Secţiunea 2 - Publicare şi transparenţă - Directiva 2014/24/UE/26-feb-2014 privind achiziţiile publice şi de abrogare a Directivei 2004/18/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial 94L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
Secţiunea 2:Publicare şi transparenţă
Art. 48: Anunţuri de intenţie
(1)Autorităţile contractante îşi pot face cunoscute intenţiile cu privire la achiziţiile planificate prin publicarea unui anunţ de intenţie. Anunţurile respective conţin informaţiile prevăzute în anexa V partea B secţiunea I. Ele se publică fie de către Oficiul pentru Publicaţii al Uniunii Europene, fie de către autorităţile contractante pe profilul lor de cumpărător, în conformitate cu anexa VIII punctul 2 litera (b). În cazul în care anunţul de intenţie este publicat de către autorităţile contractante pe profilul lor de cumpărător, acestea notifică publicarea pe profilul lor de cumpărător către Oficiul pentru Publicaţii al Uniunii Europene în conformitate cu anexa VIII. Anunţurile respective conţin informaţiile prevăzute în anexa V partea A.
(2)Pentru procedurile restrânse şi procedurile competitive cu negociere, autorităţile contractante regionale şi locale pot utiliza un anunţ de intenţie ca invitaţie la o procedură concurenţială de ofertare, în conformitate cu articolul 26 alineatul (5), cu condiţia ca anunţul să îndeplinească toate condiţiile următoare:
a)să se refere în mod specific la produsele, lucrările sau serviciile care vor face obiectul contractului ce urmează să fie atribuit;
b)să menţioneze că atribuirea contractului se va face prin procedură restrânsă sau prin procedură competitivă cu negociere, fără publicarea ulterioară a unei invitaţii la procedura concurenţială de ofertare, şi să îi invite pe operatorii economici interesaţi să îşi exprime interesul în scris;
c)să conţină, în plus faţă de informaţiile prevăzute în anexa V partea B secţiunea I, informaţiile prevăzute în anexa V partea B secţiunea II;
d)să fi fost trimis în vederea publicării într-o perioadă cuprinsă între 35 de zile şi 12 luni înainte de data trimiterii invitaţiei menţionate la articolul 54 alineatul (1).
Aceste anunţuri nu se publică pe profilul de cumpărător. Cu toate acestea, publicarea suplimentară la nivel naţional, în conformitate cu articolul 52, dacă este cazul, poate fi realizată pe un profil de cumpărător.
Perioada acoperită de anunţul de intenţie este de maxim 12 luni de la data la care anunţul este transmis spre publicare. Cu toate acestea, în cazul contractelor de achiziţii publice care au ca obiect servicii sociale şi alte servicii specifice, anunţul de intenţie menţionat la articolul 75 alineatul (1) litera (b) poate acoperi o perioadă mai lungă de 12 luni.
Art. 49: Anunţurile de participare
Anunţurile de participare se utilizează ca mijloc de invitaţie la procedura concurenţială de ofertare pentru toate procedurile, fără a aduce atingere articolului 26 alineatul (5) al doilea paragraf şi articolului 32. Anunţurile de participare conţin informaţiile prevăzute în anexa V partea C şi se publică în conformitate cu articolul 51.
Art. 50: Anunţurile de atribuire a contractelor
(1)În termen de cel mult 30 de zile de la încheierea unui contract sau a unui acord-cadru, care urmează deciziei de atribuire sau de încheiere, autorităţile contractante trimit un anunţ de atribuire privind rezultatele procedurii de achiziţie.
Anunţurile respective conţin informaţiile prevăzute în anexa V partea D şi se publică în conformitate cu articolul 51.
(2)În cazul în care invitaţia la procedura concurenţială de ofertare pentru contractul în cauză a fost făcută sub forma unui anunţ de intenţie şi autoritatea contractantă a hotărât că nu va atribui alte contracte pe parcursul perioadei vizate de anunţul de intenţie, anunţul de atribuire a contractului conţine o menţiune specifică în acest sens.
