Capitolul i - DISPOZIŢII GENERALE - Directiva 797/11-mai-2016 privind interoperabilitatea sistemului feroviar în Uniunea Europeană
Acte UE
Jurnalul Oficial 138L
În vigoare Versiune de la: 28 Mai 2020 până la: 1 August 2026
CAPITOLUL I:DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1: Obiectul şi domeniul de aplicare
(1)Prezenta directivă stabileşte condiţiile care trebuie îndeplinite pentru realizarea interoperabilităţii în cadrul sistemului feroviar al Uniunii într-un mod compatibil cu Directiva (UE) 2016/798 în vederea definirii unui nivel optim de armonizare tehnică, pentru a permite facilitarea, îmbunătăţirea şi dezvoltarea serviciilor de transport feroviar în interiorul Uniunii şi cu statele terţe şi pentru a contribui la finalizarea spaţiului feroviar unic european şi realizarea progresivă a pieţei interne. Aceste condiţii se referă la proiectarea, construirea, punerea în funcţiune, modernizarea, reînnoirea, exploatarea şi întreţinerea elementelor acestui sistem, precum şi calificările profesionale şi condiţiile de sănătate şi de siguranţă aplicabile personalului care contribuie la exploatarea şi întreţinerea sa.
(2)Prezenta directivă stabileşte, pentru fiecare subsistem, dispoziţiile referitoare la elementele constitutive de interoperabilitate, la interfeţe şi proceduri, precum şi condiţiile de compatibilitate generală a sistemului feroviar al Uniunii necesare pentru realizarea interoperabilităţii sale.
(3)Prezenta directivă nu se aplică:
a)metrourilor;
b)tramvaielor şi vehiculelor feroviare uşoare, precum şi infrastructurii utilizate exclusiv de aceste vehicule;
c)reţelelor care sunt separate din punct de vedere funcţional de restul sistemului feroviar al Uniunii şi sunt destinate exclusiv exploatării serviciilor de transport de călători locale, urbane sau suburbane, precum şi întreprinderilor care operează exclusiv pe aceste reţele.
(4)Statele membre pot exclude din domeniul de aplicare al măsurilor de punere în aplicare a prezentei directive:
a)infrastructura feroviară privată, inclusiv liniile abătute, utilizată de proprietar sau de un operator în scopul desfăşurării activităţii proprii de transport de mărfuri sau al transportului de persoane în scopuri necomerciale, precum şi vehiculele care sunt utilizate exclusiv pe o astfel de infrastructură;
b)infrastructura şi vehiculele rezervate pentru o utilizare strict locală, istorică sau turistică;
c)infrastructura feroviară uşoară utilizată ocazional de către vehicule pentru sistemul feroviar greu în condiţiile de exploatare a sistemului feroviar uşor, atunci când acest lucru este necesar în scopul conectivităţii numai pentru vehiculele respective; şi
d)vehicule utilizate cu precădere pe infrastructura feroviară uşoară, dar echipate cu anumite componente pentru sistemul feroviar greu, necesare pentru a permite tranzitarea pe un tronson izolat şi limitat de infrastructură feroviară grea, exclusiv în scopul conectivităţii.
(5)În cazul tramvaielor-tren care funcţionează în sistemul feroviar al Uniunii, în cazul în care nu există STI care să li se aplice, se aplică următoarele dispoziţii:
a)statele membre vizate se asigură că se adoptă norme naţionale sau alte măsuri accesibile relevante pentru a garanta faptul că aceste tramvaie-tren îndeplinesc cerinţele esenţiale relevante;
b)statele membre pot adopta norme naţionale în vederea precizării procedurii de autorizare aplicabile acestor tramvaie-tren. Autoritatea care emite autorizaţia pentru vehicul se consultă cu autoritatea naţională de siguranţă relevantă pentru a se asigura că exploatarea mixtă a tramvaielor-tren şi a trenurilor din sistemul feroviar greu îndeplineşte toate cerinţele esenţiale, precum şi a obiectivelor comune de siguranţă (OSC) relevante;
c)prin derogare de la articolul 21, în cazul operaţiunilor transfrontaliere, autorităţile competente relevante colaborează în vederea eliberării autorizaţiilor pentru vehicule.
