Capitolul vii - Întreprinderi de asigurare şi de reasigurare în dificultate sau într-o situaţie neregulamentară - Directiva 2009/138/CE/25-nov-2009 privind accesul la activitate şi desfăşurarea activităţii de asigurare şi de reasigurare (Solvabilitate II)

Acte UE

Jurnalul Oficial 335

În vigoare
Versiune de la: 28 Ianuarie 2025
CAPITOLUL VII:Întreprinderi de asigurare şi de reasigurare în dificultate sau într-o situaţie neregulamentară
Art. 136: Identificarea şi notificarea de către întreprinderea de asigurare şi de reasigurare a deteriorării condiţiilor financiare
Întreprinderile de asigurare şi de reasigurare dispun de proceduri de identificare a deteriorării condiţiilor financiare şi notifică imediat autorităţile de supraveghere atunci când o asemenea degradare se produce.
Art. 136a: Deteriorarea solvabilităţii
(1)În urma unei notificări în temeiul articolului 136 sau în urma identificării unei deteriorări a condiţiilor financiare în temeiul articolului 36 alineatul (3), atunci când solvabilitatea întreprinderii se deteriorează, autorităţile de supraveghere au competenţa de a lua măsurile necesare pentru a remedia această deteriorare.
(2)Măsurile menţionate la alineatul (1) sunt proporţionale cu riscul şi cu importanţa deteriorării condiţiilor. Statele membre se asigură că autorităţile de supraveghere au competenţa de a lua cel puţin următoarele măsuri:
a)de a impune organului administrativ, de conducere sau de control al întreprinderii să actualizeze planul preventiv de redresare, elaborat în conformitate cu articolul 5 din Directiva (UE) 2025/1 a Parlamentului European şi a Consiliului (*13), în cazul în care circumstanţele sunt diferite de ipotezele prevăzute în planul respectiv;
(*13)Directiva (UE) 2025/1 a Parlamentului European şi a Consiliului din 27 noiembrie 2024 de instituire a unui cadru pentru redresarea şi rezoluţia întreprinderilor de asigurare şi de reasigurare şi de modificare a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE şi (UE) 2017/1132 şi a Regulamentelor (UE) nr. 1094/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 806/2014 şi UE 2017/1129 (JO L, 2025/1, 8.1.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2025/1/oj).
b)de a impune organului administrativ, de conducere sau de control al întreprinderii să ia măsurile prevăzute în planul preventiv de redresare elaborat în conformitate cu articolul 5 din Directiva (UE) 2025/1; în cazul în care planul este actualizat în temeiul literei (a) de la prezentul alineat, măsurile luate includ şi eventualele măsuri actualizate;
c)de a impune organului administrativ, de conducere sau de control al unei întreprinderi care nu dispune de un plan preventiv de redresare, astfel cum se menţionează la articolul 5 din Directiva (UE) 2025/1, să identifice cauzele nerespectării efective sau probabile a cerinţelor de reglementare şi să identifice măsuri adecvate şi un termen pentru îndeplinirea respectivelor cerinţe de reglementare;
d)de a impune organului administrativ, de conducere sau de control al întreprinderii să suspende sau să limiteze remuneraţia variabilă şi participarea la beneficii, distribuirile aferente instrumentelor de fonduri proprii sau rambursarea sau răscumpărarea elementelor de fonduri proprii.

