Secţiunea 3 - Selecţia participanţilor şi atribuirea contractelor - Directiva 2014/24/UE/26-feb-2014 privind achiziţiile publice şi de abrogare a Directivei 2004/18/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial 94L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
Secţiunea 3:Selecţia participanţilor şi atribuirea contractelor
Subsecţiunea 0:
Art. 56: Principii generale
(1)Contractele se atribuie pe baza criteriilor prevăzute în conformitate cu articolele 67-69, sub rezerva verificării de către autoritatea contractantă, în conformitate cu articolele 5961, a îndeplinirii tuturor următoarelor condiţii:
a)oferta este conformă cu cerinţele, condiţiile şi criteriile stabilite în anunţul de participare sau în invitaţia pentru confirmarea interesului şi în documentele achiziţiei, ţinând cont, după caz, de dispoziţiile de la articolul 45;
b)oferta a fost prezentată de un ofertant care nu este exclus în conformitate cu articolul 57 şi care îndeplineşte criteriile de selecţie prevăzute de autoritatea contractantă în conformitate cu articolul 58 şi, dacă este cazul, regulile şi criteriile nediscriminatorii menţionate la articolul 65.
Autorităţile contractante pot decide să nu atribuie un contract ofertantului care a depus oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic, dacă stabilesc că oferta nu este conformă cu obligaţiile aplicabile menţionate la articolul 18 alineatul (2).
(2)În cazul procedurilor deschise, autorităţile contractante pot decide să examineze ofertele înainte de a verifica absenţa motivelor de excludere şi îndeplinirea criteriilor de selecţie în conformitate cu articolele 57-64. Atunci când fac uz de această posibilitate, acestea se asigură că verificarea lipsei motivelor de excludere şi a îndeplinirii criteriilor de selecţie se realizează în mod imparţial şi transparent, astfel încât să nu se atribuie contracte unui ofertant care ar fi trebuit exclus în conformitate cu articolul 57 sau care nu îndeplineşte criteriile de selecţie stabilite de autoritatea contractantă.
Statele membre pot exclude utilizarea procedurii de la primul paragraf pentru anumite tipuri de achiziţii publice sau circumstanţe specifice sau pot să o limiteze la aceasta.
(3)În cazul în care informaţiile sau documentele care trebuie depuse de către operatorii economici sunt sau par a fi incomplete sau eronate, sau în cazul în care lipsesc anumite documente, autorităţile contractante pot, cu excepţia unor dispoziţii contrare din dreptul intern de punere în aplicare a prezentei directive, să solicite operatorilor economici în cauză să prezinte, să suplimenteze, să clarifice sau să completeze informaţiile sau documentele relevante într-un termen adecvat, cu condiţia ca astfel de solicitări să fie realizate respectând pe deplin principiile egalităţii de tratament şi transparenţei.
(4)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 87 pentru modificarea listei din anexa X, în cazul în care acest lucru este necesar, în vederea adăugării noilor acorduri internaţionale care au fost ratificate de toate statele membre sau în cazul în care acordurile internaţionale existente menţionate nu mai sunt ratificate de către toate statele membre sau sunt în vreun fel modificate, de exemplu în ceea ce priveşte domeniul de aplicare, conţinutul sau denumirea.
Subsecţiunea 1:Criterii de selecţie calitativă
Art. 57: Motive de excludere
(1)Autorităţile contractante exclud un operator economic de la participarea la o procedură de achiziţii publice în cazul în care au stabilit, prin verificare în conformitate cu articolele 59, 60 şi 61, sau au cunoştinţă în alt mod că operatorul economic respectiv a făcut obiectul unei condamnări pronunţate printr-o hotărâre definitivă, pentru unul dintre următoarele motive:
a)participarea la o organizaţie criminală, în sensul articolului 2 din Decizia-cadru 2008/841/JAI a Consiliului (1);
(1)Decizia-cadru 2008/841/JAI a Consiliului din 24 octombrie 2008 privind lupta împotriva crimei organizate (JO L 300, 11.11.2008, p. 42).
b)corupţie, aşa cum este definită la articolul 3 din Convenţia privind lupta împotriva corupţiei care implică funcţionari ai Comunităţilor Europene sau funcţionari ai statelor membre ale Uniunii Europene (2) şi la articolul 2 alineatul (1) din Decizia-cadru 2003/568/JAI a Consiliului (3), sau aşa cum este definită în legislaţia internă a autorităţii contractante sau a operatorului economic;
(2)JO C 195, 25.6.1997, p. 1.
(3)Decizia-cadru 2003/568/JAI a Consiliului din 22 iulie 2003 privind combaterea corupţiei în sectorul privat (JO L 192, 31.7.2003, p. 54).
c)fraudă, în sensul articolului 1 din Convenţia privind protejarea intereselor financiare ale Comunităţilor Europene (4);
(4)JO C 316, 27.11.1995, p. 48.
d)infracţiuni teroriste sau infracţiuni legate de activităţile teroriste, aşa cum sunt definite la articolul 1, respectiv la articolul 3 din Decizia-cadru 2002/475/JAI a Consiliului (5), sau instigare, complicitate sau tentativă de a săvârşi o infracţiune, în sensul articolului 4 din respectiva decizie-cadru;
(5)Decizia-cadru a Consiliului din 13 iunie 2002 privind combaterea terorismului (JO L 164, 22.6.2002, p. 3).
e)spălare de bani sau finanţarea terorismului, aşa cum sunt definite la articolul 1 din Directiva 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (6);
(6)Directiva 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 octombrie 2005 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor şi finanţării terorismului (JO L 309, 25.11.2005, p. 15).
f)exploatarea prin muncă a copiilor şi alte forme de trafic de persoane, astfel cum sunt definite la articolul 2 din Directiva 2011/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (7).
(7)Directiva 2011/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 aprilie 2011 privind prevenirea şi combaterea traficului de persoane şi protejarea victimelor acestuia, precum şi de înlocuire a Deciziei-cadru 2002/629/JAI a Consiliului (JO L 101, 15.4.2011, p. 1).