Prezentul alineat nu se aplică vehiculelor excluse din domeniul de aplicare al prezentei directive în conformitate cu alineatele (3) şi (4).
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentei directive:
1."sistemul feroviar al Uniunii" înseamnă elementele enumerate în anexa I;
2."interoperabilitate" înseamnă capacitatea unui sistem feroviar de a permite deplasarea sigură şi neîntreruptă a trenurilor care ating nivelurile necesare de performanţă;
3."vehicul" înseamnă un vehicul feroviar adecvat pentru circulaţia pe roţi pe liniile de cale ferată, cu sau fără tracţiune; un vehicul este alcătuit din unul sau mai multe subsisteme structurale şi funcţionale;
4."reţea" înseamnă liniile, staţiile, terminalele şi orice echipamente fixe necesare pentru asigurarea exploatării continue şi în condiţii de siguranţă a sistemului feroviar al Uniunii;
5."subsisteme" înseamnă părţile structurale sau funcţionale ale sistemului feroviar al Uniunii, aşa cum sunt prevăzute în anexa II;
6."subsistem mobil" înseamnă subsistemul material rulant şi subsistemul control-comandă şi semnalizare la bord;
7."elemente constitutive de interoperabilitate" înseamnă orice componentă elementară, grup de componente, subansamblu sau ansamblu complet din echipamentul încorporat sau destinat să fie încorporat într-un subsistem, de care depinde, direct sau indirect, interoperabilitatea sistemului feroviar, inclusiv atât obiectele tangibile, cât şi cele intangibile;
8."produs" înseamnă un produs obţinut printr-un proces de producţie, inclusiv elemente constitutive de interoperabilitate şi subsistemele;
9."cerinţe esenţiale" înseamnă toate condiţiile prevăzute în anexa III, pe care trebuie să le îndeplinească sistemul feroviar al Uniunii, subsistemele şi elementele constitutive de interoperabilitate, inclusiv interfeţele;
10."specificaţie europeană" înseamnă o specificaţie care face parte dintr-una din următoarele categorii:
- o cerinţă tehnică comună, astfel cum este definită la anexa VIII la Directiva 2014/25/UE;
- un agrement tehnic european, astfel cum este definit la articolul 60 din Directiva 2014/25/UE; sau
- un standard european, astfel cum este definit la articolul 2 punctul (1) litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 1025/2012;
11."specificaţie tehnică de interoperabilitate" (STI) înseamnă o specificaţie adoptată în conformitate cu prezenta directivă care include fiecare subsistem sau parte a unui subsistem pentru a îndeplini cerinţele esenţiale şi a asigura interoperabilitatea sistemului feroviar al Uniunii;
12."parametru de bază" înseamnă orice condiţie tehnică, de exploatare sau de reglementare care este esenţială pentru interoperabilitate şi care este specificată în STI relevante;
13."caz special" înseamnă orice parte a sistemului feroviar care necesită includerea unor dispoziţii speciale în STI, în mod temporar sau definitiv, din cauza constrângerilor geografice, topografice sau de mediu urban sau de compatibilitate cu sistemul existent, în special, linii şi reţele de cale ferată izolate de reţeaua Uniunii, gabaritul, ecartamentul sau entraxa liniilor de cale ferată şi vehiculele destinate exclusiv utilizării locale, regionale sau istorice, precum şi vehiculele provenite din terţe ţări sau destinate acestora;
14."modernizare" înseamnă orice lucrare majoră de modificare a unui subsistem sau a unei părţi a acestuia care duce la modificarea dosarului tehnic ce însoţeşte declaraţia de verificare "CE", în cazul în care există un astfel de dosar, şi care îmbunătăţeşte performanţele generale ale subsistemului;
15."reînnoire" înseamnă orice lucrare majoră de înlocuire a unui subsistem sau a unei părţi a acestuia care nu modifică performanţele generale ale subsistemului;
16."sistem feroviar existent" înseamnă infrastructura compusă din liniile şi instalaţiile fixe ale reţelei feroviare existente, precum şi vehiculele, de toate categoriile şi originile, care se deplasează pe această infrastructură;
