Capitolul iv - ROLUL AUTORITĂŢILOR COMPETENTE ŞI AL COMISIEI - Directiva 2013/11/UE/21-mai-2013 privind soluţionarea alternativă a litigiilor în materie de consum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 şi a Directivei 2009/22/CE (Directiva privind SAL în materie de consum)

Acte UE

Jurnalul Oficial 165L

În vigoare
Versiune de la: 18 Iunie 2013
CAPITOLUL IV:ROLUL AUTORITĂŢILOR COMPETENTE ŞI AL COMISIEI
Art. 18: Desemnarea autorităţilor competente
(1)Fiecare stat membru desemnează o autoritate competentă care îndeplineşte funcţiile prevăzute la articolele 19 şi 20. Fiecare stat membru poate desemna mai multe autorităţi competente. În cazul în care un stat membru procedează astfel, acesta hotărăşte care dintre autorităţile competente desemnate este punctul unic de contact cu Comisia. Fiecare stat membru comunică Comisiei autoritatea competentă sau, după caz, autorităţile competente desemnate, inclusiv punctul unic de contact pe care l-a desemnat.
(2)Comisia stabileşte o listă a autorităţilor competente, inclusiv, după caz, punctul unic de contact, care i-au fost comunicate în conformitate cu alineatul (1) şi publică această listă în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 19: Informaţii care trebuie notificate autorităţilor competente de către entităţile de soluţionare a litigiilor
(1)Statele membre se asigură că entităţile de soluţionare a litigiilor stabilite pe teritoriile lor, pe care intenţionează să le considere drept entităţi SAL în temeiul prezentei directive şi să le includă pe o listă în conformitate cu articolul 20 alineatul (2), notifică autorităţii competente următoarele:
a)numele, coordonatele şi site-ul internet;
b)informaţii privind structura şi finanţarea lor, inclusiv informaţii privind persoanele fizice responsabile de soluţionarea litigiilor, remunerarea, mandatul lor şi angajatorul lor;
c)normele lor de procedură;
d)comisioanele lor, după caz;
e)durata medie a procedurilor de soluţionare a litigiilor;
f)limba sau limbile în care pot fi prezentate reclamaţii şi în care se poate desfăşura procedura de soluţionare a litigiilor;
g)o declaraţie privind tipurile de litigii vizate de procedura de soluţionare a litigiilor;
h)motivele pentru care entitatea de soluţionare a litigiilor poate refuza să instrumenteze un anumit litigiu în conformitate cu articolul 5 alineatul (4);
i)o declaraţie motivată care să ateste dacă entitatea poate fi considerată sau nu drept entitate SAL care intră în domeniul de aplicare al prezentei directive şi dacă este conformă cu cerinţele de calitate prevăzute în capitolul II.
În caz de modificare a informaţiilor menţionate la literele (a)-(h), entităţile SAL notifică, fără întârzieri nejustificate, aceste modificări autorităţii competente.
(2)În cazul în care statele membre decid să permită procedurile menţionate la articolul 2 alineatul (2) litera (a), acestea se asigură că entităţile SAL care aplică astfel de proceduri comunică autorităţii competente, în plus faţă de informaţiile şi declaraţiile menţionate la alineatul (1), informaţiile necesare pentru a evalua conformitatea acestora cu cerinţele specifice suplimentare privind independenţa şi transparenţa prevăzute la articolul 6 alineatul (3).
(3)Statele membre se asigură că entităţile SAL comunică autorităţilor competente la fiecare doi ani informaţii privind:
a)numărul de litigii înaintate şi tipurile de reclamaţii la care se referă;
b)procentul de proceduri SAL care au fost întrerupte înainte de a fi obţinut un rezultat;
c)durata medie de soluţionare a litigiilor primite;
d)proporţia respectării rezultatelor procedurilor SAL, în cazul în care aceasta este cunoscută;
e)orice probleme sistematice sau semnificative care apar frecvent şi duc la litigii între consumatori şi comercianţi. Informaţiile comunicate în acest sens pot fi însoţite de recomandări cu privire la modul în care aceste probleme pot fi evitate sau rezolvate în viitor;
f)după caz, o evaluare a eficacităţii cooperării lor în cadrul reţelelor entităţilor SAL care facilitează soluţionarea litigiilor transfrontaliere;
g)după caz, formarea oferită persoanelor fizice responsabile de SAL în conformitate cu articolul 6 alineatul (6);
h)o evaluare a eficacităţii procedurii SAL oferite de către entitate şi a modalităţilor posibile de îmbunătăţire a performanţelor sale.
Art. 20: Rolul autorităţilor competente şi al Comisiei
(1)Fiecare autoritate competentă evaluează, în special pe baza informaţiilor primite în conformitate cu articolul 19 alineatul (1), dacă entităţile de soluţionare a litigiilor care i-au fost notificate pot fi considerate drept entităţi SAL care intră în domeniul de aplicare al prezentei directive şi îndeplinesc cerinţele de calitate prevăzute în capitolul II şi în măsurile naţionale de punere în aplicare a acesteia, inclusiv în măsurile naţionale care depăşesc cerinţele prezentei directive, în conformitate cu dreptul Uniunii.
