Secţiunea 1 - Praguri - Directiva 2014/25/UE/26-feb-2014 privind achiziţiile efectuate de entităţile care îşi desfăşoară activitatea în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale şi de abrogare a Directivei 2004/17/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 94L

În vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
Secţiunea 1:Praguri
Art. 15: Cuantumurile pragului
Cu excepţia cazului în care sunt excluse în virtutea excluderilor prevăzute la articolele 18-23 sau în temeiul articolului 34, privind desfăşurarea activităţii în cauză, prezenta directivă se aplică achiziţiilor publice a căror valoare estimată fără taxa pe valoarea adăugată (TVA) este egală sau mai mare decât următoarele praguri:
(a)443 000 EUR pentru contractele de achiziţii de produse şi de servicii, precum şi pentru concursurile de proiecte;

(b)5 538 000 EUR pentru contractele de achiziţii de lucrări;

(c)1 000 000 EUR pentru contractele de achiziţii de servicii pentru servicii sociale şi alte servicii specifice enumerate în anexa XVII.
Art. 16: Metode de calculare a valorii estimate a achiziţiilor
(1)Calcularea valorii estimate a unei achiziţii se bazează pe valoarea totală de plată, fără TVA, estimată de entitatea contractantă, inclusiv eventualele opţiuni şi reînnoiri ale contractelor, astfel cum s-a stabilit în mod explicit în documentele achiziţiei.
În cazul în care prevede premii sau plăţi în beneficiul candidaţilor sau ofertanţilor, entitatea contractantă ţine seama de acestea la calcularea valorii estimate a achiziţiei.
(2)În cazul în care entitatea contractantă este compusă din unităţi operaţionale separate, se ţine cont de valoarea totală estimată pentru toate unităţile operaţionale luate separat.
În pofida primului paragraf, atunci când o unitate operaţională este responsabilă în mod independent pentru achiziţiile sale sau pentru anumite categorii ale acestora, valorile se pot estima la nivelul unităţii în cauză.
(3)Alegerea metodei de calculare a valorii estimate a unei achiziţii nu poate fi efectuată cu intenţia de a exclude achiziţia respectivă de la aplicarea prezentei directive. O achiziţie nu se subdivizează dacă acest lucru are ca efect excluderea ei de sub incidenţa prezentei directive, cu excepţia cazurilor justificate de motive obiective.
(4)Valoarea estimată respectivă este valabilă în momentul trimiterii invitaţiei la procedura concurenţială de ofertare sau, în cazurile în care nu este prevăzută o astfel de invitaţie la procedura concurenţială de ofertare, în momentul în care entitatea contractantă iniţiază procedura de achiziţie pe bază de contract, de exemplu, după caz, prin contactarea operatorilor economici în legătură cu achiziţia.
(5)În cazul acordurilor-cadru şi al sistemelor dinamice de achiziţii, valoarea care trebuie luată în considerare este valoarea maximă estimată, fără TVA, a tuturor contractelor preconizate în decursul perioadei totale de aplicare a acordului sau a sistemului.
(6)În cazul parteneriatelor pentru inovare, valoarea care trebuie luată în considerare este valoarea maximă estimată, fără TVA, a activităţilor de cercetare şi dezvoltare care urmează să aibă loc pe durata tuturor etapelor parteneriatului avut în vedere, precum şi a produselor, serviciilor sau lucrărilor care urmează să fie elaborate şi achiziţionate la sfârşitul parteneriatului respectiv.
(7)În sensul articolului 1 5, entităţile contractante includ în valoarea estimată a unui contract de achiziţii de lucrări atât costul lucrărilor, cât şi valoarea totală estimată a produselor şi a serviciilor care sunt puse la dispoziţia contractantului de către entităţile contractante, cu condiţia ca acestea să fie necesare pentru execuţia lucrărilor.
(8)În cazul în care o lucrare propusă sau o prestare de servicii propusă poate duce la atribuirea contractelor sub formă de loturi separate, se ţine seama de valoarea globală estimată a totalităţii respectivelor loturi.
În cazul în care valoarea cumulată a loturilor este egală sau mai mare decât pragul prevăzut la articolul 15, prezenta directivă se aplică la atribuirea fiecărui lot.
(9)În cazul în care un proiect de achiziţii de produse similare poate duce la atribuirea contractelor sub formă de loturi separate, se ţine seama de valoarea totală estimată a tuturor loturilor pentru aplicarea articolului 15 literele (b) şi (c).
În cazul în care valoarea cumulată a loturilor este egală sau mai mare decât pragul prevăzut la articolul 15, prezenta directivă se aplică la atribuirea fiecărui lot.
(10)În pofida alineatelor (8) şi (9), entităţile contractante pot atribui contracte pentru loturi individuale fără a aplica procedurile prevăzute în prezenta directivă, cu condiţia ca valoarea estimată, fără TVA, a lotului în cauză să fie mai mică de 80 000 EUR pentru produse sau servicii şi de 1 milion EUR pentru lucrări. Cu toate acestea, valoarea cumulată a loturilor astfel atribuite fără aplicarea prezentei directive nu depăşeşte 20 % din valoarea cumulată a tuturor loturilor în care au fost împărţite lucrările propuse, achiziţia propusă a unor produse similare sau prestarea propusă de servicii.
