Capitolul iii - Evaluare - Directiva 2014/59/UE/15-mai-2014 de instituire a unui cadru pentru redresarea şi rezoluţia instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii şi de modificare a Directivei 82/891/CEE a Consiliului şi a Directivelor 2001/24/CE, 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2005/56/CE, 2007/36/CE, 2011/35/UE, 2012/30/UE şi 2013/36/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 648/2012 ale Parlamentului European şi ale Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial 173L
În vigoare Versiune de la: 28 Ianuarie 2025
CAPITOLUL III:Evaluare
Art. 36: Evaluare în scopul rezoluţiei
(1)Înainte de a lua vreo măsură de rezoluţie sau de a exercita competenţa de reducere a valorii contabile sau de conversie a iinstrumentelor de capital şi datorii eligibile în conformitate cu articolul 59 relevante, autorităţile de rezoluţie se asigură că o persoană independentă de orice autoritate publică, inclusiv de autoritatea de rezoluţie şi de instituţia sau entitatea menţionată la articolul 1 alineatul (1) litera (b), (c) sau (d), efectuează o evaluare corectă, prudentă şi realistă a activelor şi pasivelor instituţiei sau entităţii menţionate la articolul 1 alineatul (1) litera (b), (c) sau (d). Sub rezerva alineatului (13) din prezentul articol şi a articolului 85, în cazul în care sunt respectate toate cerinţele enunţate la prezentul articol, evaluarea se consideră a fi definitivă.
(2)Dacă o evaluare independentă în conformitate cu alineatul (1) nu este posibilă, autorităţile de rezoluţie pot efectua o evaluare provizorie a activelor şi pasivelor instituţiei sau ale entităţii menţionate la articolul 1 alineatul (1) litera (b), (c) sau (d), în conformitate cu alineatul (9) din prezentul articol.
(3)Obiectivul evaluării este acela de a evalua valoarea activelor şi pasivelor instituţiei sau entităţii menţionate la articolul 1 alineatul (1) litera (b), (c) sau (d) care îndeplineşte condiţiile de declanşare a procedurii de rezoluţie menţionate la articolele 32 şi 33.
(4)Scopurile evaluării sunt:
a)să fundamenteze stabilirea faptului că s-au îndeplinit condiţiile de declanşare a procedurii de rezoluţie sau condiţiile de reducere a valorii contabile sau de conversie a instrumentelor de capital şi datorii eligibile în conformitate cu articolul 59;
b)în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile de declanşare a procedurii de rezoluţie, să fundamenteze decizia privind măsura de rezoluţie corespunzătoare care trebuie luată în legătură cu instituţia sau cu entitatea menţionată la articolul 1 alineatul (1) litera (b), (c) sau (d);
c)în cazul în care este exercitată competenţa de reducere a valorii contabile sau de conversie a instrumentelor de capital şi datorii eligibile în conformitate cu articolul 59 relevante, să fundamenteze decizia privind amploarea anulării sau diluării acţiunilor sau a altor instrumente de proprietate, precum şi amploarea reducerii valorii contabile sau a conversiei instrumentelor de capital şi datorii eligibile în conformitate cu articolul 59 relevante;
d)în cazul în care se aplică instrumentul de recapitalizare internă, să fundamenteze decizia privind amploarea reducerii valorii contabile sau a conversiei datoriilor care pot face obiectul recapitalizării interne;
e)în cazul în care se aplică instrumentul instituţiei-punte sau instrumentul de separare a activelor, să fundamenteze decizia privind activele, drepturile, pasivele sau acţiunile sau alte instrumente de proprietate care urmează să fie transferate şi decizia privind valoarea eventualelor contraprestaţii ce trebuie plătite instituţiei aflate în rezoluţie sau, după caz, deţinătorilor acţiunilor sau ai altor instrumente de proprietate;
f)în cazul în care se aplică instrumentul de vânzare a activităţii, să fundamenteze decizia privind activele, drepturile, pasivele sau acţiunile sau alte instrumente de proprietate care urmează să fie transferate şi să fundamenteze interpretarea pe care autoritatea de rezoluţie o dă condiţiilor comerciale în sensul articolului 38;
g)în toate situaţiile, să asigure că eventualele pierderi privind activele instituţiei sau entităţii menţionate la articolul 1 alineatul (1) litera (b), (c) sau (d) sunt recunoscute în întregime în momentul aplicării instrumentelor de rezoluţie sau al exercitării competenţei de reducere a valorii contabile sau de conversie a instrumentelor de capital şi datorii eligibile în conformitate cu articolul 59 relevante.
