Secţiunea 2 - Cerinţe organizaţionale - Directiva 2011/61/UE/08-iun-2011 privind administratorii fondurilor de investiţii alternative şi de modificare a Directivelor 2003/41/CE şi 2009/65/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 şi (UE) nr. 1095/2010
Acte UE
Jurnalul Oficial 174L
În vigoare Versiune de la: 25 Iunie 2024
SECŢIUNEA 2:Cerinţe organizaţionale
Art. 18: Principii generale
(1)Statele membre solicită ca AFIA să utilizeze în orice moment resursele umane şi tehnice adecvate şi corespunzătoare necesare pentru buna administrare a FIA.
Autorităţile competente din statul membru de origine al AFIA, ţinând seama, de asemenea, de natura FIA administrat de AFIA, solicită în special ca AFIA să aibă proceduri administrative şi contabile solide şi dispozitive de control şi de protecţie pentru prelucrarea electronică a datelor, inclusiv cu privire la reţele şi sisteme informatice instituite şi gestionate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2022/2554 al Parlamentului European şi al Consiliului (*3), precum şi mecanisme adecvate de control intern, incluzând, în special, norme privind tranzacţiile personale ale angajaţilor săi sau privind deţinerea ori administrarea investiţiilor cu scopul de a investi pe cont propriu şi garantând, cel puţin, că fiecare tranzacţie în care sunt implicate FIA poate fi reconstituită în ceea ce priveşte originea sa, părţile la aceasta, natura sa, precum şi momentul şi locul în care a fost efectuată şi că activele FIA administrate de AFIA sunt investite în conformitate cu regulile sau actul constitutiv ale FIA şi dispoziţiile legale în vigoare.
(*3)Regulamentul (UE) 2022/2554 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 decembrie 2022 privind rezilienţa operaţională digitală a sectorului financiar şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 909/2014 şi (UE) 2016/1011 (JO L 333, 27.12.2022, p. 1).
(2)Comisia adoptă prin intermediul unor acte delegate, în conformitate cu articolul 56 şi în condiţiile prevăzute la articolele 57 şi 58, măsuri care stabilesc procedurile şi dispozitivele menţionate la alineatul (1) de la prezentul articol, altele decât procedurile şi dispozitivele pentru reţelele şi sistemele informatice.
Art. 19: Evaluare
(1)AFIA se asigură că, pentru fiecare FIA administrat, sunt stabilite proceduri adecvate şi consecvente astfel încât să se poată realiza o evaluare corespunzătoare şi independentă a activelor FIA în conformitate cu prezentul articol, cu dreptul intern aplicabil şi cu regulile sau actul constitutiv ale FIA.
(2)Normele aplicabile evaluării activelor şi calculării valorii activului net pe unitate sau pe acţiune a FIA sunt stabilite în legislaţia ţării unde este stabilit FIA şi/sau în regulile ori actul constitutiv ale acestuia.
(3)AFIA se asigură, de asemenea, că valoarea activului net pe unitate sau pe acţiune a FIA este calculată şi comunicată investitorilor în conformitate cu prezentul articol, dreptul intern aplicabil şi cu regulile sau actul constitutiv ale FIA.
Procedurile de evaluare utilizate asigură evaluarea activelor, precum şi calcularea valorii activului net pe unitate sau pe acţiune cel puţin o dată pe an.
Dacă FIA este de tip deschis, aceste evaluări şi calcule se efectuează, de asemenea, cu o frecvenţă adecvată atât activelor deţinute de FIA, cât şi frecvenţei sale de emisiune şi de răscumpărare.
Dacă FIA este de tip închis, aceste evaluări şi calcule se efectuează, de asemenea, în cazul majorării sau diminuării capitalului de către FIA în cauză.
Investitorii sunt informaţi cu privire la evaluări şi calcule astfel cum este stabilit în dispoziţiile relevante din regulile sau actul constitutiv ale FIA.
(4)AFIA se asigură că funcţia de evaluare este exercitată fie de:
a)un evaluator extern, care este o persoană juridică sau fizică independentă de FIA, de AFIA şi de orice altă persoană ce are legături strânse cu FIA sau AFIA; fie
b)AFIA însuşi, cu condiţia ca sarcina de evaluare să fie independentă din punct de vedere funcţional de administrarea portofoliului şi de politica de remunerare şi ca alte măsuri să garanteze limitarea conflictelor de interese şi prevenirea influenţei nejustificate asupra angajaţilor.
Depozitarul numit pentru un FIA nu poate fi numit ca evaluator extern al respectivului FIA decât în cazul în care a separat din punct de vedere funcţional şi ierarhic exercitarea funcţiilor sale de depozitar de sarcinile sale de evaluator extern, iar eventualele conflicte de interese sunt identificate, gestionate, monitorizate şi comunicate în mod corespunzător investitorilor FIA.
(5)În cazul în care funcţia de evaluare este exercitată de un evaluator extern, AFIA trebuie să demonstreze că:
a)evaluatorul extern face obiectul înregistrării profesionale obligatorii recunoscute prin lege sau al unor dispoziţii legale sau reglementare sau al unor norme de conduită profesională;
b)evaluatorul extern poate oferi suficiente garanţii profesionale pentru a-şi putea îndeplini în mod eficace funcţia corespunzătoare de evaluare în conformitate cu alineatele (1), (2) şi (3); şi
c)numirea evaluatorului extern respectă dispoziţiile de la articolul 20 alineatele (1) şi (2) şi actele delegate adoptate în temeiul articolului 20 alineatul (7).
(6)Evaluatorul extern numit nu deleagă funcţia de evaluare unei părţi terţe.
(7)AFIA notifică numirea evaluatorului extern autorităţilor competente din statul lor membru de origine, care pot solicita numirea unui alt evaluator extern în locul acestuia, în cazul în care condiţiile prevăzute la alineatul (5) nu sunt sau nu mai sunt îndeplinite.
(8)Evaluarea se realizează cu imparţialitate, competenţă, grijă şi diligenţă.
(9)În cazul în care funcţia de evaluare nu este exercitată de un evaluator extern, autorităţile competente din statul membru de origine al AFIA pot cere AFIA să dispună verificarea procedurilor sale de evaluare şi/sau a evaluărilor sale de către un evaluator extern sau, după caz, de către un auditor.
(10)AFIA sunt responsabili de corecta evaluare a activelor FIA, precum şi de calcularea valorii activului net şi de publicarea acestei valori a activului net. Prin urmare, numirea de către AFIA a unui evaluator extern nu poate afecta în niciun caz răspunderea AFIA faţă de FIA şi de investitorii acestuia.
Fără a aduce atingere primului paragraf şi indiferent de eventualele clauze contractuale care prevăd altfel, evaluatorul extern răspunde faţă de AFIA pentru pierderile suferite de AFIA ca urmare a neglijenţei evaluatorului extern sau a neîndeplinirii intenţionate a sarcinilor sale.
(11)Comisia adoptă prin intermediul unor acte delegate, în conformitate cu articolul 56 şi în condiţiile prevăzute la articolele 57 şi 58, măsuri care precizează:
a)criteriile referitoare la procedurile pentru o evaluare corectă a activelor şi calcularea valorii activului net pe unitate sau pe acţiune;
b)garanţiile profesionale pe care evaluatorul extern trebuie să le poată prezenta pentru a exercita cu eficacitate funcţia de evaluare;
c)frecvenţa evaluărilor realizate de FIA de tip deschis, care este adecvată atât activelor deţinute de FIA, cât şi politicii sale de emisiune şi de răscumpărare.