Capitolul xi - DISPOZIŢII FINALE - Directiva 2009/72/CE/13-iul-2009 privind normele comune pentru piaţa internă a energiei electrice şi de abrogare a Directivei 2003/54/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 211L

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 4 Iulie 2019
CAPITOLUL XI:DISPOZIŢII FINALE
Art. 42: Măsuri de salvgardare
În eventualitatea unei crize subite pe piaţa energiei şi dacă este ameninţată siguranţa fizică sau securitatea persoanelor, aparatelor sau instalaţiilor, ori integritatea sistemului, un stat membru poate lua temporar măsurile de salvgardare necesare.
Aceste măsuri trebuie să afecteze cât mai puţin posibil funcţionarea pieţei interne şi să nu aibă un domeniu de aplicare mai larg decât este strict necesar pentru remedierea dificultăţilor neprevăzute care au apărut.
Statul membru în cauză informează de îndată celelalte state membre cu privire la aceste măsuri, precum şi Comisia, care poate decide ca respectivul stat membru să modifice sau să anuleze măsurile în cauză, în măsura în care acestea denaturează concurenţa şi au efecte negative asupra comerţului într-o manieră care este de natură să contravină interesului comun.
Art. 43: Condiţii de concurenţă echitabile
(1)Măsurile pe care le pot adopta statele membre în temeiul prezentei directive pentru a asigura condiţii de concurenţă echitabile trebuie să fie compatibile cu tratatul, în special cu articolul 30, şi cu legislaţia comunitară.
(2)Măsurile menţionate la alineatul (1) trebuie să fie proporţionale, nediscriminatorii şi transparente. Măsurile respective se aplică numai după notificarea Comisiei şi după primirea avizului acesteia.
(3)Comisia acţionează în urma notificării menţionate la alineatul (2) în termen de maxim două luni de la data primirii notificării. Termenul respectiv începe în ziua următoare datei primirii informaţiilor complete. În cazul în care Comisia nu a acţionat în acest termen maxim de două luni, se consideră că aceasta nu are obiecţii în ceea ce priveşte măsurile care i-au fost notificate.
Art. 44: Derogări
(1)Statele membre care, după intrarea în vigoare a prezentei directive, pot demonstra că au probleme majore la exploatarea micilor sisteme izolate, pot solicita Comisiei derogări de la dispoziţiile relevante din capitolele IV, VI, VII şi VIII, precum şi din capitolul III, în cazul microsistemelor izolate, în ceea ce priveşte reabilitarea, modernizarea şi extinderea capacităţilor existente, derogări care le pot fi acordate de către Comisie. Înainte de a lua o decizie, Comisia informează statele membre cu privire la aceste solicitări, cu respectarea confidenţialităţii. Decizia respectivă se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(2)Articolul 9 nu se aplică Ciprului, Luxemburgului şi/sau Maltei. De asemenea, articolele 26, 32 şi 33 nu se aplică Maltei.
În sensul articolului 9 alineatul (1) litera b), noţiunea de "întreprindere care desfăşoară oricare dintre activităţile de producere sau de furnizare" nu se referă la clienţii finali care desfăşoară oricare dintre funcţiile de producere şi/sau furnizare a energiei electrice, fie direct, fie prin intermediul unei întreprinderi asupra căreia îşi exercită controlul, fie individual, fie în comun, cu condiţia ca, din punctul de vedere al mediei anuale, clienţii finali, inclusiv cotele lor de energie electrică produsă în întreprinderile controlate să fie consumatori neţi de energie electrică şi cu condiţia ca valoarea economică a energiei electrice pe care o vând terţilor să fie nesemnificativă ca proporţie în cadrul celorlalte activităţi comerciale pe care le desfăşoară.
Art. 45: Procedura de revizuire
În cazul în care, în raportul menţionat la articolul 47 alineatul (6), Comisia concluzionează că, având în vedere modul eficient în care s-a realizat accesul la reţea într-un stat membru, ceea ce a permis un acces efectiv, nerestricţionat şi nediscriminatoriu la reţea, anumite obligaţii impuse întreprinderilor de prezenta directivă (inclusiv cele referitoare la separarea juridică pentru operatorii sistemelor de distribuţie) nu sunt proporţionale cu obiectivul urmărit, statul membru respectiv poate transmite Comisiei o cerere de derogare de la obligaţia respectivă.
Statul membru notifică, fără întârziere, această cerere Comisiei, împreună cu toate informaţiile relevante necesare pentru a dovedi concluziile raportului privind accesul efectiv la reţea şi că accesul va fi asigurat în continuare.
