Titlul v - ALTE DISPOZIŢII - Directiva 2009/138/CE/25-nov-2009 privind accesul la activitate şi desfăşurarea activităţii de asigurare şi de reasigurare (Solvabilitate II)

Acte UE

Jurnalul Oficial 335

În vigoare
Versiune de la: 28 Ianuarie 2025
TITLUL V:ALTE DISPOZIŢII
Art. 297: Dreptul la calea de atac jurisdicţională
Statele membre se asigură că deciziile adoptate în ceea ce priveşte o întreprindere de asigurare sau de reasigurare în conformitate cu actele cu putere de lege şi actele administrative de aplicare a prezentei directive fac obiectul unei căi de atac jurisdicţionale.
Art. 298: Cooperarea între statele membre şi Comisie
(1)Statele membre colaborează între ele în vederea facilitării supravegherii asigurării şi reasigurării în Comunitate, precum şi a aplicării prezentei directive.
(2)Comisia şi autorităţile de supraveghere ale statelor membre colaborează strâns unele cu altele pentru a facilita supravegherea asigurării şi reasigurării în Comunitate şi pentru a examina orice dificultăţi care ar putea apărea în aplicarea prezentei directive.
(3)Statele membre informează Comisia cu privire la orice dificultăţi majore care rezultă din aplicarea prezentei directive.
Comisia şi autorităţile de supraveghere din statele membre în cauză examinează aceste dificultăţi cât mai repede posibil pentru a găsi soluţia adecvată.
Art. 299: Euro
Ori de câte ori prezenta directivă face referire la euro, contravaloarea în moneda naţională ce urmează a fi luată în considerare începând cu data 31 de decembrie a fiecărui an este valoarea care se aplică în ultima zi a lunii octombrie precedente pentru care contravalorile pentru euro sunt disponibile în toate monedele Comunităţii.
Art. 300: Revizuirea valorilor exprimate în euro
Cuantumurile exprimate în euro în prezenta directivă se revizuiesc din cinci în cinci ani, prin majorarea valorii de bază în euro cu variaţia procentuală a indicilor armonizaţi ai preţurilor de consum din toate statele membre publicaţi de Comisie (Eurostat), începând de la 31 decembrie 2015 până la data revizuirii, şi se rotunjesc la un multiplu de 100 000 EUR.

În cazul în care variaţia procentuală de la ultima revizuire este mai mică de 5 %, sumele nu se mai revizuiesc.
Comisia publică valorile revizuite în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Valorile revizuite se pun în aplicare de statele membre în termen de 12 luni de la publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 301: Procedura comitetului
(1)Comisia este asistată de Comitetul european pentru asigurări şi pensii ocupaţionale instituit prin Decizia 2004/9/CE a Comisiei (*). Respectivul comitet este un comitet în înţelesul Regulamentului (UE) nr. 182/2011.
(*)Decizia 2004/9/CE a Comisiei din 5 noiembrie 2003 de instituire a Comitetului european pentru asigurări şi pensii ocupaţionale (JO L 3, 7.1.2004, p. 34).
(2)În cazul în care se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 4 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.
(3)În cazul în care se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 8 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011, coroborat cu articolul 4 din respectivul regulament.
Art. 301a: Exercitarea delegării
(1)Competenţa de a adopta acte delegate se conferă Comisiei în condiţiile prevăzute la prezentul articol.
(2)Delegarea de competenţe menţionată la articolele 17, 31, 35, 37, 50, 56, 75, 86, 92, 97, 99, 109a, 111, 114, 127, 130, 135, 143, 172, 210, 211, 216, 217, 227, 234, 241, 244, 245, 247, 248, 256, 258, 260 şi 308b se conferă Comisiei pentru o perioadă de patru ani de la 23 mai 2014.
Delegarea de competenţe menţionată la articolele 29, 105, 105a, 213a, 233b, 256b şi 304e îi este conferită Comisiei pentru o perioadă de patru ani de la 28 ianuarie 2025.
