Capitolul ii - COMPARABILITATEA COMISIOANELOR AFERENTE CONTURILOR DE PLĂŢI - Directiva 2014/92/UE/23-iul-2014 privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plăţi, schimbarea conturilor de plăţi şi accesul la conturile de plăţi cu servicii de bază

Acte UE

Jurnalul Oficial 257L

În vigoare
Versiune de la: 31 Ianuarie 2018
CAPITOLUL II:COMPARABILITATEA COMISIOANELOR AFERENTE CONTURILOR DE PLĂŢI
Art. 3: Lista celor mai reprezentative servicii legate de un cont de plăţi care fac obiectul unui comision la nivel naţional şi terminologia standardizată
(1)Statele membre stabilesc o listă provizorie cuprinzând cel puţin 10 şi maximum 20 dintre cele mai reprezentative servicii legate de un cont de plăţi care fac obiectul unui comision oferite cel puţin de un prestator de servicii de plată la nivel naţional. Lista conţine termenii şi definiţiile pentru fiecare dintre serviciile identificate. În fiecare dintre limbile oficiale ale unui stat membru se utilizează un singur termen pentru fiecare serviciu.
(2)În sensul alineatului (1), statele membre au în vedere serviciile care:
a)sunt cel mai frecvent utilizate de consumatori în legătură cu contul lor de plăţi;
b)generează cel mai mare cost pentru consumatori, atât la nivel global, cât şi pe unitate.
Pentru a asigura aplicarea corespunzătoare a criteriilor de la primul paragraf de la prezentul alineat, ABE elaborează orientări în temeiul art. 16 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 până la 18 martie 2015.
(3)Statele membre notifică Comisiei şi ABE listele provizorii menţionate la alineatul (1) până la 18 septembrie 2015. Statele membre prezintă Comisiei, la cerere, informaţii suplimentare referitoare la datele pe baza cărora au fost întocmite listele în ceea ce priveşte criteriile menţionate la alineatul (2).
(4)Pe baza listelor provizorii notificate în temeiul alineatului (3), ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare în vederea stabilirii la nivelul Uniunii a terminologiei standardizate pentru acele servicii care sunt comune cel puţin unei majorităţi a statelor membre. Terminologia standardizată la nivelul Uniunii include termenii comuni şi definiţiile pentru serviciile comune şi este pusă la dispoziţie în toate limbile oficiale ale instituţiilor Uniunii. În fiecare dintre limbile oficiale ale unui stat membru se utilizează un singur termen pentru fiecare serviciu.
ABE înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare respective în termen de 18 septembrie 2016.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu procedura prevăzută la articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
(5)Statele membre integrează terminologia standardizată a Uniunii stabilită în temeiul alineatului (4) în lista provizorie menţionată la alineatul (1) şi publică lista finală rezultată a celor mai reprezentative servicii legate de un cont de plăţi fără întârziere, cel târziu în termen de trei luni de la intrarea în vigoare a actului delegat menţionat la alineatul (4).
(6)La fiecare patru ani după publicarea listei finale menţionate la alineatul (5), statele membre evaluează şi, acolo unde este cazul, actualizează lista celor mai reprezentative servicii determinate în conformitate cu alineatele (1) şi (2). Statele membre notifică Comisiei şi ABE rezultatul evaluării lor şi, acolo unde este cazul, lista actualizată a celor mai reprezentative servicii. ABE evaluează şi, acolo unde este cazul, actualizează terminologia standardizată a Uniunii, în conformitate cu alineatul (4). La actualizarea terminologiei standardizate a Uniunii, statele membre actualizează şi publică lista lor finală, astfel cum este menţionată la alineatul (5), şi asigură utilizarea de către prestatorii de servicii de plată a termenilor şi definiţiilor actualizate.
