Titlul iv - LIMITELE POZIŢIILOR ŞI MECANISMELE DE CONTROL AL ADMINISTRĂRII POZIŢIILOR ÎN CAZUL INSTRUMENTELOR FINANCIARE DERIVATE PE MĂRFURI ŞI RAPORTAREA - Directiva 2014/65/UE/15-mai-2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Directivei 2002/92/CE şi a Directivei 2011/61/UE

Acte UE

Jurnalul Oficial 173L

În vigoare
Versiune de la: 28 Martie 2024
TITLUL IV:LIMITELE POZIŢIILOR ŞI MECANISMELE DE CONTROL AL ADMINISTRĂRII POZIŢIILOR ÎN CAZUL INSTRUMENTELOR FINANCIARE DERIVATE PE MĂRFURI ŞI RAPORTAREA
Art. 57: Limitele poziţiilor în cazul instrumentelor financiare derivate pe mărfuri şi mecanismele de control al administrării poziţiilor în cazul instrumentelor financiare derivate pe mărfuri şi al instrumentelor financiare derivate pe certificate de emisii
(1)Statele membre se asigură că autorităţile competente, în conformitate cu metodologia de calcul stabilită de ESMA în standardele tehnice de reglementare adoptate în conformitate cu alineatul (3), stabilesc şi aplică limite cu privire la dimensiunea poziţiei nete pe care o persoană o poate deţine în orice moment în instrumente financiare derivate pe mărfuri agricole şi în instrumente financiare derivate pe mărfuri critice sau importante care sunt tranzacţionate în locuri de tranzacţionare şi în contracte extrabursiere echivalente din punct de vedere economic. Instrumentele financiare derivate pe mărfuri sunt considerate critice sau importante atunci când suma tuturor poziţiilor nete ale deţinătorilor de poziţii finale constituie dimensiunea poziţiilor lor deschise şi este de cel puţin 300 000 de loturi în medie pe an. Limitele se stabilesc pe baza tuturor poziţiilor deţinute de o persoană şi a celor deţinute în numele acesteia la nivelul unui grup agregat pentru:
a)a preveni abuzul de piaţă;
b)a sprijini condiţiile de decontare şi de cotaţie ordonată, inclusiv prevenirea poziţiilor care cauzează distorsionarea pieţei şi, în special, asigurarea convergenţei dintre preţurile instrumentelor derivate în luna livrării şi preţurile la vedere pentru marfa activ suport, fără a aduce atingere descoperirii preţurilor pe piaţa mărfii activ suport.
Limitele poziţiilor menţionate la alineatul (1) nu se aplică:
a)poziţiilor deţinute de o entitate nefinanciară sau în numele acesteia şi care pot fi măsurate în mod obiectiv ca reducând riscurile legate în mod direct de activitatea comercială a entităţii nefinanciare respective;
b)poziţiilor deţinute de o entitate financiară sau în numele unei entităţi financiare care face parte dintr-un grup predominant comercial şi acţionează în numele unei entităţi nefinanciare a grupului predominant comercial, atunci când poziţiile respective pot fi măsurate în mod obiectiv ca reducând riscurile legate în mod direct de activitatea comercială a entităţii nefinanciare;
c)poziţiilor deţinute de contrapărţi financiare şi nefinanciare pentru poziţiile care pot fi măsurate în mod obiectiv ca rezultând din tranzacţii încheiate în scopul îndeplinirii obligaţiilor de a furniza lichidităţi într-un loc de tranzacţionare, astfel cum se menţionează la articolul 2 alineatul (4) al patrulea paragraf litera (c);
d)oricărui alt titlu de valoare, astfel cum este menţionat la articolul 4 alineatul (1) punctul 44 litera (c), care se referă la o marfă sau la un activ suport astfel cum se menţionează la anexa I secţiunea C punctul 10.
ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili o procedură prin care o entitate financiară care face parte dintr-un grup predominant comercial poate solicita o exonerare privind acoperirea riscurilor pentru poziţii deţinute de entitatea financiară respectivă care pot fi măsurate în mod obiectiv ca reducând riscurile legate în mod direct de activitatea comercială a entităţilor nefinanciare din cadrul grupului.
ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili o procedură referitoare la modul în care persoanele pot solicita o exonerare pentru poziţii care rezultă din tranzacţii efectuate în vederea îndeplinirii obligaţiilor privind furnizarea de lichidităţi într-un loc de tranzacţionare.
ESMA înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la al treilea şi al patrulea paragraf până la 28 noiembrie 2021.
Comisiei îi este delegată competenţa de a completa prezenta directivă prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la al treilea şi al patrulea paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

