Capitolul ii - Tehnici şi instrumente pentru achiziţiile electronice şi agregate - Directiva 2014/24/UE/26-feb-2014 privind achiziţiile publice şi de abrogare a Directivei 2004/18/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial 94L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
CAPITOLUL II:Tehnici şi instrumente pentru achiziţiile electronice şi agregate
Art. 33: Acorduri-cadru
(1)Autorităţile contractante pot încheia acorduri-cadru, cu condiţia să aplice procedurile prevăzute de prezenta directivă.
Un acord-cadru înseamnă un acord încheiat între una sau mai multe autorităţi contractante şi unul sau mai mulţi operatori economici cu scopul de a stabili condiţiile pentru contractele care urmează să fie atribuite în decursul unei perioade determinate, în special în ceea ce priveşte preţurile şi, dacă este cazul, cantităţile avute în vedere.
Durata unui acord-cadru nu poate fi mai mare de patru ani, cu excepţia cazurilor excepţionale bine justificate, în special prin obiectul acordului-cadru.
(2)Contractele bazate pe un acord-cadru se atribuie în conformitate cu procedurile prevăzute la prezentul alineat şi la alineatele (3) şi (4).
Aceste proceduri pot fi aplicate numai între autorităţile contractante identificate cu claritate în acest scop în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare sau în invitaţia pentru confirmarea interesului şi operatorii economici părţi la acordul-cadru astfel încheiat.
Contractele bazate pe un acord-cadru nu pot în niciun caz să determine modificări substanţiale clauzelor stabilite în respectivul acord-cadru, în special în cazul menţionat la alineatul (3).
(3)În cazul în care un acord-cadru este încheiat cu un singur operator economic, contractele bazate pe respectivul acord-cadru sunt atribuite în limitele termenilor stabiliţi în acordul-cadru.
Pentru atribuirea unor astfel de contracte, autorităţile contractante pot consulta în scris operatorul economic care este parte la acordul-cadru, solicitându-i să îşi completeze, dacă este necesar, oferta.
(4)În cazul în care un acord-cadru este încheiat cu mai mulţi operatori economici, respectivul acord-cadru se execută în unul dintre următoarele moduri:
a)în conformitate cu termenii şi condiţiile din acordul-cadru, fără reluarea competiţiei, atunci când acesta stabileşte toate condiţiile care reglementează execuţia lucrărilor, prestarea serviciilor şi furnizarea produselor în cauză şi condiţiile obiective pentru a determina care dintre operatorii economici parte la acordul-cadru le va executa; aceste din urmă condiţii se indică în documentele achiziţiei pentru acordul-cadru;
b)în cazul în care acordul-cadru stabileşte toţi termenii care reglementează execuţia de lucrări, prestarea de servicii şi furnizarea de produse în cauză, parţial fără reluarea competiţiei în conformitate cu litera (a) şi parţial cu reluarea competiţiei între operatorii economici părţi la acordul-cadru în conformitate cu litera (c), în cazul în care această posibilitate a fost prevăzută de autorităţile contractante în documentele achiziţiei pentru acordul-cadru. Alegerea dacă anumite lucrări, produse sau servicii trebuie să fie achiziţionate după reluarea competiţiei sau direct în conformitate cu condiţiile prevăzute în acordul-cadru, se face în conformitate cu criterii obiective, care trebuie indicate în documentele achiziţiei pentru acordul-cadru. Respectivele documente ale achiziţiei precizează, de asemenea, care condiţii pot fi supuse reluării competiţiei.
Posibilităţile prevăzute la primul paragraf de la prezenta literă se aplică, de asemenea, oricărui lot dintr-un acord cadru pentru care toţi termenii care reglementează execuţia de lucrări, prestarea de servicii şi furnizarea de produse în cauză sunt stabiliţi în acordul-cadru, indiferent dacă au fost sau nu stabiliţi toţi termenii care reglementează furnizarea de lucrări, servicii şi produse în cauză în cadrul altor loturi;
c)dacă în acordul-cadru nu sunt prevăzute toate condiţiile care reglementează execuţia lucrărilor, prestarea serviciilor şi furnizarea produselor, prin reluarea competiţiei între operatorii economici care sunt parte la acordul-cadru.