În termen de trei luni de la primirea notificării, Comisia adoptă o poziţie cu privire la cererea statului membru respectiv şi, după caz, transmite propuneri Parlamentului European şi Consiliului de modificare a dispoziţiilor corespunzătoare din textul prezentei directive. În cadrul propunerilor de modificare a prezentei directive, Comisia poate propune scutirea statului membru în cauză de la îndeplinirea anumitor obligaţii specifice, cu condiţia ca acesta să pună în aplicare, după caz, măsuri la fel de eficace.
Art. 46: Comitetul
(1)Comisia este asistată de un comitet.
(2)Atunci când se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 5a alineatele (1)-(4) şi articolul 7 din Decizia 1999/468/CE, având în vedere dispoziţiile articolului 8 din respectiva decizie.
Art. 47: Raportarea
(1)Comisia monitorizează şi examinează punerea în aplicare a prezentei directive şi prezintă Parlamentului European şi Consiliului, un raport general privind progresele înregistrate, pentru prima dată la 4 august 2004 şi, ulterior, anual. Raportul privind progresele cuprinde cel puţin următoarele aspecte:
a)experienţa acumulată şi progresele realizate în crearea unei pieţe interne a energiei electrice complete şi pe deplin operaţionale, precum şi obstacolele care mai sunt de depăşit în această privinţă, inclusiv aspecte privind poziţia dominantă pe piaţă, concentrarea pieţei, practicile agresive sau anticon-curenţiale şi efectul lor în ceea ce priveşte denaturarea pieţei;
b)măsura în care cerinţele privind separarea şi încadrarea tarifară, prevăzute de prezenta directivă, au permis asigurarea accesului echitabil şi nediscriminatoriu la sistemul de energie electrică al Comunităţii şi atingerea unor niveluri de concurenţă echivalente, precum şi consecinţele economice, ecologice şi sociale ale deschiderii pieţei energiei electrice asupra clienţilor;
c)o analiză a aspectelor referitoare la nivelul de capacitate a sistemelor şi la siguranţa alimentării cu energie electrică în Comunitate, în special situaţia existentă şi previziunile în ceea ce priveşte echilibrul între cerere şi ofertă, având în vedere capacitatea fizică de schimburi între zone;
d)acordarea unei atenţii deosebite măsurilor luate de statele membre pentru acoperirea vârfului de cerere şi pentru a face faţă deficitelor unuia sau mai multor furnizori;
e)punerea în aplicare a derogării prevăzute la articolul 26 alineatul (4), în vederea unei eventuale revizuiri a pragului;
f)o evaluare generală a progreselor realizate în ceea ce priveşte relaţiile bilaterale cu ţările terţe care produc şi exportă sau transportă energie electrică, inclusiv progresele privind integrarea pieţelor, consecinţele sociale şi de mediu ale comerţului cu energie electrică şi accesul la reţelele acestor ţări terţe;
g)necesitatea unor dispoziţii care nu au legătură cu dispoziţiile prezentei directive şi a căror adoptare s-ar putea dovedi necesară în vederea armonizării; precum şi
h)modul în care statele membre au pus în practică cerinţele privind indicarea surselor de energie prevăzute la articolul 3 alineatul (9) şi modul în care au ţinut seama de eventualele recomandări ale Comisiei în acest sens.
După caz, raportul privind progresele poate include recomandări, în special cu privire la domeniul şi normele de aplicare ale dispoziţiilor privind etichetarea, inclusiv, de exemplu, modul în care se face trimitere la sursele de referinţă existente şi la conţinutul acestor surse şi modul în care informaţiile privind impactul asupra mediului, cel puţin în chestiunea emisiilor de CO2 şi a deşeurilor radioactive rezultate din producerea de energie electrică din diverse surse de energie, pot fi puse la dispoziţie în mod transparent, uşor accesibil şi comparabil pe întreg teritoriul Comunităţii; modul în care ar putea fi concentrate măsurile luate de statele membre pentru a controla exactitatea informaţiilor oferite de furnizori; şi măsurile de contracarare a efectelor negative ale poziţiei dominante pe piaţă şi ale concentrării pe piaţă.
(2)La fiecare doi ani, raportul privind progresele prevăzut la alineatul (1) conţine, de asemenea, o analiză a diferitelor măsuri luate de statele membre pentru a-şi îndeplini obligaţiile de serviciu public, precum şi o analiză a eficacităţii acestor măsuri şi, în special, a efectelor lor asupra concurenţei pe piaţa energiei electrice. După caz, raportul poate cuprinde recomandări referitoare la măsurile care trebuie luate la nivel naţional în scopul atingerii unor standarde înalte de serviciu public sau la măsurile menite să împiedice blocarea pieţei.