Delegarea de competenţe menţionată la primul şi la al doilea paragraf se prelungeşte tacit cu perioade de timp identice, cu excepţia cazului în care Parlamentul European sau Consiliul se opune prelungirii respective cu cel puţin trei luni înainte de încheierea fiecărei perioade.
Comisia redactează un raport privind competenţa delegată cel târziu cu şase luni înainte de încheierea fiecărei perioade de patru ani.

(3)Delegarea de competenţe menţionată la articolele 17, 29, 31, 35, 37, 50, 56, 75, 86, 92, 97, 99, 105, 105a, 109a, 111, 114, 127, 130, 135, 143, 172, 210, 211, 213a, 216, 217, 227, 233b, 234, 241, 244, 245, 247, 248, 256, 256b, 258, 260, 304e şi 308b poate fi revocată în orice moment de Parlamentul European sau de Consiliu.
O decizie de revocare pune capăt delegării de competenţe specificate în decizia respectivă. Decizia produce efecte din ziua care urmează datei publicării acesteia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau de la o dată ulterioară menţionată în decizie. Decizia nu aduce atingere actelor delegate care sunt deja în vigoare.

(4)Imediat ce adoptă un act delegat, Comisia notifică simultan Parlamentului European şi Consiliului acest lucru.
(5)Un act delegat adoptat în temeiul articolelor 17, 29, 31, 35 „ 37, 50, 56, 75, 86, 92, 97, 99, 105, 105a, 109a, 111, 114, 127, 130, 135, 143, 172, 210, 211, 213a, 216, 217, 227, 233b, 234, 241, 244, 245, 247, 248, 256, 256b, 258, 260 sau 308b intră în vigoare numai în cazul în care nici Parlamentul European şi nici Consiliul nu au formulat obiecţii în termen de trei luni de la notificarea Parlamentului European şi a Consiliului cu privire la respectivul act sau în cazul în care, înaintea expirării termenului respectiv, Parlamentul European şi Consiliul au informat Comisia că nu vor formula obiecţii. Termenul respectiv se prelungeşte cu trei luni la iniţiativa Parlamentului European sau a Consiliului.
(51)Un act delegat adoptat în temeiul articolului 304e intră în vigoare numai în cazul în care nici Parlamentul European şi nici Consiliul nu au formulat obiecţii în termen de o lună de la notificarea acestuia către Parlamentul European şi Consiliu sau în cazul în care, înaintea expirării termenului respectiv, Parlamentul European şi Consiliul au informat Comisia că nu vor formula obiecţii. Respectivul termen se prelungeşte cu o lună la iniţiativa Parlamentului European sau a Consiliului.

Art. 301b: Dispoziţie privind intrarea în vigoare a standardelor tehnice de reglementare
(1)Până la 24 mai 2016, Comisia urmează procedura stabilită la articolul 301a atunci când adoptă pentru prima data standardele tehnice de reglementare prevăzute la articolele 50, 58, 75, 86, 92, 97, 111, 135, 143, 244, 245, 248 şi 249. Modificările acestor acte delegate sau, după expirarea perioadei de tranziţie, noile standarde tehnice de reglementare se adoptă în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1094/2010.
(2)Delegarea competenţei menţionată la alineatul (1) poate fi revocată în orice moment de Parlamentul European sau de Consiliu în conformitate cu articolul 12 din Regulamentul (UE) nr. 1094/2010.
(3)Până la 24 mai 2016, AEAPO poate prezenta Comisiei proiectele de standarde tehnice de reglementare pentru adaptarea la evoluţiile tehnice de pe pieţele financiare a actelor delegate prevăzute la articolele 17, 31, 35, 37, 50, 56, 75, 86, 92, 97, 99, 109a, 111, 114, 127, 130, 135, 143, 172, 210, 211, 216, 217, 227, 234, 241, 244, 245, 247, 248, 256, 258, 260 şi 308b.