Art. 137: Nerespectarea rezervelor tehnice
În cazul în care o întreprindere de asigurare sau de reasigurare nu se conformează secţiunii 2 din capitolul VI, autorităţile de supraveghere ale statului membru de origine al întreprinderii pot interzice dispunerea liberă de activele acesteia după ce şi-au comunicat intenţia în cauză autorităţilor de supraveghere ale statului membru gazdă. Autorităţile de supraveghere ale statului membru de origine desemnează activele care trebuie supuse unor astfel de măsuri.
Art. 138: Nerespectarea cerinţei de capital de solvabilitate
(1)Întreprinderile de asigurare şi de reasigurare informează autoritatea de supraveghere de îndată ce constată că cerinţa de capital de solvabilitate nu mai este respectată sau în cazul în care există un risc de nerespectare a acesteia în următoarele trei luni.
(2)În termen de două luni de la constatarea nerespectării cerinţei de capital de solvabilitate, întreprinderea de asigurare sau de reasigurare în cauză înaintează spre aprobare autorităţii de supraveghere un plan realist de redresare.
(3)Autoritatea de supraveghere cere întreprinderii de asigurare sau de reasigurare în cauză să ia măsurile necesare în vederea restabilirii, în termen de şase luni de la constatarea nerespectării cerinţei de capital de solvabilitate, a nivelului fondurilor proprii eligibile pentru a face parte din cerinţa de capital de solvabilitate sau în vederea reducerii profilului său de risc pentru a asigura respectarea cerinţei de capital de solvabilitate.
Autoritatea de supraveghere poate să prelungească această perioadă cu trei luni, dacă este necesar.
(4)În cazul unor situaţii nefavorabile excepţionale, astfel cum sunt declarate de EIOPA, care afectează întreprinderile de asigurare şi de reasigurare care reprezintă o cotă de piaţă importantă sau un procentaj semnificativ din liniile de activitate afectate, autoritatea de supraveghere poate prelungi, pentru întreprinderile afectate, perioada prevăzută la alineatul (3) al doilea paragraf cu o perioadă maximă de şapte ani, ţinând seama de toţi factorii relevanţi, inclusiv de durata medie a rezervelor tehnice.
Fără a aduce atingere competenţelor pe care EIOPA le are în temeiul articolului 18 din Regulamentul (UE) nr. 1094/2010, în sensul prezentului alineat, EIOPA declară, pe baza unei solicitări din partea autorităţii de supraveghere implicate şi, după caz, după consultarea CERS, existenţa unei situaţii nefavorabile excepţionale. Autoritatea de supraveghere implicată poate face o solicitare în cazul în care întreprinderile de asigurare sau reasigurare care reprezintă o cotă de piaţă semnificativă sau un procent semnificativ din liniile de activitate afectate se află în situaţia de a nu îndeplini una dintre cerinţele stabilite la alineatul (3). Este vorba de situaţii nefavorabile excepţionale în cazul în care situaţia financiară a întreprinderilor de asigurare sau reasigurare care reprezintă o cotă de piaţă semnificativă sau un procent semnificativ din liniile de activitate afectate este influenţată grav sau negativ de una sau mai multe dintre următoarele situaţii:

a)un declin al pieţelor financiare care este neprevăzut, brusc şi abrupt;
b)un mediu caracterizat în mod constant printr-o rată scăzută a dobânzii;
c)o catastrofă cu impact puternic.
În cooperare cu autoritatea de supraveghere în cauză, AEAPO analizează în mod regulat dacă există în continuare aspectele menţionate la al doilea paragraf. În cooperare cu autoritatea de supraveghere în cauză, AEAPO declară încetarea unei situaţii nefavorabile excepţionale.
Întreprinderea de asigurare sau de reasigurare în cauză transmite autorităţii sale de supraveghere, o dată la trei luni, un raport de activitate în care prezintă măsurile luate şi progresele realizate pentru restabilirea nivelului de fonduri proprii eligibile care să acopere cerinţa de capital de solvabilitate sau pentru reducerea profilului de risc, astfel încât să asigure respectarea cerinţei de capital de solvabilitate.
Prelungirea menţionată la primul paragraf este anulată dacă raportul de activitate arată că, în perioada dintre constatarea nerespectării cerinţei de capital de solvabilitate şi data depunerii raportului, întreprinderea de asigurare sau de reasigurare nu a obţinut progrese substanţiale pentru restabilirea nivelului de fonduri proprii eligibile care să acopere cerinţa de capital de solvabilitate sau pentru reducerea profilului său de risc, astfel încât să asigure respectarea cerinţei de capital de solvabilitate.