(3)Comisia prezintă, ca parte din reexaminarea generală, până la 3 martie 2013, Parlamentului European şi Consiliului, un raport specific detaliat care să evidenţieze măsura în care cerinţele privind separarea prevăzute în capitolul V au înregistrat succese cu privire la asigurarea unei independenţe depline şi efective a operatorilor de transport şi de sistem, utilizând separarea efectivă şi eficientă drept criteriu de referinţă.
(4)În vederea evaluării sale prevăzute la alineatul (3), Comisia ţine cont, în special, de următoarele criterii: acces la reţea echitabil şi nediscriminatoriu, reglementare eficientă, dezvoltarea reţelei pentru a răspunde necesităţilor pieţei, stimulente nedenaturate pentru investiţii, dezvoltarea infrastructurii de interconectare, concurenţa efectivă pe pieţele energiei electrice din Comunitate şi situaţia siguranţei alimentării cu energie electrică în Comunitate.
(5)După caz, şi în special în eventualitatea în care raportul detaliat prevăzut la alineatul (3) din prezentul articol determină că, în practică, nu au fost garantate condiţiile prevăzute la alineatul (4) din prezentul articol, Comisia înaintează propuneri Parlamentului European şi Consiliului în vederea asigurării independenţei depline şi efective a operatorilor de transport şi de sistem până la 3 martie 2014.
(6)Comisia transmite Parlamentului European şi Consiliului, până la 1 ianuarie 2006, un raport detaliat cu privire la progresele înregistrate în crearea pieţei interne a energiei electrice. Raportul examinează în special:
- existenţa accesului nediscriminatoriu la reţea;
- eficacitatea reglementărilor;
- dezvoltarea infrastructurii de interconectare şi situaţia siguranţei alimentării cu energie electrică în Comunitate;
- măsura în care întreprinderile mici şi clienţii casnici beneficiază de toate avantajele deschiderii pieţelor, în special în ceea ce priveşte serviciul public şi standardele serviciului universal;
- măsura în care pieţele sunt deschise efectiv concurenţei, inclusiv aspectele legate de poziţia dominantă pe piaţă, de concentrarea pieţei şi de practicile agresive sau anticoncurenţiale;
- măsura reală în care clienţii îşi schimbă furnizorul şi renego-ciază tarifele;
- evoluţia preţurilor, inclusiv a preţurilor de furnizare, în raport cu gradul de deschidere a pieţelor; precum şi
- experienţa dobândită din punerea în aplicare a directivei, în ceea ce priveşte independenţa reală a operatorilor de sistem în cadrul întreprinderilor integrate vertical şi dacă, în afară de măsurile privind independenţa funcţională şi separarea contabilă, au fost adoptate şi alte măsuri care să producă efecte echivalente separării juridice.
După caz, Comisia înaintează propuneri Parlamentului European şi Consiliului, în special în vederea garantării unor standarde înalte a serviciului public.
După caz, până la 1 iulie 2007, Comisia înaintează, dacă este cazul, propuneri Parlamentului European şi Consiliului, în special în vederea asigurării unei independenţe reale şi depline a operatorilor de distribuţie. În cazul în care este necesar şi fără a aduce atingere dreptului concurenţei, aceste propuneri conţin, de asemenea, măsuri de abordare a problemelor legate de poziţia dominantă pe piaţă, concentrarea pieţei şi practicile agresive sau anticoncurenţiale.
Art. 48: Abrogare
Directiva 2003/54/CE se abrogă la 3 martie 2011 fără a aduce atingere obligaţiilor statelor membre privind termenele de transpunere şi aplicare a prezentei directive. Trimiterile la directiva abrogată se interpretează ca trimiteri la prezenta directivă şi se citesc în conformitate cu tabelul de corespondenţă din anexa II.
Art. 49: Transpunerea
(1)Statele membre pun în aplicare actele cu putere de lege şi actele administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive până la 3 martie 2011. Statele membre informează de îndată Comisia în această privinţă.
Statele membre aplică măsurile respective de la 3 martie 2011, cu excepţia articolului 11, pe care îl pun în aplicare de la 3 martie 2013.
Atunci când statele membre adoptă măsurile respective, ele conţin o trimitere la prezenta directivă sau sunt însoţite de o asemenea trimitere la data publicării lor oficiale. Statele membre stabilesc modalitatea de efectuare a acestei trimiteri.
(2)Statele membre transmit Comisiei textul principalelor dispoziţii de drept intern pe care le adoptă în domeniul reglementat de prezenta directivă.
Art. 50: Intrarea în vigoare
Prezenta directivă intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 51: Destinatari
Prezenta directivă se adresează statelor membre.