Obligaţia de a exclude un operator economic se aplică şi în cazul în care persoana condamnată printr-o hotărâre definitivă este membru al organismului de administrare, de conducere sau de control al respectivului operator economic sau are putere de reprezentare, de decizie sau de control în cadrul acestuia.
(2)Un operator economic este exclus de la participarea la o procedură de achiziţie publică în cazul în care autoritatea contractantă are cunoştinţă de faptul că operatorul economic şi-a încălcat obligaţiile privind plata impozitelor sau a contribuţiilor la asigurările sociale şi în cazul în care acest lucru a fost stabilit printr-o hotărâre judecătorească sau decizie administrativă având caracter definitiv şi obligatoriu, în conformitate cu dispoziţiile legale ale ţării în care acesta este stabilit sau cu cele ale statului membru al autorităţii contractante.
În plus, autorităţile contractante pot exclude sau li se poate solicita de către statele membre să excludă de la participarea la o procedură de achiziţie un operator economic în cazul în care autoritatea contractantă poate demonstra prin orice mijloace adecvate că operatorul economic şi-a încălcat obligaţiile privind plata impozitelor sau a contribuţiilor la asigurările sociale.
Prezentul alineat nu se mai aplică în cazul în care operatorul economic şi-a îndeplinit obligaţiile plătind impozitele sau contribuţiile la asigurările sociale datorate sau încheind un aranjament cu caracter obligatoriu în vederea plăţii acestora, inclusiv, după caz, a eventualelor dobânzi acumulate sau a amenzilor.
(3)Statele membre pot prevedea o derogare de la excluderea obligatorie prevăzută la alineatele (1) şi (2), în mod excepţional, pentru cerinţe imperative de interes public, precum sănătatea publică sau protecţia mediului.
Statele membre pot prevedea, de asemenea, o derogare de la excluderea obligatorie prevăzută la alineatul (2) în cazul în care o excludere ar fi în mod evident disproporţionată, mai ales atunci când sunt neplătite doar sume minore din impozite sau contribuţii la asigurările sociale sau atunci când operatorul economic a fost informat cu privire la suma exactă datorată în urma încălcării obligaţiilor sale legate de plata impozitelor sau a contribuţiilor la asigurările sociale într-un moment în care nu a avut posibilitatea să ia măsurile prevăzute la alineatul (2) al treilea paragraf înainte de expirarea termenului pentru solicitarea participării sau, în proceduri deschise, a termenului pentru depunerea ofertei.
(4)Autorităţile contractante pot exclude sau statele membre le pot solicita acestora să excludă de la participarea la o procedură de achiziţie publică orice operator economic aflat în oricare din următoarele situaţii:
a)în cazul în care autoritatea contractantă poate demonstra prin orice mijloc adecvat o încălcare a obligaţiilor aplicabile menţionate la articolul 18 alineatul (2);
b)dacă operatorul economic este în stare de faliment sau în situaţie de insolvenţă sau de lichidare, de administrare judiciară, de concordat preventiv, de încetare a activităţii sau în orice altă situaţie similară care rezultă în urma unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia şi reglementările naţionale;
c)dacă autoritatea contractantă poate demonstra prin mijloace adecvate că operatorul economic se face vinovat de o abatere profesională gravă, care pune sub semnul întrebării integritatea sa;
d)dacă autoritatea contractantă are suficiente indicii plauzibile pentru a demonstra că operatorul economic a încheiat cu alţi operatori economici acorduri care vizează denaturarea concurenţei;
e)dacă un conflict de interese în sensul articolului 24 nu poate fi remediat efectiv prin alte măsuri mai puţin intruzive;
f)în cazul în care o denaturare a concurenţei din cauza participării anterioare a operatorilor economici la pregătirea procedurii de achiziţii, astfel cum se menţionează la articolul 41, nu poate fi remediată prin alte măsuri mai puţin intruzive;
g)dacă operatorul economic a dat dovadă de deficienţe semnificative sau persistente la îndeplinirea unei cerinţe de fond prevăzute de un contract de achiziţii publice anterior, de un contract anterior încheiat cu o entitate contractantă sau de un contract de concesiune anterior care au dus la încetarea anticipată a respectivului contract anterior, daune-interese sau alte sancţiuni comparabile;
h)în cazul în care operatorul economic s-a făcut grav vinovat de declaraţii false la furnizarea informaţiilor necesare pentru verificarea absenţei motivelor de excludere sau a îndeplinirii criteriilor de selecţie, nu a divulgat aceste informaţii sau nu este în măsură să prezinte documentele justificative solicitate în conformitate cu articolul 59; sau
i)în cazul în care operatorul economic a încercat să influenţeze în mod nepermis procesul decizional al autorităţii contractante, să obţină informaţii confidenţiale care i-ar putea conferi avantaje necuvenite în cadrul procedurii de achiziţii publice sau să furnizeze din neglijenţă informaţii false care pot avea o influenţă semnificativă asupra deciziilor privind excluderea, selecţia şi atribuirea.
În pofida literei (b) de la primul paragraf, statele membre pot solicita sau pot dispune posibilitatea pentru autoritatea contractantă de a nu exclude un operator economic care se află într-una dintre situaţiile menţionate la litera respectivă atunci când autoritatea contractantă a stabilit că operatorul economic în cauză va fi capabil să execute contractul, ţinând cont de normele naţionale aplicabile şi de măsurile privind continuarea activităţii în cazul situaţiilor menţionate la litera (b).
(5)Autorităţile contractante exclud, în orice moment în cursul procedurii, un operator economic în cazul în care se constată că acesta se află, având în vedere faptele comise sau omise, fie înainte, fie în cursul procedurii, în una dintre situaţiile menţionate la alineatele (1) şi (2).
În orice moment în cursul procedurii, autorităţile contractante pot să excludă sau statele membre le pot solicita să excludă un operator economic în cazul în care se constată că operatorul economic se află, având în vedere faptele comise sau omise, fie înainte, fie în cursul procedurii, în una dintre situaţiile menţionate la alineatul (4).