(2)Limitele poziţiilor specifică praguri cantitative clare privind dimensiunea maximă a unei poziţii în cadrul unui instrument financiar derivat pe mărfuri pe care o poate deţine o persoană.
(3)ESMA întocmeşte o listă a instrumentelor financiare derivate pe mărfuri critice sau importante menţionate la alineatul (1) şi elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a determina metodologia de calcul pe care autorităţile competente o aplică în stabilirea limitelor poziţiei din luna respectivă şi a limitelor poziţiei din alte luni pentru instrumentele financiare derivate pe mărfuri decontate fizic sau în numerar, pe baza caracteristicilor instrumentelor financiare derivate pertinente.
În momentul elaborării listei instrumentelor financiare derivate pe mărfuri critice sau importante menţionate la alineatul (1), ESMA ia în considerare următorii factori:
a)numărul participanţilor la piaţă;
b)marfa activ suport a instrumentului financiar derivat în cauză.
În cazul determinării metodologiei de calcul menţionate la primul paragraf, ESMA ia în considerare următorii factori:
a)furnizarea elementelor livrabile ale mărfurilor activ suport;
b)totalul poziţiilor deschise în instrumentul financiar derivat respectiv şi totalul poziţiilor deschise pentru alte instrumente financiare cu aceeaşi marfă activ suport;
c)numărul şi dimensiunea participanţilor la piaţă;
d)caracteristicile pieţei de mărfuri activ suport, inclusiv modelele de producţie, de consum şi de transport către piaţă;
e)dezvoltarea de noi instrumente financiare derivate pe mărfuri;
f)experienţa firmelor de investiţii sau a operatorilor de piaţă care exploatează un loc de tranzacţionare şi a altor jurisdicţii în ceea ce priveşte limitele poziţiilor.
ESMA înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf până la 28 noiembrie 2021.
Comisiei îi este delegată competenţa de a completa prezenta directivă prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

(4)O autoritate competentă stabileşte limite ale poziţiilor pentru instrumentele financiare derivate pe mărfuri critice sau importante şi pentru instrumentele financiare derivate pe mărfuri agricole, care sunt tranzacţionate într-un loc de tranzacţionare, pe baza metodologiei de calcul prevăzute în standardele tehnice de reglementare adoptate de Comisie în temeiul alineatului (3). Astfel de limite ale poziţiilor cuprind contractele extrabursiere echivalente din punct de vedere economic.
O autoritate competentă revizuieşte limitele poziţiilor menţionate la primul paragraf atunci când intervine o modificare semnificativă în cadrul pieţei, inclusiv o modificare semnificativă în furnizarea elementelor livrabile sau în totalul poziţiilor deschise, pe baza stabilirii de către aceasta a elementelor livrabile şi a totalului poziţiilor deschise şi restabileşte respectivele limite ale poziţiilor în conformitate cu metodologia de calcul prevăzută în standardele tehnice de reglementare adoptate de Comisie în temeiul alineatului (3).