(11)În cazul contractelor de achiziţii de produse sau de servicii caracterizate prin regularitate sau destinate să fie reînnoite în decursul unei anumite perioade, se consideră ca bază de calcul a valorii estimate a contractului:
a)fie valoarea reală globală a contractelor succesive analoge atribuite în decursul celor 12 luni anterioare sau în exerciţiul anterior, corectată, dacă este posibil, pentru a ţine seama de modificările de cantitate sau de valoare care pot apărea în decursul celor 12 luni de după contractul iniţial;
b)fie valoarea estimată globală a contractelor succesive atribuite în decursul celor 12 luni de la prima livrare sau în cursul exerciţiului, dacă acesta depăşeşte 12 luni.
(12)Pentru contractele de achiziţii de produse care au ca obiect leasingul, închirierea sau cumpărarea cu plata în rate de produse, valoarea care trebuie luată în considerare ca bază de calcul a valorii estimate a contractului este următoarea:
a)în cazul contractelor pe perioadă determinată, dacă perioada respectivă este egală cu sau mai mică de 12 luni, valoarea totală estimată pentru întreaga durată a contractului sau, dacă durata contractului este mai mare de 12 luni, valoarea totală, inclusiv valoarea reziduală estimată;
b)în cazul contractelor pe perioadă nedeterminată sau a căror durată nu poate fi determinată, valoarea lunară înmulţită cu 48.
(13)Pentru contractele de achiziţii de servicii, baza de calcul a valorii estimate a contractului este, după caz, următoarea:
a)servicii de asigurări: prima plătibilă şi alte forme de remunerare;
b)servicii bancare şi alte servicii financiare: onorarii, comisioane plătibile, dobânzi şi alte forme de remunerare;
c)contracte de proiectare: onorarii, comisioane plătibile şi alte forme de remunerare.
(14)Pentru contractele de achiziţii de servicii care nu indică un preţ total, baza de calcul a valorii estimate a contractului este următoarea:
a)în cazul unor contracte pe perioadă determinată, dacă aceasta este egală cu sau mai mică de 48 de luni: valoarea totală pentru întreaga durată a contractelor;
b)în cazul contractelor pe perioadă nedeterminată sau mai mare de 48 de luni: valoarea lunară înmulţită cu 48.
Art. 17: Revizuirea pragurilor
(1)Din doi în doi ani, începând de la data de 30 iunie 2013, Comisia verifică dacă pragurile prevăzute la articolul 15 literele (a) şi (b) corespund pragurilor fixate în Acordul privind achiziţiile publice (AAP) al Organizaţiei Mondiale a Comerţului şi, dacă este necesar, le revizuieşte în conformitate cu prezentul articol.
În conformitate cu metoda de calcul prevăzută în AAP, Comisia calculează valoarea acestor praguri pe baza valorii zilnice medii a monedei euro exprimată în drepturi speciale de tragere (DST) în decursul unei perioade de 24 de luni care se încheie în ziua de 31 a lunii august anterioare revizuirii care intră în vigoare de la 1 ianuarie. Valoarea pragurilor astfel revizuite se rotunjeşte, dacă este necesar, până la valoarea cea mai apropiată în mii de euro, inferioară cifrei rezultate din acest calcul, pentru a se asigura respectarea pragurilor în vigoare prevăzute de AAP, exprimate în DST.
(2)Din doi în doi ani, începând de la data de 1 ianuarie 2014, Comisia stabileşte valorile, în monedele naţionale ale statelor membre a căror monedă nu este euro, ale pragurilor menţionate la articolul 15 literele (a) şi (b), revizuite în conformitate cu alineatul (1) de la prezentul articol.
În acelaşi timp, Comisia stabileşte valoarea, în monedele naţionale ale statelor membre a căror monedă nu este euro, a pragului menţionat la articolul 15 litera (c).
În conformitate cu metoda de calcul prevăzută în AAP, stabilirea acestor valori se bazează pe valorile zilnice medii ale monedelor respective corespunzătoare pragului aplicabil exprimat în euro din decursul unei perioade de 24 de luni care se încheie în ziua de 31 a lunii august anterioare revizuirii care intră în vigoare de la 1 ianuarie.
(3)Comisia publică pragurile revizuite menţionate la alineatul (1), contravaloarea acestora în monedele naţionale menţionată la alineatul (2) primul paragraf şi valoarea stabilită în conformitate cu alineatul (2) al doilea paragraf în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene la începutul lunii noiembrie de după revizuire.
(4)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 103 pentru a adapta metodologia prevăzută la alineatul (1) al doilea paragraf de la prezentul articol la eventualele modificări ale metodologiei prevăzute în AAP pentru revizuirea pragurilor menţionate la articolul 15 literele (a) şi (b) şi pentru stabilirea contravalorii în monedele naţionale ale statelor membre a căror monedă nu este euro, aşa cum se prevede la alineatul (2) al prezentului articol.
Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 103 pentru a revizui pragurile menţionate la articolul 15 literele (a) şi (b), în cazul în care este necesar.
(5)În cazul în care este necesară revizuirea pragurilor menţionate la articolul 15 literele (a) şi (b) şi când există constrângeri temporale care împiedică utilizarea procedurii prevăzute la articolul 103 şi există aşadar motive imperative de urgenţă, se aplică procedura prevăzută la articolul 104 actelor delegate adoptate în conformitate cu alineatul (4) al doilea paragraf din prezentul articol.