Capitolul i - Proceduri - Directiva 2014/25/UE/26-feb-2014 privind achiziţiile efectuate de entităţile care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale şi de abrogare a Directivei 2004/17/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial 94L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
CAPITOLUL I:Proceduri
Art. 43: Condiţii referitoare la AAP şi la alte acorduri internaţionale
În măsura în care intră sub incidenţa anexelor 3, 4 şi 5 şi a notelor generale la apendicele I al Uniunii Europene la AAP şi a celorlalte acorduri internaţionale care prevăd obligaţii în sarcina Uniunii, entităţile contractante în sensul articolului 4 alineatul (1) litera (a) acordă lucrărilor, produselor, serviciilor şi operatorilor economici ai semnatarilor acestor acorduri un tratament nu mai puţin favorabil decât tratamentul acordat lucrărilor, produselor, serviciilor şi operatorilor economici din Uniune.
Art. 44: Alegerea procedurilor
(1)La atribuirea contractelor de achiziţii de produse, lucrări sau servicii, entităţile contractante aplică procedurile adaptate pentru a fi în conformitate cu prezenta directivă, cu condiţia ca, fără a aduce atingere articolului 47, să fi fost publicată o invitaţie la o procedură concurenţială de ofertare în conformitate cu prezenta directivă.
(2)Statele membre prevăd că entităţile contractante pot aplica proceduri deschise sau restrânse ori proceduri de negociere cu invitaţie prealabilă la procedura concurenţială de ofertare, după cum se prevede în prezenta directivă.
(3)Statele membre prevăd că entităţile contractante pot aplica dialoguri competitive şi parteneriate pentru inovare în conformitate cu dispoziţiile prezentei directive.
(4)Invitaţia la procedura concurenţială de ofertare se poate face prin unul dintre următoarele mijloace:
a)un anunţ orientativ periodic, în conformitate cu articolul 67, în cazul în care contractul este atribuit prin procedură restrânsă sau de negociere;
b)un anunţ privind existenţa unui sistem de calificare, în temeiul articolului 68, în cazul în care contractul este atribuit prin procedură restrânsă sau de negociere ori în cadrul unui dialog competitiv sau al unui parteneriat pentru inovare;
c)un anunţ de participare, în temeiul articolului 69.
În cazul menţionat la litera (a) de la prezentul alineat, operatorii economici care şi-au manifestat interesul în urma publicării anunţului orientativ periodic sunt invitaţi ulterior să îşi confirme interesul în scris prin intermediul unei invitaţii pentru confirmarea interesului, în conformitate cu articolul 74.
(5)În cazurile şi situaţiile specifice prevăzute în mod expres la articolul 50, statele membre pot prevedea că entităţile contractante pot recurge la o procedură de negociere fără invitaţie prealabilă la procedura concurenţială de ofertare. Statele membre nu autorizează aplicarea procedurii respective în orice alte cazuri decât cele menţionate la articolul 50.
Art. 45: Procedura deschisă
(1)În cadrul procedurilor deschise, orice operator economic interesat poate depune o ofertă ca răspuns la o invitaţie la o procedură concurenţială de ofertare.
Termenul minim de primire a ofertelor este de 35 de zile de la data la care s-a trimis anunţul de participare.
Oferta este însoţită de informaţiile pentru selecţia calitativă care sunt solicitate de entitatea contractantă.
(2)Dacă entităţile contractante au publicat un anunţ orientativ periodic care nu a fost utilizat în sine ca mijloc de invitaţie la procedura concurenţială de ofertare, termenul minim de primire a ofertelor prevăzut la alineatul (1) al doilea paragraf din prezentul articol poate fi redus la 15 zile, sub rezerva îndeplinirii tuturor condiţiilor următoare:
a)anunţul orientativ periodic a inclus, pe lângă informaţiile prevăzute în anexa VI partea A secţiunea I, toate informaţiile prevăzute în anexa VI partea A secţiunea II, în măsura în care informaţiile din urmă erau disponibile la momentul publicării anunţului orientativ periodic;
b)anunţul orientativ periodic a fost trimis spre publicare cu o perioadă cuprinsă între 35 de zile şi 12 luni înainte de data trimiterii anunţului de participare.