(5)Autorităţile competente notifică ESMA cu privire la limitele exacte ale poziţiilor pe care acestea intenţionează să le stabilească în conformitate cu metodologia de calcul stabilită de ESMA în temeiul alineatului (3). În termen de două luni de la primirea notificării, ESMA emite un aviz către autoritatea competentă în cauză, evaluând compatibilitatea limitelor poziţiilor cu obiectivele de la alineatul (1) şi cu metodologia de calcul stabilită de ESMA în temeiul alineatului (3). ESMA publică avizul pe site-ul său. Autoritatea competentă în cauză modifică limitele poziţiilor în conformitate cu avizul ESMA sau transmite ESMA motivele pentru care consideră că modificarea nu este necesară. În cazul în care o autoritate competentă impune limite contrare unui aviz al ESMA, autoritatea respectivă publică imediat pe site-ul său internet o notificare prin care explică în amănunt motivele care stau la baza deciziei sale.
În cazul în care ESMA consideră că o limită a unei poziţii nu este în conformitate cu metodologia de calcul de la alineatul (3), aceasta adoptă măsuri în conformitate cu competenţele sale în temeiul articolului 17 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(6)În cazul în care instrumentele financiare derivate pe mărfuri agricole bazate pe acelaşi activ suport şi cu aceleaşi caracteristici sunt tranzacţionate în cantităţi importante în locuri de tranzacţionare din mai multe jurisdicţii sau în cazul în care instrumentele financiare derivate pe mărfuri critice sau importante bazate pe acelaşi activ suport şi cu aceleaşi caracteristici sunt tranzacţionate în locuri de tranzacţionare din mai multe jurisdicţii, autoritatea competentă din locul de tranzacţionare în care se desfăşoară cel mai mare volum de tranzacţionări (autoritatea centrală competentă) stabileşte limita poziţiei unice care trebuie să se aplice tuturor tranzacţiilor cu instrumentele financiare derivate respective. Autoritatea competentă centrală consultă autorităţile competente din alte locuri de tranzacţionare în care respectivele instrumente derivate pe mărfuri agricole sunt tranzacţionate în cantităţi importante sau în care sunt tranzacţionate respectivele instrumente financiare derivate pe mărfuri critice sau importante, cu privire la limita poziţiei unice care trebuie să se aplice şi la orice revizuire a limitelor poziţiilor unice.
Autorităţile competente care nu sunt de acord cu stabilirea limitei poziţiei unice de către autoritatea centrală competentă declară în scris motivele complete şi detaliate pentru care consideră că cerinţele stabilite la alineatul (1) nu sunt îndeplinite. ESMA soluţionează eventualele litigii care rezultă din dezacordul dintre autorităţile competente în conformitate cu competenţele sale în temeiul articolului 19 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Autorităţile competente din locurile de tranzacţionare în care se tranzacţionează în cantităţi importante instrumente financiare derivate pe mărfuri agricole, bazate pe acelaşi activ suport şi cu aceleaşi caracteristici, sau se tranzacţionează instrumente financiare derivate pe mărfuri critice sau importante, bazate pe acelaşi activ suport şi cu aceleaşi caracteristici, şi autorităţile competente ale deţinătorilor de poziţii pe instrumentele financiare derivate pe mărfurile respective instituie mecanisme de cooperare, inclusiv schimbul de date pertinente, pentru a face posibilă monitorizarea şi executarea limitei poziţiei unice.

(7)ESMA monitorizează cel puţin o dată pe an modul în care autorităţile competente au aplicat limitele poziţiilor stabilite în conformitate cu metodologia de calcul stabilită de ESMA în temeiul alineatului (3). Astfel, ESMA se asigură că o limită a poziţiei unice se aplică efectiv instrumentelor financiare derivate pe mărfuri agricole şi contractelor critice sau importante bazate pe acelaşi activ suport şi cu aceleaşi caracteristici, indiferent de locul în care sunt tranzacţionate în conformitate cu alineatul (6).

(8)Statele membre se asigură că firmele de investiţii sau operatorii de piaţă care administrează un loc de tranzacţionare în care se tranzacţionează instrumente financiare derivate pe mărfuri sau instrumente financiare derivate pe certificate de emisii aplică mecanisme de control al administrării poziţiilor care includ competenţe ale locului de tranzacţionare de a:
a)monitoriza totalul poziţiilor deschise ale persoanelor;
b)obţine informaţii de la persoane, inclusiv toată documentaţia pertinentă, privind dimensiunea şi scopul unei poziţii sau al unei expuneri generate, informaţii privind beneficiarii reali sau subiacenţi, orice practică concertată şi orice activ sau pasiv conex de pe piaţa activului suport, inclusiv, după caz, în legătură cu poziţiile deţinute pentru instrumente financiare derivate pe certificate de emisii sau cu poziţiile deţinute pentru instrumente financiare derivate pe mărfuri care sunt bazate pe acelaşi activ suport şi au aceleaşi caracteristici în alte locuri de tranzacţionare şi în contracte extrabursiere echivalente din punct de vedere economic prin intermediul membrilor sau al participanţilor;