Proiectele de standarde tehnice de reglementare respective se limitează la aspectele tehnice ale actelor delegate menţionate la primul paragraf, în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1094/2010.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1094/2010.

Art. 302: Notificări depuse înainte de intrarea în vigoare a actelor cu putere de lege şi a actelor administrative necesare pentru respectarea articolelor 57-63
Procedura de evaluare aplicată în cazul proiectelor de achiziţie pentru care notificările prevăzute la articolul 5 7 au fost transmise autorităţilor competente înainte de intrarea în vigoare a actelor cu putere de lege şi a actelor administrative necesare pentru respectarea articolelor 57-63, se desfăşoară în conformitate cu legislaţia naţională a statelor membre în vigoare la data notificării.
Art. 303:
[textul din Art. 303 din titlul V a fost abrogat la 13-ian-2019 de anexa I, partea 1 din Directiva 2341/14-dec-2016]
Art. 304: Submodulul "risc aferent devalorizării acţiunilor" în funcţie de durată
(1)Statele membre pot autoriza întreprinderile de asigurare de viaţă care oferă:
a)activităţi de furnizare de pensii ocupaţionale în conformitate cu articolul 4 din Directiva 2003/41/CE sau
b)pensii vărsate în funcţie de intrarea la pensie sau intrarea preconizată la pensie în care primele vărsate pentru aceste pensii sunt însoţite de o deducere de impozit acordată deţinătorilor de poliţe în conformitate cu legislaţia naţională a statului membru care a autorizat întreprinderea;
cu condiţia ca
(i)toate activele şi angajamentele corespunzătoare activităţii să fie delimitate, gestionate şi organizate separat de celelalte activităţi ale întreprinderilor de asigurări, fără posibilitatea de transfer;
(ii)activităţile întreprinderii vizate la literele (a) şi (b) cărora li se aplică metoda menţionată la prezentul alineat, să nu fie exercitate decât în statul membru în care a fost autorizată întreprinderea, şi
(iii)durata medie a angajamentelor ce corespund activităţii întreprinderii să depăşească o medie de 12 ani;
să aplice un submodul de "risc aferent devalorizării acţiunilor" al cerinţei de capital de solvabilitate, care este calibrat pe baza valorii la risc pentru o anumită perioadă care corespunde cu perioada tipică de deţinere a investiţiilor în acţiuni pentru respectiva întreprindere, cu un nivel de încredere care oferă deţinătorilor de poliţe şi beneficiarilor un nivel de protecţie echivalent cu cel prevăzut la articolul 101 dacă metoda prevăzută la prezentul articol este utilizată doar pentru activele şi angajamentele menţionate la punctul (i). La calcularea cerinţei de capital de solvabilitate, aceste active şi angajamente sunt luate în considerare integral la evaluarea efectelor diversificării, fără a aduce atingere necesităţii de a proteja interesele deţinătorilor de poliţe şi beneficiarilor din alte state membre.
Sub rezerva aprobării de către autorităţile de supraveghere, modalitatea de calcul prevăzută la primul paragraf este utilizată numai dacă solvabilitatea şi lichiditatea, precum şi strategiile, procesele şi procedurile de raportare ale întreprinderii vizate în ceea ce priveşte gestionarea activelor şi pasivelor pot să asigure în permanenţă că aceasta poate deţine investiţii în acţiuni pentru o perioadă care corespunde cu perioada tipică de deţinere a investiţiilor în acţiuni pentru respectiva întreprindere. Întreprinderea trebuie să poată demonstra autorităţii de supraveghere că această condiţie este îndeplinită la nivelul de încredere necesar pentru a asigura deţinătorilor de poliţe de asigurare şi beneficiarilor un nivel de protecţie echivalent cu cel prevăzut la articolul 101.