(5)Competiţiile menţionate la alineatul (4) literele (b) şi (c) se bazează pe aceleaşi condiţii ca cele aplicate pentru atribuirea acordului-cadru şi, dacă este cazul, pe condiţii formulate mai precis şi, eventual, pe alte condiţii menţionate în documentele achiziţiei pentru acordul-cadru, în conformitate cu procedura următoare:
a)pentru fiecare contract care urmează să fie atribuit, autorităţile contractante consultă în scris operatorii economici care sunt capabili să execute contractul;
b)autorităţile contractante stabilesc un termen suficient pentru prezentarea ofertelor referitoare la fiecare contract, ţinând seama de elemente precum complexitatea obiectului contractului şi timpul necesar pentru depunerea ofertelor;
c)ofertele se depun în scris, iar conţinutul lor rămâne confidenţial până la expirarea termenului de răspuns prevăzut;
d)autorităţile contractante atribuie fiecare contract ofertantului care a depus cea mai bună ofertă, pe baza criteriilor de atribuire enumerate în documentele achiziţiei pentru acordul-cadru.
Art. 34: Sisteme dinamice de achiziţii
(1)Pentru achiziţiile de uz curent ale căror caracteristici general disponibile pe piaţă satisfac nevoile autorităţilor contractante, autorităţile contractante pot utiliza un sistem dinamic de achiziţii. Sistemul dinamic de achiziţii funcţionează ca un proces în întregime electronic şi este deschis pe întreaga perioadă de valabilitate a sistemului de achiziţii oricărui operator economic care îndeplineşte criteriile de selecţie. Sistemul poate fi împărţit pe categorii de produse, lucrări sau servicii care sunt definite în mod obiectiv, pe baza caracteristicilor achiziţiilor publice care urmează a fi realizate în cadrul categoriei în cauză. Aceste caracteristici pot include o referinţă la dimensiunea maximă admisibilă a contractelor specifice ulterioare sau la o anumită zonă geografică în care contractele specifice ulterioare vor fi executate.
(2)Pentru efectuarea unei achiziţii în cadrul unui sistem dinamic de achiziţii, autorităţile contractante urmează regulile procedurii restrânse. Toţi candidaţii care satisfac criteriile de selecţie sunt admişi în sistem, iar numărul de candidaţi care urmează să fie admişi în sistem nu se limitează în conformitate cu articolul 65. În cazul în care autorităţile contractante au divizat sistemul în categorii de produse, lucrări sau servicii în conformitate cu alineatul (1) din prezentul articol, acestea trebuie să specifice criteriile de selecţie aplicabile pentru fiecare categorie.
În pofida articolului 28, se aplică următoarele termene:
a)un termen minim de primire a cererilor de participare este de 30 de zile de la data trimiterii anunţului de participare sau, dacă se utilizează un anunţ de intenţie ca mijloc de invitaţie la procedura concurenţială de ofertare, a invitaţiei pentru confirmarea interesului. Nu se mai aplică alte termene pentru primirea cererilor de participare de îndată ce a fost trimisă invitaţia de participare la procedura de ofertare pentru prima achiziţie specifică în cadrul unui sistem dinamic de achiziţii;
b)termenul minim de primire a ofertelor este de cel puţin 10 zile de la data la care s-a trimis invitaţia de participare la procedura de ofertare. După caz, se aplică articolul 28 alineatul (4). La articolul 28, alineatele (3) şi (5) nu se aplică.
(3)Toate comunicările din cadrul unui sistem dinamic de achiziţii se efectuează numai prin mijloace electronice, în conformitate cu articolul 22 alineatele (1), (3), (5) şi (6).