(6)Orice operator economic care se află în una dintre situaţiile menţionate la alineatele (1) şi (4) poate furniza dovezi care să arate că măsurile luate de operatorul economic sunt suficiente pentru a demonstra fiabilitatea acestuia, în ciuda existenţei unui motiv relevant de excludere. Dacă astfel de dovezi sunt considerate suficiente, operatorul economic în cauză nu este exclus de la procedura de achiziţie.
În acest scop, operatorul economic dovedeşte că a plătit sau s-a angajat să plătească o compensaţie în ceea ce priveşte eventualele prejudicii cauzate prin infracţiune sau prin abatere, că a clarificat complet faptele şi împrejurările, cooperând activ cu autorităţile însărcinate cu investigaţia şi că a luat măsuri concrete la nivel tehnic, organizaţional şi în materie de personal, adecvate pentru a preveni orice noi infracţiuni sau abateri.
Măsurile luate de către operatorii economici sunt evaluate ţinând seama de gravitatea şi de circumstanţele particulare ale infracţiunii sau ale abaterii. În cazul în care măsurile sunt considerate insuficiente, operatorul economic primeşte o expunere a motivelor respectivei decizii.
Un operator economic care a fost exclus prin hotărâre definitivă de la participarea la procedurile de achiziţii publice sau de atribuire de concesiuni nu are dreptul să facă uz de posibilitatea prevăzută în temeiul prezentului alineat în statele membre în care hotărârea produce efecte în timpul perioadei de excludere care rezultă din respectiva hotărâre.
(7)Prin intermediul unui act legislativ sau administrativ naţional şi cu respectarea dreptului Uniunii, statele membre precizează condiţiile de aplicare a prezentului articol. Acestea stabilesc, în special, perioada maximă de excludere dacă operatorul economic nu ia niciun fel de măsuri, astfel cum este prevăzut la alineatul (6), pentru a-şi demonstra fiabilitatea. În cazul în care perioada de excludere nu a fost stabilită prin hotărâre definitivă, respectiva perioadă nu trebuie să depăşească cinci ani de la data condamnării pronunţate prin hotărârea definitivă, în cazurile menţionate la alineatul (1), şi trei ani de la data evenimentului relevant, în cazurile prevăzute la alineatul (4).
Art. 58: Criterii de selecţie
(1)Criteriile de selecţie se pot referi la:
a)capacitatea de exercitare a activităţii profesionale;
b)situaţia economică şi financiară;
c)capacitatea tehnică şi profesională.
Autorităţile contractante pot impune operatorilor economici doar criteriile menţionate la alineatele (2), (3) şi (4) drept cerinţe de participare. Autorităţile contractante limitează eventualele cerinţe de participare la cele care sunt adecvate pentru a garanta că un candidat sau ofertant are capacitatea juridică şi financiară şi competenţele tehnice şi profesionale pentru a executa contractul care urmează să fie atribuit. Toate cerinţele trebuie să aibă legătură cu obiectul contractului şi să fie proporţionale cu acesta.
(2)În ceea ce priveşte capacitatea de exercitare a activităţii profesionale, autorităţile contractante pot impune operatorilor economici obligaţia de a fi înscrişi în unul dintre registrele profesionale sau comerciale din statul membru de stabilire, care figurează în anexa XI sau de a se conforma oricăror cerinţe stabilite în respectiva anexă.
Pentru procedurile de achiziţii publice de servicii, în cazul în care operatorii economici au nevoie de o autorizaţie specială sau trebuie să fie membri ai unei anumite organizaţii pentru a putea presta serviciile în cauză în ţara lor de origine, autoritatea contractantă le poate solicita să demonstreze că deţin o astfel de autorizaţie sau că aparţin unei astfel de organizaţii.
(3)În ceea ce priveşte situaţia economică şi financiară, autorităţile contractante pot impune cerinţe care să asigure faptul că operatorii economici dispun de capacitatea economică şi financiară necesare pentru a executa contractul. În acest scop, autorităţile contractante pot solicita, în special, ca operatorii economici să aibă o cifră de afaceri anuală minimă, inclusiv o anumită cifră de afaceri minimă în domeniul la care se referă contractul. În plus, autorităţile contractante pot solicita ca operatorii economici să furnizeze informaţii privind evidenţele lor anuale care să arate, de exemplu, raportul între active şi pasive. Acestea pot solicita, de asemenea, o asigurare la nivel adecvat împotriva riscurilor profesionale.
Cifra de afaceri anuală minimă impusă operatorilor economici nu depăşeşte de două ori valoarea estimată a contractului, cu excepţia cazurilor bine justificate precum cele legate de riscurile speciale aferente naturii lucrărilor, a serviciilor sau a produselor. Autoritatea contractantă indică principalele motive pentru o astfel de cerinţă în documentele achiziţiei sau în raportul individual menţionat la articolul 84.
De exemplu, raportul între active şi pasive poate fi luat în considerare atunci când autoritatea contractantă precizează metodele şi criteriile pentru această luare în considerare în documentele achiziţiei. Aceste metode şi criterii sunt transparente, obiective şi nediscriminatorii.
Atunci când un contract este împărţit în loturi, prezentul articol se aplică pentru fiecare lot individual. Cu toate acestea, autoritatea contractantă poate stabili cifra de afaceri anuală minimă impusă operatorilor economici cu referire la grupuri de loturi, în cazul în care ofertantului câştigător îi sunt atribuite mai multe loturi care trebuie executate în acelaşi timp.
În cazul în care urmează să se atribuie contracte bazate pe un acord-cadru în urma reluării competiţiei, cifra de afaceri anuală maximă menţionată la paragraful al doilea al acestui alineat se calculează în funcţie de dimensiunea maximă anticipată a contractelor specifice care vor fi executate în acelaşi timp sau, dacă aceasta nu este cunoscută, pe baza valorii estimate a acordului-cadru. În cazul unor sisteme dinamice de achiziţii, cifra de afaceri anuală maximă menţionată la al doilea paragraf se calculează pe baza dimensiunii maxime anticipate a contractelor specifice care urmează să fie atribuite în cadrul sistemului respectiv.
