Titlul iv - GUVERNANŢĂ - Directiva 2014/24/UE/26-feb-2014 privind achiziţiile publice şi de abrogare a Directivei 2004/18/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial 94L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
TITLUL IV:GUVERNANŢĂ
Art. 83: Asigurarea punerii în aplicare
(1)În vederea garantării punerii în aplicare corecte şi eficiente, statele membre se asigură că cel puţin sarcinile stabilite în prezentul articol sunt îndeplinite de una sau mai multe autorităţi, organisme sau structuri. Acestea transmit Comisiei toate autorităţile, organismele sau structurile competente pentru îndeplinirea sarcinilor respective.
(2)Statele membre se asigură că aplicarea normelor în materie de achiziţii publice este monitorizată.
În cazul în care autorităţile sau structurile de monitorizare identifică, din proprie iniţiativă sau după primirea unor informaţii, încălcări specifice sau probleme sistemice, acestea sunt împuternicite să indice aceste probleme autorităţilor naţionale de audit, instanţelor sau altor autorităţi sau structuri competente, cum sunt Ombudsmanul, parlamentele naţionale sau comitetele acestora.
(3)Rezultatele activităţilor de monitorizare în conformitate cu alineatul (2) se pun la dispoziţia publicului prin intermediul unor mijloace de informare adecvate. Aceste rezultate se pun, de asemenea, la dispoziţia Comisiei. De exemplu, acestea pot fi integrate în rapoartele de monitorizare menţionate la al doilea paragraf de la prezentul alineat.
Până la 18 aprilie 2017 şi, ulterior, la fiecare trei ani, statele membre transmit Comisiei un raport de monitorizare care include, după caz, informaţii privind cele mai frecvente surse de aplicare greşită sau de incertitudine juridică, inclusiv posibile probleme structurale sau recurente în aplicarea normelor, privind nivelul participării IMM-urilor la achiziţiile publice şi privind prevenirea, detectarea şi raportarea adecvată a cazurilor de fraudă, corupţie, conflict de interese şi alte nereguli grave în achiziţiile publice.
Comisia poate solicita statelor membre, cel mult o dată la trei ani, să furnizeze informaţii privind punerea în practică a politicilor naţionale strategice de achiziţii publice.
În sensul prezentului alineat şi al alineatului (4) de la prezentul articol, "IMM-urile" sunt definite conform Recomandării 2003/361/CE a Comisiei (1).
(1)Recomandarea Comisiei din 6 mai 2003 privind definirea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii (JO L 124, 20.5.2003, p. 36).
Pe baza datelor primite în temeiul prezentului alineat, Comisia publică periodic un raport privind punerea în aplicare şi cele mai bune practici privind politicile naţionale de achiziţii publice în cadrul pieţei interne.
(4)Statele membre se asigură că:
a)sunt disponibile gratuit informaţii şi orientări privind interpretarea şi aplicarea legislaţiei Uniunii privind achiziţiile publice pentru a ajuta autorităţile contractante şi operatorii economici, în special IMM-urile, să aplice în mod corect normele Uniunii privind achiziţiile publice; şi
b)sprijinul este disponibil autorităţilor contractante în vederea planificării şi desfăşurării procedurilor de achiziţii publice.
(5)Statele membre, fără a aduce atingere procedurilor generale şi metodelor de lucru stabilite de Comisie în ceea ce priveşte comunicarea şi contactele sale cu statele membre, desemnează un punct de referinţă pentru cooperarea cu Comisia în ceea ce priveşte aplicarea legislaţiei în materie de achiziţii publice.
(6)Autorităţile contractante, cel puţin pe durata contractului, păstrează copii ale tuturor contractelor încheiate care au o valoare egală sau mai mare decât:
a)1 000 000 EUR în cazul contractelor de achiziţii publice de produse sau de servicii;
b)10 000 000 EUR în cazul contractelor de achiziţii publice de lucrări.
Autorităţile contractante acordă acces la contractele menţionate; cu toate acestea, accesul la anumite documente sau informaţii poate fi refuzat, în măsura şi în condiţiile prevăzute de reglementările Uniunii sau de cele naţionale aplicabile în materie de acces la documente şi protecţia datelor.
Art. 84: Rapoarte individuale privind procedurile de atribuire a contractelor
(1)Pentru fiecare contract sau acord-cadru reglementat de prezenta directivă şi de fiecare dată când se instituie un sistem dinamic de achiziţii, autorităţile contractante întocmesc un raport scris care cuprinde cel puţin următoarele elemente:
a)denumirea şi adresa autorităţii contractante, obiectul şi valoarea contractului, a acordului-cadru sau a sistemului dinamic de achiziţii;
b)dacă este cazul, rezultatele selecţiei calitative şi/sau reducerea numărului în conformitate cu articolele 65 şi 66, şi anume:
(i)numele candidaţilor sau ale ofertanţilor selectaţi şi justificarea alegerii lor;
(ii)numele candidaţilor sau ale ofertanţilor respinşi şi motivele respingerii lor;
c)motivele respingerii ofertelor considerate nejustificat de scăzute;
d)numele ofertantului câştigător şi justificarea alegerii ofertei sale, precum şi, dacă se cunoaşte, partea din contract sau din acordul-cadru pe care acesta intenţionează să o subcontracteze unor terţi; şi, dacă sunt cunoscute la momentul respectiv, numele subcontractanţilor contractantului principal, dacă este cazul;
e)în cazul procedurilor competitive cu negocieri şi al dialogurilor competitive, circumstanţele prevăzute la articolul 26 care justifică recurgerea la respectivele proceduri;
f)în cazul procedurilor de negociere fără publicare prealabilă, circumstanţele menţionate la articolul 32 care justifică recurgerea la procedura respectivă;
g)atunci când este cazul, motivele pentru care autoritatea contractantă a renunţat să atribuie un contract sau să încheie un acord-cadru ori să iniţieze un sistem dinamic de achiziţii;
h)atunci când este cazul, motivele pentru care au fost folosite alte mijloace de comunicare decât cele electronice pentru depunerea ofertelor;
i)atunci când este cazul, conflictele de interese identificate şi măsurile luate în acest sens.