(4)Pentru atribuirea contractelor în cadrul unui sistem dinamic de achiziţii, autorităţile contractante:
a)publică o invitaţie la o procedură concurenţială de ofertare în care precizează că este vorba de un sistem dinamic de achiziţii;
b)indică în documentele achiziţiei cel puţin natura şi cantitatea estimată a achiziţiilor avute în vedere, precum şi toate informaţiile necesare privind sistemul dinamic de achiziţii, inclusiv modul de funcţionare a sistemului dinamic de achiziţii, echipamentul electronic utilizat şi aranjamentele şi specificaţiile tehnice de conectare;
c)indică orice divizare în categorii de produse, lucrări sau servicii şi caracteristicile care le definesc;
d)oferă acces nelimitat, direct şi deplin, atât timp cât sistemul este valabil, la documentele achiziţiei, în conformitate cu articolul 53.
(5)Autorităţile contractante acordă fiecărui operator economic, pe toată perioada de valabilitate a sistemului dinamic de achiziţii, posibilitatea de a solicita să participe la sistem în condiţiile menţionate la alineatul (2). Autorităţile contractante finalizează evaluarea unor astfel de cereri în conformitate cu criteriile de selecţie în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea lor. Termenul respectiv poate fi prelungit la 15 zile lucrătoare în cazuri individuale în cazul în care este justificat, în special din cauza necesităţii de a examina documentaţia suplimentară sau de a verifica în alt mod dacă criteriile de selecţie sunt îndeplinite.
În pofida primului paragraf, atât timp cât nu a fost trimisă invitaţia de participare la procedura de ofertare pentru prima achiziţie specifică în cadrul unui sistem dinamic de achiziţii, autorităţile contractante pot prelungi perioada de evaluare, cu condiţia ca nicio invitaţie de participare la procedura de ofertare să nu fie emisă în perioada prelungită de evaluare. Autorităţile contractante indică în documentele achiziţiei lungimea perioadei prelungite pe care intenţionează să o aplice.
Autorităţile contractante informează operatorul economic în cauză în cel mai scurt timp posibil dacă a fost admis sau nu în sistemul dinamic de achiziţii.
(6)Autorităţile contractante îi invită pe toţi participanţii admişi să depună o ofertă pentru fiecare achiziţie specifică în cadrul sistemului dinamic de achiziţii, în conformitate cu articolul 54. În cazul în care sistemul dinamic de achiziţii a fost divizat pe categorii de lucrări, produse sau servicii, autorităţile contractante îi invită pe toţi participanţii care au fost admişi în categoria corespunzătoare achiziţiei specifice în cauză să depună o ofertă.
Acestea atribuie contractul ofertantului care a depus cea mai bună ofertă, pe baza criteriilor de atribuire enunţate în anunţul de participare pentru sistemul dinamic de achiziţii sau, dacă se utilizează un anunţ de intenţie ca mijloc de invitaţie la o procedură concurenţială de ofertare, în invitaţia pentru confirmarea interesului. Dacă este cazul, aceste criterii pot fi formulate cu mai multă exactitate în invitaţia de participare la procedura de ofertare.
(7)Autorităţile contractante pot, în orice moment pe parcursul perioadei de valabilitate a sistemului dinamic de achiziţii, solicita participanţilor admişi să depună o declaraţie pe proprie răspundere reînnoită şi actualizată, astfel cum se prevede la articolul 59 alineatul (1), în termen de cinci zile lucrătoare de la data transmiterii cererii.
- Articolul 59 alineatele (4)-(6) se aplică pe întreaga perioadă de valabilitate a sistemului dinamic de achiziţie.
(8)Autorităţile contractante indică perioada de valabilitate a sistemului dinamic de achiziţii în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare. Acestea informează Comisia cu privire la orice modificare a perioadei de valabilitate, folosind următoarele formulare standard:
a)dacă perioada de valabilitate este modificată fără a pune capăt sistemului, formularul utilizat iniţial pentru invitaţia la procedura concurenţială de ofertare pentru sistemul dinamic de achiziţii;
b)dacă se pune capăt sistemului, anunţul de atribuire a contractului menţionat la articolul 50.