(3)În cazul în care o stare de urgenţă demonstrată în mod corespunzător de către entitatea contractantă face imposibil de respectat termenul prevăzut la al doilea paragraf de la alineatul (1), aceasta poate stabili un termen care nu poate fi mai mic de 15 zile de la data la care s-a trimis anunţul de participare.
(4)Entitatea contractantă poate reduce cu cinci zile termenul pentru primirea ofertelor prevăzut la alineatul (1) al doilea paragraf de la prezentul articol, în cazul în care acceptă ca ofertele să fie depuse prin mijloace electronice, în conformitate cu articolul 40 alineatul (4) primul paragraf şi cu articolul 40 alineatele (5) şi (6).
Art. 46: Procedura restrânsă
(1)În cazul procedurilor restrânse, orice operator economic poate depune o cerere de participare ca răspuns la o invitaţie la o procedură concurenţială de ofertare, furnizând informaţiile pentru selecţia calitativă solicitate de entitatea contractantă.
Termenul minim pentru primirea cererilor de participare este fixat, ca regulă generală, la numai puţin de 30 de zile de la data trimiterii anunţului de participare sau a invitaţiei pentru confirmarea interesului şi în niciun caz nu poate fi mai mic de 15 zile.
(2)Numai operatorii economici invitaţi în acest sens de entitatea contractantă după evaluarea de către aceasta a informaţiilor furnizate pot depune o ofertă. Entităţile contractante pot limita numărul candidaţilor corespunzători pentru a fi invitaţi să participe la procedură în conformitate cu articolul 78 alineatul (2).
Termenul pentru primirea ofertelor poate fi stabilit de comun acord între entitatea contractantă şi candidaţii selectaţi, cu condiţia ca toţi candidaţii selectaţi să aibă la dispoziţie acelaşi termen pentru pregătirea şi transmiterea ofertelor lor.
În lipsa unui acord cu privire la termenul pentru primirea ofertelor, termenul este de cel puţin 10 zile de la data la care a fost trimisă invitaţia de participare la procedura de ofertare.
Art. 47: Procedura de negociere cu invitaţie prealabilă la procedura concurenţială de ofertare
(1)În procedurile de negociere cu invitaţie prealabilă la procedura concurenţială de ofertare, orice operator economic poate depune o cerere de participare ca răspuns la o invitaţie la o procedură concurenţială de ofertare, furnizând informaţiile pentru selecţia calitativă solicitate de către entitatea contractantă.
Termenul minim pentru primirea cererilor de participare este fixat, ca regulă generală, la nu mai puţin de 30 de zile de la data trimiterii anunţului de participare sau, dacă se utilizează un anunţ orientativ periodic ca mijloc de invitare la procedura concurenţială de ofertare, de la data trimiterii invitaţiei pentru confirmarea interesului şi nu poate fi în niciun caz mai mic de 15 zile.
(2)Numai operatorii economici invitaţi de entitatea contractantă după evaluarea de către aceasta a informaţiilor furnizate pot participa la negocieri. Entităţile contractante pot limita numărul candidaţilor corespunzători pentru a fi invitaţi să participe la procedură în conformitate cu articolul 78 alineatul (2).
Termenul pentru primirea ofertelor poate fi stabilit de comun acord între entitatea contractantă şi candidaţii selectaţi, cu condiţia ca toţi să aibă la dispoziţie acelaşi termen pentru pregătirea şi transmiterea ofertelor lor.
În lipsa unui acord cu privire la termenul pentru primirea ofertelor, termenul este de cel puţin 10 zile de la data la care a fost trimisă invitaţia de participare la procedura de ofertare.
Art. 48: Dialogul competitiv
(1)În cazul dialogurilor competitive, orice operator economic poate depune o cerere de participare ca răspuns la o invitaţie la o procedură concurenţială de ofertare, în conformitate cu articolul 44 alineatul (4) literele (b) şi (c), furnizând informaţiile pentru selecţia calitativă solicitate de entitatea contractantă.