Art. 4: Documentul de informare cu privire la comisioane şi glosarul
(1)Fără a aduce atingere art. 42 alineatul (3) din Directiva 2007/64/CE şi capitolului II din Directiva 2008/48/CE, statele membre se asigură că, în timp util înainte de a încheia un contract privind un cont de plăţi cu un consumator, prestatorii de servicii de plată pun la dispoziţia consumatorului un document de informare cu privire la comisioane pe suport tipărit sau pe un alt suport durabil, conţinând termenii standardizaţi din lista finală a celor mai reprezentative servicii legate de un cont de plăţi menţionată la art. 3 alineatul (5) din prezenta directivă, precum şi, în cazul în care un astfel de serviciu este oferit de un prestator de servicii de plată, comisioanele corespunzătoare fiecărui serviciu.
(2)Documentul de informare cu privire la comisioane:
a)este un document de sine stătător şi este scurt;
b)este prezentat şi aranjat în pagină astfel încât să fie clar şi uşor de citit, cu caractere de dimensiuni lizibile;
c)nu este mai puţin inteligibil în eventualitatea în care, atunci când originalul este color, este imprimat sau fotocopiat în alb şi negru;
d)este redactat în limba oficială a statului membru în care este oferit contul de plăţi sau într-o altă limbă, în cazul în care acest lucru a fost convenit de consumator şi de prestatorul de servicii de plată;
e)este exact, nu induce în eroare şi este exprimat în moneda contului de plăţi sau într-o altă monedă a Uniunii, în cazul în care acest lucru a fost convenit de consumator şi de prestatorul de servicii de plată;
f)conţine titlul „document de informare cu privire la comisioane” în partea de sus a primei pagini, lângă un simbol comun, pentru a distinge documentul de alte elemente ale documentaţiei; şi
g)include o declaraţie în sensul că acesta conţine comisioane pentru cele mai reprezentative servicii legate de contul de plăţi şi că sunt furnizate în alte documente informaţii precontractuale şi contractuale complete cu privire la toate serviciile.
Statele membre pot stabili că, în scopurile alineatului (1), documentul de informare cu privire la comisioane este furnizat împreună cu informaţiile necesare în temeiul altor acte legislative ale Uniunii sau naţionale privind conturile de plăţi şi serviciile conexe, cu condiţia îndeplinirii tuturor condiţiilor de la primul paragraf de la prezentul alineat.
(3)Atunci când se oferă unul sau mai multe servicii ca parte a unui pachet de servicii legate de un cont de plăţi, documentul de informare cu privire la comisioane precizează comisionul pentru întregul pachet, serviciile incluse în pachet şi cantitatea acestora, precum şi comisionul suplimentar pentru orice serviciu care depăşeşte cantitatea acoperită de comisionul pentru pachet.
(4)Statele membre instituie o obligaţie pentru prestatorii de servicii de plată de a pune la dispoziţia consumatorilor un glosar conţinând cel puţin termenii standardizaţi stabiliţi în lista finală prevăzută la art. 3 alineatul (5) şi definiţiile conexe.
Statele membre se asigură că glosarul pus la dispoziţie în temeiul primului paragraf, inclusiv alte definiţii, după caz, nu sunt de natură să inducă în eroare şi sunt elaborate într-un limbaj clar, lipsit de ambiguitate şi de termeni tehnici.
(5)Prestatorii de servicii de plată pun la dispoziţia consumatorilor documentul de informare cu privire la comisioane şi glosarul în orice moment. Acestea se pun la dispoziţie într-un mod uşor accesibil, inclusiv persoanelor care nu sunt clienţi, în format electronic pe site-urile internet ale acestora, dacă este posibil, şi în incintele prestatorilor de servicii de plată accesibile consumatorilor. Acestea se pun la dispoziţie, de asemenea, pe suport tipărit sau pe alt suport durabil, în mod gratuit, la cererea unui consumator.
(6)După consultarea autorităţilor naţionale şi după testarea de către consumatori, ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare în ceea ce priveşte un format de prezentare standardizat al documentului de informare cu privire la comisioane şi simbolul comun al acestuia.