(9)Nu se pot percepe taxe de la operatorii economici interesaţi de sistemul dinamic de achiziţii sau părţi la acesta înainte de perioada de valabilitate a sistemului dinamic de achiziţii sau în timpul acesteia.
Art. 35: Licitaţii electronice
(1)Autorităţile contractante pot să utilizeze licitaţii electronice, în cadrul cărora sunt prezentate noi preţuri, revizuite în sens descrescător şi/sau noi valori aferente anumitor elemente ale ofertelor.
În acest scop, autorităţile contractante structurează licitaţia electronică sub forma unui proces electronic repetitiv, care are loc după o evaluare iniţială integrală a ofertelor, permiţând clasificarea lor prin metode automate de evaluare.
Anumite contracte de achiziţii publice de servicii şi anumite contracte de achiziţii publice de lucrări care au drept obiect activităţi intelectuale, cum ar fi proiectarea de lucrări, care nu pot fi clasificate prin metode de evaluare automată, nu fac obiectul licitaţiilor electronice.
(2)În procedurile deschise sau restrânse sau în procedurile competitive cu negociere, autorităţile contractante pot decide ca atribuirea unui contract de achiziţie publică să fie precedată de o licitaţie electronică, în cazul în care conţinutul documentelor achiziţiei, în special specificaţiile tehnice, pot fi stabilite cu exactitate.
În aceleaşi condiţii, licitaţia electronică poate fi utilizată cu ocazia reluării competiţiei între părţile la un acord-cadru, aşa cum se prevede la articolul 33 alineatul (4) literele (b) sau (c), şi la deschiderea competiţiei pentru contractele care urmează să fie atribuite prin sistemul dinamic de achiziţii menţionat la articolul 34.
(3)Licitaţia electronică se bazează pe unul dintre următoarele elemente ale ofertelor:
a)exclusiv pe preţuri, în cazul în care contractul se atribuie doar pe bază de preţ;
b)pe preţuri şi/sau pe noile valori ale elementelor ofertelor indicate în documentele achiziţiei, în cazul în care contractul se atribuie pe baza celui mai bun raport calitate-preţ sau ofertei cu cel mai scăzut cost, utilizând o abordare bazată pe eficacitatea costurilor.
(4)Autorităţile contractante care decid să organizeze o licitaţie electronică precizează acest lucru în anunţul de participare sau în invitaţia pentru confirmarea interesului. Documentele achiziţiei conţin cel puţin informaţiile prevăzute în anexa VI.
(5)Înainte de lansarea unei licitaţii electronice, autorităţile contractante efectuează o primă evaluare integrală a ofertelor, conform criteriului sau criteriilor de atribuire şi ponderilor stabilite ale acestora.
O ofertă este considerată admisibilă dacă a fost depusă de un ofertant care nu a fost exclus în conformitate cu articolul 57 şi care îndeplineşte criteriile de selecţie şi a cărui ofertă este conformă cu specificaţiile tehnice, fără a fi neconformă sau inacceptabilă sau inadecvată.
În special, ofertele care nu respectă documentele achiziţiei, care au fost primite cu întârziere, care prezintă semne de înţelegeri anticoncurenţiale sau corupţie sau care au fost considerate de autoritatea contractantă ca fiind anormal de scăzute, se consideră neconforme. În special ofertele prezentate de către ofertanţii care nu au calificările necesare şi ofertele al căror preţ depăşeşte bugetul autorităţii contractante, astfel cum a fost stabilit şi documentat înainte de lansarea procedurii de achiziţii publice, se consideră inacceptabile.
O ofertă este considerată drept neadecvată dacă este lipsită de relevanţă pentru contract, neputând în mod evident răspunde, fără modificări substanţiale, necesităţilor şi cerinţelor autorităţii contractante indicate în documentele achiziţiei. O cerere de participare nu este considerată adecvată în cazul în care operatorul economic în cauză urmează să fie sau poate fi exclus în temeiul articolului 57 sau nu îndeplineşte criteriile de selecţie stabilite de autoritatea contractantă în temeiul articolului 58.