În cazul acordurilor-cadru încheiate în conformitate cu articolul 33, autorităţile contractante nu sunt obligate să trimită un anunţ privind rezultatele procedurii de achiziţie pentru fiecare contract bazat pe acordul-cadru. Statele membre pot impune autorităţilor contractante să grupeze trimestrial anunţurile privind rezultatele procedurii de achiziţie pentru contractele întemeiate pe acordul-cadru. În acest caz, autorităţile contractante trimit anunţurile grupate în termen de 30 de zile de la încheierea fiecărui trimestru.
(3)Autorităţile contractante transmit un anunţ de atribuire a contractului în termen de 30 de zile de la atribuirea fiecărui contract bazat pe un sistem dinamic de achiziţii. Acestea pot grupa însă respectivele anunţuri trimestrial. În acest caz, acestea trimit anunţurile grupate în termen de 30 de zile de la încheierea fiecărui trimestru.
(4)Anumite informaţii privind atribuirea contractului sau încheierea acordului-cadru pot să nu fie publicate în cazul în care dezvăluirea lor ar împiedica aplicarea legii sau ar fi contrară în alt mod interesului public, sau ar aduce atingere intereselor comerciale legitime ale unui anumit operator economic public sau privat, sau ar putea aduce atingere concurenţei loiale între operatorii economici.
Art. 51: Forma şi modalităţile de publicare a anunţurilor
(1)Anunţurile menţionate la articolele 48, 49 şi 50 includ informaţiile prevăzute în anexa V în formatul formularelor standard, inclusiv al formularelor standard de corrigendum.
Comisia stabileşte formularele standard prin intermediul actelor de punere în aplicare. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 89 alineatul (2).
(2)Anunţurile menţionate la articolele 48, 49 şi 50 se elaborează, se transmit prin mijloace electronice Oficiului pentru Publicaţii al Uniunii Europene şi se publică în conformitate cu anexa VIII. Anunţurile se publică în termen de cel mult cinci zile de la data trimiterii. Costurile de publicare a anunţurilor de către Oficiul pentru Publicaţii al Uniunii Europene sunt suportate de Uniune.
(3)Anunţurile menţionate la articolele 48, 49 şi 50 se publică integral în limba (limbile) oficială (oficiale) ale instituţiilor Uniunii aleasă (alese) de autoritatea contractantă. Această versiune lingvistică sau aceste versiuni lingvistice este singura autentică (sunt singurele autentice). Un rezumat al elementelor importante din fiecare anunţ se publică în celelalte limbi oficiale ale instituţiilor Uniunii.
(4)Oficiul pentru Publicaţii al Uniunii Europene se asigură că textul integral şi rezumatul anunţurilor de intenţie menţionate la articolul 48 alineatul (2) şi ale invitaţiilor la proceduri concurenţiale de ofertare care prevăd un sistem dinamic de achiziţii, astfel cum este prevăzut la articolul 34 alineatul (4) litera (a), continuă să fie publicate:
a)în cazul anunţurilor de intenţie, timp de 12 luni sau până la primirea unui anunţ de atribuire a contractului, conform dispoziţiilor de la articolul 50, care să indice că nu se vor atribui alte contracte pe parcursul perioadei de 12 luni vizate de invitaţia la procedura concurenţială de ofertare. Cu toate acestea, în cazul contractelor de achiziţii publice care au ca obiect servicii sociale şi alte servicii specifice, anunţul de intenţie menţionat la articolul 75 alineatul (1) litera (b) continuă să fie publicat până la sfârşitul perioadei sale de valabilitate indicată iniţial sau până la primirea unui anunţ de atribuire a contractului, conform dispoziţiilor de la articolul 50, care să indice că nu se vor atribui alte contracte pe parcursul perioadei vizate de invitaţia la procedura concurenţială de ofertare;
b)în cazul invitaţiilor la proceduri concurenţiale de ofertare care prevăd instituirea unui sistem dinamic de achiziţii, pe durata perioadei de valabilitate a sistemului dinamic de achiziţii.