Întreprinderile de asigurare şi de reasigurare nu revin la aplicarea modalităţii prevăzute la articolul 105, cu excepţia unor circumstanţe bine justificate şi sub rezerva aprobării de către autorităţile de supraveghere.
(2)Începând cu 30 ianuarie 2027, întreprinderile de asigurare de viaţă pot continua să aplice abordarea menţionată la alineatul (1) numai în ceea ce priveşte activele şi obligaţiile pentru care autorităţile de supraveghere au aprobat aplicarea submodulului «risc aferent devalorizării acţiunilor în funcţie de durată» înainte de 30 ianuarie 2027.

Art. 304b: Punerea la dispoziţie a informaţiilor în punctul unic de acces european
(1)De la 10 ianuarie 2030, statele membre se asigură că, atunci când publică orice informaţie menţionată la articolul 51 alineatul (1) şi la articolul 256 alineatul (1) din prezenta directivă, întreprinderile de asigurare sau reasigurare transmit în acelaşi timp informaţiile respective organismului de colectare relevant menţionat la alineatul (3) de la prezentul articol pentru a fi puse la dispoziţie în punctul unic de acces european (ESAP), înfiinţat în temeiul Regulamentului (UE) 2023/2859 al Parlamentului European şi al Consiliului (*7).
(*7)Regulamentul (UE) 2023/2859 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 decembrie 2023 de înfiinţare a unui punct unic de acces european care oferă acces centralizat la informaţiile puse la dispoziţia publicului relevante pentru serviciile financiare, pentru pieţele de capital şi pentru durabilitate (JO L, 2023/2859, 20.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2859/oj).
Statele membre se asigură că informaţiile respectă cerinţele următoare:
a)sunt prezentate într-un format care permite extragerea de date, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 3 din Regulamentul (UE) 2023/2859, sau, în cazul în care acest lucru este prevăzut de dreptul Uniunii, într-un format prelucrabil automat, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 4 din regulamentul respectiv;
b)sunt însoţite de fiecare dintre următoarele metadate:
(i)toate denumirile întreprinderii de asigurare sau reasigurare la care se referă informaţiile;
(ii)identificatorul entităţii juridice al întreprinderii de asigurare sau reasigurare, astfel cum este precizat în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (b) din Regulamentul (UE) 2023/2859;
(iii)categoria de dimensiune a întreprinderii de asigurare sau reasigurare, astfel cum este precizată în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (d) din regulamentul respectiv;
(iv)tipul de informaţii, astfel cum sunt clasificate în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (c) din regulamentul respectiv;
(v)o menţiune care să indice dacă informaţiile conţin date cu caracter personal.
(2)În sensul alineatului (1) litera (b) punctul (ii), statele membre se asigură că întreprinderile de asigurare sau reasigurare obţin un identificator al entităţii juridice.
(3)Până la 9 ianuarie 2030, în scopul punerii la dispoziţie în ESAP a informaţiilor menţionate la alineatul (1) din prezentul articol, statele membre numesc cel puţin un organism de colectare, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859, şi notifică ESMA în acest sens.
(4)De la 10 ianuarie 2030, informaţiile menţionate la articolul 25a din prezenta directivă sunt puse la dispoziţie în ESAP. În acest scop, EIOPA este organism de colectare, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859. EIOPA extrage aceste informaţii din informaţiile notificate de autorităţile competente în conformitate cu articolul 25a din prezenta directivă cu scopul de a întocmi lista menţionată la articolul 25a din prezenta directivă.
Informaţiile respectă următoarele cerinţe:
a)sunt prezentate într-un format care permite extragerea de date, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 3 din Regulamentul (UE) 2023/2859;
b)sunt însoţite de următoarele metadate:
(i)toate denumirile întreprinderii de asigurare sau reasigurare la care se referă informaţiile;
(ii)dacă este disponibil, identificatorul entităţii juridice al întreprinderii de asigurare sau reasigurare, astfel cum este precizat în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (b) din Regulamentul (UE) 2023/2859;
(iii)tipul de informaţii, astfel cum sunt clasificate în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (c) din regulamentul respectiv;
(iv)o menţiune care să indice dacă informaţiile conţin date cu caracter personal.