Termenul minim pentru primirea cererilor de participare este fixat, în general, la nu mai puţin de 30 de zile de la data trimiterii anunţului de participare sau, dacă se utilizează un anunţ orientativ periodic ca mijloc de invitare la procedura concurenţială de ofertare, de la data trimiterii invitaţiei pentru confirmarea interesului şi nu poate fi în niciun caz mai mic de 15 zile.
Numai operatorii economici invitaţi de entitatea contractantă după evaluarea informaţiilor furnizate pot participa la dialog. Entităţile contractante pot limita numărul candidaţilor corespunzători pentru a fi invitaţi să participe la procedură în conformitate cu articolul 78 alineatul (2). Contractul se atribuie exclusiv pe baza criteriului de atribuire al ofertei care prezintă cel mai bun raport calitate-preţ, în conformitate cu articolul 82 alineatul (2).
(2)Entităţile contractante îşi fac cunoscute necesităţile şi cerinţele în invitaţia la o procedură concurenţială de ofertare şi/sau într-un document descriptiv. În acelaşi timp şi în aceleaşi documente, acestea fac cunoscute şi definesc şi criteriile de atribuire alese şi stabilesc un termen orientativ.
(3)Entităţile contractante deschid, cu participanţii selectaţi în conformitate cu dispoziţiile aplicabile prevăzute la articolele 7681, un dialog al cărui obiectiv este de a identifica şi defini mijloacele cele mai potrivite pentru a răspunde necesităţilor lor. În decursul acestui dialog, entităţile contractante pot discuta cu participanţii selectaţi toate aspectele achiziţiei.
În cadrul dialogului, entităţile contractante asigură egalitatea de tratament pentru toţi participanţii. În acest scop, entităţile contractante nu furnizează, în mod discriminatoriu, informaţii care îi pot avantaja pe anumiţi participanţi în raport cu ceilalţi.
În conformitate cu articolul 39, entităţile contractante nu dezvăluie celorlalţi participanţi soluţiile propuse sau alte informaţii confidenţiale comunicate de un candidat sau ofertant care participă la dialog, fără acordul acestuia. Acest acord nu ia forma unei renunţări generale, ci este dat cu referire la comunicarea preconizată a informaţiilor specifice.
(4)Dialogurile competitive se pot desfăşura în etape succesive, pentru a reduce numărul de soluţii care urmează să fie discutate în etapa de dialog, aplicând criteriile de atribuire înscrise în invitaţia la o procedură concurenţială de ofertare sau în documentul descriptiv. În invitaţia la o procedură concurenţială de ofertare sau în documentul descriptiv, entitatea contractantă precizează dacă va recurge la opţiunea respectivă.
(5)Entitatea contractantă continuă dialogul până când este în măsură să identifice soluţia sau soluţiile care pot răspunde necesităţilor sale.
(6)După declararea încheierii dialogului şi informarea corespunzătoare a participanţilor rămaşi, entităţile contractante îi invită pe aceştia să îşi depună ofertele finale pe baza soluţiei sau soluţiilor prezentate şi specificate în cursul dialogului. Ofertele respective cuprind toate elementele solicitate şi necesare pentru realizarea proiectului.
Ofertele respective pot fi clarificate, precizate şi optimizate la cererea entităţii contractante. Totuşi, precizările, clarificările, optimizările sau informaţiile suplimentare nu pot avea ca efect modificarea aspectelor principale ale ofertei sau ale achiziţiei, inclusiv a nevoilor şi cerinţelor stabilite în invitaţia la o procedură concurenţială de ofertare sau în documentul descriptiv, în cazul în care variaţiile la aceste aspecte, nevoi şi cerinţe sunt susceptibile de a denatura concurenţa sau de a avea un efect discriminatoriu.
(7)Entităţile contractante evaluează ofertele primite pe baza criteriilor de atribuire prevăzute în invitaţia la o procedură concurenţială de ofertare sau în documentul descriptiv.
