Art. 1. - Art. 1: Obiectul şi domeniul de aplicare - Directiva 797/11-mai-2016 privind interoperabilitatea sistemului feroviar în Uniunea Europeană
Acte UE
Jurnalul Oficial 138L
În vigoare Versiune de la: 28 Mai 2020 până la: 1 August 2026
Art. 1: Obiectul şi domeniul de aplicare
(1)Prezenta directivă stabileşte condiţiile care trebuie îndeplinite pentru realizarea interoperabilităţii în cadrul sistemului feroviar al Uniunii într-un mod compatibil cu Directiva (UE) 2016/798 în vederea definirii unui nivel optim de armonizare tehnică, pentru a permite facilitarea, îmbunătăţirea şi dezvoltarea serviciilor de transport feroviar în interiorul Uniunii şi cu statele terţe şi pentru a contribui la finalizarea spaţiului feroviar unic european şi realizarea progresivă a pieţei interne. Aceste condiţii se referă la proiectarea, construirea, punerea în funcţiune, modernizarea, reînnoirea, exploatarea şi întreţinerea elementelor acestui sistem, precum şi calificările profesionale şi condiţiile de sănătate şi de siguranţă aplicabile personalului care contribuie la exploatarea şi întreţinerea sa.
(2)Prezenta directivă stabileşte, pentru fiecare subsistem, dispoziţiile referitoare la elementele constitutive de interoperabilitate, la interfeţe şi proceduri, precum şi condiţiile de compatibilitate generală a sistemului feroviar al Uniunii necesare pentru realizarea interoperabilităţii sale.
(3)Prezenta directivă nu se aplică:
a)metrourilor;
b)tramvaielor şi vehiculelor feroviare uşoare, precum şi infrastructurii utilizate exclusiv de aceste vehicule;
c)reţelelor care sunt separate din punct de vedere funcţional de restul sistemului feroviar al Uniunii şi sunt destinate exclusiv exploatării serviciilor de transport de călători locale, urbane sau suburbane, precum şi întreprinderilor care operează exclusiv pe aceste reţele.
(4)Statele membre pot exclude din domeniul de aplicare al măsurilor de punere în aplicare a prezentei directive:
a)infrastructura feroviară privată, inclusiv liniile abătute, utilizată de proprietar sau de un operator în scopul desfăşurării activităţii proprii de transport de mărfuri sau al transportului de persoane în scopuri necomerciale, precum şi vehiculele care sunt utilizate exclusiv pe o astfel de infrastructură;
b)infrastructura şi vehiculele rezervate pentru o utilizare strict locală, istorică sau turistică;
c)infrastructura feroviară uşoară utilizată ocazional de către vehicule pentru sistemul feroviar greu în condiţiile de exploatare a sistemului feroviar uşor, atunci când acest lucru este necesar în scopul conectivităţii numai pentru vehiculele respective; şi
d)vehicule utilizate cu precădere pe infrastructura feroviară uşoară, dar echipate cu anumite componente pentru sistemul feroviar greu, necesare pentru a permite tranzitarea pe un tronson izolat şi limitat de infrastructură feroviară grea, exclusiv în scopul conectivităţii.
(5)În cazul tramvaielor-tren care funcţionează în sistemul feroviar al Uniunii, în cazul în care nu există STI care să li se aplice, se aplică următoarele dispoziţii:
a)statele membre vizate se asigură că se adoptă norme naţionale sau alte măsuri accesibile relevante pentru a garanta faptul că aceste tramvaie-tren îndeplinesc cerinţele esenţiale relevante;
b)statele membre pot adopta norme naţionale în vederea precizării procedurii de autorizare aplicabile acestor tramvaie-tren. Autoritatea care emite autorizaţia pentru vehicul se consultă cu autoritatea naţională de siguranţă relevantă pentru a se asigura că exploatarea mixtă a tramvaielor-tren şi a trenurilor din sistemul feroviar greu îndeplineşte toate cerinţele esenţiale, precum şi a obiectivelor comune de siguranţă (OSC) relevante;
c)prin derogare de la articolul 21, în cazul operaţiunilor transfrontaliere, autorităţile competente relevante colaborează în vederea eliberării autorizaţiilor pentru vehicule.
Prezentul alineat nu se aplică vehiculelor excluse din domeniul de aplicare al prezentei directive în conformitate cu alineatele (3) şi (4).