ABE înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de punere în aplicare până la 18 septembrie 2016.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat, în conformitate cu art. 15 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
(7)Ca urmare a actualizării terminologiei standardizate a Uniunii, în temeiul art. 3 alineatul (6), după caz, ABE revizuieşte şi actualizează formatul de prezentare standardizat al documentului de informare cu privire la comisioane şi simbolul comun al acestuia, utilizând procedura prevăzută la alineatul (6) de la prezentul articol.
Art. 5: Situaţia comisioanelor
(1)Fără a aduce atingere articolelor 47 şi 48 din Directiva 2007/64/CE şi art. 12 din Directiva 2008/48/CE, statele membre se asigură că prestatorii de servicii de plată pun la dispoziţia consumatorilor, în mod gratuit, cel puţin o dată pe an, o situaţie a tuturor comisioanelor suportate, precum şi, după caz, informaţii privind ratele dobânzilor prevăzute la alineatul (2) literele (c) şi (d) de la prezentul articol, pentru servicii legate de un cont de plăţi. După caz, prestatorii de servicii de plată utilizează termenii standardizaţi stabiliţi în lista finală prevăzută la art. 3 alineatul (5) din prezenta directivă.
Canalul de comunicare utilizat pentru furnizarea situaţiei comisioanelor se stabileşte de comun acord cu consumatorul. Situaţia comisioanelor se pune la dispoziţie pe hârtie, cel puţin la solicitarea consumatorului.
(2)Situaţia comisioanelor precizează cel puţin următoarele informaţii:
a)comisionul unitar perceput pentru fiecare serviciu şi numărul de utilizări ale serviciului pe parcursul perioadei relevante şi, în cazul în care serviciile sunt combinate într-un pachet, comisionul perceput pentru pachet în ansamblu, numărul comisioanelor percepute pe parcursul perioadei relevante şi comisionul suplimentar perceput pentru orice serviciu care depăşeşte cantitatea acoperită de comisionul perceput pentru pachet;
b)cuantumul total al comisioanelor suportate pe parcursul perioadei relevante pentru fiecare serviciu, pentru fiecare pachet de servicii furnizat şi pentru serviciile care depăşesc cantitatea acoperită de comisionul perceput pentru pachet;
c)rata dobânzii pentru descoperitul de cont aplicată contului de plăţi şi cuantumul total al dobânzii percepute referitoare la descoperitul de cont pe parcursul perioadei relevante, după caz;
d)rata dobânzii creditoare aplicată contului de plăţi şi cuantumul total al dobânzii acumulate pe parcursul perioadei relevante, după caz;
e)cuantumul total al comisioanelor percepute pentru toate serviciile furnizate pe parcursul perioadei relevante.
(3)Situaţia comisioanelor:
a)este prezentată şi aranjată în pagină astfel încât să fie clară şi uşor de citit, cu caractere de dimensiuni lizibile;
b)este exactă, nu induce în eroare şi este exprimată în moneda contului de plăţi sau într-o altă monedă, în cazul în care acest lucru a fost convenit de consumator şi de prestatorul de servicii de plată;
c)conţine titlul „situaţia comisioanelor” în partea de sus a primei pagini, lângă un simbol comun, pentru a distinge documentul de alte elemente ale documentaţiei;
d)este redactată în limba oficială a statului membru în care este oferit contul de plăţi sau într-o altă limbă, în cazul în care acest lucru a fost convenit de consumator şi de prestatorul de servicii de plată.
Statele membre pot stabili că situaţia comisioanelor este furnizată împreună cu informaţiile necesare în temeiul altor acte legislative ale Uniunii sau naţionale privind conturile de plăţi şi serviciile conexe, cu condiţia îndeplinirii tuturor condiţiilor de la primul paragraf.
(4)După consultarea autorităţilor naţionale şi după testarea de către consumatori, ABE elaborează standarde tehnice de punere în aplicare în ceea ce priveşte un format de prezentare standardizat al situaţiei comisioanelor şi simbolul comun al acesteia.