Toţi ofertanţii care au depus oferte admisibile sunt invitaţi simultan, prin mijloace electronice, să participe la licitaţia electronică utilizând, de la data şi ora specificate, conexiunile în conformitate cu instrucţiunile prevăzute în invitaţie. Licitaţia electronică se poate desfăşura în mai multe runde succesive. Licitaţia electronică nu poate începe mai devreme de două zile lucrătoare de la data trimiterii invitaţiilor.
(6)Invitaţia este însoţită de rezultatul evaluării integrale a ofertantului în cauză, realizată conform ponderării prevăzute la articolul 67 alineatul (5) primul paragraf.
Invitaţia precizează, de asemenea, formula matematică care va fi utilizată în cadrul licitaţiei electronice pentru determinarea reclasificărilor automate în funcţie de noile preţuri şi/sau de noile valori prezentate. Cu excepţia cazului în care oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic este identificată doar pe baza preţului, formula respectivă include ponderile tuturor criteriilor stabilite pentru determinarea ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic, aşa cum este indicat în anunţul utilizat ca mijloc de invitaţie la procedura concurenţială de ofertare sau în alte documente ale achiziţiei. În acest scop, eventualele intervale valorice trebuie exprimate în prealabil printr-o valoare determinată.
În cazul în care sunt permise variante, se furnizează o formulă separată pentru fiecare variantă.
(7)În cursul fiecărei runde a unei licitaţii electronice, autorităţile contractante comunică instantaneu tuturor ofertanţilor cel puţin informaţiile necesare pentru a le permite acestora să îşi determine, în orice moment, poziţia în clasament. Acestea pot comunica totodată, dacă acest lucru a fost indicat anterior, şi alte informaţii referitoare la alte preţuri sau valori prezentate. De asemenea, acestea pot anunţa oricând numărul de participanţi în runda respectivă a licitaţiei. Cu toate acestea, acestea nu pot dezvălui, în nicio situaţie, identitatea ofertanţilor în timpul desfăşurării rundelor unei licitaţii electronice.
(8)Autorităţile contractante închid licitaţia electronică în unul sau mai multe dintre următoarele moduri:
a)la data şi ora indicate anterior;
b)dacă nu mai primesc alte preţuri noi sau alte valori noi care să corespundă cerinţelor privind diferenţele minime, cu condiţia să fi specificat anterior termenul pe care îl vor lăsa să curgă de la primirea ultimei oferte înainte să închidă licitaţia electronică; sau
c)după un număr de runde de licitare indicat în prealabil.
Atunci când autorităţile contractante intenţionează să închidă o licitaţie electronică în conformitate cu primul paragraf litera (c), eventual în combinaţie cu dispoziţiile prevăzute la litera (b) de la paragraful menţionat, invitaţia de participare la licitaţie include calendarul fiecărei runde de licitare.
(9)După ce au încheiat licitaţia electronică, autorităţile contractante atribuie contractul în conformitate cu articolul 67, în funcţie de rezultatele licitaţiei electronice.
Art. 36: Cataloage electronice
(1)În cazul în care se impune utilizarea mijloacelor electronice de comunicare, autorităţile contractante pot solicita ca ofertele să fie prezentate sub formă de catalog electronic sau să includă un catalog electronic.
Statele membre pot să impună obligativitatea utilizării cataloagelor electronice în legătură cu anumite tipuri de achiziţii.
Ofertele prezentate sub formă de cataloage electronice pot fi însoţite de alte documente care le completează.
(2)Cataloagele electronice sunt elaborate de către candidaţi sau ofertanţi în vederea participării la o anumită procedură de achiziţie în conformitate cu specificaţiile tehnice şi formatul stabilite de autoritatea contractantă.
În plus, cataloagele electronice respectă cerinţele aplicabile instrumentelor de comunicare electronice, precum şi orice cerinţe suplimentare stabilite de autoritatea contractantă în conformitate cu articolul 22.