c)solicita unei persoane să elimine sau să reducă o poziţie în mod temporar sau permanent şi de a adopta măsuri în mod unilateral pentru a asigura eliminarea sau reducerea poziţiei în cazul în care persoana respectivă nu dă curs acestei solicitări; şi
d)impune unei persoane să reintroducă temporar lichidităţi pe piaţă la un preţ şi volum convenite, cu intenţia expresă de a reduce efectele unei poziţii majore sau dominante.
ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza conţinutul mecanismelor de control al administrării poziţiilor, ţinând seama de caracteristicile locurilor de tranzacţionare în cauză.
ESMA înaintează Comisiei respectivele proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 28 noiembrie 2021.
Comisiei îi este delegată competenţa de a completa prezenta directivă prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la al doilea paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.

(9)Limitele poziţiilor şi mecanismele de control al administrării poziţiilor sunt transparente şi nediscriminatorii, specificând modul în care acestea se aplică persoanelor şi ţinând seama de natura şi componenţa participanţilor la piaţă, precum şi de modul în care aceştia utilizează contractele trimise spre tranzacţionare.
(10)Firma de investiţii sau operatorul de piaţă care exploatează locul de tranzacţionare informează autoritatea competentă cu privire la detaliile privind mecanismele de control al administrării poziţiilor.
Autoritatea competentă transmite aceste informaţii, precum şi detaliile referitoare la limitele poziţiilor pe care le-a stabilit către ESMA, care publică şi menţine pe site-ul său internet o bază de date care prezintă pe scurt limitele poziţiilor şi mecanismele de control al administrării poziţiilor.
(11)Autorităţile competente impun limitele poziţiilor de la alineatul (1) în conformitate cu articolul 69 alineatul (2) litera (p).
(12)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili:
a)criteriile şi metodele pe baza cărora se stabileşte dacă o poziţie poate fi inclusă în categoria celor care reduc direct riscurile legate de activităţile comerciale;
b)metodele pe baza cărora se stabileşte momentul în care poziţiile unei persoane trebuie agregate în cadrul unui grup;
c)criteriile pe baza cărora se stabileşte dacă un contract reprezintă un contract extrabursier echivalent din punct de vedere economic cu cel tranzacţionat într-un loc de tranzacţionare menţionat la alineatul (1), într-un mod care facilitează raportarea poziţiilor deţinute în cadrul contractelor extrabursiere echivalente către autoritatea competentă pertinentă conform articolului 58 alineatul (2);
d)definiţia a ceea ce reprezintă cantităţi importante conform alineatului (6) din prezentul articol;