17."înlocuire în cadrul întreţinerii" înseamnă orice înlocuire de componente cu piese având funcţii şi performanţe identice în cadrul întreţinerii preventive sau de remediere;
18."tramvai-tren" înseamnă un vehicul proiectat pentru utilizarea combinată atât pe o infrastructură feroviară uşoară, cât şi pe o infrastructură feroviară grea;
19."punere în funcţiune" înseamnă toate operaţiunile prin care un subsistem este dat în exploatare;
20."entitate contractantă" înseamnă o entitate publică sau privată care comandă proiectarea şi/sau construirea sau reînnoirea sau modernizarea unui subsistem;
21."deţinător" înseamnă persoana fizică sau juridică care, fiind proprietarul unui vehicul sau având dreptul de a-l utiliza, exploatează vehiculul ca mijloc de transport şi este înregistrată ca atare într-un registru al vehiculelor menţionat la articolul 47;
22."solicitant" înseamnă o persoană fizică sau juridică solicitantă a unei autorizaţii, fie că aceasta este o întreprindere feroviară, un administrator de infrastructură sau orice altă persoană sau entitate juridică, precum producătorul, proprietarul sau deţinătorul; în sensul articolului 15,"solicitant" înseamnă o entitate contractantă sau un producător sau reprezentanţii săi autorizaţi; în sensul articolului 19, "solicitant" înseamnă o persoană fizică sau juridică care solicită decizia agenţiei de aprobare a soluţiilor tehnice prevăzute pentru proiectele privind echipamentele ERTMS terestre;
23."proiect într-un stadiu avansat de dezvoltare" înseamnă orice proiect al cărui stadiu de planificare sau construcţie a atins un punct în care o modificare în specificaţiile tehnice ar putea compromite viabilitatea proiectului aşa cum a fost prevăzut;
24."standard armonizat" înseamnă un standard european astfel cum este definit la articolul 2 punctul 1 litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 1025/2012;
25."autoritate naţională de siguranţă" înseamnă o autoritate de siguranţă, astfel cum este definită la articolul 3 punctul 7 din Directiva (UE) 2016/798;
26."tip" înseamnă un tip de vehicul ce defineşte caracteristicile de proiectare de bază ale vehiculului astfel cum sunt prevăzute într-un certificat de examinare a tipului sau a proiectării, descrise în modulul de verificare relevant;
27."serie" înseamnă un număr de vehicule identice aparţinând unui tip de proiect;
28."entitate responsabilă cu întreţinerea" (ERI) înseamnă o entitate responsabilă cu întreţinerea astfel cum este definită la articolul 3 punctul 20 din Directiva (UE) 2016/798;
29."sistem feroviar uşor" înseamnă un sistem de transport feroviar urban şi/sau suburban cu o rezistenţă la şoc de C-III sau C-IV (în conformitate cu EN 15227:2011) şi cu o rezistenţă maximă a vehiculului de 800 kN (forţa de compresie longitudinală în zona de cuplare); sistemele feroviare uşoare pot avea o cale dedicată sau pot folosi drumurile publice împreună cu traficul rutier şi de obicei nu fac schimb de vehicule cu traficul de călători sau marfă pe distanţe lungi;
30."norme naţionale" înseamnă toate normele obligatorii adoptate într-un stat membru, indiferent de organismul emitent, care conţin cerinţele de siguranţă feroviară sau cerinţele tehnice, altele decât cele prevăzute de normele Uniunii sau de normele internaţionale, care sunt aplicabile, în cadrul statului membru respectiv, întreprinderilor feroviare, administratorilor de infrastructură sau terţilor;
31."stare de funcţionare nominală" înseamnă modul normal de funcţionare şi condiţiile de avarie (inclusiv uzură) previzibile, în limitele şi condiţiile de utilizare specificate în dosarele tehnice şi de întreţinere;
32."zona de utilizare a unui vehicul" înseamnă o reţea sau mai multe reţele dintr-un stat membru sau dintr-un grup de state membre în care se intenţionează utilizarea unui vehicul;
