz, prin extinderea treptată a domeniului său de aplicare, dacă este necesar. În plus, pentru a le permite persoanelor să ia decizii în cunoştinţă de cauză în ceea ce priveşte planificarea lor financiară, serviciul ar trebui să furnizeze previziuni privind potenţialele venituri viitoare din pensii din toate sistemele lor de pensii.
(2)Interfaţa sistemului de urmărire a pensiilor ar trebui să fie uşor de utilizat. Aceasta ar trebui să ţină seama de nevoile diferitelor grupuri de vârstă şi să ofere informaţii clare şi inteligibile adaptate nevoilor unui utilizator de rând. Statele membre ar trebui să ia în considerare utilizarea unei interfeţe pe mai multe niveluri, începând cu afişarea celor mai importante informaţii privind drepturile de pensie şi a unor proiecţii simple ale prestaţiilor viitoare şi oferind informaţii mai detaliate la cerere. Informaţiile mai detaliate ar putea include, de exemplu, diferite scenarii de proiecţie bazate pe perspective de carieră. În plus, statele membre ar trebui să efectueze testări periodice ale utilizării pentru a îmbunătăţi experienţa utilizatorilor.
(3)Statele membre ar trebui să ţină seama de nivelul diferit al competenţelor digitale ale diferitelor grupuri de populaţie. Dacă este necesar, acestea ar trebui să furnizeze informaţii complementare nedigitale şi servicii personale, asigurând accesul la informaţii de bază privind pensiile pentru cei care nu utilizează instrumente digitale, inclusiv pentru persoanele cu dizabilităţi care au cerinţe speciale legate de accesibilitate. Acest lucru ar putea fi realizat, de exemplu, prin asistenţă telefonică, prin poştă sau prin întrevedere cu prezenţă fizică.