e)metodologia pentru agregarea şi compensarea poziţiilor instrumentelor financiare derivate pe mărfuri extrabursiere şi a celor desfăşurate în locuri de tranzacţionare pentru a stabili poziţia netă în vederea evaluării respectării limitelor. Aceste metodologii stabilesc criterii pentru a determina poziţiile care se pot compensa reciproc şi nu facilitează crearea unor poziţii într-un mod care nu este în conformitate cu obiectivele prevăzute la alineatul (1) din prezentul articol;
f)procedura de stabilire a modului în care persoanele pot solicita derogarea în temeiul alineatului (1) al doilea paragraf din prezentul articol, precum şi a modului în care autorităţile competente pertinente aprobă aceste solicitări;
g)metoda de calcul pentru stabilirea locului în care se desfăşoară cel mai mare volum de tranzacţionări de instrumente financiare derivate pe mărfuri, precum şi a cantităţilor importante în temeiul alineatului (6) din prezentul articol.
ESMA înaintează Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare menţionate în primul paragraf până la 3 iulie 2015.
Comisiei îi este delegată competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(13)Autorităţile competente nu impun limite mai restrictive decât cele adoptate în conformitate cu alineatul (1), decât în cazuri excepţionale în care acestea sunt justificate în mod obiectiv şi proporţionate ţinând seama de lichiditatea pieţei specifice şi de funcţionarea ordonată a pieţei respective. Autorităţile competente publică pe site-ul lor internet detaliile referitoare la limitele mai restrictive ale poziţiilor pe care decid să le impună, care sunt valabile o perioadă iniţială care nu depăşeşte şase luni de la data publicării lor pe site-ul lor internet. Limitele mai restrictive ale poziţiilor pot fi reînnoite pentru perioade suplimentare care nu depăşesc şase luni fiecare, dacă motivele cărora li se datorează restricţia se menţin în continuare. Dacă limitele nu sunt reînnoite după perioada de şase luni, acestea expiră automat.
Atunci când autorităţile competente decid să impună limite mai restrictive ale poziţiilor, acestea notifică ESMA. Notificarea include o justificare a limitelor mai restrictive ale poziţiilor. În termen de 24 de ore, ESMA emite un aviz în care precizează dacă, în opinia sa, limitele mai restrictive ale poziţiilor sunt necesare în cazul excepţional respectiv. Avizul se publică pe site-ul internet al ESMA.
În cazul în care o autoritate competentă impune limite contrare unui aviz al ESMA, autoritatea respectivă publică imediat pe site-ul său internet o notificare prin care explică în amănunt motivele care stau la baza deciziei sale.
(14)Statele membre se asigură că autorităţile competente pot aplica competenţele lor pentru a aplica sancţiuni în temeiul prezentei directive pentru încălcările limitelor poziţiilor stabilite în conformitate cu prezentul articol pentru:
a)poziţiile deţinute de persoane stabilite sau care acţionează pe teritoriul lor sau în străinătate, care depăşesc limitele referitoare la contractele privind instrumentele financiare derivate pe mărfuri stabilite de autoritatea competentă în legătură cu contractele tranzacţionate în locurile de tranzacţionare stabilite sau care funcţionează pe teritoriul lor sau contractele extrabursiere echivalente din punct de vedere economic;
b)poziţiile deţinute de persoane stabilite sau care acţionează pe teritoriul lor, care depăşesc limitele referitoare la contractele privind instrumentele financiare derivate pe mărfuri stabilite de autorităţile competente din alte state membre.
Art. 58: Raportarea poziţiei pe categorii de deţinători de poziţii
(1)Statele membre se asigură că firmele de investiţii sau operatorii de piaţă care exploatează un loc de tranzacţionare în care se tranzacţionează instrumente financiare derivate pe mărfuri sau instrumente derivate pe certificate de emisii:
a)fac public(e):
(i)în cazul locurilor de tranzacţionare în care sunt tranzacţionate contracte pe opţiuni, două rapoarte săptămânale, dintre care unul exclude contractele pe opţiuni, cu poziţiile agregate deţinute de diferitele categorii de persoane pentru diferitele instrumente financiare derivate pe mărfuri sau instrumente derivate pe certificate de emisii tranzacţionate în locul lor de tranzacţionare, precizând numărul de poziţii lungi şi scurte pe astfel de categorii, modificările suferite de acestea de la raportul anterior, procentul reprezentat de fiecare categorie în cadrul totalului poziţiilor deschise şi numărul de persoane care deţin o poziţie din fiecare categorie, în conformitate cu alineatul (4);
(ii)pentru locurile de tranzacţionare în care nu sunt tranzacţionate contracte pe opţiuni, un raport săptămânal privind elementele prevăzute la punctul (i);";

b)pun la dispoziţia autorităţii competente o defalcare completă a poziţiilor tuturor persoanelor, inclusiv ale membrilor sau participanţilor şi ale clienţilor acestora, în cadrul respectivului loc de tranzacţionare, cel puţin o dată pe zi.
Obligaţiile stabilite la litera (a) se aplică doar atunci când atât numărul persoanelor, cât şi poziţiile lor deschise depăşesc pragurile minime.
Statele membre se asigură că firmele de investiţii sau operatorii de piaţă care administrează un loc de tranzacţionare în care se tranzacţionează instrumente financiare derivate pe mărfuri sau instrumente financiare derivate pe certificate de emisii comunică autorităţii competente şi ESMA rapoartele menţionate la primul paragraf litera (a). ESMA publică centralizat informaţiile incluse în rapoartele respective.

Raportarea poziţiilor nu se aplică vreunui alt titlu de valoare, astfel cum este menţionat la articolul 4 alineatul (1) punctul 44 litera (c), care se referă la o marfă sau la un activ suport în conformitate cu anexa I secţiunea C.10.