La cererea entităţii contractante, se pot desfăşura negocieri cu ofertantul a cărui ofertă a fost identificată ca prezentând cel mai bun raport calitate-preţ, în conformitate cu articolul 82 alineatul (2), pentru a se confirma angajamentele financiare sau alţi termeni incluşi în ofertă până la finalizarea termenelor din contract, cu condiţia ca aceste negocieri să nu aibă ca efect modificarea în mod substanţial a aspectelor esenţiale ale ofertei sau ale achiziţiei, inclusiv a necesităţilor şi cerinţelor prevăzute în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare sau în documentul descriptiv şi să nu rişte să denatureze concurenţa sau să ducă la discriminare.
(8)Entităţile contractante pot prevedea premii sau plăţi pentru participanţii la dialog.
Art. 49: Parteneriatul pentru inovare
(1)În cazul parteneriatelor pentru inovare, orice operator economic poate depune o cerere de participare ca răspuns la o invitaţie la o procedură concurenţială de ofertare, în conformitate cu articolul 44 alineatul (4) literele (b) şi (c), furnizând informaţiile pentru selecţia calitativă solicitate de entitatea contractantă.
În documentele achiziţiei, entitatea contractantă identifică necesitatea unui produs, a unui serviciu inovator sau a unor lucrări inovatoare care nu poate fi satisfăcută prin achiziţionarea produselor, serviciilor sau lucrărilor deja disponibile pe piaţă. Aceasta indică acele elemente ale descrierii care definesc cerinţele minime care trebuie îndeplinite de toate ofertele. Indicaţiile sunt suficient de precise pentru a permite operatorilor economici să identifice natura şi sfera de aplicare a soluţiei necesare şi să decidă dacă să depună o cerere de participare la procedură.
Entitatea contractantă poate decide să instituie parteneriatul pentru inovare cu unul sau mai mulţi parteneri care derulează separat activităţi de cercetare şi dezvoltare.
Termenul minim pentru primirea cererilor de participare este fixat, în general, la nu mai puţin de 30 de zile de la data trimiterii anunţului de participare şi în niciun caz nu poate fi mai mic de 15 zile. Numai operatorii economici invitaţi de entitatea contractantă după evaluarea informaţiilor furnizate pot participa la procedură. Entităţile contractante pot limita numărul candidaţilor corespunzători pentru a fi invitaţi să participe la procedură în conformitate cu articolul 78 alineatul (2). Contractele se atribuie exclusiv pe baza criteriului ofertei prezentând cel mai bun raport calitate-preţ, în conformitate cu articolul 82 alineatul (2).
(2)Parteneriatul pentru inovare are ca scop dezvoltarea unui produs, a unui serviciu inovator sau a unor lucrări inovatoare, precum şi achiziţia ulterioară a produselor, serviciilor sau lucrărilor care rezultă, cu condiţia ca acestea să corespundă nivelurilor convenite de performanţă şi costurilor maxime convenite între autorităţile contractante şi participanţi.
Parteneriatul pentru inovare se structurează în etape succesive, urmând succesiunea etapelor din procesul de cercetare şi de inovare, care poate include fabricarea produselor, prestarea serviciilor sau finalizarea lucrărilor. Parteneriatul pentru inovare stabileşte obiective intermediare care trebuie atinse de către parteneri şi plata remuneraţiei în tranşe adecvate.
Pe baza obiectivelor respective, entitatea contractantă poate hotărî după fiecare etapă să înceteze parteneriatul pentru inovare sau, în cazul unui parteneriat pentru inovare cu mai mulţi parteneri, să reducă numărul de parteneri prin rezilierea anumitor contracte, cu condiţia ca entitatea contractantă să fi menţionat în documentele achiziţiei posibilităţile respective, precum şi condiţiile în care poate face uz de ele.
(3)Cu excepţia cazului în care se prevede altfel în prezentul articol, entităţile contractante negociază cu ofertanţii ofertele iniţiale şi toate ofertele ulterioare depuse de aceştia, cu excepţia ofertei finale, în vederea îmbunătăţirii conţinutului acestora.
Cerinţele minime şi criteriile de atribuire nu fac obiectul negocierilor.
