Capitolul ii - PROCEDURA UNICĂ DE SOLICITARE ŞI PERMISUL UNIC - Directiva 2011/98/UE/13-dec-2011 privind o procedură unică de solicitare a unui permis unic pentru resortisanţii ţărilor terţe în vederea şederii şi ocupării unui loc de muncă pe teritoriul statelor membre şi un set comun de drepturi pentru lucrătorii din ţările terţe cu şedere legală pe teritoriul unui stat membru

Acte UE

Jurnalul Oficial 343L

În vigoare
Versiune de la: 23 Decembrie 2011
CAPITOLUL II:PROCEDURA UNICĂ DE SOLICITARE ŞI PERMISUL UNIC
Art. 4: Procedura unică de solicitare
(1)Solicitarea privind eliberarea, modificarea sau reînnoirea unui permis unic se prezintă în cadrul unei proceduri unice de solicitare. Statele membre stabilesc dacă solicitările de permis unic urmează a fi făcute de către resortisantul ţării terţe sau de către angajatorul acestuia. Statele membre pot decide, de asemenea, să permită depunerea solicitării de către oricare dintre cele două părţi. Dacă solicitarea trebuie depusă de către resortisantul ţării terţe, statele membre autorizează depunerea solicitării de pe teritoriul unei ţări terţe sau, dacă legislaţia naţională prevede această cerinţă, de pe teritoriul statului membru în care resortisantul ţării terţe este prezent în mod legal.
(2)Statele membre analizează solicitarea efectuată în conformitate cu alineatul (1) şi adoptă o decizie de acordare, modificare sau reînnoire a permisului unic, dacă solicitantul îndeplineşte cerinţele specificate în legislaţia Uniunii sau în cea naţională. Decizia de acordare, modificare sau reînnoire a permisului unic constituie un act administrativ unic, care combină permisul de şedere şi permisul de muncă.
(3)Procedura unică de solicitare nu aduce atingere procedurii de acordare a vizei care poate fi solicitată pentru intrarea iniţială.
(4)Statele membre eliberează un permis unic, atunci când sunt întrunite condiţiile necesare, pentru resortisanţii ţărilor terţe care solicită admisia şi pentru resortisanţii ţărilor terţe deja admişi care solicită reînnoirea sau modificarea permisului lor de şedere după intrarea în vigoare a dispoziţiilor interne de punere în aplicare.
Art. 5: Autoritatea competentă
(1)Statele membre desemnează autoritatea competentă să primească solicitările şi să emită permisul unic.
(2)Autoritatea competentă adoptă o decizie privind solicitarea completă cât mai rapid posibil şi, în orice caz, în termen de patru luni de la data introducerii solicitării.
Termenul menţionat la primul paragraf poate fi prelungit în situaţii excepţionale determinate de complexitatea examinării solicitării.
În cazul în care nu este luată nicio decizie în termenul prevăzut la prezentul alineat, se aplică consecinţele juridice prevăzute de legislaţia naţională.
(3)Autoritatea competentă comunică în scris decizia solicitantului, în conformitate cu procedurile de notificare prevăzute de dispoziţiile corespunzătoare din legislaţia naţională.
(4)În cazul în care informaţiile sau documentele care susţin solicitarea sunt incomplete în conformitate cu criteriile specificate în legislaţia naţională, autoritatea competentă notifică în scris solicitantului informaţiile sau documentele suplimentare necesare şi stabileşte un termen rezonabil pentru furnizarea acestora. Termenul menţionat la alineatul (2) se suspendă până la primirea de către autoritatea competentă sau de către alte autorităţi relevante a informaţiilor cerute. în cazul în care în această perioadă nu au fost furnizate informaţiile sau documentele suplimentare, autoritatea competentă poate respinge solicitarea.
Art. 6: Permisul unic
(1)Statele membre emit permisul unic pe baza modelului uniform prevăzut de Regulamentul (CE) nr. 1030/2002 şi cu menţionarea informaţiilor legate de acordarea permisiunii de a ocupa un loc de muncă în conformitate cu punctele 7.5-9 de la litera (a) din anexă.