33."mijloace acceptabile de conformitate" înseamnă avize fără caracter obligatoriu emise de agenţie pentru a defini mijloace de stabilire a conformităţii cu cerinţele esenţiale;
34."mijloace acceptabile de conformitate naţionale" înseamnă avize fără caracter obligatoriu emise de statele membre pentru a defini mijloace de stabilire a conformităţii cu normele naţionale;
35."introducere pe piaţă" înseamnă prima punere la dispoziţie pe piaţa Uniunii a unui element constitutiv de interoperabilitate, subsistem sau vehicul gata să funcţioneze în starea de funcţionare nominală;
36."producător" înseamnă orice persoană fizică sau juridică care produce un produs sub forma unui element constitutiv de interoperabilitate, a unui subsistem sau a unui vehicul, sau pentru care produsul este proiectat sau produs şi care comercializează produsul respectiv sub numele sau marca sa;
37."reprezentant autorizat" înseamnă orice persoană fizică sau juridică stabilită în Uniune care a primit un mandat scris din partea unui producător sau a unei entităţi contractante pentru a acţiona în numele respectivului producător sau respectivei entităţi contractante în legătură cu anumite atribuţii precizate;
38."specificaţie tehnică" înseamnă un document care stabileşte cerinţele tehnice pe care trebuie să le îndeplinească un produs, subsistem, proces sau serviciu;
39."acreditare" înseamnă acreditare astfel cum este definită la articolul 2 punctul 10 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008;
40."organism naţional de acreditare" înseamnă un organism naţional de acreditare astfel cum este definit la articolul 2 punctul 11 din Regulamentul (CE) nr. 765/2008;
41."evaluare a conformităţii" înseamnă procesul prin care se demonstrează dacă s-au îndeplinit cerinţele specificate pentru un produs, un proces, un serviciu, un subsistem, o persoană sau un organism;
42."organism de evaluare a conformităţii" înseamnă un organism care a fost notificat sau desemnat pentru a fi responsabil cu activităţile de evaluare a conformităţii, inclusiv etalonare, încercare, certificare şi inspecţie; un organism de evaluare a conformităţii este clasificat drept "organism notificat" ca urmare a notificării de către un stat membru; un organism de evaluare a conformităţii este clasificat drept "organism desemnat" ca urmare a desemnării de către un stat membru;
43."persoană cu handicap şi persoană cu mobilitate redusă" include orice persoană care suferă de o deficienţă fizică, mentală, intelectuală sau senzorială, permanentă sau temporară, care, în interacţiune cu diverse obstacole, poate fi împiedicată să utilizeze deplin şi eficient mijloacele de transport, în condiţii de egalitate cu alţi călători, sau orice persoană a cărei mobilitate la utilizarea transportului este redusă din cauza vârstei;
44."administrator de infrastructură" înseamnă un administrator de infrastructură, astfel cum este definit la articolul 3 punctul 2 din Directiva 2012/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (1);
(1)Directiva 2012/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 noiembrie 2012 privind instituirea spaţiului feroviar unic european (JO L 343, 14.12.2012, p. 32).
45."întreprindere feroviară" înseamnă o întreprindere feroviară astfel cum este definită la articolul 3 punctul 1 din Directiva 2012/34/UE, precum şi orice altă întreprindere publică sau privată, a cărei activitate este de a furniza transport feroviar de mărfuri şi/sau de călători, cu condiţia ca tracţiunea să fie asigurată de această întreprindere, inclusiv întreprinderile care furnizează numai tracţiunea.
Art. 3: Cerinţe esenţiale
(1)Sistemul feroviar al Uniunii, subsistemele şi elementele de interoperabilitate, inclusiv interfeţele, respectă cerinţele esenţiale relevante.
(2)Specificaţiile tehnice menţionate la articolul 60 din Directiva 2014/25/UE, necesare pentru a completa specificaţiile europene sau alte standarde care se aplică la nivelul Uniunii, nu contravin cerinţelor esenţiale.