(2)Statele membre se asigură că, cel puţin o dată pe zi, firmele de investiţii care tranzacţionează în afara unui loc de tranzacţionare instrumente financiare derivate pe mărfuri sau instrumente derivate pe certificate de emisii pun la dispoziţia autorităţii centrale competente menţionate la articolul 57 alineatul (6) sau, în cazul în care nu există o autoritate centrală competentă, a autorităţii competente din locul de tranzacţionare în care sunt tranzacţionate instrumentele financiare derivate pe mărfuri sau instrumentele derivate pe certificatele de emisii o defalcare completă a poziţiilor lor luate în cadrul contractelor extrabursiere echivalente din punct de vedere economic, precum şi a poziţiilor clienţilor lor şi ale clienţilor respectivilor clienţi, până când se ajunge la clientul final, în conformitate cu articolul 26 din Regulamentul (UE) nr. 600/2014 şi, dacă este cazul, cu articolul 8 din Regulamentul (UE) nr. 1227/2011.

(3)Pentru a permite monitorizarea respectării articolului 57 alineatul (1), statele membre impun ca membrii sau participanţii pieţelor reglementate, MTF-urilor şi clienţii OTF-urilor să raporteze, cel puţin o dată pe zi, firmei de investiţii sau operatorului de piaţă care exploatează locul de tranzacţionare respectiv, detaliile referitoare la propriile poziţii deţinute prin contracte tranzacţionate în locul de tranzacţionare respectiv, precum şi la poziţiile clienţilor lor şi ale clienţilor respectivilor clienţi, până când se ajunge la clientul final.
(4)Persoanele care deţin poziţii în cadrul unui instrument financiar derivat pe mărfuri sau al unui instrument financiar derivat pe certificate de emisii sunt clasificate de firma de investiţii sau de operatorul de piaţă care exploatează locul de tranzacţionare respectiv în funcţie de natura activităţii lor principale, ţinând seama de orice autorizaţie aplicabilă, drept:
a)firme de investiţii sau instituţii de credit;
b)fonduri de investiţii, fie un organism de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM), conform definiţiei din Directiva 2009/65/CE, fie un administrator de fond de investiţii alternativ, conform definiţiei din Directiva 2011/61/CE;
c)alte instituţii financiare, inclusiv întreprinderi de asigurare şi întreprinderi de reasigurare, conform definiţiei din Directiva 2009/138/CE, şi instituţii pentru furnizarea de pensii ocupaţionale, conform definiţiei din Directiva 2003/41/CE;
d)societăţi comerciale;
e)în cazul instrumentelor derivate pe certificate de emisii, operatori cărora le revin obligaţii de conformitate în temeiul Directivei 2003/87/CE.
Rapoartele menţionate la alineatul (1) litera (a) specifică numărul de poziţii lungi şi scurte pe categorii de persoane, eventualele modificări suferite de acestea de la raportul anterior, procentajul reprezentat de fiecare categorie în cadrul totalului poziţiilor deschise şi numărul de persoane din fiecare categorie.
(41)Rapoartele menţionate la alineatul (1) litera (a) şi defalcarea poziţiilor menţionată la alineatul (2) fac distincţie între:
a)poziţiile identificate drept poziţii care reduc, de o manieră măsurabilă obiectiv, riscurile legate direct de activităţile comerciale; şi
b)alte poziţii.
(5)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a stabili formatul rapoartelor menţionate la alineatul (1) litera (a) şi defalcarea poziţiilor menţionată alineatul (2).
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare până la 3 ianuarie 2016.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
În cazul instrumentelor derivate pe certificate de emisii, raportarea nu aduce atingere obligaţiilor de conformitate în temeiul Directivei 2003/87/CE.

(6)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 89 privind măsuri pentru specificarea pragurilor menţionate la alineatul (1) al doilea paragraf din prezentul articol, având în vedere numărul total al poziţiilor deschise şi dimensiunea acestora, precum şi numărul total al persoanelor care deţin o poziţie.
(7)ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a specifica măsurile prin care să se impună ca toate rapoartele menţionate la alineatul (1) litera (a) să fie trimise ESMA într-un anumit moment din săptămână, pentru a fi publicate în mod centralizat de aceasta din urmă.
ESMA înaintează Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare până la 3 ianuarie 2016.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.