(3)Atunci când se acceptă sau se impune prezentarea ofertelor sub formă de cataloage electronice, autorităţile contractante:
a)precizează acest lucru în anunţul de participare sau în invitaţia pentru confirmarea interesului, dacă se utilizează un anunţ de intenţie ca mijloc de invitaţie la procedura concurenţială de ofertare;
b)indică în documentele achiziţiei toate informaţiile necesare în conformitate cu articolul 22 alineatul (6) în ceea ce priveşte formatul, echipamentul electronic utilizat şi aranjamentele şi specificaţiile tehnice de conectare pentru catalog.
(4)În cazul în care a fost încheiat un acord-cadru cu mai mulţi operatori economici în urma prezentării de oferte sub formă de cataloage electronice, autorităţile contractante pot prevedea că reluarea competiţiei pentru contracte specifice se realizează pe baza cataloagelor actualizate. Într-un astfel de caz, autorităţile contractante folosesc una dintre următoarele metode:
a)îi invită pe ofertanţi să îşi depună din nou cataloagele electronice, adaptate la cerinţele contractului în cauză; sau
b)îi informează pe ofertanţi că intenţionează să colecteze din cataloagele electronice care au fost deja depuse informaţiile necesare pentru a constitui oferte adaptate la cerinţele contractului în cauză, cu condiţia ca utilizarea metodei respective să fi fost anunţată în documentele achiziţiei pentru acordul-cadru.
(5)În cazul în care autorităţile contractante reiau competiţia pentru contracte specifice în conformitate cu alineatul (4) litera (b), acestea notifică ofertanţii cu privire la data şi ora la care intenţionează să colecteze informaţiile necesare pentru a constitui oferte adaptate la cerinţele contractului specific în cauză şi le dau ofertanţilor posibilitatea de a refuza această colectare de informaţii.
Autorităţile contractante trebuie să prevadă o perioadă corespunzătoare de timp între notificare şi colectarea efectivă a informaţiilor.
Înainte de atribuirea contractului, autorităţile contractante prezintă informaţiile colectate ofertantului în cauză, pentru a-i da acestuia posibilitatea de a contesta sau confirma că oferta astfel constituită nu conţine erori semnificative.
(6)Autorităţile contractante pot atribui contracte pe baza unui sistem dinamic de achiziţii, solicitând prezentarea ofertelor pentru un contract specific sub forma unui catalog electronic.
Autorităţile contractante pot, de asemenea, să atribuie contractele pe baza unui sistem dinamic de achiziţii, în conformitate cu alineatul (4) litera (b) şi cu alineatul (5), cu condiţia ca cererea de participare la sistemul dinamic de achiziţii să fie însoţită de un catalog electronic conform cu specificaţiile tehnice şi formatul stabilite de către autoritatea contractantă. Catalogul respectiv este completat ulterior de către candidaţi, când aceştia sunt informaţi cu privire la intenţia autorităţii contractante de a constitui oferte prin intermediul procedurii de la alineatul (4) litera (b).
Art. 37: Activităţi de achiziţie centralizate şi organisme centrale de achiziţie
(1)Statele membre pot prevedea că autorităţile contractante pot achiziţiona produse şi/sau servicii de la un organism central de achiziţie care oferă activităţi de achiziţie centralizată menţionate la articolul 2 alineatul (1) punctul 14 litera (a).
De asemenea, statele membre pot prevedea posibilitatea ca autorităţile contractante să achiziţioneze lucrări, produse şi servicii prin utilizarea contractelor atribuite de către un organism central de achiziţie, prin utilizarea sistemelor dinamice de achiziţii, exploatate de către un organism central de achiziţie sau, în măsura prevăzută la articolul 33 alineatul (2) al doilea paragraf, utilizând un acord-cadru încheiat de către un organism central de achiziţie care oferă activităţi de achiziţie centralizate menţionate la articolul 2 alineatul (1) punctul 14 litera (b). În cazul în care un sistem dinamic de achiziţii care este administrat de către un organism central de achiziţie poate fi utilizat de alte autorităţi contractante, acest lucru trebuie să fie menţionat în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare care instituie sistemul dinamic de achiziţii respectiv.