(4)În ceea ce priveşte capacitatea tehnică şi profesională, autorităţile contractante pot impune cerinţe care să asigure faptul că operatorii economici deţin experienţa şi resursele umane şi tehnice necesare pentru a executa contractul la un standard de calitate corespunzător.
Autorităţile contractante pot impune, în special, ca operatorii economici să aibă un nivel suficient de experienţă demonstrată prin referinţe adecvate din cadrul contractelor executate în trecut. O autoritate contractantă poate presupune că un operator economic nu deţine capacităţile profesionale necesare în cazul în care autoritatea contractantă a constatat că operatorul economic se află într-o situaţie de conflict de interese care ar putea afecta în mod negativ executarea contractului.
În cazul procedurilor de achiziţii publice de produse care necesită lucrări de amplasare sau instalare, servicii sau lucrări, capacitatea profesională a operatorilor economici de a presta serviciile sau de a executa instalaţiile sau lucrările poate fi evaluată în funcţie de aptitudinile, eficienţa, experienţa şi fiabilitatea lor.
(5)Autorităţile contractante precizează condiţiile impuse pentru participare, care pot fi exprimate ca niveluri minime de capacitate, împreună cu mijloacele de probă corespunzătoare, în anunţul de participare sau în invitaţia pentru confirmarea interesului.
Art. 59: Documentul european de achiziţie unic
(1)La momentul depunerii cererilor de participare sau a ofertelor, autorităţile contractante acceptă documentul european de achiziţie unic (DEAU), constând într-o declaraţie pe propria răspundere actualizată ca dovadă preliminară în locul certificatelor eliberate de către autorităţile publice sau de către terţe părţi care confirmă că operatorul economic în cauză îndeplineşte oricare dintre următoarele condiţii:
a)nu se află în una dintre situaţiile menţionate la articolul 57 în care operatorii economici sunt sau pot fi excluşi;
b)îndeplineşte criteriile de selecţie relevante care au fost stabilite în conformitate cu articolul 58;
c)dacă este cazul, respectă regulile şi criteriile obiective care au fost stabilite în conformitate cu articolul 65.
În cazul în care operatorul economic se bazează pe capacităţile altor entităţi, în conformitate cu articolul 63, DEAU include, de asemenea, informaţiile menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat cu privire la entităţile respective.
DEAU constă într-o declaraţie oficială a operatorului economic, potrivit căreia nu se aplică motivul relevant de excludere şi/sau este îndeplinit criteriul de selecţie relevant, şi furnizează informaţiile relevante solicitate de către autoritatea contractantă. Pe lângă acestea, DEAU identifică autoritatea publică sau partea terţă responsabilă cu întocmirea documentelor justificative şi conţine o declaraţie oficială care să ateste că operatorul economic va putea să furnizeze, la cerere şi fără întârziere, documentele justificative respective.
În cazul în care autoritatea contractantă poate obţine documentele justificative direct prin accesarea unei baze de date în conformitate cu alineatul (5), DEAU cuprinde, de asemenea, informaţiile solicitate în acest scop, cum ar fi adresa de internet a bazei de date, orice dată de identificare şi, dacă este cazul, declaraţia necesară de acordare a consimţământului.
Operatorii economici pot reutiliza un DEAU deja utilizat într-o procedură de achiziţii precedentă, cu condiţia să confirme că informaţiile cuprinse în acesta sunt în continuare corecte.
(2)DEAU se elaborează pe baza unui formular standard. Comisia stabileşte respectivul formular standard prin intermediul actelor de punere în aplicare. Respectivele acte de punere în aplicare sunt adoptate în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 89 alineatul (3).
DEAU se eliberează exclusiv în format electronic.
(3)În pofida articolului 92, Comisia revizuieşte aplicarea practică DEAU, ţinând seama de dezvoltarea tehnică a bazelor de date în statele membre, şi prezintă un raport în acest sens Parlamentului European şi Consiliului cel târziu la 18 aprilie 2017.
Acolo unde este cazul, Comisia prezintă propuneri de soluţii de optimizare a accesului transfrontalier la astfel de baze de date şi a utilizării certificatelor şi atestărilor pe piaţa internă.
(4)O autoritate contractantă poate cere ofertanţilor şi candidaţilor, în orice moment în timpul procedurii, să depună toate sau o parte dintre documentele justificative dacă acest lucru este necesar pentru a asigura desfăşurarea corespunzătoare a procedurii.
Înainte de atribuirea contractului, cu excepţia situaţiilor în care contractele se bazează pe acorduri-cadru, în cazul în care astfel de contracte sunt încheiate în conformitate cu articolul 33 alineatul (3) sau articolul 33 alineatul (4) litera (a), autoritatea contractantă îi solicită ofertantului căruia a decis să îi atribuie contractul să prezinte documente justificative actualizate, în conformitate cu articolul 60 şi, după caz, cu articolul 62. Autoritatea contractantă poate invita operatorii economici să completeze sau să clarifice certificatele primite în temeiul articolelor 60 şi 62.
(5)În pofida alineatului (4), operatorii economici nu sunt obligaţi să prezinte documente justificative sau alte probe documentare în cazul în care şi în măsura în care autoritatea contractantă are posibilitatea de a obţine certificatele sau informaţiile relevante direct prin accesarea unei baze de date naţionale în orice stat membru, disponibilă în mod gratuit, cum ar fi un registru naţional al achiziţiilor publice, un dosar virtual al societăţilor, un sistem electronic de stocare a documentelor sau un sistem de preselecţie.
În pofida alineatului (4), operatorii economici nu sunt obligaţi să prezinte documente justificative în cazul în care autoritatea contractantă care a atribuit contractul sau a încheiat acordul-cadru este deja în posesia documentelor respective.
În sensul primului paragraf, statele membre se asigură că bazele de date care conţin informaţii pertinente privind operatorii economici şi care pot fi consultate de către autorităţile lor contractante pot fi, de asemenea, consultate, în aceleaşi condiţii, de către autorităţile contractante din alte state membre.
(6)Statele membre pun la dispoziţie şi actualizează în e- Certis lista completă a bazelor de date care conţin informaţii relevante privind operatorii economici, care pot fi consultate de către autorităţile contractante din alte state membre. Statele membre comunică altor state membre, la cerere, orice informaţii referitoare la bazele de date menţionate în prezentul articol.