Statele membre pot indica informaţii suplimentare legate de relaţia de muncă a resortisantului ţării terţe (precum denumirea şi adresa angajatorului, locul de muncă, tipul de muncă, programul de lucru, remunerarea) în format de hârtie, sau pot stoca aceste date în format electronic, astfel cum se prevede la articolul 4 din Regulamentul (CE) nr. 1030/2002 şi la punctul 16 de la litera (a) din anexa la acesta.
(2)Atunci când eliberează permisul unic, statele membre nu eliberează niciun fel de permise suplimentare ca dovadă a autorizaţiei de acces la piaţa forţei de muncă.
Art. 7: Permise de şedere eliberate pentru alte scopuri decât cel de a ocupa un loc de muncă
(1)Atunci când eliberează permise de şedere în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1030/2002, statele membre menţionează informaţiile privind permisiunea de a ocupa un loc de muncă, indiferent de tipul de permis.
Statele membre pot indica informaţii suplimentare legate de relaţia de muncă a resortisantului ţării terţe (precum denumirea şi adresa angajatorului, locul de muncă, tipul de muncă, programul de lucru, remunerarea) în format de hârtie, sau pot stoca aceste date în format electronic, astfel cum se prevede la articolul 4 din Regulamentul (CE) nr. 1030/2002 şi la punctul 16 de la litera (a) din anexa la acesta.
(2)Atunci când eliberează permise de şedere în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1030/2002, statele membre nu eliberează niciun fel de permise suplimentare ca dovadă a autorizaţiei de acces la piaţa forţei de muncă.
Art. 8: Garanţii procedurale
(1)Decizia de respingere a unei solicitări privind eliberarea, modificarea sau reînnoirea unui permis unic sau decizia de retragere a unui permis unic pe baza criteriilor prevăzute de legislaţia Uniunii sau de legislaţia naţională se motivează în mod corespunzător în cadrul unei notificări scrise.
(2)Decizia de respingere a unei solicitări privind eliberarea, modificarea sau reînnoirea permisului unic sau de retragere a acestuia este atacabilă din punct de vedere juridic în statul membru în cauză, în conformitate cu legislaţia naţională. Notificarea scrisă menţionată la alineatul (1) indică instanţa sau autoritatea administrativă la care persoana vizată poate introduce o cale de atac şi termenul pentru exercitarea acesteia.
(3)O solicitare poate fi considerată inadmisibilă din motive legate de contingentele de admisie în ceea ce priveşte resortisanţii ţărilor terţe în căutarea unui loc de muncă şi, prin urmare, prelucrarea acesteia nu este necesară.
Art. 9: Accesul la informaţii
Statele membre furnizează, la cerere, informaţii corespunzătoare resortisantului unei ţări terţe şi viitorului angajator cu privire la documentele necesare pentru ca solicitarea să fie completă.
Art. 10: Taxe
Statele membre pot cere solicitanţilor să achite taxe, dacă este cazul pentru prelucrarea solicitărilor, în conformitate cu prezenta directivă. Nivelul respectivelor taxe este proporţional şi poate fi bazat pe serviciile efectiv furnizate pentru prelucrarea solicitărilor şi eliberarea permiselor.
Art. 11: Drepturile acordate în temeiul permisului unic
În cazul în care s-a eliberat un permis unic în conformitate cu legislaţia naţională, permisul unic acordă deţinătorului acestuia, pe durata valabilităţii sale, cel puţin următoarele drepturi:
(a)dreptul de intrare şi de şedere pe teritoriul statului membru care eliberează permisul unic, cu condiţia ca deţinătorul să îndeplinească toate cerinţele de admisie în conformitate cu legislaţia naţională;
(b)dreptul de acces liber la întreg teritoriul statului membru care eliberează permisul unic, în limitele prevăzute de legislaţia naţională;
(c)dreptul de exercitare a unei anumite activităţi autorizate în baza permisului unic, în conformitate cu legislaţia naţională;
(d)dreptul de a fi informat în legătură cu drepturile conferite deţinătorului de permis unic în virtutea prezentei directive şi/sau a legislaţiei naţionale.