(2)Fiecare autoritate competentă stabileşte, pe baza evaluării menţionate la alineatul (1), o listă a tuturor entităţilor SAL care i-au fost notificate şi care îndeplinesc condiţiile prevăzute la alineatul (1).
Lista respectivă cuprinde următoarele elemente:
a)numele, datele de contact şi site-urile internet ale entităţilor SAL menţionate la primul paragraf;
b)comisioanele lor, după caz;
c)limba sau limbile în care pot fi prezentate reclamaţii şi în care se poate desfăşura procedura SAL;
d)tipurile de litigii vizate de procedura SAL;
e)sectoarele şi categoriile de litigii acoperite de fiecare entitate SAL;
f)necesitatea prezenţei fizice a părţilor sau a reprezentanţilor acestora, după caz, inclusiv o declaraţie a entităţii SAL care să ateste că procedura SAL se desfăşoară sau poate să se desfăşoare ca procedură orală sau scrisă;
g)caracterul obligatoriu sau neobligatoriu al rezultatului procedurii; şi
h)motivele pentru care entitatea SAL poate refuza să instrumenteze un anumit litigiu, în conformitate cu articolul 5 alineatul (4).
Fiecare autoritate competentă notifică lista menţionată la primul paragraf din prezentul alineat Comisiei. În cazul în care autoritatea competentă este notificată cu privire la orice modificare în conformitate cu articolul 19 alineatul (1) al doilea paragraf, lista respectivă se actualizează fără întârzieri nejustificate, iar informaţiile relevante sunt notificate Comisiei.
În cazul în care o autoritate de soluţionare a litigiilor care figurează pe listă ca entitate SAL în temeiul prezentei directive nu mai îndeplineşte cerinţele menţionate la alineatul (1), autoritatea competentă vizată contactează entitatea de soluţionare a litigiilor, indicând cerinţele pe care entitatea de soluţionare a litigiilor nu le îndeplineşte şi solicitându-i acesteia să asigure de îndată respectarea acestora. Dacă, după o perioadă de trei luni, entitatea de soluţionare a litigiilor continuă să nu îndeplinească cerinţele menţionate la alineatul (1), autoritatea competentă elimină entitatea de soluţionare a litigiilor din lista menţionată la primul paragraf din prezentul alineat. Lista respectivă se actualizează fără întârzieri nejustificate, iar informaţiile relevante sunt notificate Comisiei.
(3)În cazul în care statul membru a desemnat mai multe autorităţi competente, lista şi actualizările menţionate la alineatul (2) sunt transmise Comisiei prin intermediul punctului unic de contact menţionat la articolul 18 alineatul (1). Lista şi actualizările respective se referă la toate entităţile SAL care îşi au sediul în statul membru respectiv.
(4)Comisia întocmeşte o listă a entităţilor SAL care i-au fost notificate în conformitate cu alineatul (2) şi actualizează această listă ori de câte ori Comisiei îi sunt notificate schimbări. Comisia face publică această listă şi actualizările sale pe site-ul său internet şi pe un suport durabil. Comisia transmite lista şi actualizările acesteia autorităţilor competente şi statelor membre. În cazul în care un stat membru a desemnat un punct unic de contact în conformitate cu articolul 18 alineatul (1), Comisia transmite lista respectivă şi actualizările acesteia punctului unic de contact.
(5)Fiecare autoritate competentă face publică lista consolidată a entităţilor SAL la care se face referire la alineatul (4) pe site-ul internet propriu, oferind un link către site-ul internet al Comisiei relevant. De asemenea, fiecare autoritate competentă face publică lista consolidată respectivă pe un suport durabil.
(6)Până la 9 iulie 2018 şi, ulterior, la fiecare patru ani, fiecare autoritate competentă publică şi transmite Comisiei un raport privind evoluţia şi funcţionarea entităţilor SAL. În special, raportul:
a)identifică bunele practici ale entităţilor SAL;
b)subliniază deficienţele, bazate pe statistici, care afectează funcţionarea entităţilor SAL în cazul litigiilor naţionale şi al litigiilor transfrontaliere, după caz;
c)emite recomandări privind modul de îmbunătăţire a funcţionării eficace şi eficiente a entităţilor SAL, după caz.
(7)În cazul în care un stat membru a desemnat mai multe autorităţi competente în conformitate cu articolul 18 alineatul (1), raportul prevăzut la alineatul 6 din prezentul articol este făcut public de către punctul unic de contact menţionat la articolul 18 alineatul (1). Raportul respectiv se referă la toate entităţile SAL care îşi au sediul în statul membru respectiv.