(5)Autorităţile contractante sunt în măsură să prezinte dovedească data trimiterii anunţurilor.
Oficiul pentru Publicaţii al Uniunii Europene îi transmite autorităţii contractante o confirmare de primire a anunţului şi de publicare a informaţiilor trimise, menţionând data publicării. Această confirmare constituie dovada publicării.
(6)Autorităţile contractante pot publica anunţuri privind contracte de achiziţii publice a căror publicare nu este obligatorie în temeiul prezentei directive, cu condiţia ca aceste anunţuri să fie transmise Oficiului pentru Publicaţii al Uniunii Europene prin mijloace electronice, în conformitate cu formatul şi modalităţile de transmitere indicate în anexa VIII.
Art. 52: Publicarea la nivel naţional
(1)Anunţurile prevăzute la articolele 48, 49 şi 50 şi informaţiile pe care le conţin nu se publică la nivel naţional înainte de publicarea în conformitate cu articolul 51. Cu toate acestea, publicarea se poate face în orice caz la nivel naţional atunci când autorităţile contractante nu au fost notificate cu privire la publicare în termen de 48 de ore de la confirmarea primirii anunţului în conformitate cu articolul 51.
(2)Anunţurile publicate la nivel naţional nu cuprind alte informaţii decât cele incluse în anunţurile trimise Oficiului pentru Publicaţii al Uniunii Europene sau publicate pe un profil de cumpărător, dar menţionează data la care anunţul a fost trimis Oficiului pentru Publicaţii al Uniunii Europene sau data publicării acestuia pe profilul cumpărătorului.
(3)Anunţurile de intenţie nu se publică pe un profil de cumpărător înainte de transmiterea către Oficiul pentru Publicaţii al Uniunii Europene a anunţului privind publicarea lor în această formă. Ele menţionează data acestei trimiteri.
Art. 53: Disponibilitatea în format electronic a documentelor achiziţiei
(1)Autorităţile contractante oferă acces liber, direct, total şi gratuit, prin mijloace electronice, la documentele achiziţiei de la data publicării unui anunţ în conformitate cu articolul 51 sau de la data la care a fost trimisă o invitaţie pentru confirmarea interesului. Textul anunţului sau al invitaţiei pentru confirmarea interesului specifică adresa de internet la care sunt disponibile documentele achiziţiei.
În cazul în care nu poate fi oferit acces liber, direct, total şi gratuit, prin mijloace electronice, la anumite documente ale achiziţiei, dintr-unul dintre motivele prevăzute la articolul 22 alineatul (1) al doilea paragraf, autorităţile contractante pot indica în anunţ sau în invitaţia pentru confirmarea interesului că documentele achiziţiei în cauză vor fi transmise prin alte mijloace decât mijloace electronice, în conformitate cu alineatul (2) din prezentul articol. În acest caz, termenul de depunere a ofertelor se prelungeşte cu cinci zile, cu excepţia cazurilor de urgenţă demonstrate în mod corespunzător menţionate la articolul 27 alineatul (3), articolul 28 alineatul (6) şi articolul 29 alineatul (1) al patrulea paragraf.
În cazul în care nu poate fi oferit acces liber, direct, total şi gratuit, prin mijloace electronice, la anumite documente ale achiziţiei, deoarece autorităţile contractante intenţionează să aplice articolul 21 alineatul (2) din prezenta directivă, acestea indică în anunţ sau în invitaţia pentru confirmarea interesului ce măsuri menite să protejeze natura confidenţială a informaţiilor solicită şi modul în care se poate obţine accesul la documentele în cauză. În acest caz, termenul de depunere a ofertelor se prelungeşte cu cinci zile, cu excepţia cazurilor de urgenţă demonstrate în mod corespunzător menţionate la articolul 27 alineatul (3), articolul 28 alineatul (6) şi articolul 29 alineatul (1) al patrulea paragraf.