Art. 60: Mijloace de probă
(1)Autorităţile contractante pot solicita certificatele, declaraţiile şi celelalte mijloace de probă menţionate la alineatele
(2), (3) şi (4) din prezentul articol şi în anexa XII ca dovadă pentru absenţa motivelor de excludere astfel cum sunt menţionate la articolul 57 şi pentru îndeplinirea criteriilor de selecţie în conformitate cu articolul 58.
Autorităţile contractante nu solicită alte mijloace de probă decât cele menţionate în prezentul articol şi la articolul 62. În ceea ce priveşte articolul 63, operatorii economici se pot baza pe orice mijloace corespunzătoare pentru a demonstra autorităţii contractante că vor avea la dispoziţie resursele necesare.
(2)Autorităţile contractante acceptă ca dovezi suficiente că niciunul dintre cazurile menţionate la articolul 57 nu se aplică operatorului economic:
a)în ceea ce priveşte alineatul (1) al articolului respectiv, prezentarea unui extras din registrul pertinent, cum ar fi cazierul judiciar sau, în lipsa acestuia, a unui document echivalent eliberat de o autoritate judiciară sau administrativă competentă din statul membru sau ţara de origine sau de stabilire a operatorului economic din care să reiasă că aceste cerinţe au fost îndeplinite;
b)în ceea ce priveşte alineatul (2) şi alineatul (4) litera (b) de la articolul respectiv, un certificat eliberat de autoritatea competentă a statului membru sau a ţării în cauză;
În cazul în care statul membru sau ţara în cauză nu eliberează astfel de documente sau certificate sau dacă acestea nu acoperă toate cazurile menţionate la articolul 57 alineatele (1) şi (2) şi alineatul (4) litera (b), acestea pot fi înlocuite cu o declaraţie pe propria răspundere sau, în statele membre sau ţările în care nu este prevăzută o astfel de declaraţie, cu o declaraţie solemnă făcută de persoana interesată în faţa unei autorităţi judiciare sau administrative competente, a unui notar sau a unui organism profesional sau comercial competent, în statul membru sau ţara de origine sau în statul membru sau ţara de stabilire a operatorului economic.
Un stat membru furnizează, atunci când este cazul, o declaraţie oficială care precizează că documentele sau certificatele menţionate în prezentul alineat nu sunt eliberate sau că acestea nu acoperă toate cazurile menţionate la articolul 57 alineatele (1) şi (2) şi alineatul (4) litera (b). Astfel de declaraţii oficiale se pun la dispoziţie prin intermediul arhivei de certificate online (e-Certis) menţionate la articolul 61.
(3)Ca regulă generală, dovada situaţiei economice şi financiare a operatorului economic poate fi furnizată prin una sau mai multe dintre referinţele enumerate în anexa XII partea I.
În cazul în care, din motive întemeiate, operatorul economic nu poate prezenta referinţele solicitate de autoritatea contractantă, acesta este autorizat să facă dovada situaţiei sale economice şi financiare prin orice alt document pe care autoritatea contractantă îl consideră adecvat.
(4)Capacităţile tehnice ale operatorilor economici pot fi dovedite în unul sau mai multe dintre modurile enumerate în anexa XII partea II, în funcţie de natura, cantitatea sau importanţa şi de utilizarea lucrărilor, a produselor sau a serviciilor.
(5)Statele membre pun la dispoziţia altor state membre, la cerere, toate informaţiile referitoare la motivele de excludere enumerate la articolul 57, capacitatea de exercitare a activităţii profesionale şi capacitatea financiară şi tehnică a ofertanţilor menţionaţi la articolul 58, precum şi orice informaţii referitoare la mijloacele de probă menţionate în prezentul articol.
Art. 61: Arhiva de certificate online (e-Certis)
(1)Pentru a facilita procedurile de atribuire transfrontaliere, statele membre se asigură că informaţiile privind certificatele şi alte forme de documente justificative introduse în e-Certis creată de Comisie sunt actualizate în permanenţă.
(2)Autorităţile contractante recurg la e-Certis şi solicită în principal acele tipuri de certificate sau forme de documente justificative care sunt cuprinse în e-Certis.
(3)Comisia pune la dispoziţie în e-Certis toate versiunile lingvistice ale DEAU.
Art. 62: Standarde de asigurare a calităţii şi standarde de management de mediu
(1)Autorităţile contractante, în cazul în care solicită prezentarea unor certificate eliberate de organisme independente care să ateste că operatorul economic respectă anumite standarde de asigurare a calităţii, inclusiv privind accesibilitatea pentru persoanele cu dizabilităţi, se raportează la sistemele de asigurare a calităţii bazate pe seriile de standarde europene relevante certificate de organisme acreditate. Autorităţile contractante recunosc certificatele echivalente eliberate de organisme stabilite în alte state membre. Totodată, acestea acceptă şi alte dovezi ale unor măsuri echivalente de asigurare a calităţii, în cazul în care operatorul economic în cauză nu a avut nicio posibilitate de a obţine aceste certificate în termenele stabilite din motive care nu sunt imputabile operatorului economic respectiv, cu condiţia ca acesta să dovedească faptul că măsurile propuse de asigurare a calităţii respectă standardele impuse de asigurare a calităţii.
(2)Atunci când autorităţile contractante solicită prezentarea unor certificate întocmite de organisme independente care să ateste că operatorul economic respectă anumite standarde sau sisteme de management de mediu, acestea se raportează la sistemul de management de mediu şi audit al Uniunii Europene (EMAS) sau la alte sisteme de management de mediu recunoscute în conformitate cu articolul 45 din Regulamentul (CE) nr. 1221/2009 sau la alte standarde de management de mediu bazate pe standardele europene sau internaţionale pertinente emise de organisme acreditate. Autorităţile contractante recunosc certificatele echivalente eliberate de organisme stabilite în alte state membre.