(5)De la 10 ianuarie 2030, statele membre se asigură că informaţiile menţionate la articolul 271 alineatul (1) şi la articolul 280 alineatul (1) din prezenta directivă sunt puse la dispoziţie în ESAP. În acest scop, autoritatea competentă este organism de colectare, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859.
Statele membre se asigură că informaţiile respectă cerinţele următoare:
a)sunt prezentate într-un format care permite extragerea de date, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 3 din Regulamentul (UE) 2023/2859;
b)sunt însoţite de următoarele metadate:
(i)toate denumirile întreprinderii de asigurare sau reasigurare la care se referă informaţiile;
(ii)dacă este disponibil, identificatorul entităţii juridice al întreprinderii de asigurare sau reasigurare, astfel cum este precizat în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (b) din Regulamentul (UE) 2023/2859;
(iii)tipul de informaţii, astfel cum sunt clasificate în temeiul articolului 7 alineatul (4) litera (c) din regulamentul respectiv;
(iv)o menţiune care să indice dacă informaţiile conţin date cu caracter personal.
(6)În scopul colectării şi gestionării eficiente a informaţiilor transmise în conformitate cu alineatul (1), EIOPA elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a preciza următoarele:
a)orice alte metadate care trebuie să însoţească informaţiile;
b)modul de structurare a datelor la nivelul informaţiilor prezentate;
c)pentru ce informaţii este necesar un format prelucrabil automat şi, în astfel de cazuri, ce format prelucrabil automat trebuie utilizat.
În sensul literei (c), EIOPA evaluează avantajele şi dezavantajele diferitelor formate prelucrabile automat şi efectuează teste adecvate în condiţii reale de utilizare.
EIOPA prezintă Comisiei proiectele respective de standarde tehnice de punere în aplicare.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1094/2010.
(7)Dacă este necesar, EIOPA adoptă orientări pentru a se asigura că metadatele transmise în conformitate cu alineatul (6) primul paragraf litera (a) sunt corecte.

Art. 304c: Raport privind riscul legat de durabilitate
(1)După consultarea CERS şi pe baza datelor disponibile şi a constatărilor Platformei privind finanţarea durabilă, astfel cum este menţionată la articolul 20 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului (*16), şi ale ABE, în contextul activităţii desfăşurate de aceasta în temeiul mandatului prevăzut la articolul 501c alineatul (1) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013, EIOPA evaluează dacă s-ar justifica un tratament prudenţial specific al expunerilor aferente activelor sau activităţilor asociate în mod substanţial unor obiective de mediu sau sociale. Mai precis, EIOPA evaluează efectele pe care un tratament prudenţial specific al expunerilor aferente activelor şi activităţilor asociate în mod substanţial unor obiective de mediu sau sociale sau asociate în mod substanţial unor prejudicii aduse unor astfel de obiective le-ar putea avea asupra protecţiei deţinătorilor de poliţe şi asupra stabilităţii financiare în Uniune, inclusiv activele legate de combustibili fosili.
(*16)Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2088 (JO L 198, 22.6.2020, p. 13).
EIOPA prezintă Comisiei un raport privind evaluarea respectivă până la 1 martie 2025. După caz, raportul ia în considerare un posibil tratament prudenţial bazat pe risc al expunerilor aferente activelor şi activităţilor asociate în mod substanţial unor obiective de mediu sau sociale sau asociate în mod substanţial unor prejudicii aduse unor astfel de obiective. Raportul este însoţit de o evaluare a impactului respectivului posibil tratament prudenţial bazat pe risc al expunerilor în cauză asupra întreprinderilor de asigurare şi de reasigurare.