(5)Fără a aduce atingere, după caz, cadrului Uniunii privind ajutoarele de stat, evaluarea se bazează pe estimări prudente, inclusiv în ceea ce priveşte ratele de default şi gravitatea pierderilor. Evaluarea nu se bazează pe nicio potenţială furnizare viitoare de sprijin financiar public extraordinar sau de asistenţă privind lichiditatea în situaţii de urgenţă din partea băncii centrale sau orice asistenţă sub formă de lichidităţi din partea băncii centrale acordată cu garanţii, dobânzi sau durate non-standard instituţiei sau entităţii menţionate la articolul 1 alineatul (1) litera (b), (c) sau (d) din momentul în care se ia măsura de rezoluţie sau în care se exercită competenţa de reducere a valorii contabile sau de conversie a instrumentelor de capital şi datorii eligibile în conformitate cu articolul 59 relevante. În plus, evaluarea ţine seama de faptul că, în cazul în care se aplică unul dintre instrumentele de rezoluţie:
a)autoritatea de rezoluţie şi orice mecanisme de finanţare care acţionează în temeiul articolului 101 poate recupera eventualele cheltuieli rezonabile suportate în mod corespunzător de la instituţia aflată în rezoluţie, în conformitate cu articolul 37 alineatul (7);
b)mecanismul de finanţare a rezoluţiei poate percepe dobânzi sau taxe în legătură cu eventualele împrumuturi sau garanţii furnizate instituţiei aflate în rezoluţie, în conformitate cu articolul 101.
(6)Evaluarea trebuie să fie însoţită de următoarele informaţii, care trebuie să figureze în registrele şi evidenţele contabile ale instituţiei sau ale entităţii menţionate la articolul 1 alineatul (1) litera (b), (c) sau (d):
a)un bilanţ actualizat şi un raport privind poziţia financiară a instituţiei sau a entităţii menţionate la articolul 1 alineatul (1) litera (b), (c) sau (d);
b)o analiză şi o estimare a valorii contabile a activelor;
c)o listă a soldului din bilanţ şi din afara bilanţului a datoriilor care figurează în registrele şi evidenţele contabile ale instituţiei sau ale entităţii menţionate la articolul 1 alineatul (1) litera (b), (c) sau (d), cu indicarea creditelor relevante şi a rangurilor de prioritate ale acestora, conform legislaţiei aplicabile privind insolvenţa;
(7)După caz, în vederea fundamentării deciziilor menţionate la alineatul (4) literele (e) şi (f), informaţiile de la alineatul (6) litera (b) pot fi însoţite de o analiză şi de o estimare a valorii activelor şi pasivelor instituţiei sau ale entităţii menţionate la articolul 1 alineatul (1) litera (b), (c) sau (d) pe baza valorii de piaţă.
(8)Evaluarea indică repartizarea creditorilor pe categorii în funcţie de rangurile de prioritate conform legislaţiei aplicabile privind insolvenţa şi furnizează o estimare a tratamentului de care ar fi putut beneficia fiecare dintre categoriile de acţionari şi de creditori dacă instituţia sau entitatea menţionată la articolul 1 alineatul (1) litera (b), (c) sau (d) ar fi fost lichidată conform procedurilor obişnuite de insolvenţă.
Această estimare nu afectează aplicarea principiului "nici un creditor nu trebuie să fie dezavantajat" în conformitate cu articolul 74.
(9)În cazul în care, din cauza caracterului urgent al situaţiei, nu este posibilă respectarea cerinţelor prevăzute la alineatele (6) şi (8) sau se aplică alineatul (2), trebuie efectuată o evaluare provizorie. Evaluarea provizorie respectă efectuată cerinţele prevăzute la alineatul (3) şi, pe cât este posibil în mod rezonabil având în vedere situaţia dată, cu cerinţele de la alineatele (1), (6) şi (8).