În ceea ce priveşte primul şi al doilea paragraf, statele membre pot dispune că anumite achiziţii trebuie să se realizează recurgând la organisme centrale de achiziţie sau la unul sau mai multe organisme centrale de achiziţie.
(2)O autoritate contractantă îşi îndeplineşte obligaţiile care îi revin în temeiul prezentei directive atunci când achiziţionează produse sau servicii de la un organism central de achiziţie care oferă activităţile de achiziţie centralizată menţionate la articolul 2 alineatul (1) punctul 14 litera (a).
În plus, o autoritate contractantă îşi îndeplineşte, de asemenea, obligaţiile care îi revin în temeiul prezentei directive atunci când achiziţionează lucrări, produse sau servicii prin utilizarea contractelor atribuite de organismul central de achiziţie, prin utilizarea sistemelor dinamice de achiziţii administrate de organismul central de achiziţie sau, în măsura prevăzută la articolul 33 alineatul (2) al doilea paragraf, utilizând un acord-cadru încheiat de organismul central de achiziţie care oferă activităţile de achiziţie centralizată menţionate la articolul 2 alineatul (1) punctul 14 litera (b).
Cu toate acestea, autoritatea contractantă în cauză este responsabilă de îndeplinirea obligaţiilor prevăzute în prezenta directivă în ceea ce priveşte părţile pe care le realizează ea însăşi, cum ar fi:
a)atribuirea unui contract în cadrul unui sistem dinamic de achiziţii, care este administrat de către un organism central de achiziţie;
b)efectuarea unei reluări a competiţiei în cadrul unui acord-cadru care a fost încheiat de către un organism central de achiziţie;
c)stabilirea, în conformitate cu articolul 33 alineatul (4) litera (a) sau (b), a operatorilor economici, parte la acordul-cadru, care îndeplinesc o anumită sarcină în cadrul unui acord-cadru care a fost încheiat de către un organism central de achiziţie.
(3)Toate procedurile de achiziţie desfăşurate de un organism central de achiziţie trebuie efectuate folosind mijloace electronice de comunicare, în conformitate cu cerinţele stabilite la articolul 22.
(4)Autorităţile contractante pot atribui, fără aplicarea procedurilor prevăzute în prezenta directivă, un contract de achiziţii publice de servicii pentru furnizarea de activităţi de achiziţie centralizate unui organism central de achiziţie.
Astfel de contracte de achiziţii publice de servicii pot include, de asemenea, furnizarea de activităţi de achiziţie auxiliare.
Art. 38: Achiziţii comune ocazionale
(1)Două sau mai multe autorităţi contractante pot conveni să efectueze anumite achiziţii specifice în comun.
(2)În cazul în care o procedură de achiziţii publice este efectuată în întregime în comun, în numele şi în contul tuturor autorităţilor contractante în cauză, acestea sunt responsabile în mod solidar pentru îndeplinirea obligaţiilor care le revin în temeiul prezentei directive. Această dispoziţie se aplică, de asemenea, în cazurile în care o autoritate contractantă gestionează procedura, acţionând în nume propriu şi în numele celorlalte autorităţi contractante în cauză.
În cazul în care o procedură de achiziţii publice nu este efectuată în întregime în numele şi în contul autorităţilor contractante în cauză, acestea sunt responsabile solidar numai cu privire la părţile efectuate în comun. Fiecare autoritate contractantă este unica responsabilă de îndeplinirea obligaţiilor sale în temeiul prezentei directive, în ceea ce priveşte părţile pe care le realizează, în nume şi în cont propriu.
Art. 39: Achiziţii care implică autorităţi contractante din state membre diferite
(1)Fără a aduce atingere dispoziţiilor de la articolul 12, autorităţile contractante din state membre diferite pot acţiona în comun pentru atribuirea contractelor de achiziţii publice prin intermediul unuia dintre mijloacele prevăzute în prezentul articol.
Autorităţile contractante nu folosesc mijloacele prevăzute de prezentul articol în scopul evitării aplicării dispoziţiilor obligatorii de drept public în conformitate cu dreptul Uniunii care li se aplică în statul lor membru.