(4)În cursul negocierilor, entităţile contractante asigură egalitatea de tratament pentru toţi ofertanţii. În acest scop, acestea nu furnizează, în mod discriminatoriu, informaţii care îi pot avantaja pe anumiţi ofertanţi în raport cu ceilalţi. Acestea informează în scris toţi ofertanţii ale căror oferte nu au fost eliminate în conformitate cu alineatul (5) în legătură cu orice modificări ale specificaţiilor tehnice sau ale altor documente ale achiziţiei decât cele care stabilesc cerinţele minime. În urma modificărilor respective, entităţile contractante acordă suficient timp ofertanţilor pentru a modifica şi a retrimite ofertele modificate, după caz.
În conformitate cu articolul 39, entităţile contractante nu dezvăluie celorlalţi participanţi informaţii confidenţiale comunicate de un candidat sau de un ofertant care participă la negocieri, fără acordul acestuia. Acest acord nu ia forma unei renunţări generale, ci este dat cu referire la comunicarea preconizată a informaţiilor specifice.
(5)Negocierile din cadrul procedurilor privind parteneriatele pentru inovare se pot desfăşura în etape succesive, în scopul reducerii numărului de oferte care urmează să fie negociate prin aplicarea criteriilor de atribuire menţionate în anunţul de participare, în invitaţia pentru confirmarea interesului sau în documentele achiziţiei. În anunţul de participare, în invitaţia pentru confirmarea interesului sau în documentele achiziţiei, entitatea contractantă indică dacă va recurge la această opţiune.
(6)La selectarea candidaţilor, entităţile contractante aplică în special criteriile legate de capacitatea candidaţilor în domeniul cercetării şi dezvoltării, precum şi de capacitatea de a elabora şi de a pune în aplicare soluţii inovatoare.
Numai operatorii economici invitaţi de entitatea contractantă după evaluarea informaţiilor solicitate pot prezenta proiecte de cercetare şi inovare având ca obiectiv satisfacerea necesităţilor identificate de entitatea contractantă care nu pot fi acoperite de soluţiile existente.
În documentele achiziţiei, entitatea contractantă defineşte mecanismele aplicabile drepturilor de proprietate intelectuală. În cazul unui parteneriat pentru inovare cu mai mulţi parteneri, entitatea contractantă, în conformitate cu articolul 39, nu dezvăluie celorlalţi parteneri soluţiile propuse sau alte informaţii confidenţiale comunicate de un partener în cadrul parteneriatului, fără acordul partenerului respectiv. Acest acord nu ia forma unei renunţări generale, ci este dat cu referire la comunicarea preconizată a informaţiilor specifice.
(7)Entitatea contractantă se asigură că structura parteneriatului şi, în special, durata şi valoarea diferitelor etape reflectă gradul de inovaţie al soluţiei propuse şi succesiunea activităţilor de cercetare şi inovare necesare pentru dezvoltarea unei soluţii inovatoare care nu este încă disponibilă pe piaţă. Valoarea estimată a produselor, serviciilor sau lucrărilor achiziţionate nu este disproporţionată în raport cu investiţiile pentru dezvoltarea acestora.
Art. 50: Utilizarea procedurii de negociere fără invitaţie prealabilă la o procedură concurenţială de ofertare
Entităţile contractante pot utiliza o procedură de negociere fără invitaţie prealabilă la o procedură concurenţială de ofertare în următoarele situaţii:
(a)dacă nu a fost depusă nicio ofertă sau nicio ofertă adecvată sau nicio cerere de participare sau nicio cerere adecvată de participare ca răspuns la o procedură cu invitaţie prealabilă la o procedură concurenţială de ofertare, atât timp cât condiţiile iniţiale ale contractului nu sunt modificate în mod substanţial.
