Art. 33. - Art. 33: Acorduri-cadru - Directiva 2014/24/UE/26-feb-2014 privind achiziţiile publice şi de abrogare a Directivei 2004/18/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial 94L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
Art. 33: Acorduri-cadru
(1)Autorităţile contractante pot încheia acorduri-cadru, cu condiţia să aplice procedurile prevăzute de prezenta directivă.
Un acord-cadru înseamnă un acord încheiat între una sau mai multe autorităţi contractante şi unul sau mai mulţi operatori economici cu scopul de a stabili condiţiile pentru contractele care urmează să fie atribuite în decursul unei perioade determinate, în special în ceea ce priveşte preţurile şi, dacă este cazul, cantităţile avute în vedere.
Durata unui acord-cadru nu poate fi mai mare de patru ani, cu excepţia cazurilor excepţionale bine justificate, în special prin obiectul acordului-cadru.
(2)Contractele bazate pe un acord-cadru se atribuie în conformitate cu procedurile prevăzute la prezentul alineat şi la alineatele (3) şi (4).
Aceste proceduri pot fi aplicate numai între autorităţile contractante identificate cu claritate în acest scop în invitaţia la procedura concurenţială de ofertare sau în invitaţia pentru confirmarea interesului şi operatorii economici părţi la acordul-cadru astfel încheiat.
Contractele bazate pe un acord-cadru nu pot în niciun caz să determine modificări substanţiale clauzelor stabilite în respectivul acord-cadru, în special în cazul menţionat la alineatul (3).
(3)În cazul în care un acord-cadru este încheiat cu un singur operator economic, contractele bazate pe respectivul acord-cadru sunt atribuite în limitele termenilor stabiliţi în acordul-cadru.
Pentru atribuirea unor astfel de contracte, autorităţile contractante pot consulta în scris operatorul economic care este parte la acordul-cadru, solicitându-i să îşi completeze, dacă este necesar, oferta.
(4)În cazul în care un acord-cadru este încheiat cu mai mulţi operatori economici, respectivul acord-cadru se execută în unul dintre următoarele moduri:
a)în conformitate cu termenii şi condiţiile din acordul-cadru, fără reluarea competiţiei, atunci când acesta stabileşte toate condiţiile care reglementează execuţia lucrărilor, prestarea serviciilor şi furnizarea produselor în cauză şi condiţiile obiective pentru a determina care dintre operatorii economici parte la acordul-cadru le va executa; aceste din urmă condiţii se indică în documentele achiziţiei pentru acordul-cadru;
b)în cazul în care acordul-cadru stabileşte toţi termenii care reglementează execuţia de lucrări, prestarea de servicii şi furnizarea de produse în cauză, parţial fără reluarea competiţiei în conformitate cu litera (a) şi parţial cu reluarea competiţiei între operatorii economici părţi la acordul-cadru în conformitate cu litera (c), în cazul în care această posibilitate a fost prevăzută de autorităţile contractante în documentele achiziţiei pentru acordul-cadru. Alegerea dacă anumite lucrări, produse sau servicii trebuie să fie achiziţionate după reluarea competiţiei sau direct în conformitate cu condiţiile prevăzute în acordul-cadru, se face în conformitate cu criterii obiective, care trebuie indicate în documentele achiziţiei pentru acordul-cadru. Respectivele documente ale achiziţiei precizează, de asemenea, care condiţii pot fi supuse reluării competiţiei.
Posibilităţile prevăzute la primul paragraf de la prezenta literă se aplică, de asemenea, oricărui lot dintr-un acord cadru pentru care toţi termenii care reglementează execuţia de lucrări, prestarea de servicii şi furnizarea de produse în cauză sunt stabiliţi în acordul-cadru, indiferent dacă au fost sau nu stabiliţi toţi termenii care reglementează furnizarea de lucrări, servicii şi produse în cauză în cadrul altor loturi;
c)dacă în acordul-cadru nu sunt prevăzute toate condiţiile care reglementează execuţia lucrărilor, prestarea serviciilor şi furnizarea produselor, prin reluarea competiţiei între operatorii economici care sunt parte la acordul-cadru.
(5)Competiţiile menţionate la alineatul (4) literele (b) şi (c) se bazează pe aceleaşi condiţii ca cele aplicate pentru atribuirea acordului-cadru şi, dacă este cazul, pe condiţii formulate mai precis şi, eventual, pe alte condiţii menţionate în documentele achiziţiei pentru acordul-cadru, în conformitate cu procedura următoare:
a)pentru fiecare contract care urmează să fie atribuit, autorităţile contractante consultă în scris operatorii economici care sunt capabili să execute contractul;
b)autorităţile contractante stabilesc un termen suficient pentru prezentarea ofertelor referitoare la fiecare contract, ţinând seama de elemente precum complexitatea obiectului contractului şi timpul necesar pentru depunerea ofertelor;
c)ofertele se depun în scris, iar conţinutul lor rămâne confidenţial până la expirarea termenului de răspuns prevăzut;
d)autorităţile contractante atribuie fiecare contract ofertantului care a depus cea mai bună ofertă, pe baza criteriilor de atribuire enumerate în documentele achiziţiei pentru acordul-cadru.