Capitolul i - OBIECT, DEFINIŢII ŞI DOMENIU DE APLICARE - Directiva 2014/45/UE/03-apr-2014 privind inspecţia tehnică periodică a autovehiculelor şi a remorcilor acestora şi de abrogare a directivei 2009/40/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial 127L
În vigoare Versiune de la: 27 Septembrie 2022
CAPITOLUL I:OBIECT, DEFINIŢII ŞI DOMENIU DE APLICARE
Art. 1: Obiectul
Prezenta directivă instituie cerinţele minime privind sistemul de inspecţie tehnică periodică a vehiculelor care circulă pe drumurile publice.
Art. 2: Domeniu de aplicare
(1)Această directivă se aplică vehiculelor cu o viteză prin construcţie mai mare de 25 km/h din următoarele categorii, astfel cum sunt menţionate în Regulamentele (UE) nr. 167/2013 (*1), (UE) nr. 168/2013 (*2) şi (UE) 2018/858 (*3) ale Parlamentului European şi ale Consiliului:
(*1)Regulamentul (UE) nr. 167/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 februarie 2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehiculele agricole şi forestiere (JO L 60, 2.3.2013, p. 1).
(*2)Regulamentul (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 ianuarie 2013 privind omologarea şi supravegherea pieţei pentru vehiculele cu două sau trei roţi şi pentru cvadricicluri (JO L 60, 2.3.2013, p. 52).
(*3)Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2018 privind omologarea şi supravegherea pieţei autovehiculelor şi remorcilor acestora, precum şi ale sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate vehiculelor respective, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2007 şi (CE) nr. 595/2009 şi de abrogare a Directivei 2007/46/CE (JO L 151, 14.6.2018, p. 1).
- autovehicule proiectate şi fabricate în principal pentru transportul persoanelor şi al bagajelor lor, care au cel mult opt locuri pe scaune, în afara locului pe scaun al conducătorului auto - categoria M1;
- autovehicule proiectate şi fabricate în principal pentru transportul persoanelor şi al bagajelor lor, care au mai mult de opt locuri pe scaune, în afara locului pe scaun al conducătorului auto - categoriile M2 şi M3;
- autovehicule proiectate şi fabricate în principal pentru transportul de mărfuri cu o masă maximă care nu depăşeşte 3,5 tone - categoria N1;
- autovehicule proiectate şi fabricate în principal pentru transportul de mărfuri cu o masă maximă mai mare de 3,5 tone - categoriile N2 şi N3;
- remorci proiectate şi fabricate pentru transportul de mărfuri sau de persoane, precum şi pentru cazarea de persoane, cu o masă maximă mai mare de 3,5 tone - categoriile O3 şi O4;
- de la 1 ianuarie 2022, vehicule cu două sau trei roţi - vehicule din categoriile L3e, L4e, L5e şi L7e echipate cu motor cu ardere internă cu o capacitate cilindrică mai mare de 125 cm3;
- tractoare cu roţi din categoriile T1b, T2b, T3b, T4.1b, T4.2b şi T4.3b, utilizate în principal pe drumurile publice cu o viteză maximă prin construcţie mai mare de 40 km/h.
(2)Statele membre pot exclude următoarele vehicule înmatriculate pe teritoriul lor din domeniul de aplicare a prezentei directive:
- vehiculele care sunt utilizate sau care circulă în condiţii excepţionale şi vehiculele care nu circulă niciodată sau aproape niciodată pe drumurile publice, precum vehiculele de interes istoric sau vehiculele de competiţie,
- vehiculele care fac obiectul imunităţii diplomatice;
- vehiculele utilizate de forţele armate, forţele de ordine, serviciile de pompieri, serviciile de protecţie civilă, serviciile de urgenţă sau echipele de salvare;
- vehiculele utilizate în scopuri agricole, horticole, silvicole, zootehnice sau piscicole care sunt exploatate numai pe teritoriul statului membru respectiv şi numai pe terenurile unde se desfăşoară astfel de activităţi, inclusiv drumuri agricole, forestiere sau terenuri agricole;
- vehiculele utilizate exclusiv pe insule mici sau în zone cu densitate redusă a populaţiei;
- vehiculele specializate care transportă echipamente de circ sau divertisment, cu viteza maximă prin construcţie care nu depăşeşte 40 km/h şi care sunt utilizate numai pe teritoriul statului membru respectiv;
- vehicule din categoriile L3e, L4e, L5e şi L7e echipate cu un motor cu ardere internă cu o capacitate cilindrică mai mare de 125 cm3, în cazul în care statul membru a pus în aplicare măsuri alternative eficace de siguranţă rutieră pentru vehiculele cu două sau trei roţi, ţinând seama în special de statisticile relevante privind siguranţa rutieră din ultimii cinci ani. Statele membre notifică aceste derogări Comisiei.