(2)EIOPA revizuieşte cel puţin o dată la cinci ani, în ceea ce priveşte riscul de catastrofă naturală, domeniul de aplicare şi calibrarea parametrilor standard ai submodulului «risc de catastrofă în asigurarea generală» al cerinţei de capital de solvabilitate, menţionat la articolul 105 alineatul (2) al treilea paragraf litera (b). În scopul acestor revizuiri, EIOPA ţine seama de cele mai recente dovezi ştiinţifice relevante disponibile în domeniul climei şi de relevanţa riscurilor în ceea ce priveşte riscurile subscrise de întreprinderile de asigurare şi de reasigurare care utilizează formula standard pentru calcularea submodulului «risc de catastrofă în asigurarea generală» al cerinţei de capital de solvabilitate.
Prima revizuire în temeiul primului paragraf se finalizează până la 29 ianuarie 2027.
În cazul în care, în cursul unei revizuiri efectuate în temeiul primului paragraf, EIOPA constată că, din cauza domeniului de aplicare sau a calibrării parametrilor standard ai submodulului «risc de catastrofă în asigurarea generală», există o discrepanţă semnificativă între partea din cerinţa de capital de solvabilitate referitoare la catastrofe naturale şi riscul real de catastrofă naturală cu care se confruntă întreprinderile de asigurare şi de reasigurare, EIOPA prezintă Comisiei un aviz privind riscul de catastrofă naturală.
Avizul privind riscul de catastrofă naturală prezentat Comisiei în conformitate cu al treilea paragraf ia în considerare domeniul de aplicare sau calibrarea parametrilor standard ai submodulului «risc de catastrofă în asigurarea generală» al cerinţei de capital de solvabilitate, în vederea remedierii discrepanţei constatate, şi este însoţit de o evaluare a impactului modificărilor propuse asupra întreprinderilor de asigurare şi de reasigurare.
(3)EIOPA evaluează dacă şi în ce măsură întreprinderile de asigurare şi de reasigurare îşi evaluează expunerea semnificativă la riscul legat de pierderea biodiversităţii în cadrul evaluării menţionate la articolul 45 alineatul (1). Ulterior, EIOPA evaluează ce măsuri trebuie luate pentru a se asigura că întreprinderile de asigurare şi de reasigurare ţin seama în mod corespunzător de riscurile respective. EIOPA prezintă Comisiei un raport cuprinzând constatările sale până la 30 iunie 2025.
ABE, EIOPA şi ESMA, prin intermediul comitetului comun menţionat la articolul 54 din Regulamentele (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 şi (UE) nr. 1095/2010, elaborează ghiduri pentru a se asigura că consecvenţa, consideraţiile pe termen lung şi standardele comune pentru metodologiile de evaluare sunt integrate în testele de stres privind riscurile de mediu, sociale şi de guvernanţă. Comitetul comun publică aceste ghiduri până la 10 ianuarie 2026. ABE, EIOPA şi ESMA analizează, prin intermediul comitetului comun respectiv, modalităţile în care riscurile legate de aspectele sociale şi de guvernanţă pot fi integrate în testele de stres.
Art. 304d: Revizuire în ceea ce priveşte separarea activităţilor de asigurare de viaţă şi de asigurare generală şi a amortizoarelor de capital
(1)EIOPA evaluează dacă cerinţa privind separarea activităţilor de asigurare de viaţă şi de asigurare generală menţionată la articolul 73 alineatul (1) este în continuare justificată. În special, EIOPA evaluează efectele menţinerii şi efectele potenţiale ale ridicării interdicţiei privind activitatea compozită cel puţin în ceea ce priveşte protecţia deţinătorilor de poliţe, eventualele subvenţii încrucişate între activităţile de asigurare de viaţă şi de asigurare generală, eficienţa pieţei şi competitivitatea. În scopul evaluării, EIOPA ia în considerare experienţa în materie de supraveghere a întreprinderilor compozite. EIOPA prezintă Comisiei un raport conţinând constatările sale până la 31 ianuarie 2028.