(5)În împrejurări excepţionale, în cazul în care autorităţile de supraveghere consideră că situaţia financiară a întreprinderii în cauză va continua să se deterioreze, acestea pot, de asemenea, să restrângă sau să interzică posibilitatea de a dispune liber de activele respectivei întreprinderi. Respectiva autoritate de supraveghere informează autorităţile de supraveghere ale statelor membre gazdă cu privire la orice măsură adoptată. Respectivele autorităţi la cererea autorităţii de supraveghere din statul membru de origine iau aceleaşi măsuri. Autorităţile de supraveghere ale statului membru de origine desemnează activele care trebuie supuse unor astfel de măsuri.
Art. 139: Nerespectarea cerinţei de capital minim
(1)Întreprinderile de asigurare şi de reasigurare informează imediat autoritatea de supraveghere când constată că cerinţa de capital minim nu mai este respectată sau când există un risc de nerespectare a acesteia în următoarele trei luni.
În sensul primului paragraf de la prezentul alineat, obligaţia de a informa autoritatea de supraveghere se aplică indiferent dacă întreprinderea de asigurare sau de reasigurare constată nerespectarea cerinţei de capital minim sau riscul de nerespectare în timpul calculării cerinţei de capital minim în temeiul articolului 129 alineatul (4) sau în timpul calculării cerinţei de capital minim între două date la care acest calcul este raportat autorităţii de supraveghere în temeiul articolului 129 alineatul (4).
(2)În termen de o lună de la constatarea nerespectării cerinţei de capital minim sau de la constatarea riscului de nerespectare, întreprinderea de asigurare sau de reasigurare în cauză transmite spre aprobare autorităţii de supraveghere un plan de finanţare pe termen scurt realist pentru a readuce, în termen de trei luni de la respectiva constatare, fondurile proprii de bază eligibile cel puţin la nivelul cerinţei de capital minim sau pentru a-şi reduce profilul de risc în vederea respectării cerinţei de capital minim.
(3)În cazul în care nu se deschide o procedură de lichidare în termen de două luni de la primirea informaţiilor menţionate la alineatul (1), autoritatea de supraveghere din statul membru de origine ia în considerare restricţionarea sau interzicerea dispunerii libere de activele întreprinderii de asigurare sau de reasigurare. Aceasta informează în consecinţă autorităţile de supraveghere ale statului membru gazdă. La cererea autorităţii de supraveghere din statul membru de origine, autorităţile respective iau aceleaşi măsuri. Autorităţile de supraveghere din statul membru de origine desemnează activele care trebuie supuse unor astfel de măsuri.
(4)EIOPA poate elabora ghiduri privind măsurile pe care ar trebui să le ia autorităţile de supraveghere atunci când constată nerespectarea cerinţei de capital minim sau riscul de nerespectare menţionat la alineatul (1).

Art. 140: Interzicerea de a dispune liber de activele situate pe teritoriul unui stat membru
Statele membre adoptă măsurile necesare pentru a putea, în conformitate cu legislaţia naţională, să interzică dispunerea liberă de activele aflate pe teritoriul lor, în cazurile prevăzute la articolele 137-139 şi articolul 144 alineatul (2), la cererea statului membru de origine al întreprinderii, care desemnează activele care trebuie acoperite de măsurile în cauză.
Art. 141: Competenţe de supraveghere în cazul deteriorării condiţiilor financiare
(1)În cazul în care autorităţile de supraveghere consideră că oricare dintre măsurile menţionate la articolele 136a, 138 şi 139 sunt ineficiente sau insuficiente pentru a remedia deteriorarea solvabilităţii întreprinderii, acestea au competenţa de a lua toate măsurile necesare pentru a proteja interesele deţinătorilor de poliţe în cazul contractelor de asigurare sau obligaţiile care decurg din contractele de reasigurare.
(2)Aceste măsuri sunt proporţionate şi reflectă aşadar nivelul şi durata deteriorării solvabilităţii întreprinderii de asigurare sau de reasigurare în cauză.