Evaluarea provizorie menţionată la prezentul alineat cuprinde o rezervă pentru pierderi suplimentare, cu justificarea adecvată.
(10)O evaluare care nu respectă toate cerinţele prevăzute în prezentul articol este considerată provizorie până la momentul în care o persoană independentă efectuează o evaluare care respectă pe deplin toate cerinţele prevăzute la prezentul articol. Această evaluare definitivă ex post se efectuează cât mai curând posibil. Ea poate fi efectuată fie separat de evaluarea menţionată la articolul 74, fie simultan cu cea efectuată de aceeaşi persoană independentă, însă este distinctă de aceasta.
Evaluarea definitivă ex post se realizează în următoarele scopuri:
a)să asigure că eventualele pierderi privind activele instituţiei sau ale entităţii menţionate la articolul 1 alineatul (1) litera (b), (c) sau (d) sunt recunoscute în întregime în registrele contabile ale instituţiei sau ale entităţii menţionate la articolul 1 alineatul (1) litera (b), (c) sau (d);
b)să fundamenteze o decizie de a reajusta creanţele creditorilor sau să majoreze valoarea contraprestaţiilor plătite, în conformitate cu alineatul (11).
(11)În situaţia în care evaluarea definitivă ex post estimează că valoarea activului net al instituţiei sau al entităţii menţionate la articolul 1 alineatul (1) litera (b), (c) sau (d) este mai mare decât valoarea activului net al instituţiei sau al entităţii menţionate la articolul 1 alineatul (1) litera (b), (c) sau (d) estimată de evaluarea provizorie, autoritatea de rezoluţie are posibilitatea:
a)să-şi exercite competenţa de a majora valoarea creanţelor creditorilor sau a proprietarilor de instrumente de capital relevante care au fost reduse în cadrul instrumentului de recapitalizare internă;
b)să împuternicească o instituţie-punte sau un vehicul de gestionare a activelor să efectueze o plată suplimentară de contraprestaţii aferente activelor, drepturilor sau datoriilor faţă de instituţia aflată în rezoluţie sau, după caz, aferente acţiunilor sau instrumentelor de proprietate către deţinătorii acţiunilor sau altor instrumente de proprietate.
(12)Fără a aduce atingere alineatului (1), evaluarea provizorie efectuată în conformitate cu alineatele (9) şi (10) este un temei valabil pentru ca autorităţile de rezoluţie să ia măsuri de rezoluţie, inclusiv să preia controlul unei instituţii sau entităţi în curs de a intra în dificultate menţionate la articolul 1 alineatul (1) literele (b), (c) şi (d), sau să îşi exercite competenţa de reducere a valorii contabile sau de conversie a instrumentelor de capital şi datorii eligibile în conformitate cu articolul 59l.
(13)Evaluarea face parte integrantă din decizia de aplicare a unui instrument sau de exercitare a unei competenţe de rezoluţie sau din decizia de exercitare a competenţei de reducere a valorii contabile sau de conversie a iinstrumentelor de capital şi datorii eligibile în conformitate cu articolul 59. Evaluarea în sine nu face obiectul unei căi de atac separate, dar poate fi supusă unei căi de atac împreună cu decizia luată în conformitate cu articolul 85.
(14)ABE elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza circumstanţele în care o persoană este independentă de autoritatea de rezoluţie şi de instituţia sau entitatea menţionată la articolul 1 alineatul (1) litera (b), (c) sau (d) în sensul aplicării alineatului (1) din prezentul articol şi a articolului 74.
(15)ABE poate elabora proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza criteriile de mai jos, în sensul aplicării alineatelor (1), (3) şi (9) din prezentul articol şi a articolului 74:
a)metodologia utilizată pentru evaluarea valorii activelor şi pasivelor instituţiei sau ale entităţii menţionate la articolul 1 alineatul (1) litera (b), (c) sau (d);
b)separarea evaluărilor în temeiul articolelor 36 şi 74;
c)metodologia utilizată pentru calcularea şi includerea unei rezerve pentru pierderi suplimentare în evaluarea provizorie.
(16)ABE înaintează proiectele de standarde tehnice menţionate la alineatul (14) Comisiei până la 3 iulie 2015.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la alineatele (14) şi (15), în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.