(2)EIOPA monitorizează până la 31 ianuarie 2032 contribuţia la cerinţele de capital de solvabilitate la nivel de grup menţionate la articolul 228 alineatul (3) litera (a) punctul (ii) din prezenta directivă a cerinţei amortizorului combinat al instituţiilor de credit afiliate, astfel cum este definită la articolul 128 punctul 6 din Directiva 2013/36/UE. În acest scop, EIOPA ia legătura cu ABE şi raportează Comisiei cu privire la orice constatări.
Art. 304e: Prelungirea termenelor în circumstanţe excepţionale
(1)În cazul unei urgenţe sanitare excepţionale, al unei catastrofe naturale sau al unui alt eveniment extrem, EIOPA, din proprie iniţiativă sau la cererea uneia sau mai multor autorităţi de supraveghere sau a Comisiei, evaluează dacă respectiva urgenţă sanitară excepţională, catastrofă naturală sau alt eveniment extrem este de natură să afecteze în mod semnificativ capacităţile operaţionale ale întreprinderilor de asigurare şi de reasigurare, împiedicându-le să transmită informaţii în termenele prevăzute la articolul 35b alineatele (1), (2) şi (3), la articolul 51 alineatul (7), la articolul 254 alineatul (3), la articolul 256 alineatul (1) şi la articolul 256b alineatul (1). Atunci când efectuează evaluarea, EIOPA cooperează îndeaproape cu autorităţile de supraveghere relevante pentru a stabili impactul evenimentului extrem asupra capacităţii de a transmite informaţii în termenele stabilite în dispoziţiile respective.
EIOPA transmite evaluarea Comisiei fără întârzieri nejustificate şi în termen de cel mult o săptămână de la primirea cererii menţionate la primul paragraf.
În cazul în care EIOPA consideră că o urgenţă sanitară excepţională, o catastrofă naturală sau un alt eveniment extrem afectează semnificativ capacităţile operaţionale ale întreprinderilor de asigurare şi de reasigurare, împiedicându-le să respecte termenele prevăzute la articolul 35b alineatele (1), (2) şi (3), la articolul 51 alineatul (7), la articolul 254 alineatul (3), la articolul 256 alineatul (1) şi la articolul 256b alineatul (1), EIOPA, precum şi autorităţile de supraveghere relevante, publică aceste informaţii pe site-urile web.
Comisia poate prelungi respectivele termene prin intermediul unui act delegat adoptat în conformitate cu prezentul articol.
(2)Pentru a asigura condiţii de concurenţă echitabile în ceea ce priveşte aplicarea alineatului (1), Comisia poate completa prezenta directivă prin adoptarea de acte delegate în conformitate cu articolul 301a pentru anumite evenimente extreme, prin care:
a)se defineşte domeniul de aplicare al prelungirii termenelor, luând în considerare întreprinderile de asigurare şi de reasigurare afectate de eveniment;
b)se stabilesc termene de raportare excepţionale prelungite, care pot fi cu până la 10 săptămâni mai lungi decât cele prevăzute la articolul 35b alineatele (1), (2) şi (3), la articolul 51 alineatul (7), la articolul 254 alineatul (3), la articolul 256 alineatul (1) şi la articolul 256b alineatul (1); şi
c)se precizează care dintre informaţiile menţionate la articolul 35b alineatele (1), (2) şi (3), articolul 51 alineatul (7), articolul 254 alineatul (3), articolul 256 alineatul (1) şi articolul 256b alineatul (1) sunt raportate în respectivele termene prelungite.
În cazul în care EIOPA nu a prezentat o evaluare în conformitate cu alineatul (1), Comisia solicită opiniile EIOPA, după caz, înainte de a adopta un act delegat în conformitate cu prezentul articol.