Art. 142: Plan de redresare şi plan de finanţare
(1)Planul de redresare menţionat la articolul 138 alineatul (2) şi planul de finanţare menţionat la articolul 139 alineatul (2) includ cel puţin o descriere detaliată sau documente justificative privind:
a)o estimare a cheltuielilor de gestionare, în special cheltuieli generale curente şi comisioane;
b)o estimare a veniturilor şi cheltuielilor cu privire la activitatea directă, acceptările în reasigurare şi cedările în reasigurare;
c)un bilanţ previzional;
d)o estimare a resurselor financiare cu care se intenţionează să se acopere rezervele tehnice şi cerinţa de capital de solvabilitate şi cerinţa de capital minim;
e)politica generală în domeniul reasigurării.
(2)În cazul în care autorităţile de supraveghere au cerut prezentarea unui plan de redresare menţionat la articolul 138 alineatul (2) sau a unui plan de finanţare menţionat la articolul 139 alineatul (2) în conformitate cu alineatul (1) din prezentul articol, acestea se abţin de la emiterea unui certificat în conformitate cu articolul 39, atât timp cât consideră că drepturile deţinătorilor de poliţe de asigurare sau obligaţiile contractuale ale întreprinderii de reasigurare sunt compromise.
Art. 143: Acte delegate şi standarde tehnice de reglementare privind articolul 138 alineatul (4)
(1)Comisia adoptă acte delegate în conformitate cu articolul 301a prin care se completează tipurile de situaţii nefavorabile excepţionale şi se precizează factorii şi criteriile de care trebuie să ţină seama AEAPO, atunci când declară existenţa unei situaţii nefavorabile excepţionale, şi autorităţile de supraveghere, atunci când stabilesc extinderea perioadei de redresare în conformitate cu articolul 138 alineatul (4).
(2)Pentru a asigura o armonizare consecventă în ceea ce priveşte articolul 138 alineatul (2), articolul 139 alineatul (2) şi articolul 141, AEAPO elaborează, cu respectarea articolului 301b, proiecte de standarde tehnice de reglementare prin care se aduc precizări cu privire la planul de redresare menţionat la articolul 138 alineatul (2) şi la planul de finanţare menţionat la articolul 139 alineatul (2) şi cu privire la articolul 141, acordând atenţia cuvenită evitării efectelor prociclice.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1094/2010.

Art. 144: Retragerea autorizaţiei
(1)Autoritatea de supraveghere a statului membru de origine poate retrage o autorizaţie acordată unei întreprinderi de asigurare sau de reasigurare în următoarele cazuri:
a)întreprinderea în cauză nu utilizează autorizaţia în termen de 12 luni, renunţă la aceasta în mod explicit sau încetează să îşi mai desfăşoare activitatea pentru o perioadă mai mare de şase luni, cu excepţia cazului în care statul membru în cauză prevede caducitatea autorizaţiei în astfel de cazuri;
b)întreprinderea în cauză nu mai îndeplineşte condiţiile de autorizare;
c)întreprinderea în cauză îşi încalcă grav obligaţiile care îi revin pe baza reglementărilor sub incidenţa cărora se află.
Autoritatea de supraveghere a statului membru de origine retrage o autorizaţie acordată unei întreprinderi de asigurare sau de reasigurare în cazul în care întreprinderea nu respectă cerinţa de capital minim, iar autoritatea de supraveghere consideră că planul de finanţare prezentat este în mod evident inadecvat sau întreprinderea în cauză nu se conformează planului aprobat în termen de trei luni de la data constatării nerespectării cerinţei de capital minim.
(2)În situaţia retragerii sau caducităţii autorizaţiei, autoritatea de supraveghere din statul membru de origine notifică autorităţile de supraveghere din alte state membre în consecinţă, iar respectivele autorităţi adoptă măsurile necesare pentru a împiedica întreprinderea de asigurare sau de reasigurare în cauză să înceapă noi operaţiuni pe teritoriile lor.
Autoritatea de supraveghere a statului membru de origine adoptă în plus, împreună cu autorităţile în cauză, toate măsurile necesare pentru a proteja interesele asiguraţilor şi limitează în special dispunerea liberă de activele întreprinderii de asigurare în conformitate cu articolul 140.
(3)Orice decizie de retragere a autorizaţiei trebuie motivată în mod detaliat şi comunicată întreprinderii de asigurare sau de reasigurare în cauză.
(4)În cazul retragerii autorizaţiei, statele membre se asigură că întreprinderile de asigurare şi de reasigurare continuă să se supună normelor şi obiectivelor generale ale supravegherii asigurărilor, prevăzute în titlul I capitolul III, cel puţin până la deschiderea unei eventuale proceduri de lichidare.