(3)Statele membre pot introduce cerinţe naţionale privind inspecţiile tehnice pentru vehiculele înmatriculate pe teritoriul lor care nu fac obiectul prezentei directive şi pentru vehiculele enumerate la alineatul (2).
Art. 3: Definiţii
Următoarele definiţii se aplică numai în sensul prezentei directive:
1."vehicul" înseamnă orice autovehicul care nu circulă pe şine sau remorca sa;
2."autovehicul" înseamnă orice vehicul cu motor cu roţi care se deplasează prin propriile mijloace, cu o viteză maximă prin construcţie mai mare de 25 km/h;
3."remorcă" înseamnă orice vehicul cu roţi şi fără autopropulsie, conceput şi fabricat pentru a fi tractat de un autovehicul;
4."semiremorcă" înseamnă orice remorcă concepută pentru a fi cuplată la un autovehicul astfel încât o parte a sa să se sprijine pe autovehicul şi o parte substanţială din masa ei şi masa încărcăturii sale să fie suportate de autovehicul;
5."vehicule cu două sau trei roţi" înseamnă orice vehicul cu motor pe două roţi, cu sau fără ataş, şi orice tricicluri sau cvadricicluri;
6."vehicul înmatriculat într-un stat membru" înseamnă un vehicul înmatriculat sau pus în circulaţie într-un stat membru;
7."vehicul de interes istoric" înseamnă orice vehicul care este considerat ca atare de statul membru de înmatriculare sau de unul dintre organismele sale de autorizare desemnate şi care îndeplineşte toate condiţiile următoare:
- a fost fabricat sau înmatriculat pentru prima dată în urmă cu cel puţin 30 de ani;
- tipul său specific, astfel cum este definit în dreptul Uniunii sau cel naţional relevant, nu se mai află în fabricaţie;
- este bine întreţinut şi menţinut în starea sa iniţială şi nu a suferit nicio modificare substanţială a caracteristicilor tehnice ale componentelor sale principale;
8."deţinător al certificatului de înmatriculare" înseamnă persoana juridică sau fizică pe al cărei nume este înmatriculat vehiculul;
9."inspecţie tehnică" înseamnă o inspecţie efectuată în conformitate cu anexa I concepută pentru a garanta că un vehicul poate fi folosit în condiţii de siguranţă pe drumurile publice şi că respectă caracteristicile obligatorii de siguranţă şi de mediu impuse;
10."omologare" înseamnă procedura prin care un stat membru certifică faptul că un vehicul respectă dispoziţiile administrative şi cerinţele tehnice relevante menţionate în Directiva 2002/24/CE, în Directiva 2003/37/CE şi în Directiva 2007/46/CE;
11."deficienţe" înseamnă defecţiuni tehnice şi alte neconformităţi constatate în timpul unei inspecţii tehnice;
12."certificat de inspecţie tehnică" înseamnă un raport al inspecţiei tehnice eliberat de autoritatea competentă sau de un centru de inspecţie, care conţine rezultatul inspecţiei tehnice;
13."inspector" înseamnă o persoană autorizată de un stat membru sau de autoritatea competentă a acestuia să efectueze inspecţii tehnice într-un centru de inspecţie sau, după caz, în numele unei autorităţi competente;
14."autoritate competentă" înseamnă o autoritate sau un organism public căruia un stat membru i-a acordat responsabilitatea administrării sistemului de inspecţie tehnică, inclusiv, dacă este cazul, a efectuării inspecţiilor tehnice;
15."centru de inspecţie" înseamnă organisme sau entităţi publice sau private, autorizate de un stat membru să efectueze inspecţii tehnice;
16."organism de supraveghere" înseamnă un organism sau organisme înfiinţat(e) de un stat membru, responsabil(e) de supravegherea centrelor de inspecţie. Organismul de supraveghere poate face parte din autoritatea sau autorităţile competente;
17."insulă mică" înseamnă o insulă cu mai puţin de 5 000 de locuitori care nu este legată de alte părţi ale teritoriului prin poduri rutiere sau tuneluri rutiere;
18."zonă cu densitate redusă a populaţiei" înseamnă o zonă prestabilită în care densitatea populaţiei este mai mică de cinci locuitori pe kilometrul pătrat;
19."drum public" înseamnă un drum de utilitate publică generală, cum ar fi drumurile locale, regionale sau naţionale, drumurile principale, drumurile expres sau autostrăzile.