Acest raport nu este solicitat în legătură cu contractele care se bazează pe acorduri-cadru, în cazul în care acestea sunt încheiate în conformitate cu articolul 33 alineatul (3) sau alineatul (4) litera (a).
În măsura în care anunţul de atribuire a contractului întocmit în temeiul articolului 50 sau al articolului 75 alineatul (2) conţine informaţiile solicitate în prezentul alineat, autorităţile contractante pot utiliza respectivul anunţ.
(2)Autorităţile contractante documentează evoluţia tuturor procedurilor de achiziţie, indiferent dacă acestea se desfăşoară prin mijloace electronice sau nu. În acest scop, acestea se asigură că păstrează suficientă documentaţie pentru a justifica deciziile luate în toate etapele procedurii de achiziţie, cum ar fi documentaţia privind comunicările cu operatorii economici şi deliberările interne, pregătirea documentelor achiziţiei, de dialog sau de negociere, după caz, precum şi etapele de selecţie şi de atribuire a contractului. Documentaţia se păstrează timp de minim trei ani de la data atribuirii contractului.
(3)Raportul sau elementele sale principale sunt comunicate Comisiei sau autorităţilor, organismelor sau structurilor competente menţionate la articolul 83, la solicitarea acestora.
Art. 85: Rapoarte naţionale şi informaţii statistice
(1)Comisia revizuieşte calitatea şi exhaustivitatea datelor care pot fi extrase din anunţurile menţionate la articolele 48, 49, 50, 75 şi 79, care sunt publicate în conformitate cu anexa VIII.
În cazul în care calitatea şi exhaustivitatea datelor menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat nu se conformează obligaţiilor specificate la articolul 48 alineatul (1), articolul 49, articolul 50 alineatul (1), articolul 75 alineatul (2) şi la articolul 79 alineatul (3), Comisia solicită informaţii complementare din partea statului membru vizat. Într-un termen rezonabil, statul membru vizat furnizează informaţiile statistice lipsă solicitate de Comisie.
(2)Până la 18 aprilie 2017 şi, ulterior, la fiecare trei ani, statele membre înaintează Comisiei un raport statistic privind achiziţiile publice care ar fi fost reglementate de prezenta directivă în cazul în care valoarea acestora ar fi depăşit pragul relevant prevăzut la articolul 4, indicând o estimare a valorii totale agregate a acestor achiziţii pe parcursul perioadei în cauză. Estimarea respectivă poate, în special, să se bazeze pe datele disponibile în cadrul cerinţelor de publicare la nivel naţional sau pe estimări bazate pe eşantioane.
Raportul respectiv poate fi inclus în raportul menţionat la articolul 83 alineatul (3).
(3)Statele membre transmit Comisiei informaţii cu privire la organizarea lor instituţională pentru implementarea, monitorizarea şi aplicarea prezentei directive, precum şi informaţii referitoare la iniţiativele naţionale în vederea furnizării de orientări sau de asistenţă pentru implementarea normelor Uniunii privind achiziţiile publice, sau la iniţiativele menite să răspundă unor provocări în implementarea acestor norme.
Informaţiile respective pot fi incluse în raportul menţionat la articolul 83 alineatul (3).
Art. 86: Cooperare administrativă
(1)Statele membre îşi acordă reciproc asistenţă şi instituie măsuri de cooperare eficace pentru a asigura schimbul de informaţii cu privire la aspectele la care se face referire la articolele 42, 43, 44, 57, 59, 60, 62, 64 şi 69. Ele asigură confidenţialitatea informaţiilor care fac obiectul acestui schimb.
(2)Autorităţile competente din toate statele membre în cauză fac schimb de informaţii respectând normele privind protecţia datelor cu caracter personal prevăzute în Directiva 95/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (1) şi în Directiva 2002/58/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (2).
(1)Directiva 95/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 octombrie 1995 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date (JO L 281, 23.11.1995, p. 31).
(2)Directiva 2002/58/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 12 iulie 2002 privind prelucrarea datelor personale şi protejarea confidenţialităţii în sectorul comunicaţiilor publice (Directiva asupra confidenţialităţii şi comunicaţiilor electronice) (JO L 201, 31.7.2002, p. 37).
(3)Pentru a testa oportunitatea utilizării Sistemului de informare al pieţei interne (IMI), instituit prin Regulamentul (UE) nr. 1024/2012 în scopul desfăşurării schimbului de informaţii prevăzut în prezenta directivă, se lansează un proiect-pilot cel târziu la 18 aprilie 2015.