În cazul în care se poate demonstra că un operator economic nu a avut acces la astfel de certificate sau nu are nicio posibilitate de a le obţine în termenele stabilite din motive care nu îi sunt imputabile, autoritatea contractantă acceptă şi alte dovezi ale unor măsuri de management de mediu, cu condiţia ca operatorul economic să dovedească faptul că aceste măsuri sunt echivalente cu cele impuse în temeiul sistemului sau standardului aplicabil de management de mediu.
(3)Statele membre pun la dispoziţia altor state membre, la cerere, în conformitate cu articolul 86, toate informaţiile referitoare la documentele prezentate ca dovadă a respectării standardelor de calitate şi de mediu menţionate la alineatele (1) şi (2).
Art. 63: Utilizarea capacităţilor altor entităţi
(1)În ceea ce priveşte criteriile referitoare la situaţia economică şi financiară stabilite în conformitate cu articolul 58 alineatul (3) şi criteriile privind capacitatea tehnică şi profesională stabilite în conformitate cu articolul 58 alineatul (4), un operator economic poate, dacă este cazul şi pentru un anumit contract, să recurgă la capacităţile altor entităţi, indiferent de natura juridică a legăturilor pe care le are cu acestea. În ceea ce priveşte criteriile referitoare la calificările educaţionale şi profesionale stabilite la anexa XII partea II litera (f) sau la experienţa profesională relevantă, operatorii economici pot, cu toate acestea, să se bazeze doar pe capacităţile altor entităţi atunci când acestea din urmă vor desfăşura activităţile sau serviciile pentru îndeplinirea cărora sunt necesare respectivele capacităţi. În cazul în care un operator economic doreşte să se bazeze pe capacităţile altor entităţi, acesta dovedeşte autorităţii contractante că va avea la dispoziţie resursele necesare, de exemplu prin prezentarea unui angajament din partea respectivelor entităţi în acest sens.
Autoritatea contractantă verifică, în temeiul articolelor 59, 60 şi 61, dacă entităţile pe a căror capacitate operatorul economic intenţionează să se bazeze îndeplinesc criteriile de selecţie relevante şi dacă există motive de excludere în temeiul articolului 57. Autoritatea contractantă solicită ca operatorul economic să înlocuiască o entitate care nu îndeplineşte un criteriu de selecţie relevant sau în legătură cu care există motive obligatorii de excludere. Autoritatea contractantă poate solicita, sau statul membru îi poate impune să solicite, ca operatorul economic să înlocuiască o entitate în legătură cu care există motive neobligatorii de excludere.
În cazul în care un operator economic se bazează pe capacităţile altor entităţi în ceea ce priveşte criteriile referitoare la situaţia economică şi financiară, autoritatea contractantă poate solicita ca operatorul economic şi acele entităţi să fie răspunzătoare solidar pentru executarea contractului.
În aceleaşi condiţii, un grup de operatori economici prevăzut la articolul 19 alineatul (2) se poate baza pe capacităţile membrilor grupului sau ale altor entităţi.
(2)În cazul contractelor de achiziţii de lucrări sau de servicii şi al lucrărilor de amplasare sau de instalare din cadrul unui contract de achiziţii de produse, autorităţile contractante pot impune ca anumite sarcini critice să fie efectuate direct de către ofertantul însuşi sau, în cazul unei oferte depuse de un grup de operatori economici prevăzut la articolul 19 alineatul (2), de un participant din cadrul acestui grup.
Art. 64: Liste oficiale ale operatorilor economici agreaţi şi certificarea de către organisme de drept public sau privat
(1)Statele membre pot crea sau menţine liste oficiale cu contractanţii, furnizorii sau prestatorii de servicii agreaţi sau pot prevedea certificarea de către organisme de certificare care respectă standardele europene de certificare în înţelesul anexei VII.
Ele informează Comisia şi celelalte state membre cu privire la adresa organismului de certificare sau a organismului responsabil de listele oficiale la care trebuie trimise cererile.
(2)Statele membre adaptează condiţiile de înscriere pe listele oficiale menţionate la alineatul (1) şi de emitere a certificatelor de către organismele de certificare la dispoziţiile din prezenta subsecţiune.
De asemenea, statele membre adaptează respectivele condiţii la articolul 63 în ceea ce priveşte cererile de înscriere depuse de operatorii economici care fac parte dintr-un grup şi care utilizează resurse puse la dispoziţie de către celelalte societăţi din grup. În astfel de cazuri, operatorii respectivi dovedesc autorităţii care întocmeşte lista oficială că vor avea aceste resurse la dispoziţie pe întreaga perioadă de valabilitate a certificatului care atestă înscrierea lor pe lista oficială şi că, în aceeaşi perioadă, societăţile respective continuă să îndeplinească cerinţele de selecţie calitativă acoperite de lista oficială sau de certificat şi pe care operatorii se bazează în vederea înscrierii.
(3)Operatorii economici înscrişi pe listele oficiale sau care deţin un certificat pot depune la autorităţile contractante, cu ocazia fiecărui contract, un certificat de înscriere eliberat de autoritatea competentă sau certificatul eliberat de organismul de certificare competent.
Certificatele respective indică referinţele care au permis înscrierea operatorilor economici pe lista oficială sau certificarea lor, precum şi clasificarea pe lista respectivă.
(4)Înscrierea pe listele oficiale certificată de organismele competente sau un certificat eliberat de organismul de certificare reprezintă o prezumţie de conformitate în ceea ce priveşte cerinţele pentru selecţia calitativă acoperite de lista oficială sau de certificat.
(5)Informaţiile care pot fi deduse din înscrierea pe listele oficiale sau din certificare nu pot fi contestate fără justificare. În ceea ce priveşte plata contribuţiilor la asigurările sociale şi plata impozitelor şi taxelor, se poate solicita un certificat suplimentar de la fiecare operator economic înscris, cu ocazia fiecărui contract care urmează să fie atribuit.
Autorităţile contractante din alte state membre aplică alineatul (3) şi primul paragraf din prezentul alineat numai în favoarea operatorilor economici stabiliţi în statul membru care a întocmit lista oficială.