ABE înaintează Comisiei proiectele de standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf până la 18 septembrie 2016.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat, în conformitate cu art. 15 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
(5)Ca urmare a actualizării terminologiei standardizate a Uniunii, în temeiul art. 3 alineatul (6), după caz, ABE revizuieşte şi actualizează formatul de prezentare standardizat al situaţiei comisioanelor şi simbolul comun al acesteia, utilizând procedura prevăzută la alineatul (4) de la prezentul articol.
Art. 6: Informaţii pentru consumatori
(1)Statele membre se asigură că prestatorii de servicii de plată utilizează, după caz, în cuprinsul informaţiilor lor contractuale, comerciale şi de marketing destinate consumatorilor, termenii standardizaţi stabiliţi în lista finală menţionată la art. 3 alineatul (5). Prestatorii de servicii de plată pot utiliza mărci în cadrul documentului de informare cu privire la comisioane şi în cadrul situaţiei comisioanelor, ca o desemnare secundară a serviciilor respective, cu condiţia ca astfel de mărci să fie utilizate în plus faţă de termenii standardizaţi stabiliţi în lista menţionată la art. 3 alineatul (5).
(2)Prestatorii de servicii de plată pot utiliza mărci pentru a îşi desemna serviciile în cuprinsul informaţiilor lor contractuale, comerciale şi de marketing destinate consumatorilor,cu condiţia ca acestea să identifice în mod clar, după caz, termenii standardizaţi corespunzători stabiliţi în lista finală menţionată la art. 3 alineatul (5).
Art. 7: Site-uri internet de comparare
(1)Statele membre se asigură că consumatorii au acces gratuit la cel puţin un site internet unde sunt comparate comisioanele percepute de către prestatorii de servicii cel puţin pentru serviciile incluse pe lista finală menţionată la art. 3 alineatul (5) la nivel naţional.
Site-urile internet de comparare pot fi administrate de un operator privat sau de o autoritate publică.
(2)Statele membre pot solicita site-urilor internet de comparare prevăzute la alineatul (1) să includă determinanţi comparativi suplimentari privind nivelul de servicii oferit de prestatorul de servicii de plată.
(3)Site-urile internet de comparare instituite în conformitate cu alineatul (1):
a)sunt independente din punct de vedere operaţional prin asigurarea faptului că prestatorilor de servicii de plată li se acordă egalitate de tratament în rezultatele căutării;
b)îşi menţionează clar proprietarii;
c)definesc criterii clare şi obiective pe care se bazează comparaţia;
d)folosesc un limbaj clar şi lipsit de ambiguitate şi, după caz, termenii standardizaţi stabiliţi în lista finală menţionată la art. 3 alineatul (5);
e)furnizează informaţii clare şi actualizate şi precizează momentul ultimei actualizări;
f)includ o gamă largă de oferte de conturi de plăţi care acoperă o parte semnificativă a pieţei şi, în cazul în care informaţiile prezentate nu reprezintă o imagine completă a pieţei, o declaraţie clară în acest sens, înaintea afişării rezultatelor; şi
g)furnizează o procedură eficace de raportare a informaţiilor incorecte cu privire la comisioanele publicate.
(4)Statele membre se asigură că sunt puse la dispoziţie online informaţii cu privire la disponibilitatea unor site-uri internet care respectă dispoziţiile de la prezentul articol.
Art. 8: Conturi de plăţi oferite în cadrul unui pachet împreună cu un alt produs sau serviciu
Statele membre se asigură că, atunci când un cont de plăţi este oferit ca parte a unui pachet împreună cu un alt produs sau serviciu care nu este legat de un cont de plăţi, prestatorul de servicii de plată informează consumatorul dacă se poate achiziţiona separat contul de plăţi şi, în caz afirmativ, oferă informaţii separate în ceea ce priveşte costurile şi comisioanele asociate fiecăruia dintre celelalte produse şi servicii oferite în cadrul pachetului respectiv care pot fi achiziţionate separat.