(2)Un stat membru nu interzice autorităţilor sale contractante să utilizeze activităţile de achiziţie centralizate oferite de organismele centrale de achiziţie situate în alt stat membru.
În ceea ce priveşte activităţile de achiziţie centralizate oferite de un organism central de achiziţie situat în alt stat membru decât cel al autorităţii contractante, statele membre pot totuşi alege să precizeze că autorităţile lor contractante pot utiliza doar activităţile de achiziţie centralizate definite la articolul 2 alineatul (1) punctul 14 litera (a) sau (b).
(3)Prestarea activităţilor de achiziţie centralizate de către un organism central de achiziţie situat într-un alt stat membru se efectuează în conformitate cu dispoziţiile de drept intern ale statului membru în care este situat organismul central de achiziţie.
Dispoziţiile de drept intern ale statului membru în care se află organismul central de achiziţie se aplică, de asemenea, următoarelor:
a)atribuirii unui contract în cadrul unui sistem dinamic de achiziţii;
b)efectuării unei reluări a competiţiei în cadrul unui acord-cadru;
c)stabilirii, în conformitate cu articolul 33 alineatul (4) litera (a) sau (b), a operatorilor economici, parte la acordul-cadru, care îndeplinesc o anumită sarcină.
(4)Mai multe autorităţi contractante din state membre diferite pot să atribuie în comun un contract de achiziţie publică, să încheie un acord-cadru sau să administreze un sistem dinamic de achiziţii. De asemenea, acestea pot, în limitele stabilite la articolul 33 alineatul (2) al doilea paragraf, să atribuie contracte pe baza acordului-cadru sau a sistemului dinamic de achiziţii. Cu excepţia cazului în care elementele necesare au fost reglementate printr-un acord internaţional încheiat între statele membre în cauză, autorităţile contractante participante încheie un acord care stabileşte:
a)responsabilităţile părţilor şi dispoziţiile relevante de drept intern care rezultă;
b)organizarea internă a procedurii de achiziţie, inclusiv gestionarea procedurii, distribuţia lucrărilor, produselor sau serviciilor care urmează să fie achiziţionate şi încheierea contractelor.
O autoritate contractantă participantă îşi îndeplineşte obligaţiile în temeiul prezentei directive în cazul în care achiziţionează lucrări, produse sau servicii de la o autoritate contractantă care este responsabilă de procedura de achiziţie. În momentul stabilirii responsabilităţilor şi a dreptului intern aplicabil în conformitate cu litera (a), autorităţile contractante participante pot aloca responsabilităţi specifice între ele şi pot stabili dispoziţiile aplicabile din legislaţia naţională a oricăruia dintre statele lor membre respective. Alocarea responsabilităţilor şi dreptul intern aplicabil se menţionează în documentele achiziţiei pentru contractele de achiziţii publice atribuite în comun.
(5)În cazul în care mai multe autorităţi contractante din state membre diferite au înfiinţat o entitate comună, inclusiv o grupare europeană de cooperare teritorială în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1082/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului (1) sau alte entităţi înfiinţate în temeiul dreptului Uniunii, autorităţile contractante participante convin, printr-o decizie a organismului competent al entităţii comune, asupra aplicării normelor în materie de achiziţii publice ale unuia dintre următoarele state membre:
(1)Regulamentul (CE) nr. 1082/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iulie 2006 privind o grupare europeană de cooperare teritorială (GECT) (JO L 210, 31.7.2006, p. 19).
a)dispoziţiile de drept intern ale statului membru în care entitatea comună îşi are sediul social;
b)dispoziţiile de drept intern ale statului membru în care entitatea comună îşi desfăşoară activităţile.
Acordul menţionat la primul paragraf se poate aplica pe o perioadă nedeterminată, atunci când este integrat în actul constitutiv al entităţii comune, sau poate fi limitat la o anumită perioadă de timp, la anumite tipuri de contracte sau la una sau mai multe atribuiri de contracte individuale.