(6)Cerinţele în materie de dovezi pentru criteriile de selecţie calitativă acoperite de lista oficială sau de certificat sunt conforme cu dispoziţiile articolului 60 şi, dacă este cazul, ale articolului 62. Pentru înscrierea operatorilor economici din alte state membre pe o listă oficială sau pentru certificarea acestora nu se solicită alte probe sau declaraţii decât cele cerute din partea operatorilor economici naţionali.
Operatorii economici pot solicita în orice moment înscrierea pe o listă oficială sau eliberarea unui certificat. Ei sunt informaţi într-un termen rezonabil de scurt cu privire la decizia autorităţii care întocmeşte lista oficială sau a organismului de certificare competent.
(7)Operatorilor economici din alte state membre nu li se impune o astfel de înscriere sau certificare în vederea participării la un contract de achiziţii publice. Autorităţile contractante recunosc certificatele echivalente eliberate de organisme stabilite în alte state membre. Ele acceptă şi alte mijloace de probă echivalente.
(8)Statele membre pun la dispoziţia altor state membre, la cerere, toate informaţiile referitoare la documentele prezentate ca dovadă a faptului că operatorii economici îndeplinesc cerinţele pentru a fi înscrişi pe lista oficială a operatorilor economici agreaţi sau ca dovadă că operatorii economici din alt stat membru deţin o certificare echivalentă.
Subsecţiunea 2:Reducerea numărului de candidaţi, de oferte şi de soluţii
Art. 65: Reducerea numărului de candidaţi calificaţi care urmează să fie invitaţi să participe
(1)În procedurile restrânse, procedurile competitive cu negociere, procedurile de dialog competitiv şi parteneriatele pentru inovare, autorităţile contractante pot limita numărul de candidaţi care îndeplinesc criteriile de selecţie pe care îi vor invita să prezinte oferte sau să participe la dialog, cu condiţia să fie disponibil numărul minim, în conformitate cu alineatul (2), de candidaţi calificaţi.
(2)Autorităţile contractante indică, în anunţul de participare sau în invitaţia pentru confirmarea interesului, criteriile sau regulile obiective şi nediscriminatorii pe care intenţionează să le aplice, numărul minim de candidaţi pe care intenţionează să îi invite şi, dacă este cazul, numărul maxim.
În procedura restrânsă, numărul minim de candidaţi este cinci. În procedura competitivă cu negociere, în dialogul competitiv şi în parteneriatele pentru inovare, numărul minim de candidaţi este trei. În orice caz, numărul de candidaţi invitaţi trebuie să fie suficient pentru a asigura o concurenţă reală.
Autorităţile contractante invită un număr de candidaţi cel puţin egal cu numărul minim. Cu toate acestea, în cazul în care numărul de candidaţi care îndeplinesc criteriile de selecţie şi nivelurile minime de capacitate menţionate la articolul 58 alineatul (5) este mai mic decât numărul minim, autoritatea contractantă poate continua procedura, invitând candidaţii care au capacităţile solicitate. În cadrul aceleiaşi proceduri, autoritatea contractantă nu include operatori economici care nu au depus o cerere de participare sau candidaţi care nu au capacităţile solicitate.
Art. 66: Reducerea numărului de oferte şi soluţii
În cazul în care utilizează opţiunea de a reduce numărul de oferte pe care urmează să le negocieze, în conformitate cu articolul 29 alineatul (6), sau de soluţii pe care urmează să le discute, în conformitate cu articolul 30 alineatul (4), autorităţile contractante fac acest lucru aplicând criteriile de atribuire indicate în documentele achiziţiei. În etapa finală, acest număr garantează o concurenţă reală, în măsura în care există un număr suficient de ofertanţi, de soluţii sau de candidaţi calificaţi.
Subsecţiunea 3:Atribuirea contractului
Art. 67: Criterii de atribuire a contractelor
(1)Fără a aduce atingere actelor cu putere de lege şi actelor administrative de drept intern privind preţul anumitor produse sau remunerarea anumitor servicii, autorităţile contractante atribuie contractele de achiziţii publice pe baza ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic.
(2)Oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic din perspectiva autorităţii contractante este identificată pe baza preţului sau a costului cu ajutorul unei abordări bazate pe rentabilitate, cum ar fi calcularea costurilor pe ciclu de viaţă, în conformitate cu articolul 68, şi poate include cel mai bun raport preţ-calitate evaluat pe baza unor criterii care să includă aspecte calitative, de mediu şi/sau sociale, legate de obiectul contractului de achiziţii publice în cauză. Printre aceste criterii se pot număra, de exemplu:
a)calitatea, inclusiv avantajele tehnice, caracteristicile estetice şi funcţionale, accesibilitatea, proiectarea pentru toţi utilizatorii, caracteristicile sociale, de mediu şi inovatoare şi comercializarea şi condiţiile acesteia;
b)organizarea, calificarea şi experienţa personalului desemnat să execute contractul, în cazul în care calitatea personalului desemnat poate să aibă un impact semnificativ asupra nivelului de executare a contractului; sau
c)serviciile post-vânzare, asistenţa tehnică şi condiţiile de livrare, cum ar fi data livrării, procesul de livrare şi termenul de livrare sau de execuţie.
Elementul de cost poate lua, de asemenea, forma unui preţ sau cost fix pe baza căruia operatorii economici vor concura numai pe criterii de calitate.
Statele membre pot prevedea ca autorităţile contractante să nu poată utiliza numai preţul sau costul drept criteriu unic de atribuire sau să nu-şi poată restricţiona utilizarea la anumite categorii de autorităţi contractante sau la anumite tipuri de contracte.
(3)Criteriile de atribuire sunt considerate a fi legate de obiectul contractului de achiziţii publice în cazul în care acestea se referă la lucrările, produsele sau serviciile care urmează să fie furnizate în temeiul contractului din orice punct de vedere şi în orice stadiu al ciclului lor de viaţă, inclusiv factorii implicaţi:
a)în procesul specific de producţie, furnizare sau comercializare a acestor lucrări, produse sau servicii; sau
b)într-un proces specific pentru un alt stadiu al ciclului lor de viaţă,
chiar şi în cazul în care aceşti factori nu fac parte din structura lor materială.