O ofertă este considerată drept neadecvată dacă este lipsită de relevanţă pentru contract, neputând în mod evident răspunde, fără modificări substanţiale, necesităţilor şi cerinţelor entităţii contractante indicate în documentele achiziţiei. O cerere de participare nu este considerată adecvată în cazul în care operatorul economic în cauză urmează să fie sau poate fi exclus în temeiul articolului 78 alineatul (1) sau al articolului 80 alineatul (1) sau nu îndeplineşte criteriile de selecţie stabilite de entitatea contractantă în temeiul articolului 78 sau 80;
(b)dacă un contract este făcut doar în scop de cercetare, experiment, studiu sau dezvoltare şi nu în scopul asigurării unui profit sau al recuperării costurilor cu cercetarea şi dezvoltarea şi în măsura în care atribuirea unui astfel de contract nu aduce atingere atribuirii competitive a contractelor ulterioare care urmăresc, în special, aceste obiective;
(c)dacă lucrările, produsele sau serviciile pot fi furnizate numai de către un anumit operator economic pentru unul dintre motivele următoare:
(i)scopul achiziţiei este crearea sau achiziţionarea unei opere de artă sau reprezentaţii artistice unice;
(ii)concurenţa lipseşte din motive tehnice;
(iii)protecţia unor drepturi exclusive, inclusiv drepturile de proprietate intelectuală.
Excepţiile prevăzute la punctele (ii) şi (iii) se aplică numai atunci când nu există o alternativă sau un substitut rezonabil, iar absenţa concurenţei nu este rezultatul unei restrângeri artificiale a parametrilor achiziţiei;
(d)în măsura în care este absolut necesar atunci când, din motive de extremă urgenţă determinate de evenimente care nu pot fi prevăzute de entitatea contractantă, termenele prevăzute pentru procedurile deschise, restrânse şi de negociere cu invitaţie prealabilă la procedura concurenţială de ofertare nu pot fi respectate. Situaţiile invocate pentru a justifica extrema urgenţă nu trebuie în niciun caz să fie imputabile entităţii contractante;
(e)în cazul contractelor de produse vizând livrări suplimentare efectuate de către furnizorul iniţial, destinate fie înlocuirii parţiale de produse sau instalaţii, fie extinderii produselor sau instalaţiilor existente, în cazul în care schimbarea furnizorului ar obliga entitatea contractantă să achiziţioneze produse cu caracteristici tehnice diferite, ceea ce ar duce la o incompatibilitate sau dificultăţi tehnice disproporţionate de utilizare şi întreţinere;
(f)pentru lucrări sau servicii noi constând în repetarea unor lucrări sau servicii similare încredinţate contractantului căruia aceleaşi entităţi contractante i-au atribuit un contract anterior, cu condiţia ca respectivele lucrări sau servicii să fie conforme cu un proiect de bază pentru care a fost atribuit un prim contract după o procedură în conformitate cu articolul 44 alineatul (1).
Proiectul de bază indică amploarea eventualelor lucrări sau servicii suplimentare şi condiţiile în care vor fi atribuite.
Posibilitatea de a se recurge la această procedură este indicată încă de la deschiderea procedurii de ofertare pentru primul proiect, iar entităţile contractante ţin seama de costul total estimat al lucrărilor sau serviciilor ulterioare atunci când aplică articolele 15 şi 16;
(g)pentru produsele cotate şi achiziţionate pe o piaţă de mărfuri;
(h)pentru achiziţiile de oportunitate, când este posibil să se achiziţioneze produse profitând de o ocazie deosebit de avantajoasă, disponibilă pentru un timp foarte scurt, la un preţ considerabil mai scăzut decât preţurile practicate în mod normal pe piaţă;
(i)pentru achiziţiile de produse sau servicii în condiţii deosebit de avantajoase, fie de la un furnizor care îşi încetează definitiv activităţile comerciale, fie de la lichidatorul dintr-o procedură de insolvenţă, un concordat preventiv sau o procedură similară prevăzută în legislaţia sau reglementările naţionale;
(j)dacă contractul de servicii în cauză este urmarea unui concurs de proiecte organizat în conformitate cu prezenta directivă şi urmează să fie atribuit, în temeiul normelor prevăzute în concursul de proiecte, câştigătorului sau unuia dintre câştigătorii respectivului concurs; în acest din urmă caz, toţi câştigătorii sunt invitaţi să participe la negocieri.