(2)Cu condiţia să fi fost solicitate în timp util, autorităţile contractante furnizează cu cel puţin şase zile înainte de termenul stabilit pentru primirea ofertelor tuturor ofertanţilor care participă la procedura de achiziţie informaţii suplimentare privind caietul de sarcini şi orice documente suplimentare. În cazul unei proceduri accelerate, menţionate la articolul 27 alineatul (3) şi la articolul 28 alineatul (6), această perioadă este de patru zile.
Art. 54: Invitaţiile către candidaţi
(1)În cadrul procedurilor restrânse, al procedurilor de dialog competitiv, al parteneriatelor pentru inovare şi al procedurilor competitive cu negociere, autorităţile contractante invită simultan şi în scris candidaţii selectaţi să îşi depună ofertele sau, în cazul dialogului competitiv, să participe la dialog.
În cazul în care se utilizează un anunţ de intenţie ca invitaţie la procedura concurenţială de ofertare, în conformitate cu articolul 48 alineatul (2), autorităţile contractante îi invită simultan şi în scris pe operatorii economici care şi-au exprimat interesul să confirme menţinerea în continuare a acestui interes.
(2)Invitaţiile menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol includ o trimitere la adresa electronică unde au fost puse la dispoziţie direct, prin mijloace electronice, documentele achiziţiei. Invitaţiile sunt însoţite de documentele achiziţiei, în cazul în care aceste documente nu au făcut obiectul accesului liber, direct, total şi gratuit, din motivele prevăzute la articolul 53 alineatul (1) al doilea sau al treilea paragraf, şi nu au fost deja puse la dispoziţie în alt mod. În plus, invitaţiile menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol includ informaţiile prevăzute în anexa IX.
Art. 55: Informarea candidaţilor şi a ofertanţilor
(1)Autorităţile contractante informează cât mai curând posibil pe fiecare candidat şi ofertant cu privire la deciziile luate în ceea ce priveşte încheierea unui acord-cadru, atribuirea contractului sau admiterea într-un sistem dinamic de achiziţii, inclusiv cu privire la motivele care stau la baza oricărei decizii de a nu încheia un acord-cadru, de a nu atribui un contract pentru care s-a lansat o invitaţie la procedura concurenţială de ofertare, de a reia procedura ori de a nu implementa un sistem dinamic de achiziţii.
(2)La cererea candidatului sau a ofertantului interesat, autorităţile contractante, cât mai curând posibil şi în orice caz în termen de 15 zile de la primirea unei cereri scrise, comunică:
a)fiecărui candidat respins, motivele respingerii cererii de participare;
b)fiecărui ofertant respins, motivele respingerii ofertei sale, inclusiv, în cazurile prevăzute la articolul 42 alineatele (5) şi (6), motivele deciziei de neechivalare sau motivele deciziei conform căreia lucrările, produsele sau serviciile nu corespund cerinţelor funcţionale sau de performanţă;
c)fiecărui ofertant care a prezentat o ofertă admisibilă, caracteristicile şi avantajele relative ale ofertei selectate, precum şi numele ofertantului câştigător sau al părţilor la acordul-cadru;
d)fiecărui ofertant care a făcut o ofertă admisibilă, informaţii referitoare la desfăşurarea şi progresul negocierilor şi al dialogului cu ofertanţii.
(3)Autorităţile contractante pot decide să nu comunice anumite informaţii prevăzute la alineatele (1) şi (2) privind atribuirea contractului, încheierea acordului-cadru sau admiterea într-un sistem dinamic de achiziţii, în cazul în care dezvăluirea respectivelor informaţii ar împiedica asigurarea aplicarea legii sau ar fi contrară interesului public, ar aduce atingere intereselor comerciale legitime ale unui anumit operator economic public sau privat, sau ar aduce atingere concurenţei loiale dintre operatorii economici.