(4)Criteriile de atribuire nu au ca efect acordarea unei libertăţi de selecţie nelimitate autorităţii contractante. Ele asigură posibilitatea concurenţei efective şi sunt însoţite de specificaţii care permit verificarea efectivă a informaţiilor furnizate de către ofertanţi, în scopul evaluării modului în care ofertele îndeplinesc criteriile de atribuire. În caz de îndoială, autorităţile contractante verifică efectiv exactitatea informaţiilor şi dovezilor furnizate de ofertanţi.
(5)Autoritatea contractantă precizează, în documentele achiziţiei, ponderea relativă pe care o acordă fiecărui criteriu ales pentru determinarea ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic, cu excepţia cazului în care aceasta este stabilită exclusiv pe baza preţului.
Această pondere poate fi exprimată ca un interval a cărui întindere maximă trebuie să fie corespunzătoare.
În cazul în care ponderarea nu este posibilă din motive obiective, autoritatea contractantă indică criteriile în ordinea descrescătoare a importanţei.
Art. 68: Calcularea costurilor pe ciclu de viaţă
(1)Calcularea costurilor pe ciclu de viaţă acoperă, în măsura în care sunt pertinente, toate sau o parte dintre următoarele costuri pe parcursul ciclului de viaţă al unui produs, serviciu sau al unei lucrări:
a)costurile suportate de autoritatea contractantă sau de alţi utilizatori, cum ar fi:
(i)costuri legate de achiziţie;
(ii)costuri de utilizare, cum ar fi consumul de energie şi de alte resurse;
(iii)costuri de întreţinere;
(iv)costuri de la sfârşitul ciclului de viaţă, cum ar fi costurile de colectare şi reciclare;
b)costuri determinate de efectele externe asupra mediului legate de produs, serviciu sau lucrări pe parcursul ciclului lor de viaţă, cu condiţia ca valoarea monetară a acestora să poată fi determinată şi verificată. Astfel de costuri pot include costul emisiilor de gaze cu efect de seră şi al altor emisii poluante şi alte costuri de atenuare a efectelor schimbărilor climatice.
(2)În cazul în care autorităţile contractante evaluează costurile folosind o abordare pe baza costului ciclului de viaţă, acestea indică în documentele achiziţiei datele care trebuie furnizate de către ofertanţi şi metoda pe care autoritatea contractantă o va utiliza pentru a stabili costurile pe ciclu de viaţă pe baza datelor respective.
Metoda utilizată pentru evaluarea costurilor determinate de efectele externe asupra mediului îndeplineşte toate condiţiile următoare:
a)se bazează pe criterii nediscriminatorii şi verificabile în mod obiectiv; în special, în cazul în care nu a fost elaborată în vederea aplicării repetate sau continue, nu favorizează sau dezavantajează în mod necuvenit anumiţi operatori economici;
b)este accesibilă tuturor părţilor interesate;
c)datele solicitate pot fi furnizate printr-un efort rezonabil de către operatori economici care dau dovadă de o diligenţă normală, inclusiv de operatori economici din ţări terţe care sunt parte la AAP sau la alte acorduri internaţionale în cadrul cărora Uniunea şi-a asumat obligaţii.
(3)În toate cazurile în care o metodă comună de calculare a costurilor pe ciclu de viaţă a devenit obligatorie printr-un act legislativ al Uniunii, respectiva metodă comună se aplică pentru evaluarea costurilor pe ciclu de viaţă.
O listă a acestor acte legislative şi, dacă este necesar, acte delegate de completare a acestora figurează în anexa XIII. Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 87 privind actualizarea acestei liste, atunci când o actualizare a listei este necesară ca urmare a adoptării unor noi dispoziţii legislative prin care o metodă comună devine obligatorie sau prin care se abrogă sau se modifică actele legislative existente.
Art. 69: Oferte anormal de scăzute
(1)Autorităţile contractante solicită operatorilor economici să explice preţul sau costurile propuse în ofertă, în cazul în care ofertele par a fi anormal de scăzute în raport cu lucrările, produsele sau serviciile respective.
(2)Clarificările menţionate la alineatul (1) se pot referi în mod concret la:
a)aspectele economice ale procesului de producţie, ale prestării serviciilor sau ale metodei de construcţie;
b)soluţiile tehnice adoptate sau condiţiile excepţional de favorabile de care dispune ofertantul pentru furnizarea produselor sau a serviciilor, sau pentru execuţia lucrărilor;
c)originalitatea lucrărilor, a produselor sau a serviciilor propuse de ofertant;
d)respectarea obligaţiilor menţionate la articolul 18 alineatul (2);
e)respectarea obligaţiilor menţionate la articolul 71;
f)posibilitatea ca ofertantul să obţină un ajutor de stat.
(3)Autoritatea contractantă evaluează informaţiile furnizate prin consultarea ofertantului. Ea poate respinge oferta numai atunci când dovezile furnizate nu justifică în mod satisfăcător nivelul scăzut al preţului sau al costurilor propuse, ţinând seama de elementele menţionate la alineatul (2).
Autorităţile contractante resping oferta atunci când constată că aceasta este anormal de scăzută deoarece nu respectă obligaţiile aplicabile menţionate la articolul 18 alineatul (2).
(4)În cazul în care o autoritate contractantă stabileşte că o ofertă este anormal de scăzută pentru că ofertantul a obţinut un ajutor de stat, oferta poate fi respinsă doar din acest motiv numai după consultarea ofertantului, dacă acesta nu este în măsură să demonstreze, într-un termen suficient stabilit de autoritatea contractantă, că ajutorul în cauză este compatibil cu piaţa internă în sensul articolului 107 din TFUE. Autoritatea contractantă care respinge o ofertă în aceste circumstanţe aduce acest lucru la cunoştinţa Comisiei.
(5)Statele membre pun la dispoziţia altor state membre, la cerere, prin cooperare administrativă, orice informaţii de care dispun, cum ar fi legi, regulamente, contracte colective de muncă universal aplicabile sau standarde tehnice naţionale, referitoare la dovezile şi documentele prezentate în legătură cu elementele menţionate la alineatul (2).